Kuinka teidän perheessänne jaetaan kulut?
Menevätkö ne palkkojen mukaan vai tasan puoliksi?
Kommentit (87)
Näyttää siltä, että määrällisesti useimmissa talouksissa paltastalaisten miehet maksavat enemmän.
Miksi sitten pitää huutaa tasa-arvosta ja palkoista, kun naiset maksavat vähemmän talouden hoidosta?
[/quote]Maksat vuokran ja ruoat ja mies maksaa vaan lomamatkat. El i sinä elätät miehesi. Huhheijaa.
[/quote]
No huhheijaa. Mikäs tässä oli kauheaa, kun tilanne on näin päin? Juurihan tällä palstalla on kilpaa jeesusteltu kuinka ei ole väliä kuka maksaa, perhe on yhteisyritys ja ei kotiäiti ole elätti vaikka mies maksaakin kaiken. Ai niin, se pätikin vain silloin kun nainen on hyötyvänä osapuolena.
Miehen tililtä maksetaan laskut ja minun tilille jää sitten rahat ruokaan, bensaan ym. ostoksiin. Eli se olen minä joka käyttää pankkikorttia kun jossain ollaan liikenteessä. Meillä rahat on todellakin yhteiset.
Katsoin just verkkopankista, että mies on käyttänyt korttiaan viimeksi 10.6. työpaikkaruokalassa, eli lähes kuukausi sitten. Ollaan samassa työssä, saadaan samaa palkkaa. Tai miehellä kokemuslisän + vuorolisien verran isompi kun on vähän vanhempi ja minä teen lasten hoidon vuoksi päivävuoroa.
Tuntuisi aika hurjalta olla taskulaskimen kanssa laskemassa prosenttiosuuksia joka asiasta. Yhteisiä vuosia meillä on 20 ja vain niitä yhteisiä lapsia, joten meille tämä systeemi sopii.
Maksan kaikki laskut ja lainat itse, vaimo kotona lasten kanssa.
M40
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:26"]
Yllättävän monella lapsiperheellä on nykyään omat asuntolainat ja kotona oleva äiti sitten joutuu ottamaan lyhennysvapaata tai menemään haluamaansa aiemmin töihin, jotta oman osuutensa voi maksaa. Minulla on useampi ystävä, joilla näin. En voi ymmärtää. Eli siis mies lyhentää omaa lainaansa ties miten paljon ja perheen äiti kituuttelee ties miten pitkään oman osuutensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:20"]
Puoliksi menevät sähköt, kotivakuutus tms maksut ja kummallakin oma asuntolaina, jota lyhentää sitten omalla valitsemallaan kuukausisummalla. Muuten kumpanenkin käyttää rahansa miten haluaa. Kummallakin myös oma auto, jonka kuluista itse vastaa.
[/quote] Rakkautta, rakkautta vain. Teillä ei taida todellakaan olla lapsia? Ootteko edes naimisissa?
[/quote]
[/quote]
Nykyään kenenkään ei pitäisi jäädä kotiin hoitamaan lasta. KOSKAAN.
Rahaa ja rakkautta ei saa koskaan sekoittaa. Yli puolet avioliitoista päättyy eroon.
Ei me jaeta kuluja kaiketi mitenkään. Rahat tulee eri tileille, mutta maksellaan laskuja sitä mukaa, kun niitä ilmestyy ja kumpi nyt kuoren ekana sattuu löytämään. Minä hoidan talouden kirjanpidon ja kyselen välillä mieheltä saldoa, mutta siinäpä se. Sitten läimäsen laskutoimitukset pöydälle, että näin meillä menee.
Kulut jaetaan puoliksi. Mies saa käteen noin 3000€ ja minä 1900€. Mielestäni mies voisi maksaa esim. isomman osan vuokrasta koska tarvitsemme enemmän neliöitä hänen lapsensa takia (on meillä ympäri ehkä 5 kokonaista vuorokautta kuussa). Kyse kuitenkin sen verran pienestä summasta (max.500€ kuussa koska ilman lasta voisimme asua myös edullisemmalla alueella ja pienemmillä neliöillä) että en jaksa tapella vaikka pariin otteeseen olenkin sanonut että erilainen jako olisi reilumpi varsinkin kun tienaan vähemmän
45 jatkaa:
Laitamme siis tietyn summan yhteiselle tilille joka kuukausi (kummatkin saman verran) ja tästä maksetaan yhteiset kulut eli ruuat, vuokra, sähkö, netti, leffa/muiden menojen maksut.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 07:43"]
Näyttää siltä, että määrällisesti useimmissa talouksissa paltastalaisten miehet maksavat enemmän.
Miksi sitten pitää huutaa tasa-arvosta ja palkoista, kun naiset maksavat vähemmän talouden hoidosta?
[/quote]
Aika monessa perheessä se nainen joutuu kuitenkin tekemään suurimman osan kotitöistä, joten se tasaa tilannetta.
Mun mielestä on ihan sama, miten perheessä kulut jaetaan. Pääasia, että kumpikin on tyytyväinen. Siitä en kyllä tykkää, että sitä omaa tapaa markkinoidaan ainoana ja oikeana, jota muidenkin pitäisi noudattaa.
Kaikki rahat yhteisiä. Molemmilla on toki omat tilit, joihin palkat menee. Laskut maksetaan sen tililtä, jolla rahaa on, samoin kaupassa maksaa se, jolla on rahaa. Meidän mielestä aviopari huolehtii perheestä yhdessä ja siksi rahat ovat yhteisessä käytössä.
Meillä on saman verran tuloja molemmilla, joten maksetaan kaikki kotiin ja lapsiin liittyvät puoliksi. Ei ole vaikeaa. Kerran kuussa lasken kaikki kuitit ja laskut mitä kumpikin on maksanut. Laskemiseen menee n. 10 min. Ei tarvii koskaan kaupassa miettiä kenen vuoro maksaa. Koskaan ei tule riitaa! Yhdessä 13 vuotta, kaksi lasta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 07:43"]
[/quote]
Aika monessa perheessä se nainen joutuu kuitenkin tekemään suurimman osan kotitöistä, joten se tasaa tilannetta.
Mun mielestä on ihan sama, miten perheessä kulut jaetaan. Pääasia, että kumpikin on tyytyväinen. Siitä en kyllä tykkää, että sitä omaa tapaa markkinoidaan ainoana ja oikeana, jota muidenkin pitäisi noudattaa.
[/quote]
Yleensä se on nainen joka määrittelee omat standardinsa siivoukselle. Kaikki mitä mies kotona tekee on päin persettä.
Ihminen joka elää toisen elätettävänä ei voi kutsua itseään aikuiseksi eikä hänellä ole moraalista oikeutta vaatia tasa-arvoa
Ajatellaanpa näin että on avopari ja mies sanoo että hän maksaa lainat ja auton ja sinä kaiken muun kuten ruoan (mies kova syömään) ,sähkön, lehdet, mies sentään oman puhelinkäytön maksaa. Miehen nimillä tietenkin asunto. Ero tulee niin nainen ei saa asunnosta mitään tietenkään. Eli kantsii maksaa lainat puoleksi kuten kaikki muutkin. Tarkistaa tietenkin että kummankin nimi papereissa. Toisaalta nainen saa saada vähän alenn7usta jos kokkaa ja siivoaa, pesee matot yms. Kätevää. Eli mies hoitakoot auton kulut.
Minulla samantyyppinen tilanne, itsellä jo aikuinen lapsi, mutta miehellä teini-ikäinen joka käy meillä säännöllisesti. Miehen palkka on noin kaksinkertainen omaani verrattuna. Olemme tähän asti jakaneet vuokran tulojen mukaan, mutta välillä aina käy mielessä että saisi tuosta lapsestakin ottaa siivun vuokrasta kontolleen.
Ruokaa meillä ostetaan sikin sokin, en tiedä kumpiko käyttää siihen enemmän rahaa, se on sujunut muuten, paitsi että jos ostaa jotain tiettyä ruokaa/herkkua itselleen, se pitää visusti piilottaa ettei tuo teini-ikäinen rohmua niitä vaivihkaa..
Ehkäpä, jos suhde olisi mallillaan muutoin, nämä asiat sujuisivat helpommin, mutta kun muutakin häikkää suhteessa on, nämä asiat korostuvat entisestään..
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:50"]
Pojan tyttöystävä ei ymmärrä tätä systeemiä, hän haluaisi pojan kanssa yhteiset rahat. Pojan mielestä rakkautta ja rahaa ei pidä sekoittaa keskenään eli se liitto ei kestä, johon toinen tuo vain rakkauden ja olettaa sen riittävän, toiselta odotetaan sekä rahaa että rakkautta.
[/quote]
Kannattaako perustaa perhettä ja hankkia lapsia, jos haluaa käyttää kaikki rahat vain omilla ehdoillaan?
Entä sitten, jos toinen joutuu tai haluaa kotiin hoitamaan lapsia? Edelleen se on lähes poikkeuksetta nainen siinäkin tapauksessa, että mies on työtön, eläkeläinen tai muusta syystä poissa työmarkkinoilla.
Eikö edes silloin rakkaus ja kotityö voi korvata rahaa, perinteiseen tapaan? Surullista, jos pienten lasten vanhempi joutuu vain siksi lähtemään töihin, että toisella on periaatteena kustannusten jako ja tasapuolinen rahankäyttö yhteisiin menoihin, vaikka tulot riittäisivät koko perheen ylläpitoon.
Meillä kaikki rahat käytetään enemmän tai vähemmän yhdessä 100% / 100%. Tulot ovat menoihin nähden sen verran vaatimattomat, että kaikki menee mitä tulee eikä aina riitäkään. Isommista ostoista, kuten autoista ja muista useamman satasen hankinnoista sovitaan yhdessä, omat vaatteet ym pikkuostot hankitaan tarvittaessa, mutta toisinaan joutuu niidenkin osalta päättämään, ettei osteta vielä.
Molemmat maksaa omat laskunsa. Yhteiset (vuokra ja ruoka) maksaa se, kenen tilillä on kulloinkin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:48"]
Molemmat maksaa omat laskunsa. Yhteiset (vuokra ja ruoka) maksaa se, kenen tilillä on kulloinkin rahaa.
[/quote]Ei mitään kulloinkin tilillä. Esim joka toinen kuukausi toinen maksaa vuokran ja ruoan. Itse olen erittäin tarkka raha-asioissa. Niistähän ne suurimmat riidat tulee.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:58"]
[/quote]Ei mitään kulloinkin tilillä. Esim joka toinen kuukausi toinen maksaa vuokran ja ruoan. Itse olen erittäin tarkka raha-asioissa. Niistähän ne suurimmat riidat tulee.
[/quote]
Meistä kumpikaan ei ole tuhluri, välillä saattaa toisella olla enemmän laskuja ja joskus ei. Vuokra on aika mini.
Meillä toimii ilman tiukkoja viivoja, koskaan ei olla riidelty varsinkaan raha-asioista.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:58"]
[/quote]
Meistä kumpikaan ei ole tuhluri, välillä saattaa toisella olla enemmän laskuja ja joskus ei. Vuokra on aika mini.
Meillä toimii ilman tiukkoja viivoja, koskaan ei olla riidelty varsinkaan raha-asioista.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:16"]
Menevätkö ne palkkojen mukaan vai tasan puoliksi?
[/quote]Kuluja ei erityisesti jaeta vaan molempien palkat menevät samalle tilille, josta maksetaan laskut ja sen jälkeen käytetään kumpikin se määrä, mikä tarvetta on.
Päivittäistavaramenot (ruoka ja hygienia ja bensat) siirretään kerran kuussa S-tilille.
Ruokaan ja hygieniaan varataan 2000, bensioihin 1000.
Loppuvuonna otetaan "mahdollinen ylijäämä" joulunviettoon.