Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka teidän perheessänne jaetaan kulut?

Vierailija
05.07.2013 |

Menevätkö ne palkkojen mukaan vai tasan puoliksi?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 07:43"]

Näyttää siltä, että määrällisesti useimmissa talouksissa paltastalaisten miehet maksavat enemmän. 

Miksi sitten pitää huutaa tasa-arvosta ja palkoista, kun naiset maksavat vähemmän talouden hoidosta?

[/quote]

Tasa-arvo ei riipu vain rahasta. Siitä tulee ongelmia, jos kotitöitä tekevää pidetään jotenkin huonompana ja vähäarvoisena, kun hoitaa vain lapsia ja passaa miestä, mutta ei tuo taloon tarpeeksi rahaa.

Vierailija
42/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:20"]

Puoliksi menevät sähköt, kotivakuutus tms maksut ja kummallakin oma asuntolaina, jota lyhentää sitten omalla valitsemallaan kuukausisummalla. Muuten kumpanenkin käyttää rahansa miten haluaa. Kummallakin myös oma auto, jonka kuluista itse vastaa.

[/quote]

Jatkan vielä, että meillä on yhteisiä sijoituksia, omistus 50/50 ja samoin lainat 50/50, joiden vuokratuloilla maksetaan maksetaan kulut sijoituksista ja "voittorahoilla" maksetaan esim. yhteisiä matkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:26"]

Yllättävän monella lapsiperheellä on nykyään omat asuntolainat ja kotona oleva äiti sitten joutuu ottamaan lyhennysvapaata tai menemään haluamaansa aiemmin töihin, jotta oman osuutensa voi maksaa. Minulla on useampi ystävä, joilla näin. En voi ymmärtää. Eli siis mies lyhentää omaa lainaansa ties miten paljon ja perheen äiti kituuttelee ties miten pitkään oman osuutensa kanssa.

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:22"]

Puoliksi menevät sähköt, kotivakuutus tms maksut ja kummallakin oma asuntolaina, jota lyhentää sitten omalla valitsemallaan kuukausisummalla. Muuten kumpanenkin käyttää rahansa miten haluaa. Kummallakin myös oma auto, jonka kuluista itse vastaa.

[/quote]  Rakkautta, rakkautta vain. Teillä ei taida todellakaan olla lapsia? Ootteko edes naimisissa?

[/quote]

[/quote]

Miksi miehen pitäisi maksaa jos nainen haluaa jäädä kotiin? Sitten hehkuttaa täällä palstalla kun vain laiskottelee kaikki päivät (ja kiikuttaa lapsen vielä tarhaan). 

Vierailija
44/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:13"]

Yllättävän monella lapsiperheellä on nykyään omat asuntolainat ja kotona oleva äiti sitten joutuu ottamaan lyhennysvapaata tai menemään haluamaansa aiemmin töihin, jotta oman osuutensa voi maksaa. Minulla on useampi ystävä, joilla näin. En voi ymmärtää. Eli siis mies lyhentää omaa lainaansa ties miten paljon ja perheen äiti kituuttelee ties miten pitkään oman osuutensa kanssa.

[/quote]  Rakkautta, rakkautta vain. Teillä ei taida todellakaan olla lapsia? Ootteko edes naimisissa?

[/quote]

[/quote]

Miksi miehen pitäisi maksaa jos nainen haluaa jäädä kotiin? Sitten hehkuttaa täällä palstalla kun vain laiskottelee kaikki päivät (ja kiikuttaa lapsen vielä tarhaan). 

[/quote]Ei sen miehen pidäkkään maksaa, jos ne lapset on jonkun muun tai siellä tarhassa. Eri asia jos hoitaa kodin kunnolla, lapset ja ruuat ja muut arkiset asiat ja tämä on ihan sovittu juttu, niin ymmärrän kyllä että mies maksaa enemmän. Yhteisiä lapsia, yhteinen koti ja jos lapsia ei kumpikaan tahdo vauvana tarhaan niin se on myös yhteinen valinta.

Vierailija
45/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot puoliksi, kotityöt puoliksi. Olen äitiysloman kotona, mies sitten vanhempainvapaasta osansa. Koska tienaan enemmän, en vaatinut mieheltä kompensaatiota. Ja olisinhan voinut palata töihin vaikka heti kun vauva synty, oma valinta jäädä kotiin.

Vierailija
46/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain opintojen jälkeen pysyvän työpaikan ja vihdoinkin saan rahaa :) Molemmat siirtää joka kuukausi yhteiselle tilille tietyn prosenttiosuuden omasta palkastaan. Tältä kyseiseltä tililtä lähtee kaikki lainat, vakuutusmaksut ym. Ruoat ja muut kaupoissa käyntien kulut maksellaan sitten miten sattuu.

Vierailija
47/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:24"]

Yhteiset menot puoliksi, kotityöt puoliksi. Olen äitiysloman kotona, mies sitten vanhempainvapaasta osansa. Koska tienaan enemmän, en vaatinut mieheltä kompensaatiota. Ja olisinhan voinut palata töihin vaikka heti kun vauva synty, oma valinta jäädä kotiin.

[/quote]

Tätä en ymmärrä: toinen hankkii elannon ja kuitenkin kotityöt puoliksi? Jos kerran puoliksi halutaan kaikki pistää, niin lasketaan kodin pyörittämiseen ne toisen tekemät työtunnit, joillas tulee elanto, toinen tekee samalla tuntimäärällä kotitöitä eikä niin, että toinen alkaa työpäivän loputtua paiskimaan kotitöitä! 

Eikö yhteinen perheaika tulisi maksimoida? Toinen töissä hankkimassa elantoa ja toinen hoitaa kodin työpäivien aikana, jolloin illat ja viikonloput yhteistä perheaikaa? Kun kerran tasa-arvon puolesta halutaan puhua....

Vierailija
48/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset rahat. Ollaan PERHE ja perheellä on yhteiset tulot ja menot. Välillä minä olen tienannut enemmän, välillä mies.

En IKINÄ voisi olla suhteessa, missä lasketaan prosenttiosuuksia tuloista ja menoista!

Vierailija
49/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomieheni tienaa noin 4400 euroa kuussa ja minä tällä hetkellä 2370 euroa koska teen väitöskirjaa. Laitamme kumpikin yhteiselle tilille palkkapäivänä noin 25 % omista tuloistamme. Yhteiseltä tililtä maksetaan vuokra, laskut, ruoka ja yhteiset menot (ravintolat, kahvilat, leffaliput, sulkapallovuorot yms.).

Jos rahat ovat kuun lopussa yhteiseltä tililtä loppuneet niin mies pistää tilille muutaman satasen, sillä minulta ovat usein rahat täysin loppu. Erittäin suuri osa tuloistani menee junalippuihin, sille paikkakunnalle missä yliopistoni sijaitsee. Lisäksi mieheni ostaa meille joskus isompia juttuja (esimerkiksi kalliita harrastusvälineitä) ja lentolippuja kotimaahansa (hän ei ole suomalainen). Ja tällä hetkellä hän myös maksaa suurimman osan autokoulustani. Onneksi tulen väitöskirjan valmistumisen jälkeen tienaamaan enemmän, jotta voin ottaa enemmän taloudellista vastuuta. Kotityöt teemme aika 50/50, mies kokkaa hieman enemmän koska pitää siitä, minä taas siivoan ja pesen pyykkiä vähän enemmän. Koskaan emme ole rahasta riidelleet, mutta olemme viime aikoina huolestuneet siitä, että emme pysty säästämään yhdessä esimerkiksi tulevaa asuntolainaa. Hän säästää itselleen, mutta käyttää joskus säästöjään yhteisiin menoihimme.

Vierailija
50/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:50"]

Pojan tyttöystävä ei ymmärrä tätä systeemiä, hän haluaisi pojan kanssa yhteiset rahat. Pojan mielestä rakkautta ja rahaa ei pidä sekoittaa keskenään eli se liitto ei kestä, johon toinen tuo vain rakkauden ja olettaa sen riittävän, toiselta odotetaan sekä rahaa että rakkautta.

[/quote]

Kannattaako perustaa perhettä ja hankkia lapsia, jos haluaa käyttää kaikki rahat vain omilla ehdoillaan?

Entä sitten, jos toinen joutuu tai haluaa kotiin hoitamaan lapsia? Edelleen se on lähes poikkeuksetta nainen siinäkin tapauksessa, että mies on työtön, eläkeläinen tai muusta syystä poissa työmarkkinoilla.

Eikö edes silloin rakkaus ja kotityö voi korvata rahaa, perinteiseen tapaan? Surullista, jos pienten lasten vanhempi joutuu vain siksi lähtemään töihin, että toisella on periaatteena kustannusten jako ja tasapuolinen rahankäyttö yhteisiin menoihin, vaikka tulot riittäisivät koko perheen ylläpitoon.

Meillä kaikki rahat käytetään enemmän tai vähemmän yhdessä 100% / 100%. Tulot ovat menoihin nähden sen verran vaatimattomat, että kaikki menee mitä tulee eikä aina riitäkään. Isommista ostoista, kuten autoista ja muista useamman satasen hankinnoista sovitaan yhdessä, omat vaatteet ym pikkuostot hankitaan tarvittaessa, mutta toisinaan joutuu niidenkin osalta päättämään, ettei osteta vielä.

[/quote]

Nykyaikana ei pidä jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Todennäköisesti he kuitenkin roavat jossain vaiheessa.

Miksi naiset vaatii tasa-arvoa jos kuitenkin elävät miesten rahoilla?

Vierailija
51/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme menneet yhteen "vanhoilla päivillä", eli lähemmäs nelikymppisinä. Ei lapsia, naimisissa ollaan. Molemmilla oli jotain omaisuutta ennen avioliittoa, minulla enemmän. Tienaan myös reilut 1000 euroa enemmän käteen kuukaudessa. Avioehto on.

Molemmilla on omat lainansa tähän asuntoon (minulla entisen asunnon vuokralainen maksaa vuokrallaan lainanlyhennykseni). Yhteiset menot (vastike, sähkö, vesi, netti, ruoka yms) maksetaan tasan puoliksi. Laitamme taloustilille molemmat saman summan, vähän enemmän kuin olisi tarpeen, ja ylimääräiset käytetään huonekalu-, kodinkone, ym. hankintoihin ja lomareissuihin.

Molemmat huolehtivat omat ostoksensa, siis vaatteet, autojen kulut, kuntosalimaksut, lehtitilaukset yms. Tulen huomattavasti paremmin taloudellisesti toimeen kuin mieheni, mutta ei hänkään ihan minimipalkalla elele. Meillä ei siis ole tavallisessa elämässä kahta elintasoa. Toki välillä maksamme toisillemme aterioita tai erilaisia hemmotteluja, mutta perusjako rahojen suhteen on hyvin tarkka.

Vierailija
52/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä maksan yhteisistä elämisestä 2/3 ja mies 1/3. Elämiseen (vuokra+vesi+sähkö+internet+puhelimet+ruoka+vakuutukset) menee n. 1500 euroa kuussa. Miehellä on yritys, eikä meistä kumpikaan taida todellisuudessa ymmärtää, paljonko mies tienaa (yritys vielä uusi, mutta erittäin menestyvä). Luultavasti kuitenkin loppujen lopuksi minä tienaan vähemmän tai korkeintaan saman verran kuin mies. Olemme kuitenkin luultavasti vuoden tai viimeistään parin sisällä tilanteessa, jossa mies tulee tienaamaan rutkasti enemmän kuin minä ja elättää sitten meitä molempia vuorostaan enemmän. Minulla jää rahaa omiinkin tarpeisiin vähän, joten ei ole kauheasti valittamista.

Vierailija
53/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:03"]

Näyttää siltä, että määrällisesti useimmissa talouksissa paltastalaisten miehet maksavat enemmän. 

Miksi sitten pitää huutaa tasa-arvosta ja palkoista, kun naiset maksavat vähemmän talouden hoidosta?

[/quote]

Tasa-arvo ei riipu vain rahasta. Siitä tulee ongelmia, jos kotitöitä tekevää pidetään jotenkin huonompana ja vähäarvoisena, kun hoitaa vain lapsia ja passaa miestä, mutta ei tuo taloon tarpeeksi rahaa.

[/quote]

Rha on se jolla asiat ratkaistaan. Sillä maksetaan laskut, ostetaan ruoka ja vaatteet.

Kuka tahansa osaa siivota, mutta harvempi osaa päästä kunnon palkoille. Eikä siivota tarvitse kuin kerra tai kaksi viikossa. Joten vaikka sitä vertaisi markkinahintoihin niin ei se ole edes kahta sataa.

Vierailija
54/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Ei sen miehen pidäkkään maksaa, jos ne lapset on jonkun muun tai siellä tarhassa. Eri asia jos hoitaa kodin kunnolla, lapset ja ruuat ja muut arkiset asiat ja tämä on ihan sovittu juttu, niin ymmärrän kyllä että mies maksaa enemmän. Yhteisiä lapsia, yhteinen koti ja jos lapsia ei kumpikaan tahdo vauvana tarhaan niin se on myös yhteinen valinta.

[/quote]

Paitsi että täällä palstalla huudetaan että miehen pitäisi kotiin tullessaan ruveta siivoamaan ja hoitamaan lasta. Eihän miehen pitäisi tehdä mitään työn lisäksi jos hän elättää naisen. Siivoukset, ruoat jne pitäisi tulla valmiina.

Vierailija
55/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt se halvatun jankkaaja tuli taas esiin. Päästikö ne sut osastolta kotilomille vai menikö paikka kesäksi kiinni?

Vierailija
56/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi ei saisi huutaa tasa-arvosta? Kyllä minua ainakin suoraan sanottuna vituttaa, että vaikka olen paremmin koulutettu kuin mieheni, tienaan bruttona n. 25 000€ vähemmän vuodessa.

Oman perheen sisällä raha-asiat on ratkottu siten, että kaikki rahat on yhteisiä ja kaikilla on sama elintaso. Toinen vaihtoehto olisi tehdä valinnat sen mukaan mihin minun tuloni riittäisivät, tämä tarkoittaisi aika isoja muutoksia perheen arkeen mm. huomattavasti pienempään (vuokra?) asuntoon muuttamista, autosta luopumista (miehellä työsuhdeauto enkä itse pystyisi/ ei olisi järkevää auton kuluja yksin maksaa), matkusteluun ei olisi varaa jne. Valinta vaikuttaisi hyvin paljon lastenkin arkeen joten sikäli kyse ei ole vain parisuhteen sisäisestä tasa-arvosta jos lasten harrastuksia ja kulutusta pitäisi rajoittaa eri tavalla, huonontaa asumisen laatua jne.

Itse sanon suoraan, että en voisi kunnioittaa miestä joka antaa perheensä elää pienituloisen arkea ja itse säästäisi rahaa pahan päivän varalle tai tuhlaisia sitä tolkuttomasti turhuuksiin.

Vierailija
57/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:21"]

Kiitos :)

Tuntuu vaikealta koko tilanne, ehkä olisi parempi etsiä lapseton mies kun nämä asiat mieltä vaivaavat.

[/quote]

Ajattelen itse samalla tavalla, vaikka olen saanut kasvaa uusioperheessä, jossa isäpuoli osallistui meidän lasten kuluihin kuin olisimme hänen omiaan. Siksi tuntuu pahalta ettei minulla itselläni ole ymmärrystä muiden lapsien elättämistä kohtaan. Ja se on yksi syy miksen valinnut puolisokseni miestä, jolla olisi ollut lapsia edellisestä suhteesta. Lapset olisivat meneet joka tavalla aina minun ohitseni ja se olisi täysin normaalia. Valitsin kuitenkin niin, että olen miehelleni ykkönen ennen kuin meillä on yhteisiä lapsia :)

Älä lyöttäydy yhteisasumiseen miehen kanssa liian heppoisesti ettet ala katumaan jossain vaiheessa. Puhukaa raha-asiat selviksi etukäteen ja jos ette pääse yhteisymmärykseen, mies ei todennäköisesti ole sinulle se oikea.

Vierailija
58/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole enää kotona asuvia lapsia eikä lainkaan yhteisiä kuluja. Kulut on jaettu niin, että mies hoitaa ruoat, autot ja sähkön, minä asumisen ja nettiyhteyden. Muuten se maksaa, joka tavaran tai palvelun ostaa. Esimerkiksi minä tilaan lehtiä, mies ei niistä välitä. Avustamme molemmat muualla asuvia lapsia itsenäisesti. Mies on kustantanut ajokortit, minä ostan vaatteita ja kenkiä.

Vierailija
59/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 08:31"]

Kulut jaetaan puoliksi. Mies saa käteen noin 3000€ ja minä 1900€. Mielestäni mies voisi maksaa esim. isomman osan vuokrasta koska tarvitsemme enemmän neliöitä hänen lapsensa takia (on meillä ympäri ehkä 5 kokonaista vuorokautta kuussa). Kyse kuitenkin sen verran pienestä summasta (max.500€ kuussa koska ilman lasta voisimme asua myös edullisemmalla alueella ja pienemmillä neliöillä) että en jaksa tapella vaikka pariin otteeseen olenkin sanonut että erilainen jako olisi reilumpi varsinkin kun tienaan vähemmän

[/quote]

Outoa ettei tuollainen tule miehelle itsestään selvyytenä, että maksaisi isomman osan asumiskuluista, jos hänen lastaan varten pitää olla kalliimmat kriteerit ja miehellä vielä isommat tulotkin. Itse en suostuisi tuollaiseen.

Vierailija
60/87 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat ovat yhteisiä. Kummallakin on oma tili, johon molemmilla on käyttöoikeus. Lisäksi on yhteinen säästötili.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän