Kysymys teille, jotka lausutte Nea-nimen "neea?
Kommentit (74)
Leo. Mian taas Miia ja Tian Tiia. Joskus toivovat toisenlaista ääntöä ja kertovat. Näin teen myös itse nimeni kanssa. Korjaan siis väärin ääntämisen.
Leo, so? Ihan eri asia. Jos Leon äiti sanoisi aina Leeo, varmaan alkaisin matkimaan tätä.
En tiedä, mutta hämärästi lapseni kaverin äiti lausuu tyttärensä nimen Cia= kiia. MINÄ lausun sen "sia".
Ap on oikeassa. Kari= kaari, Sari=saari jne.
Onko niitä jotka lausuvat nimen Nina, Niina?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:21"]
Ap on oikeassa. Kari= kaari, Sari=saari jne.
[/quote]
Aaiivaan, kaaiikkii vookaaaaliit piitkäänää.
Mulle ainakin Nina on Nina ja Niina on Niina.
Mä olen Nina, lähes kaikki lausuu sen Niina, korjaan joskus, en aina, riippuu yhteyksistä.
Nean sanon Neea, sillä niin heidän äiditkin sanoo, siksi en sano Nea.
Leoa sanon Leo, ellei äitinsä tosiaan käytä versiota Leeo :D
Cia siis on Sia ja Claudia kai sitten Slaudia? Rebecca kait Rebessa?
Jos Nea lausutaan Neea, niin miten lausutaan Neea?
Tai jos Mian lausuu Miia, niin miten sitten oikea Miia lausutaan?
Olen törmännyt Juliaan ja Juuliaan, molemmat kuitenkin kirjoitetaan Julia. Onneksi on suu, millä voi antaa lisäohjeita ääntämiseen, jos kuulostaa pahalta. Seiskytluvun Ninat on lähes kaikki Niinoja. Sitä nuoremmat taas Ninoja.
Meillä on Juulia kahdella u:lla. ja ihan varmasti korjaa jos joku Juliaksi puhuttelee. Mutta Leo on kyllä Leo eikä mikään Leeo. Miehen siskon tyttö on Nea ja sanon kyllä Neea ja niin kaikki muutkin.
Vau mikä lausuntasota täällä on käynnissä. Minä lausun nimet niin kuin ne nyt suuhuni sopivat.
Neea.
No kun osa haluaa sen lausuttavan Neea! Mistä hemmetistä sen tietää? Samoin osa haluaa, että noita muitakin lausutaan tuplavokaalilla, vaikka kirjoitetaan vain yhdellä. Jos ei ole vakiintunutta tapaa, noihin eihän sitä voi tietää.
Ennen lausuttiin suomeksi pitkällä vokaalilla ja ruotsiksi lyhyellä. Nykyään ei tiedä miten pitäisi kaikki väännökset lausua. Saa korjata.
Mulla on tapana, että jos en tiedä, niin lausun kuten kirjoitetaan. Eli Nea on Nea niin kauan kuin hän itse korjaa lausumiseni.
Mun mielestäni se on varmin tapa epäselvissä tilanteissa. Periaatteessahan suomen kielessä pitäisi olla kaikki oikein silloin, kun lausuu miten kirjoitetaan. Ja jos joku tosiaan haluaa väännellä oman tai lapsensa nimen muuksi, niin sitten oikaisee ja kertoo väännöksen. Mun mielestä on älytön alkaa varmuuden vuoksi kokeilemaan jotain muuta lausuntatapaa kuin se, miten kirjoitusasun mukaan pitäisi lausua.
Leeo, tai se e on puolentoista een pituinen, samoin kuin neeassakin.