TE-toimiston virkailijan puhelinhaastattelu oli pelkkää uhkailua karensseilla ja muilla toimenpiteillä, mielipiteideni lyttäämistä ja lannistamista
Virkailija tuntui tietävän kaiken paremmin kuin minä. Mielestään tekniikan maisterille on hyödyllistä olla puoli-ilmaisena pyöränkorjaajana tai vastaavana kuin etsiä aktiivisesti oman alansa töitä ja etsiä mahdollisia lisäkoulutusmahdollisuuksia jotka parantavat hakijan työllistymismahdollisuuksia. Oli kyllä melkoinen tyranni ja uhkailija. Pitää varmasti kaikkia työttömiä yhtenäisenä massana. Vartiaisen opissa luultavasti ollut. Mikähän noiden koulutus on kun ovat olevinaan niin tietäväisiä tuntemattoman ihmisen tilanteesta ja hänen tarpeistaan? Vieläkin puistattaa tuo puhelu.
Kommentit (375)
Valitettavasti monista tällaisten tyrannien ehdottamista toimista on kieltäydyttävä tai on varmuudella ikuisesti työtön. Tietyn leiman kun saat niin paluuta entiseen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikan maisteri? Kannattaisiko mennä töihin, niin ei tarvitsisi TE-toimiston kanssa seurusttella.
Ihanko seurusttella. Oletko saanut suojatyöpaikan kielivähemmistön edustajana?
Tiesittekö muuten että oikeudessakin rangaistuksen pituuksiin vaikuttaa huomattavasti esimerkiksi se, onko tuomari nälkäinen. Sitä haluaisi uskoa että viranomaisten päätökset ovat oikeudenmukaisia, mutta ihmisten tekemät päätökset eivät ikinä täysin ole. Kaikki viranomaiset ovat puutteellisia omine ennakkoluuloineen, kuten kaikki muutkin. Täyttä oikeudenmukaisuutta ei ole olemassa.
Kansalaispalkka paljastaisi ne jotka todellakin haluavat vain lojua himassa. Eikä sillä olisi mitään väliäkään, mutta ainakin loppuisi se aidosti yrittävien syyllistäminen. Veikkaan että todella moni, jos takuulla ei menettäisi sitä perustuloa perustettuaan jonkinlaisen yrityksen tai tehdessään freelancertöitä, ryhtyisi johonkin mielekkääseen hommaan. Harva haluaa vain olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että TE myös hävittää kirjaamoon lähetettyjä dokumentteja säännöllisesti nykyään. Harkitsin itse jonkin valituksen tekemistä, mutta eipä siitä mitään apua kai ole.
Mitään ei työkkärissä vihata niin paljon kuin sitä että Ministeröstä otetaan toimiston johtajaan yhteyttä ja halutaan selvitystä ja lausuntoa jostain asiasta mistä joku asiakas on ministeriöön valitellut ja juorunnut!
Johtaja oli pahalla tuulella päiväkausiksi ja ohjeisti vittumaisrlla äänellä vastaamaan kyselyihin.
Ajjai sentään kun työministeriöstä tai vaikka Avi:sta tulee noottia.
Laittakaa ihmeessä valitusta ja selvityspyyntöjä. Asiat pitää voida aina selvittää ja perustella kunnolla.
Viimeisestä lauseesta olen ihan samaa mieltä. Mutta tuskin työkkärissä noin tunteella suhtaudutaan asiakkaiden tekemiin valituksiin ja siihen mitä niistä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten että oikeudessakin rangaistuksen pituuksiin vaikuttaa huomattavasti esimerkiksi se, onko tuomari nälkäinen. Sitä haluaisi uskoa että viranomaisten päätökset ovat oikeudenmukaisia, mutta ihmisten tekemät päätökset eivät ikinä täysin ole. Kaikki viranomaiset ovat puutteellisia omine ennakkoluuloineen, kuten kaikki muutkin. Täyttä oikeudenmukaisuutta ei ole olemassa.
Siksi siellä työkkärissä niiden virkailijoiden pöydillä pitäis olla kulhot Budapest-konvehteja.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa enää mihinkään työkkärin, kelan, sossun jne. puheluihin, jos tulee joku 4,65% leikkuri niin siinä tulee. En jaksa enää stressata tai miettiä asiaa.
Mielummin leikkaan käden irti lusikalla kuin olen enää missään tekemisissä näiden paskaviranomaisten kanssa. Ehkä joskus tulevaisuudessa tulee järkevämpi systeemi jossa olemassaoloaan ei tarvitse anoa joltain 80äo sosiopaatilta.
Onneksi pääsin eläkkeelle, koska näin juuri minäkin ajattelin. Mieluummin kuolee vaikka nälkään kun on niiden kanssa missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että TE myös hävittää kirjaamoon lähetettyjä dokumentteja säännöllisesti nykyään. Harkitsin itse jonkin valituksen tekemistä, mutta eipä siitä mitään apua kai ole.
Urbaanilegenda. Työkkäriin pitää lähettää todella vähän dokumentteja nykyisin, maksajaa eli kassaa tai Kelaa ne todistukset kiinnostaa. Mutta kun jotain "katoaa", niin huomataan, että mitään ei ole edes lähetetty! Sieltä kun saa vastaanottoviestin ja loktiedoista näkyy, kenelle niitä on lähtenyt. Dokumentinkadottajat ei ole saaneet vastausviestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi siellä työkkärissä niiden virkailijoiden pöydillä pitäis olla kulhot Budapest-konvehteja.
Ne soittaa samanlaisista kopeista kuin puhelinmyyjät! Tai sitten etätöistä kotoa.
Noh noh. Mietihän nyt AP vähän. Työtään ne siellä Te-toimistossakin tekee. Kaikilla Te-toimiston työntekijöillä ei välttämättä ole erityistä alan koulutusta. Mutta varmasti tietävät omasta työstään enemmän kuin sinä. Heidän on pakko muistuttaa uhkaavasta karenssista ja tarjota sinulle eri vaihtoehtoja.
Eikä parane ylpistellä sillä että olet maisteri. Monta muuta maisteria ja jopa tohtoria on työttömänä. Se nyt ei vaan vaikuta mahdolliseen karenssiin. Sitten vain ilmoitat, että olet valmis karenssiin kärsimään, jos et saa oman alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei työkkärissä vihata niin paljon kuin sitä että Ministeröstä otetaan toimiston johtajaan yhteyttä ja halutaan selvitystä ja lausuntoa jostain asiasta mistä joku asiakas on ministeriöön valitellut ja juorunnut!
Johtaja oli pahalla tuulella päiväkausiksi ja ohjeisti vittumaisrlla äänellä vastaamaan kyselyihin.
Ajjai sentään kun työministeriöstä tai vaikka Avi:sta tulee noottia.
Laittakaa ihmeessä valitusta ja selvityspyyntöjä. Asiat pitää voida aina selvittää ja perustella kunnolla.
Tässä olet väärässä!
Laita valitus ministeriöön, sen lukee joku kirjaamon virkailija, joka toteaa, että ei kuulu tänne, hallintolain perusteella siirretään ao. TE-toimiston vastattavaksi. Ministeriössä ei kukaan neuvos edes tiedä, että on valitettu. TE-toimistossa joku viestinnässä katsoo, että mikä valitus ja vastaa siihen sitten samalla sapluunalla kuin edellisiin vastaaviin. TE-toimiston johtaja kuittaa sähköisesti vastineen allekirjoitetuksi ja se siitä, ei aiheuta ongelmia tai kitinää. Sen sijaan AVI:sta tulleet nootit luetaan tarkasti, koska AVI:lla ei ole mitään ohjaus- tai määräysvaltaa TE-toimistoihin muuten kuin virkailijoiden työhyvinvoinnin osalta. Asiakascasetkin ovat sellaisia, joissa asiakas on uhkaillut virkailijaa ja AVI selkiyttää, miten ko. asiakasta ei tarvitse päästää TE-toimiston tiloihin.
Minusta olisi hyvä, että työkkäristä soitettaisiin, kysyttäisiin työnhausta ja unohdettaisiin kertoa karenssin mahdollisuudesta, jos ei hae työtarjouksen paikkaa. Silloin asiakkaat ei kokisi puhelua uhkailuna ja ainahan se on iloinen uutinen kun huomaa, että työttömyysetuutta ei jostain syystä saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Minua vit.ttaa kun haluaisin saada osa-aikaisen työn ja työkkäri pakottaa hakemaan kokoaikaisia. En edes tarvitse isoja tuloja tullakseni toimeen (en hae lisäksi tukia).
Ilmaiseksihan niiden mielestä pitäisi mennä tekemään hommia työhön, johon on hankkinut vuosien koulutuksen. "Kun olisi tämmöinen työkokeilumahdollisuus..." Sori, ei käy, mä en tee ilmaiseksi sitä, mihin olen vaivalla kouluttautunut ja jo työkokemusta hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Niin ne tekee.Siellä voi olla soittajana tyyppi jolla ei ole koulutusta,antavat tehtäväksi saada mahd.monta
työnhakijaa ihan mihin vaan töihin,saavat siitä jotakkin bonusta?näin oon kuullut.Hoida asiat nettisivun kautta niin ei tarvitse kuunnella epäasiallisuuksia.Ota heti soittajan nimi talteen ja tee ilmoitus eteenpäin. Nauhoita puhelu jos muu ei auta.Netti paras on ainakin kirjallisena tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vit.ttaa kun haluaisin saada osa-aikaisen työn ja työkkäri pakottaa hakemaan kokoaikaisia. En edes tarvitse isoja tuloja tullakseni toimeen (en hae lisäksi tukia).
Mutta kun laki on armoton: voidaksesi saada etuutta, tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyö.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sellaista se on.
Minulla oli työtodistus väärin kirjoitettu (siinä ei lukenut työsuhteen päättymistä oikein) ja virkailija vain opasti minulle "kuluttelet tässä karenssin pois". Työsuhde ei päättynyt minusta riippuvista syistä, että eipä sitten tullut karenssiakaan.
Töitä löysin ihan omin avuin.
Ja sinusta virkailijan olisi pitänyt arvata virhe, mistä?! Kristallipallosta?
Tein valituksen te-toimiston virkailijan epäasiallisesta käyttäytymisestä, hän joutui vastuuseen, ja ryhtyi tietenkin sen jälkeen sellaisiin kostotoimiin, jotka hänen virka-asemansa mahdollisti. Oli saanut pipin pip peliinsä, nähkääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne tekee.Siellä voi olla soittajana tyyppi jolla ei ole koulutusta,antavat tehtäväksi saada mahd.monta
työnhakijaa ihan mihin vaan töihin,saavat siitä jotakkin bonusta?näin oon kuullut.Hoida asiat nettisivun kautta niin ei tarvitse kuunnella epäasiallisuuksia.Ota heti soittajan nimi talteen ja tee ilmoitus eteenpäin. Nauhoita puhelu jos muu ei auta.Netti paras on ainakin kirjallisena tiedot.
Ei saa bonuksia, mutta tietylle määrälle (noin 800 asiakasta) pitää soittaa kerran 3 kuukauden aikana. Se tarkoittaa sitä, että päivässä puhelimitse pitää keskustella noin 12 asiakkaan kanssa ja lisäksi joutuu soittamaan noin 20:lle, jotka eivät vastaa puhelimeen.
Kannattaa tehdä ilmoitus, että soittaja päättäväisesti painostaa hakemaan töitä. Se kun sattuu olemaan sen virkailijan työtä.
Tekniikan maisteri? Kannattaisiko mennä töihin, niin ei tarvitsisi TE-toimiston kanssa seurusttella.