thyroxinin sivuoireet?
Pari viikkoa syönyt thyroxinia kilpparin vajaatoimintaan. Kyselisin että millaisia sivuoireita teille jotka myös syötte kyseistä lääkettä, on tullut? Itselläni on tullut nyt rinnat erittäin araksi( nännit tosi kipeät) ja alavatsaa polttelee kuin olis synnytyssupistuksia. Onkohan tuon tyroxinin takia? Pahoinvointia on myös, syön jatkuvasti ja pissalla pitää käydä monta kertaa päivässä.
Kommentit (60)
Sydämentykytys, hermostuneisuus, "outo olo". Alussa oli vähän säätämistä, mutta nyt on arvot kohdillaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:01"]No aika erikoista nro 16 teksti.. Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan kilpirauhashormoni korvaushoidolla eli thyroxinilla. Niin mikä olisi se oikea hoito?[/quote]
Thyroxin on keinotekoisesti valmistettua t4 hormoonia. Toinen vaihtoehto on se luonnon oma t4.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:23"]
Sain jodiakin. Sitten luin jodista internetissä, jonka jälkeen olen täysinhämmentynyt. Toiset sanovat, että jodia pitäisi ottaa ja toiset että ei saisi ottaa...
[/quote]
Kyllä sitä jodia pitäisi ottaa, itsekin syön sitä lisänä.
Mä olen syönyt sitä vuoden päivät eikä mitään haittavaikutuksia.
Minulla todettiin kilpparin vajaatoimnta ja määrättiin lääkitys 50 mikrg.
Seurasi sivuoireiden ryöppy jota on korjailtu kohta vuosi!
Ennen lääkitystä minulla ei ollut mitään oireita. Löydös oli sattuma. Lääkekuurin aloittamisen jälkeen alkoivat kaikki kilpparin vajaatoiminnan oireet: unettomuus, viluisuus, keskittymishäiriöt ja alhaiset rauta-arvot. En kuitenkaan uskaltanut luopua lääkärin määräämistä lääkkeistä, sillä kilppari arvot oli saatu kuriin.
Menin sitten verianalyysiinkin, josta sain säkillisen vaihtoehto lääkkeitä. Sain jodiakin. Sitten luin jodista internetissä, jonka jälkeen olen täysinhämmentynyt. Toiset sanovat, että jodia pitäisi ottaa ja toiset että ei saisi ottaa...Nyt sitten vielä häiriötä kuukautiskierrossakin. Lieneekö syy "sekakäytössä"?
Taidan pian heittää kaikki lääkkeet ja pulverit roskakoriin ja elää omien hormoonieni varassa!turhauttaa
[/quote]
Missä muuten kävit verianalyysissa? Mistä sait vaihtoehtolääkkeet? Millaiset? Miksi sinulle annettiin joditabletit?
Menehän takaisin sinne lääkäriin ja kerro oireistasi. Vaadi saada tarkemmat kilpirauhastestit. Pyydä myös hivenaine- ym. testit ja näytä lääkärillesi saamasi vaihtoehtorohdot.
Aiot jättää tyroksiinit ihan kokonaan syömättä. Jospa kuitenkin ensin ottaisit selvää, mitä siitä seuraa, jos niin teet. Kysy vaikka lääkäriltä. Seurannaisvaikutukset eivät ole kovinkaan kivoja kestää.
On olemassa ihmisiä, joille ei synteettinen tyroksiini (T4) toimi halutulla tavalla. Tyroksiinin (T4) pitäisi muuttua ihmiskehossa T3:ksi, jotta siitä olisi hyötyä. Pyydä lääkäriä selvittämään, oletko sinä sellainen. Heille määrätään luvanvaraista eläinperäistä T3-hormonia, joka on myös kilpirauhashormooni.
Lue Kilpirauhasyhdistyksen sivuja. Siellä on melkoinen tietopaketti helposti saatavilla.
Jodia ei saisi ottaa thyroxin-lääkityksen lisäksi, ehkä jollekin voi sopia mutta ei itselleni.
Jos syö jodilisää, niin kannattaa ottaa rinnalla myös seleeniä. Itse vajaatoimintaisena syön jodia ja seleeniä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:42"]
Jodia ei saisi ottaa thyroxin-lääkityksen lisäksi, ehkä jollekin voi sopia mutta ei itselleni.
[/quote]
Miten niin ei saisi? Luotan tässä asiassa lääkäriini, joka käski syömään yhtä monivitamiinivalmistetta jossa on myös jodia.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:01"]No aika erikoista nro 16 teksti.. Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan kilpirauhashormoni korvaushoidolla eli thyroxinilla. Niin mikä olisi se oikea hoito?[/quote]
En ole 16, mutta vastaan kysymykseesi sen verran, kun itse tiedä asiasta. Tyroksiinin (T4) pitäisi muuttua ihmisen kehossa T3:ksi, jotta elimistö voi hyödyntää sen. Kaikkien elimistö ei kuitenkaan pysty muuttamaan keinotekoista tyroksiinia, ja heille pitää antaa eläinperäistä kilpirauhashormonia. Eläinperäinen tuote on kuitenkin luvanvarainen.
Kannattaa lukea KilpirauhasLIITON nettisivuja.
http://www.kilpirauhasliitto.fi/
Mitä sitten taas tulee sydäntulehdukseen ym. vaivoihin, niihin en osaa ottaa kantaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 00:41"]
Minulla todettiin kilpparin vajaatoimnta ja määrättiin lääkitys 50 mikrg.
Seurasi sivuoireiden ryöppy jota on korjailtu kohta vuosi!
Ennen lääkitystä minulla ei ollut mitään oireita. Löydös oli sattuma. Lääkekuurin aloittamisen jälkeen alkoivat kaikki kilpparin vajaatoiminnan oireet: unettomuus, viluisuus, keskittymishäiriöt ja alhaiset rauta-arvot. En kuitenkaan uskaltanut luopua lääkärin määräämistä lääkkeistä, sillä kilppari arvot oli saatu kuriin.
Menin sitten verianalyysiinkin, josta sain säkillisen vaihtoehto lääkkeitä. Sain jodiakin. Sitten luin jodista internetissä, jonka jälkeen olen täysinhämmentynyt. Toiset sanovat, että jodia pitäisi ottaa ja toiset että ei saisi ottaa...Nyt sitten vielä häiriötä kuukautiskierrossakin. Lieneekö syy "sekakäytössä"?
Taidan pian heittää kaikki lääkkeet ja pulverit roskakoriin ja elää omien hormoonieni varassa!turhauttaa
[/quote]
Missä muuten kävit verianalyysissa? Mistä sait vaihtoehtolääkkeet? Millaiset? Miksi sinulle annettiin joditabletit?
Menehän takaisin sinne lääkäriin ja kerro oireistasi. Vaadi saada tarkemmat kilpirauhastestit. Pyydä myös hivenaine- ym. testit ja näytä lääkärillesi saamasi vaihtoehtorohdot.
Aiot jättää tyroksiinit ihan kokonaan syömättä. Jospa kuitenkin ensin ottaisit selvää, mitä siitä seuraa, jos niin teet. Kysy vaikka lääkäriltä. Seurannaisvaikutukset eivät ole kovinkaan kivoja kestää.
On olemassa ihmisiä, joille ei synteettinen tyroksiini (T4) toimi halutulla tavalla. Tyroksiinin (T4) pitäisi muuttua ihmiskehossa T3:ksi, jotta siitä olisi hyötyä. Pyydä lääkäriä selvittämään, oletko sinä sellainen. Heille määrätään luvanvaraista eläinperäistä T3-hormonia, joka on myös kilpirauhashormooni.
Lue Kilpirauhasyhdistyksen sivuja. Siellä on melkoinen tietopaketti helposti saatavilla.
[/quote]
Hups, tarkoitin Kilpirauhasliittoa. http://www.kilpirauhasliitto.fi/
Sillä tavalla 16:n sydänoireet on ymmärrettävissä, että Thyroxin ei sovi sydänvikaisille.
Ap, Thyroxinin lääketiedot löytyvät täältä: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1193.
"Thyroxinin käyttöalueet ovat:
kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi)
kretinismi (kilpirauhasen kasvuaikaisen vajaatoiminnan aiheuttama tila)
kilpirauhasen liikatoiminnassa (hypertyreoosissa) yhdessä kilpirauhasen toimintaa estävän aineen (tyreostaatin) kanssa ennen kilpirauhasleikkausta.
2. Mitä sinun on tiedettävä, ennen kuin otat Thyroxinia
Älä ota Thyroxinia
jos olet allerginen levotyroksiinille tai tämän lääkkeen jollekin muulle aineelle (lueteltu kohdassa 6)
jos sinulla on hoitamaton lisämunuaisen kuorikerroksen tai aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta.
Varoitukset ja varotoimet
Keskustele lääkärin kanssa ennen kuin otat Thyroxinia, jos sinulla on:
angina pectoris tai joku muu sydänsairaus
lisämunuaisen vajaatoiminta.
Kerro lääkärille myös, jos sinulla on muita sairauksia tai allergioita.
Muut lääkevalmisteet ja Thyroxin
Kerro lääkärille, jos parhaillaan otat tai olet äskettäin ottanut tai saatat joutua ottamaan muita lääkkeitä.
Joidenkin lääkkeiden tai Thyroxinin teho voi muuttua tai voit saada haittavaikutuksia, jos käytät lääkkeitä samanaikaisesti. Tällaisia lääkkeitä ovat esim.:
tietyt mahalääkkeet (antasidit, sukralfaatti, simetikoni)
kalsium- ja rautavalmisteet
tietyt kolesterolilääkkeet (kolestyramiini, kolestipoli, klofibraatti, simvastatiini)
tietyt veren kaliumpitoisuutta laskevat lääkkeet (polystyreenisulfonaatti)
tietyt epilepsialääkkeet (karbamatsepiini, fenytoiini)
tietyt tulehduskipulääkkeet (fenyylibutatsoni, salisylaatti)
tietyt sydänlääkkeet (beetasalpaajat, amiodaroni, digitalis)
tietyt tulehdusta hillitsevät lääkkeet (kortikosteroidit)
tietyt veren hyytymistä ehkäisevät lääkkeet (varfariini)
suun kautta otettavat sokeritautilääkkeet
estrogeenia sisältävät ehkäisypillerit ja hormonikorvausvalmisteet
tuberkuloosilääke rifampisiini
tietyt HIV-lääkkeet (esim. ritonaviiri, indinaviiri, lopinaviiri)
tietyt syöpälääkkeet (imatinibi, sunitinibi)
osteoporoosilääke raloksifeeni.
Muista mainita Thyroxinin käytöstä seuraavien lääkärissä käyntien yhteydessä."
Tyroksiinin vaikutus saattaa tosiaankin häiriintyä joidenkin lääkkeiden vuoksi. Siksi tyroksiini pitää ottaa tyhjään vatsaan ennen muita lääkkeitä. Lista ei ole täydellinen. Siitä puuttuu esim. protonipumpunestäjälääkkeet (Nexiumin tapaiset) närästyslääkkeet.
"4. Mahdolliset haittavaikutukset
Kuten kaikki lääkkeet, tämäkin lääke voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.
Thyroxinin aiheuttamat haittavaikutukset johtuvat yleensä liian korkeasta annoksesta tai annoksen liian nopeasta nostamisesta. Tällöin voi esiintyä kilpirauhasen liikatoiminnan kaltaisia oireita kuten sydämen nopealyöntisyyttä, rytmihäiriöitä, ripulia, laihtumista, lämmönsietokyvyn alenemista, unettomuutta ja kiihtymystä. Oireet lievenevät tai katoavat annosta pienennettäessä. Tyroksiinin aiheuttamat vakavat haittavaikutukset muuten terveillä kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla ovat harvinaisia. Sydänsairaille potilaille sydämeen kohdistuvat vaikutukset (angina pectoris -oireet, rytmihäiriöt, sydäninfarkti) voivat kuitenkin olla jopa hengenvaarallisia. Pitkään kestänyt yliannoksinen tyroksiinilääkitys saattaa lisätä luiden haurastumisen (osteoporoosi, osteopenia) riskiä.
Jos havaitset haittavaikutuksia, kerro niistä lääkärille tai apteekkihenkilökunnalle. Tämä koskee myös kaikkia mahdollisia haittavaikutuksia, joita ei ole mainittu tässä pakkausselosteessa."
Minullakin oireet muistuttavat suuresti kilpirauhasen vajaatoimintaa, arvot rajojen sisällä rimaa hipoen. Reumalääkärini laittoi lähetteen endokrinologille jo muistaakseni viime elokuussa eikä mitään ole vieläkään kuulunut, joulukuussa soitin ja tarkistin lääkärin todella tehneen lähetteen. Miten pitkän ajan te muut olette joutuneet odottamaan vai oletteko saaneet reseptin yleislääkäriltä?
Tyroksiini ei ole ainoa kilpirauhashormoni, niitä on useampia. Voit syödä sitä vaikka kuinka paljon ilman apua, jos elimistösi ei muuta sitä käyttökelpoiseen muotoon. Tai puute on muista kilpirauhashormoneista. Toisille auttaa vain eläinperäinen lääke ArmourThyroid, joka sisältää näitä kaikkia hormoneja. Lääkettä saa kuitenkin käyttää vain erityisluvalla, eikä se ole Kelan korvaama.
Oireet kuulostaa liittyvän enemmän estrogeenin määrään. Oletko vaihdevuosi-iässä? yli 40 siis? Useinhan kilpirauhanen alkaa oireilla siinä iässä, ja ilmeisesti jotenkin liittyy siihen estrogeenin vähenemiseenkin...
Lisäksi Thyroxinilla ja estrogeenillä on joku keskinäinen yhteisvaikutus, ja ne ilmeisesti jotenkin nollaa toisiaan... aika gynelle tai endokrinologille varmaan valaisee asiaa.
Mä olen syönyt pari vuotta Thyroxinia eikä mitään sivuoireita ole tullut. Kaikki ongelmat vain ovat hävinneet ja kun niitä alkaa ilmenemään, käyn verikokeissa ja lääkärillä ja yleensä annostusta on nostettu.
Mä syön paljon vitamiineja, ne selvästi paransivat mun oloa vielä enemmän ja hiukset alkoivat kasvamaan.
Jodia ei saa syödä, jos ei syö myös seleeniä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 12:54"]
Olen syönyt Thyroksin nyt yli 20 vuotta. Olen hengissä,MUTTA kaikki mahdolliset haittavaikutukset läpi käynyt, pahimpina sydämmentyktykset ja sydänlihasheikkous/ tulehdus joka johti 2013 huhtikuussa keuhkoveritulppaan ja sen jälkeen aivoinfarktiin. Selvisin toistaiseksi ja olenkin alkanut nyt etsimään vaihtoehtoista hoitoa. Olen pakosta (vatsavaivat) alottanut jo 2007 viljattoman ruokavalion ja maitoproteeniton aloitettiin Syyskuussa 2013. Laihtunut en ole yhtään kokoaikana. Nyt olen hakemassa siankilpirauhasvalmistetta lääkkeeksi, on luvan varainen. Olen ottanut loppuelämäni projektiksi parantua tästä kammottavasta taudista jota Suomen teveydenhoito hoitaa ja tutkii väärin. Suosittelen kaikille erikoisesti nuorille potilaille ottamaan asian vakavasti, koska TK- lääkärit vähättelee tautia. Olkaa sinnikkäitä ja vaatikaa oikeaa hoitoa.
[/quote]
MItsä tiedät että keuhkoveritulpan syy oli tyroksiini? Tai sydänlihastulehduksen? Olen nyt syönyt tyroksiinia vasta vuoden, mutta mun elimistöni kunto on kaikinpuolin parantunut. Kroppa oli todella kovilla ennen diagnoosia. En ole ikinä kuullut että tyroksiini aiheuttaisi veritulppaa. SEn sijaan esim elintavat voivat aiheuttaa.