Miksei lestadiolaiset saa osallistua vanhojen tansseihin vaikka tanssisi kaverin kanssa tyttöparina?
Kuitenkin liikuntatunneilla ne osallistuu jos on vaikka jotain jumppaa "maallisen musiikin" tahdissa.
Kommentit (21)
Kyse ei ole tanssista, vaan kaikesta muusta tanssien ympärillä. Vaatteet, meikit, esiintyminen, kaikki sosiaalinen kilpailu, mikään näistä ei sovi kristitylle.
Itse kasvoin vanhoillilestadiolaisessa yhteisössä. Voi että oli ärsyttävää. Pakko oli olla siinä mukana siihen asti kun muutin kotoa lukion jälkeen. Ja otti niin päähän kun en lukiossa voinut osallistua vanhojen tansseihin ja muihinkaan kivoihin yhteisiin juttuuihin, koska USKONTO.
Olkaa iloisia te jotka ette joudu kasvamaan missään tiukassa uskonnollisessa yhteisössä, jos se ei ole teidän juttunne. Se on todella raskasta henkisesti. Ottaa myös aikansa kun aikuistuttuaan pitää rakentaa oma elämä kokonaan uudestaan. Joten please, vähän sääliä niitä kohtaan.
Kyllähän se olisi aika järkytys, että perheen teinipoika laittaa mekon ja tanssii tyttöparina.
Jaa kyllä meillä he häipyivät tunneilta, kun alettiin tanssimaan, kuutelemaan musiikkia tai telkkari napsautettiin päälle. Hävisivät kuin pieru saharaan eli livahtivat kirjastoon loppu ajaksi.
Tanssikielto nähdään etupäässä varjeluna turhilta lihallisilta himoilta. Varmasti monilla uskovaisilla ei olisi mitään ongelmaa lihallisten himojen suhteen, mutta yhteisellä päätöksellä on päädytty siihen, että mieluummin pidättäydytään kollektiivisesti tanssimisesta, jotta uskossaan heikoimmat uskonveljet ja uskonsisaret eivät sen vuoksi lankeaisi lihallisten himojen syntiin.
Lihallisiin himoihin syyllistyvät varmasti kaikki, olipa oma usko tai maailmankatsomus mikä tahansa, koska Raamatussa kerrotaan jo pelkän himoitsevan katseen olevan syntiä, mutta ei lihallisia himoja kannattaisi omalla toiminnallaan ehdoin tahdoin aiheuttaa.
Matt 5:28 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa."
Varmaan samasta syystä kuin miksi televisiota ei saa katsoa, mutta netistä saa katsoa samat ohjelmat. Tai miksi alkoholia ei saa nauttia missään tapauksessa, mutta tupakoida saa.
Eli itse keksittyjen perinnäissääntöjen palvominen ja kuvitteleminen että niitä noudattamalla pääsee taivaaseen. Oikeastihan omalla yrityksellä pääsee vain ikuiseen kadotukseen, vaikka jakaus olisi ollut millilleen oikeassa kohtaa ja olisi äänestänyt maalaisliittoa joka vaaleissa.
Alkoholin juomisesta:
Efesolaiskirje 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä
Selvennyksenä, että alkoholia ei pidetä syntinä, mutta juopumista pidetään. Koska osa ihmisistä ei osaa käyttää alkoholia kohtuullisesti, niin voimme olettaa, että samoin kävisi myös uskovaisten keskuudessa. Näin ollen on parempi, ettei alkoholin käyttöä suositella ollenkaan. Uskovaiset juovat kyllä kotikaljaa ja simaa (ja muutamat joskus jopa ykkösoluttakin), koska näissä juopumisen vaaraa ei ole, jos niitä ei kittaa aivan järjettömiä määriä yhteen putkeen.
TV:n katselusta:
Television katsominen ja TV-ohjelmat EIVÄT ole syntiä, mutta ohjelmat voivat sisältää syntistä toimintaa ja huonoa kielenkäyttöä. Vanhoillislestadiolaiset ymmärtävät, että kyseessä ei ole mikään pelastusopillinen kysymys, mutta heidän mielestään kannattaisi kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, millaiset ohjelmat voivat olla vaaraksi uskonelämälle katsoipa niitä sitten TV-ruudulta, läppäriltä tai kännykästä.
Useimmilla vanhoillislestadiolaisista ei ole televisiota, koska tv:stä tulee paljon sellaista ohjelmaa, joka ei tue uskonelämäämme ja voi madaltaa kynnystämme sortua syntiin. Melkein kaikilla on kuitenkin kännykät ja läppärit, joista TV-ohjelmat ovat joka tapauksessa saatavilla, joten kysymys ei ole siitä, miltä laitteelta ohjelmia katsoo, vaan siitä, millaisia ohjelmia katsoo. Ohjelmat voivat sisältää toimintaa ja kielenkäyttöä, joka kerrotaan Raamatussa synniksi. Näin ollen nämä ohjelmat voivat madaltaa kynnystä sortua itse vastaanvanlaisiin synteihin, koska synti ikään kuin normalisoidaan tavalliseksi toiminnaksi.
TV-ohjelmat voivat omalta osaltaan aivopestä ihmisiä huomaamatta ja voisi käydä niin, että huonojen ohjelmien vuoksi esim. avioliiton ulkopuolinen seksi ei enää näyttäytyisi kovin vakavana syntinä, koska usein elokuvissa seksiä harrastetaan ilman rajoitteita ja jopa pettäminen on yleistä.
70-80 -luvuilla televisio on virheellisesti luettu synniksi ja ihmisiä on jopa erotettu vanhoillislestadiolaisuuden piiristä, koska ovat sortuneet television katselemisen syntiin. Nämä tapaukset ovat tietenkin olleet ylilyöntejä ja on toimittu väärin. Toisaalta olen pohtinut, miten joillekin ihmisille tv on ollut niin tärkeä, että on mieluummin luovuttu uskosta kuin tv:stä? Itselläni mikään ei mene uskon edelle ja Raamatussa sanotaan, että kristityn kannattaa mieluummin kestää vääryyttä, kuin luopua uskostaan (en nyt tähän hätään muista Raamatun kohtaa). TV:n katselukieltoon liittyvä jyrkkä ja joustamaton mielipide kannattaa kuitenkin nähdä 70-80 -lukujen konstekstissa, koska silloin oli syntynyt erimielisyyttä monista opillisista kysymyksistä ja syntyi hajaannuksia ja eriseuroja. Silloin pelättiin, että jos TV:n katselussa joustetaan huonoista ohjelmista huolimatta, niin jonossa olisi sen jälkeen jokin muu asia, joka kyseenalaistetaan, esim. viihdemusiikki ja sen jälkeen taas seuraava asia.
Näin jälkikäteen ajateltuna TV:n katseluun penseästi suhtautuminen on ollut hyvä asia, koska pahoin pelkään, että osa uskovaisistakin olisi tottunut katselemaan koko roskan eli big brotherit ja vastaavat ohjelmat tajuamatta, kuinka ne voivat aivopestä ajattelutapaamme. Kyseisen tyyppisen ohjelmat eivät todellakaan tue Raamatun mukaista uskonkäsitystä. Olen tyytyväisenä laittanut merkille, että useat ei-lestadiolaisetkaan eivät pidä big brotheria ja vastaavanlaisia syntiä sisältäviä ohjelmia hyvinä ja he eivät katso niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tanssikielto nähdään etupäässä varjeluna turhilta lihallisilta himoilta. Varmasti monilla uskovaisilla ei olisi mitään ongelmaa lihallisten himojen suhteen, mutta yhteisellä päätöksellä on päädytty siihen, että mieluummin pidättäydytään kollektiivisesti tanssimisesta, jotta uskossaan heikoimmat uskonveljet ja uskonsisaret eivät sen vuoksi lankeaisi lihallisten himojen syntiin.
Lihallisiin himoihin syyllistyvät varmasti kaikki, olipa oma usko tai maailmankatsomus mikä tahansa, koska Raamatussa kerrotaan jo pelkän himoitsevan katseen olevan syntiä, mutta ei lihallisia himoja kannattaisi omalla toiminnallaan ehdoin tahdoin aiheuttaa.
Matt 5:28 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa."
Minä en kyllä ollut mukana missään yhteisessä päätöksessa eikä kukaan minulta koskaan vanhoillislestadiolaisena kysynyt mielipidettä mihinkään yhteiseen päätökseen, jossa oltaisiin oltu päädytty siihen, että mieluummin pidättäydytään kollektiivisesti tanssimisesta. Kukaan ei koskaan kysynyt eikä minun kanssa mitään sovittu. Ylhäältä päin vain sanottiin, että uskovaiset ei tanssi. Joten älä valehtele!
Älkää jaksako operoida näin vanhoilla tiedoilla.
Lapseni ovat osallistuneet liikuntatunneilla ja itsenäisyyspäivän tansseihin ihan siinä missä muutkin luokkakaverit, ja nähdäkseni tämä on yleistynyt viime vuosina. Lähtökohtaisesti rivitansseissa on hyvin vähän mitään seksuaalista. Toki tässä voi olla alueellisia, perhekohtaisia näkemyseroja. Huomionarvoista kuitenkin on, että kun ope oli mahdollistanut tyttö-tyttö ja poika-poika-parit, niin luokat oli päätyneet siihen: eivät lapset/nuoret koe kovin luontevaksi paritansseja niin nuorina..
Vanhojen tansseihinkaan ei ole kieltoa, olen sanonut että voivat tehdä oman ratkaisunsa. Itse en aikanaan ollut tansseissa - asia oli huomattavasti yksiselitteisempi silloin - ja poisjäänti ei olisi voinut vähempää haitata. Alueemme nuorille vl-taustaisille oli järjestettynä omaehtoisesti hienot illanvieton puitteet ruokailuineen, jonne kokoonnuimme useasta alueen lukiosta. Mukavat muistot kyseisestä illasta.
Kieltäytyminen vanhojen tansseista on nykyään muuten yleistä myös ei-vl-lähtöisillä: yhtenäiskulttuuri ohentunut tässäkin suhteessa, ja moni ei halua laittaa satoja euroja yhden päivän puku- yms. hommiin.
Osa lestoista ei liota itseensä että voisi olla kivaa ja iloa elämässä ja silti uskovainen. Puritaanisuus on siksi että listat on epäluotettavia juoppoja geeniperimältään. Uskonto on kotoisin vittulanjänkhältä Tornionjokilaaksosta.
"Minä en kyllä ollut mukana missään yhteisessä päätöksessa eikä kukaan minulta koskaan vanhoillislestadiolaisena kysynyt mielipidettä mihinkään yhteiseen päätökseen, jossa oltaisiin oltu päädytty siihen, että mieluummin pidättäydytään kollektiivisesti tanssimisesta. Kukaan ei koskaan kysynyt eikä minun kanssa mitään sovittu. Ylhäältä päin vain sanottiin, että uskovaiset ei tanssi. Joten älä valehtele!"
Minäkin olen sen verran nuori, etten ole osallistunut rauhanyhdistyksillä käytyihin yhteisiin keskusteluihin tanssiin liittyen. Ei siis ole ylhäältä päin saneltu vaan on keskusteltu ja päädytty yhteiseen ratkaisuun, jonka koetaan varjelevan ihmisiä uskonelämässä. Pitäisikö sinun saada yksinvaltiaana päättää ja määrätä asiat uusiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tanssista, vaan kaikesta muusta tanssien ympärillä. Vaatteet, meikit, esiintyminen, kaikki sosiaalinen kilpailu, mikään näistä ei sovi kristitylle.
Suomessa naiset ja miehet on tanssineet ja ryypänneet olutta, sahtia, alkoholipitoista simaa vuotuisjuhlissa keskenään koko kristillisen historian ajan, papitkin olivat tuolloin ympäripäissään.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeassa talossa mennään härkäparina.
120 nautinnon yötä?
Vierailija kirjoitti:
"Minä en kyllä ollut mukana missään yhteisessä päätöksessa eikä kukaan minulta koskaan vanhoillislestadiolaisena kysynyt mielipidettä mihinkään yhteiseen päätökseen, jossa oltaisiin oltu päädytty siihen, että mieluummin pidättäydytään kollektiivisesti tanssimisesta. Kukaan ei koskaan kysynyt eikä minun kanssa mitään sovittu. Ylhäältä päin vain sanottiin, että uskovaiset ei tanssi. Joten älä valehtele!"
Minäkin olen sen verran nuori, etten ole osallistunut rauhanyhdistyksillä käytyihin yhteisiin keskusteluihin tanssiin liittyen. Ei siis ole ylhäältä päin saneltu vaan on keskusteltu ja päädytty yhteiseen ratkaisuun, jonka koetaan varjelevan ihmisiä uskonelämässä. Pitäisikö sinun saada yksinvaltiaana päättää ja määrätä asiat uusiksi?
Juurikin näin, lapsilta ja nuorilta ei tarvitse kysyä mitään vaan saavat luvan tehdä niinkuin vanhemmat sanovat.
Kun on vaan kyse vanhojen tanssista,niin kyllä nuorille pitää antaa päätösvalta haluavatko tanssia vai ei. Liian tiukka kasvatus sellaisissa normaaleissa asioissa tuo enemmän haittaa kun hyötyä En nyt tällä tarkoita. viinaa, seksiä tai huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surulisia nämä lahkot, kun se oikea usko osoitetaan päivittäisellä, henkilökohtaisella luottamuksella Jumalaan ja tottelemalla Jumalan käskyjä ja kehotuksia. Kaikki lahkot nojaavat ihmisten tekemiin sääntöihin, joista ei ole mitään hyötyä Jumalan Valtakuntaan pääsemisen kannalta.
Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi; ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Matt. 22: 37-40)
Televisio-, tanssi-, populaarimusiikki-, meikkaus- ja ehkäisykielto tulivat vasta 60-luvun lopulla. Samoihin aikoihin määrättiin, että Jumalan valtakuntaan halajavien oikeiden uskisten pitää äänestää keskustaa. Siis ei voi kuin ihmetellä, miten vielä tuohon aikaan niin moni haksahti noihin ja haksahtaa yhä!!!! Kun tietoa oli jo sotien jälkeen aika hyvin saatavilla pelkän radion kautta.
Meidän kuntaankin toi ensimmäisen television yhteiskoulun lestadiolainen rehtori 50-luvun lopulla. Tämä tv meni siis koulun käyttöön.
On paljon muitakin eri uskonnoissa olevia nuorta jotka ei tanssi. Samaa koskee myös aikuisia ja vanhuksia.