Mummo oli leikannut lapsen hiukset
En ole itse vielä koskaan leikannut 4 vuotiaan lapsen hiuksia. Isä oli lapsen kanssa mummolassa ja tämä oli sitten leikannut lapsen hiukset. Tavallaan, mitä väliä? Kasvaahan ne takaisin. Toisaalta, älä v******u mene leikkaamaan mun lapsen tukkaa ilman mun lupaa! Jotenkin tuntuu, että mummo on ylittänyt näkymättömän hyvän maun rajan.
miten sinä reagoisit?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 17:03"]
Hiusten leikkuu ilman että kysyy lupaa on ihan sairaan törkeetä rajojen ylittämistä. Sellasta ei yksinkertaisesti tehdä. Lapsen ulkonäköön ei tehdä pysyviä (tai semipysyviä) muutoksia ilman vanhempien lupaa.
Pistä mies sanomaan asiasta äidilleen muuten se tekee sen uudestaan.
[/quote]
Nyt vaan tais sillä mummolla olla se lupa, lapsen isältä joka oli paikalla. Pitääkö siis miehen sanoa äidilleen, että älä leikkaa lapsen hiuksia vaikka minä annan luvan ja olen paikalla?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 10:49"]
Lapsen mummi leikkasi kans kerran tytölle "siistimpää otsatukkaa" kun mies oli mummilla käymässä tytön kanssa. Kyseessä siis mummi joka asuu likellä ja käynti kesti parisen tuntia. Ja eikö tää mun kädetön (nykyään hyvästä syystä entinen) mieheni sit vaan ollut antanut mummin leikata. Tai siis NYRHIÄ otsatukkaa vanhoilla fiskarseilla. Otsatukka oli ihan lohkoilla ja epätasainen jne.
Se oli kamalan näköinen, kerta kaikkiaan. Onneksi kaveri oli kampaaja, ja päästiin heti hänelle samana päivänä.
Siinä sai samaan syssyyn huutia mummi ja mies, helvetin vässykkä sekin.
Mä en ole koskaan leikannut omia, tai tytärteni hiuksia, koska a) mulla ei ole siihen taitoa ja b) välineitä. Mies tiesi tuon etten ole ollenkaan minkään kotiparturoinnin ystävä ja silti...
[/quote]
Tuossa tapauksessa voisin vastaavasti mummolta saksia kunnon tupsun päälaelta, kun kasvaahan ne hiukset takaisin. Tai jos mummolla on ruukkukukkia sisällä tai pihakukkia ulkona, niin nekin voisi leikata juurta myöten poikki niin näyttäisivät siistimmiltä.
Miksi minusta tuntuu siltä, että tämä sama keskustelu on nähty täällä ennenkin?
Kyllä, mummo ylitti rajan jos ei puhunut mitään edes lapsen isän kanssa. Mutta olitko sinä erikseen tehnyt selväksi mummolle, että haluat itse leikata/leikkauttaa lapsen hiukset silloin, kun on tarpeen? Oliko lapsen hiuksiin tarttunut jotain purkkaa, pihkaa tai muuta sellaista, joka ei lähtenyt kuin leikkaamalla vai mistä merkillisestä syystä mummo katsoi tarpeelliseksi leikata ne? Ymmärtäisin, jos mummo olisi ammattikampaaja tai parturi, ja siksi olisi osaavampi hiustenleikkaaja kuin sinä itse.
Mies olisi voinut soittaa ap:lle ja kysyä mielipidettä
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 10:38"]
No jos se on lapselle itselleen sopinut, niin kaikki on ok. Jokainen päättää itse hiuksistaan.
[/quote]
4-vuotias ei päätä itse hiuksistaan eikä päätä hieman vanhempi lapsikaan vaan vanhemmat. Nyt kuitenkin näyttää olevan liikkeellä kaikenlaisia isovanhempia, jotka kävelevät mennen tullen lastenlastensa ja heidän vanhempien ylitse. Varsinkaan jos isovanhemmista kumpikaan ei ole parturi tai kampaaja, on syytä pitää näppinsä erossa lastenlasten tukasta.
Vähintä olisi, että asiasta keskusteltaisiin lapsen vanhempien kanssa. Mutta kun ei!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 18:49"]
Miksi minusta tuntuu siltä, että tämä sama keskustelu on nähty täällä ennenkin?
Kyllä, mummo ylitti rajan jos ei puhunut mitään edes lapsen isän kanssa. Mutta olitko sinä erikseen tehnyt selväksi mummolle, että haluat itse leikata/leikkauttaa lapsen hiukset silloin, kun on tarpeen? Oliko lapsen hiuksiin tarttunut jotain purkkaa, pihkaa tai muuta sellaista, joka ei lähtenyt kuin leikkaamalla vai mistä merkillisestä syystä mummo katsoi tarpeelliseksi leikata ne? Ymmärtäisin, jos mummo olisi ammattikampaaja tai parturi, ja siksi olisi osaavampi hiustenleikkaaja kuin sinä itse.
[/quote]
Miksi mummolle pitää tehdä erikseen selväksi, ettei hänellä ole oikeutta koskea lasten tukkaan ilman lupaa.?
Minä lähden siitä oletuksesta, että kaikki, mihin en ole erikseen antanut lupaa, on ehdottomasti kielletty, kunnes asiasta on kerrottu minulle ja olen sen erikseen hyväksynyt. Tämä koskee myös lasten "kotiparturointia".
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:13"]
Siis haluatteko te mammat kasvattaa lapsella koko ikänsä hiuksia?! antakaa nyt herran jumala mummojen tehdä lapsistanne edes siistien näköisiä.
[/quote]
Aika usein mummojen käsitys siisteydestä on hyvin erilainen kuin heidän lastenlastensa vanhemmilla. Siksi ei anneta. Ei varsinkaan ilman lupaa!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:14"]
No jos lapsen isä oli paikalla, hän olisi voinut tarvittaessa kieltää. Eli asia ok.
[/quote]
No, ei ole ok, jos isältä puuttuu harkintakyky.
Ei ole ok, kun isä tietää, että hänen äitinsä ei ole erityisemmin taitava leikkaamaan tukkaa.
Ei ole ok silloinkaan, kun isä on epävarma, osaako hänen äitinsä leikata hiuksia.
Onneksi itse olen parisuhteessa jossa molemmat vanhemmat kykenevät tekemään päätöksiä.
Olisi aika kurjaa elää suhteessa jossa vain toinen osapuoli saa tehdä päätökset lasten suhteen.
Mun äiti oli tehnyt samalla tavalla. En sanonut silloin vielä mitään kun lapset oli paikalla. Myöhemmin mies hieman uteli, että "liikutaanko harmaalla alueella", tuntee minut sen verran hyvin.
Sanoinkin äidilleni, että oli sitten vika kerta kun meidän lasten päitä parturoidaan ilman vanhempien lupia. Nauroi vain ja lupasi olla koskematta.
No mun mies on sellanen, ettei sillä tuu mieleenkään kieltää äidiltään jotain tällaista Tai ajatella, etteikö se olis ok. sille on kaikki aina ok. Ja anoppi taas sujuvasti ylittelee rajoja. Kyllä mua oikeasti kiukuttaa, että anoppi vei multa kokemuksen joko itse leikata lapseni hiukset ekaa kertaa tai edes olla paikalla moisella hetkellä. Sitten jos hänelle asiasta sanoo, hän saattaa kantaa kaunaa vuosia. Sitäkään nyt jaksais.
Ap
Mä olisin vetänyt kilarit. Mulla tytöllä 4-vee on ns.prinsessatukka lapsen omasta tahdosta ja pojalla 1v kiharapehko minun halustani koska se on niin hellyyttävä pienellä pojalla. Jos joku menisi leikkaamaan jommankumman tukkaa ilman mua niin kilahtaisin täysin. Vaikka tyttö saa jo päättää miten tukkansa haluaa pitää niin haluan että ne päätökset on varmasti myös tytön omia eikä johdateltuja. Nyt hän haluaa lyhyen tukana, jos haluaa seuraavalla kampaamoreissulla niin hän sen saakin.
Mun isällä oli pakkomielle, että tytöllä pitää olla pitkät hiukset. Tukkani oli kuitenkin ohut ja epäsiisti. Joskus 9-vuotiaana kaverin isosisko, joka oli kampaajakoulussa, sanoi, että sulle sopisi lyhyet hiukset paremmin ja kysyi, että saako leikata, hän tekee sen ilmaiseksi. Annoin luvan ja tukastani tuli nätti. Kaikki muut olivat tyytyväisiä, paitsi isäni, joka oli vihainen. Äitinikin teeskenteli vihaista isän nähden, mutta kyllä se lyhyt tukka oli hänenkin mielestään nätimpi. Naapurin tyttö parka...tosin äiti taisi käydä sanomassa, että älä välitä, hyvin tehty ja en tiedä että maksoiko jopa jotain.
No jos pojalla on pitkät hiukset, onneksi isovanhemmat ovat puuttuneet "homolettiin". Muuten väärin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:14"]
No jos lapsen isä oli paikalla, hän olisi voinut tarvittaessa kieltää. Eli asia ok.
[/quote]
No, ei ole ok, jos isältä puuttuu harkintakyky.
Ei ole ok, kun isä tietää, että hänen äitinsä ei ole erityisemmin taitava leikkaamaan tukkaa.
Ei ole ok silloinkaan, kun isä on epävarma, osaako hänen äitinsä leikata hiuksia.
[/quote]
Mikä tekee isän harkintakyvystä huonomman kuin äidin harkintakyvystä? Vai onko tämä samaa sarjaa kuin se, että naisen pitää saada sisustaa koti, koska naisen maku on tietysti parempi?
t. nainen itsekin
Jos lapseni hiuksia menisi joku anoppi tms. leikkaamaan, etenkin jos koskisi tyttäreni upeisiin pitkiin hiuksiin, vetäisin turpaan. Jos vielä sen jälkeen ärsyttäisi, parturoisin mummon omin käsin. Olen muuten tosi kiva ja kohtelias ihminen noin yleensä, mutta silloin jos ystävällisyyteni tulkitaan väärin (sitä käytetään hyväksi pahan tekemiseen), astuu kehiin Mrs. Hyde :D
Äitini valittaa 7-vuotiaan tyttäreni puoleen väliin selkää ulottuvista hiuksista ja uhkaa leikata kun seuraavan kerran näemme. Joten nyt ei uskalla heitä jättää hetkeksikään kahdestaan. Itse sain lapsena katkerana kulkea poikatukassa. Jos äitini leikkaisi tytölleni samanlaisen niin se olisi kyllä sellainen teko että en tiedä miten vihani purkautuisi. Ainakin helvetinmoinen huuto olisi tiedossa ja pitä tauko kyläilyyn.
Hiusten leikkuu ilman että kysyy lupaa on ihan sairaan törkeetä rajojen ylittämistä. Sellasta ei yksinkertaisesti tehdä. Lapsen ulkonäköön ei tehdä pysyviä (tai semipysyviä) muutoksia ilman vanhempien lupaa.
Pistä mies sanomaan asiasta äidilleen muuten se tekee sen uudestaan.