Mummo oli leikannut lapsen hiukset
En ole itse vielä koskaan leikannut 4 vuotiaan lapsen hiuksia. Isä oli lapsen kanssa mummolassa ja tämä oli sitten leikannut lapsen hiukset. Tavallaan, mitä väliä? Kasvaahan ne takaisin. Toisaalta, älä v******u mene leikkaamaan mun lapsen tukkaa ilman mun lupaa! Jotenkin tuntuu, että mummo on ylittänyt näkymättömän hyvän maun rajan.
miten sinä reagoisit?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:14"]
No jos lapsen isä oli paikalla, hän olisi voinut tarvittaessa kieltää. Eli asia ok.
[/quote]
Niinpä. Ei ne äidit ole ainoita jotka voivat päättää tuosta. Jos lasten isä on ollut paikalla ja ilmeisesti antanut luvan koska ei ole kieltänyt, niin se on sitten siinä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:13"]
Siis haluatteko te mammat kasvattaa lapsella koko ikänsä hiuksia?! antakaa nyt herran jumala mummojen tehdä lapsistanne edes siistien näköisiä.
[/quote]
Olet vissiin minun mummoni. Aina lapsena kun hän tuli käymään meillä, niin heti alkoi kamala kitinä siitä kuinka minulla ja veljelläni oli kamalat tukat ja kuinka ne pitäisi leikata. Ja kitinä jatkui siihen asti kunnes hän lähti. Ja toistui joka ainoa kerta. Ja ihan tavalliset parturissa tehdyt kampaukset meillä oli.
[/quote]
Taidan vaan olla muutamankin kymmentä vuotta nuorempi kuin sun mummos, mutta muuten ihan hyvä. Mä en vaan ymmärrä, miten annatte lapsien kulkea pihalla sottaisen näköisinä. Hiukset leikkaamatta ja usein vielä silmillä, lapsi kun niitä koittaa haroa pois silmiltä, kimitätte, että ei saa koskea ja laitatte takaisin silmien eteen. Ajatelkaa nyt herran jumala niitä lapsiakin, kyllä ne kerkeää kasvattaa ne teidän haluamat hiukset myöhemminkin.
Isä oli paikalla ja ilmeisesti oli antanut luvan. En tuohtunut mummolle, enkä "antanut kuulla kunniaansa". Tukka oli ihan ok näköinen leikattuna. Li tosin ilman leikkaustakin. Ja tosiaan, 4 veellä ei kovin paksua pehkoa vielä ole, toisin kuin joku arveli.
sisäisesti tuntui, kun mun varpailleni olisi astuttu tai joku raja ylitetty. Ihan hyvin me mummon kanssa pärjätään, vaikka aika usein hän toimii varsin rajattomasti.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:40"]
En ole itse vielä koskaan leikannut 4 vuotiaan lapsen hiuksia. Isä oli lapsen kanssa mummolassa ja tämä oli sitten leikannut lapsen hiukset. Tavallaan, mitä väliä? Kasvaahan ne takaisin. Toisaalta, älä v******u mene leikkaamaan mun lapsen tukkaa ilman mun lupaa! Jotenkin tuntuu, että mummo on ylittänyt näkymättömän hyvän maun rajan.
miten sinä reagoisit?
[/quote]Kaksi nuorinta lasta oli mummolassa vajaan viikon ja kumpaakin oli käytetty parturissa. Nelivuotiaan tytön puoliselkään uottuvat hiukset ovat nyt polkkatukka.
Ja mitenkö reagoin?
Minusta on upeaa, että mummi ja ukki jaksavat välittää ja toimia lapsen parhaaksi katsomallaan tavalla.
Sanoisin suoraan että sai olla viimeinen kerta! Vaikka toisaalta se polkkatukka on varmasti vähintään yhtä nätti kuin se pitkä tukkakin että...
Meillä kävi samoin pari päivää ennen tarhakuvaa.
käytän aina pojat parturissa hiustenleikkuussa, koska pojilla on paksut jäykät hiukset, joita ei mikään velho osaa itseoppineena kotikampaajana leikata keittiösaksilla. Ex-mies oli luvannut viedä pojat parturiin, mutta on niin helvetin nuuka, että päätti antaa äitinsä saksia.
Lopputulos oli törkeä, suoraan sanottuna. Jopa eksäkin tajusi. Saksen jälkiä rouhittuna siellä täällä ja toinen sivu lyhyempi kuin toinen ym.
Suututti. Tämä selvisi mulle vasta kun hain pojat eksältä kuvanottopäivän jälkeen.
katselin rannalla eilen viimeksi itseleikattuja lasten hiuksia ja ihmettelin, että miksi? ymmärrän, että lasten parturikäynti maksaa sen 15€ jok voi olla iso raha. Tämän kyseisen lapsen mamma kuitenkin kiskoi ketjussa röökiä, mikä ei myöskään ole ihan ilmaista, joten kai tässäkin kyse on vain piittaamattomuudesta. Siis että lapset ovat aivan seinästä repäistyn näköisiä.
MINUN lapseni, MINUN lapseni hiukset. MINUN nelivuotias jolla ei ole omia aivoja. MINUN mieheni, joka on ihan tumpelo. MINÄMINÄMINÄMINÄ! Ottakaa nyt hyvät ihmiset ne hiilihangot takapuolestanne ja olkaa onnellisia että teillä on läheisä jotka osallistuvat lasteNNE hoitoon. Ei tää elämä, ainakaan lasten hiusten osalta, ole noin vaikeaa.
Sinulta ei varmaan lapsena ole leikattu hiuksia vastoin tahtoa lyhyeksi? Ja et ole joutunut sitä itkemään?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 11:08"]
MINUN lapseni, MINUN lapseni hiukset. MINUN nelivuotias jolla ei ole omia aivoja. MINUN mieheni, joka on ihan tumpelo. MINÄMINÄMINÄMINÄ! Ottakaa nyt hyvät ihmiset ne hiilihangot takapuolestanne ja olkaa onnellisia että teillä on läheisä jotka osallistuvat lasteNNE hoitoon. Ei tää elämä, ainakaan lasten hiusten osalta, ole noin vaikeaa.
[/quote]
Siis...ap:n mies on antanut äidilleen luvan leikata lapsen hiukset. Jos ap nyt kokee ylitseen kävellyn, niin se, jolle hänen pitäisi olla vihainen on se mies! Lapsen isä, joka ON ANTANUT luvan leikata ne hiukset.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 11:19"]
Siis...ap:n mies on antanut äidilleen luvan leikata lapsen hiukset. Jos ap nyt kokee ylitseen kävellyn, niin se, jolle hänen pitäisi olla vihainen on se mies! Lapsen isä, joka ON ANTANUT luvan leikata ne hiukset.
[/quote]
No mä olinkin miehelle ihan thtä vihainen. Eli en ihan kauhean. Mutta onhan se tyhmyyttä anopilta alkaa ehdottelemaan tuollaista, jos ei ole varma onko se mulle ok? Kyseli meinaan eilen jälkeenpäin tavatessamme, että enhän suuttunut ja oliko ihan ok mulle, että leikkasi :o jos ei ole varma, mitä menee saksimaan?! Ja miehelle kyllä ilmoitin, että lasten hiuksia ei tartte leikellä, ellei siitä ole neuvoteltu. Isomman lapsen otsiksen siistiminen olis esim ok, mutta jos mallia ja pituutta aletaan muuttamaan, tykkäisin, että multa kysytään ensin.
ap
Meillä kanssa äitini leikkasi täysin lupaa kysymättä tyttäremme hiukset, kun oli kuulemma hoitamattoman näköinen, kun hiukset olivat liian pitkät. No mummo leikkasi ne keittiösaksilla, vaikka on puolisokea, eikä mitään oikeaa taitoa ole, vaikka niin luulee. Aivan karmea lopputulos ja todellakin suutuin!
No jos se on lapselle itselleen sopinut, niin kaikki on ok. Jokainen päättää itse hiuksistaan.
Meillä päätettiin että ei leikata omiammekaan enää, kun poika syntyi. Nyt seurailemme innolla kenellä kasvaa nopeiten ja ihastelemme kilpaa pikkupojan kikkarapäätä (1,5v). Nyt meistä on kuitenkin alkanut tuntua että päiväkodissa on nipsaistu lyhyemmäksi siitä edestä. Voiko olla mahdollista? Olisin kamalan harmissani jos ne leikkaisivat siellä vauvani tukkaa salaa. T.Kasvatustieteilijä
Lapsen mummi leikkasi kans kerran tytölle "siistimpää otsatukkaa" kun mies oli mummilla käymässä tytön kanssa. Kyseessä siis mummi joka asuu likellä ja käynti kesti parisen tuntia. Ja eikö tää mun kädetön (nykyään hyvästä syystä entinen) mieheni sit vaan ollut antanut mummin leikata. Tai siis NYRHIÄ otsatukkaa vanhoilla fiskarseilla. Otsatukka oli ihan lohkoilla ja epätasainen jne.
Se oli kamalan näköinen, kerta kaikkiaan. Onneksi kaveri oli kampaaja, ja päästiin heti hänelle samana päivänä.
Siinä sai samaan syssyyn huutia mummi ja mies, helvetin vässykkä sekin.
Mä en ole koskaan leikannut omia, tai tytärteni hiuksia, koska a) mulla ei ole siihen taitoa ja b) välineitä. Mies tiesi tuon etten ole ollenkaan minkään kotiparturoinnin ystävä ja silti...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:13"]
Siis haluatteko te mammat kasvattaa lapsella koko ikänsä hiuksia?! antakaa nyt herran jumala mummojen tehdä lapsistanne edes siistien näköisiä.
[/quote]
Mummo voisi viedä siinä tapauksessa lapsen parturiin.
Meillä kans mummo on ahkera leikkeleen lapsen hiuksia vaikka me erikseen aina kielletään se. Pariin otteeseen ollaan oltu helvetin vihaisia pelkästään sen vuoksi ettei lapsen vanhempia eli meitä, kuunnella lainkaan lapsen kasvatuksessa
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 21:00"]
Jos lapseni hiuksia menisi joku anoppi tms. leikkaamaan, etenkin jos koskisi tyttäreni upeisiin pitkiin hiuksiin, vetäisin turpaan. Jos vielä sen jälkeen ärsyttäisi, parturoisin mummon omin käsin. Olen muuten tosi kiva ja kohtelias ihminen noin yleensä, mutta silloin jos ystävällisyyteni tulkitaan väärin (sitä käytetään hyväksi pahan tekemiseen), astuu kehiin Mrs. Hyde :D
[/quote]
Olet kyllä hieno, järkevä ihminen. Kyllähän nyt jokainen, normaali aikuinen ihminen vetää anoppia turpaan jos tämä leikkaa lapsen hiukset. Ja kyllä, aivan varmasti olet muuten kiva ja kiltti ihminen. Minä taas huonona ja pahana ihmisenä en koskaan voisi kuvitella lyöväni anoppiani, lasteni isovanhempaa. Mutta yritänkin opettaa lapsistani väkivaltaisia ja huonoja ihmisiä, kuten itsekin olen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:57"]
Lasten hiuksiin ei kajota saksien kanssa ilman vanhempien lupaa. Piste.
Mummo saisi kuulla kunniansa, jos olisivat olleet minun lapsistani kysymys. Eritysesti olisin korostanut, että jos lapsen tukkaa leikataan, sitä ei nyrhitä kotona tylsillä saksilla. Parturit ovat sitä varten.
[/quote]
Entä jos miehesi olisi antanut luvan? Vai päätätkö sinä kaikesta?