Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit... miten jaksatte lyhyin välein aina uuden raskauden?

Vierailija
04.07.2013 |

Olen tätä miettinyt toisinaan, tunnen muutamia vl-äitejä jotka saavat vauvoja järkiään n. 1,5 vuoden välein... miten ihmeessä sitä jaksaa, kun kotona on jo liuta pieniä ja vilkkaita lapsia, ja tietää että vielä on edessä ehkä reilu 10v tätä tahtia? Kysyn kaikella kunnioituksella, lapset ovat ihania, mutta kuitenkin se oma jaksaminenkin varmasti on tiukilla ainakin välillä?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl, mutta luin mielenkiinnolla tätä ketjua. Turha mielestäni haukkua, että naisia alistetaan. Naisia nyt alistetaan ihan joka suhteessa ja uskonnossa ja moni vl täällä on kirjoittanut, että miehet auttavat paljon ja pitävät vanhempainvapaita ja suhde voi hyvin. Itselläni on yksi lapsi ja pelkään, että lapsiluku jää siihen. Tuntuu, että koko elämä on hajonnut pirstaleiksi lapsen jälkeen ja nyt vielä pari vuotta lapsen syntymän jälkeen yritetään parsia elämää kasaan. Ehkä tämä on siis persoonallisuuskysymys; toiset jaksavat ja toiset ei. Kateellisena kyllä kuuntelen niitä jotka jaksavat. 

Yksi asia itseäni on mietityttänyt, että miten isoja taloja vl-perheet tarvitsevat? Ja millä ko. talot rahoitetaan? Käytännössä kun vain mies käy töissä ja "tuo rahaa taloon". Tämä on mysteeri. En jaksa uskoa, että kaikki vl:t ovat varakkaita, vaan uskon, että joka yhteiskuntaluokasta löytyy suurperheitä (vl tai ei).

En voi sanoa muuta kuin jaksamista niille vl-äideille, jotka painivat ehkäisykysymyksen kanssa. Vaikka en tosiaan itse ole vl, ymmärrän, että päätös ei ole helppo ja omatunnontuskat suuret. Uskonnon sisällä (tai minkä vaan tiiviin yhteisön, vaikka kylän) on vaikeampi miettiä omaa elämää, sitä menee helposti muiden mukana ja yrittää vaan selvitä päivästä toiseen. Esim. ystäväni muutti maaseudulle ja nyt ahdistuu siellä siitä, koska ei jaksa hillota ja marjastaa samalla tavalla kun muut kylän naiset. 

Mutta tsemppiä kaikille vl-äideille tai kenelle vaan äidille, joka kamppailee jaksamisen kanssa. 

Vierailija
62/139 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 17 lasta ja hyvin oon jaksanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:06"]

Äidilläni on 19 lasta. Jos hän sinua vastaan kävelisi tai ketä tahansa, niin ei hänestä kukaan usko, että on niin monen lapsen äiti. Raskaus suojelee naista vanhentumiselta ja yms.

Luin jostain nuorennus vinkejä 4-kymppiselle,  yksi ohje oli hankkiutua raskaaksi. Raskaan ollessa elimistö tuottaa niin paljon uusia soluja, että äitikin nuortuu. :)

[/quote]

Ahaa, te ette siis kiellä ehkäisyä yksin taivaspaikan takia, vaan myös naisen ulkoisen kauneuden tähden. ;-)

Kaksi kärpästä aina yhdellä raskaudella!

Vierailija
64/139 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tietää, miten kestää naisen kroppa toistuvia raskauksia esim. siinä tilanteessa, että on taipumus raskausdiabetekseen tms. raskauskomplikaatioon. Eikö VL-äideissä ole sellaisia laisinkaan?

Vierailija
65/139 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:33"]Jatkan vielä.

Ja samaten nyt Pudasjärven suviseurojen tiedotustilaisuudesta kerrottiin seuraavaa:

"Työvaliokunnan jäsen Hannu Kallunki kertoi lapsiperheiden varhaisesta tukemisesta.

Perheet tarvitsevat konkreettistakin apua, esimerkiksi siivousta, remonttiapua tai kevennystä arkeen.

Paikalliset diakoniatoimikunnat organisoivat tämän avun, jos se ei luonnostaan toteudu keskinäisen avun kautta."

Kyllä he selvästikkin yrittävät järjestää suurperheellisille käytännön auttajia paikallisista muista uskovista.

Sitä en tiedä, huolitaanko lestadiolaisperheitten auttamistyöhön ulkopuolisia.

[/quote]tottakai otetaan apua vastaan ulkopuolisiltakin.

Vierailija
66/139 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:20"]

Sossun harkinnan varaiselka tuella maksetaan uudet hienot talot.

[/quote]

Tunnen hyvin vanhoillislestadiolaisia sillä olen kasvanut vl perheessä (en enää ole vl). Jos heitä tarkoitat niin tuo ei pidä paikkaansa. Ei kaikki vl:t mitään varakkaita saati rikkaita ole, mutta kauhean yritteliäiti ja parhaansa he tekee vaikeissakin tilanteissa.

Vierailija
67/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella monessa perheessä on jo ehkäisy käytössä vl perheissä ja se tulee kokoajan lisääntymään. Ehkä etelämpänä tullaan vähän jälkijunassa..

Olen siis itsekin kolmen lapsen vl-äiti. Meille ei tule enempää lapsia ellei ehkäisy petä. Minusta on äärettömän itsekäs ajatus saattaa maailmaan lapsia joita ei jaksa hoitaa, pelastaakseen oman nahkansa.

Jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna!!!

Kenellekään muille ei kuulu toisten lisääntyminen. Se on jokaisen perheen henkilökohtainen asia eikä sen takia tarvitse uskoaan kieltää. Eikä tarvitse selitellä miksi ei tule enempää lapsia tms. Tehkää rohkeasti omat päätöksenne oman jaksamisen mukaan! 

Vierailija
68/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne toiset vanhoillislestadiolaiset kysyvät teilta, jos ette ole raskaana tiettyyn ajankohtaan mennessa, siis ihan konkreettisesti?

Mietin vain, etta miten sellaista tulee edes kysyttya joltakin, ehka maksimissaan erittain laheiselta henkilolta, joka on jakanut itselle sita asiaa?

Minä olen ollut pari vuotta naimisissa ja emme ole saaneet lapsia. Naimisiin mentyämme minusta tuntui n. puolen vuoden ajan että mahaani joskus katseltiin odottavasti, mutta ajan kuluessa katsominen loppui. Toisaalta ymmärrettävää, että jotkut saattavat odottaa koska suurin osa tulee ilman ehkäisyä raskaaksi ensimmäisen vuoden aikana.

Omalle kohdalleni ei ole tullut kyselyjä tai muutenkaan negatiivista suhtautumista. Lapsettomuutemme on henkilökohtainen asia ja niin ovat muutkin suhtautuneet. Nyt kun lapsettomuus on alkanut käydä meille kipeäksi asiaksi, olen myös alkanut puhumaan siitä muille, ja myötätuntoista suhtautumista olen myös siinä kohdannut.

Vaikka en itse ole kohdannut kyselyitä, niitä voi varmasti olla, luulen että se on kuitenkin yksittäisten ihmisten typeryyttä. Ilkeitä ihmisiä mahtuu joka yhteisöön

-vl

Vierailija
69/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niitä lapsia annetaan tulla niin kauan kuin on tullakseen? Vaikka lähemmäs viisikymppisenä?

Vierailija
70/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vl äideiltä ei tarvitse kysyä miten ne jaksaa paljon raskauksia ja synnytyksiä, vl äiti on synnytyskone, synnytin, aivopesty nauta.

Tuolla on toinen ketju, missä ihmetellään, miksi vl-naisista ei saa keskustella. Tällaisten aivokääpiöiden takia!

Vierailija
71/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:20"]Sossun harkinnan varaiselka tuella maksetaan uudet hienot talot. . Halvempaa rakennuttaa näille omat kuin laittaa 12-henkinen perhe vuokralle

Tuo ei muuten ole totta. Olen siis tuo 64. Minun suvussani ja tutuissani kaikki isät ovat menestyviä yrittäjiä ja tai näillä töissä, eikä kenenkään ole tarvinnut käydä sossussa. :D

Itse asiassa paikkakunnalta josta tulen, niin varakkaimmat ovat lestadiolaisia..

Näillä on omat ringit. Käyttävät vain kaltaistensa palveluja ja palkkaavat vain kaltaisiaan. Pahinta on jos pääsevät soluttautumaan kunnallispolitiikkaan, virat menee uskonveljille ja päätökset tehdään uskonveljet ja heidän bisneksensä etusijalla.

Vierailija
72/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 08:55"]

Itselläni vasta2lasta. Olen aina haaveillut suuremmasta perheestä.. Mutta väsähin tossa jokinaika sitten.. Lapsia ei hetkeen tule, ja on ahdistavaa ku mahaani tuijotetaan suviksissa yms.. Välttelen kyläilyä sukulaisilla siksi.. Mies sanoo että voib sanoa ettei meille tule lapsia hetkeen, vaan on saatava itseni nyt ensin kuntoon!!

ja oma äitini jaksoi 12lasta hoitaa kun me vanhimmat tytöt hoidimme kaikki kotityöt ja lapsia hirveesti.. Sainkin itseni jo sillon väsymään kotitöihin yms.. En halua samaa omille lapsille.. Ihmettelen aina miten toiset niin jaksaa ja vielä viihtii tehäkki kaikkee sen katraan kanssa.. Niin minäkin oisin halunnu, mut jokaisella omat voimavarat..

Vl, ehkä kohta enää ei!

Mielenkiintoinen uutuusromaani, kirjoittanut pauliina Rauhala

http://freepathways.wordpress.com/2013/08/13/pauliina-rauhalan-romaani/

Ottaa kantaa ehkäisykieltoon myös lasten näkökulmasta!
Vapaalla Jumalanlapsella on ilo, rauha ja rakkaus sydämessä. Ei siis ole ehkäisykieltoa olemassakaan vanhoillislestadiolaisella. Eikä mitään synti tai kieltopykäliä. Ehkäiseminen kuten muutkin synnit lähyevät yksilön omasta tahdosta. Kun haluaa pitää uskon ja hyvän omantunnon sitä haluaa karttaa kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Mutta siitä huolimatta vl.t myös lankeavat syntiin niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Mutta Jumalan armon omistamina saamme uskoa omat syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Sitten on taas hyvä olla ja halu sekä voima kilvoitella uskovaisena täällä maanpäällä. Elämäni tärkein asia on Jumalanlapsena oleminen ja rukouksena on ,että säilyisin uskovaisena elämäni loppuun saakka.

Minä olen työssäni hoitoalalla tavannut näitä 'vapaita Jumalan lapsia'. Jokainen on kipuillut ankaran omatunnon kanssa, joka seurausta siitä kun Jumala tietää kaiken ja syntiä pitää välttää. Toisten vahtiminen myös yleistä. Ja suhde seksuaalisuuteen niin ahdistunut ja kielletty, että naiset ovat aivan hukassa niiden asioiden suhteen. Lasten hyväksikäyttö ollut vielä yleistä ennen, toivottavasti ei enää. Olen miettinyt onko ehkäisykiellon seurauksena miehet hyväksikäyttäneet lapsia. Naiset kieltäytyneet raskaudenpelossa seksistä, miehet purkaneet paineita lapsiin.

Vierailija
73/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jokaisella lapsella on oikeus olla haluttu, jo alusta asti!!! On niin itsekästä ajatella omaa taivaspaikkaa sillä että synnyttää lapsia vuodenvälein, eikä aika riitä oikeasti kaikille :( itellä kaikki kolme synty hyvä että tuli vuottakaan ikäeroa... Oli niin ikävä aika työntää seuraava pois vauvan tieltä.. Tein päätöksen että minulla on oikeus puuttua omaan jaksamiseen ja ennenkaikkea ajatella noita olemassa olevia lapsia. uskoani en tuon päätöksen takia aijo luopua. Ei voi ajatella että herranhaltuun lapsiasia... Mutta muissa asioissa suunitellaan ja punnitaan.  itsekkyyttä on kyllä lisääntyä kuin kone eikä ajatella muuta perhettä ja piste. T.vläiti 

Ihanaa, että uskallatte nuoret tehdä omat päätöksenne. Vielä kun uskaltaisitte sanoa tämän ääneen siellä vl-piireissäkin. Olen ymmärtänyt että nuoret jo ehkäisee, mutta kukaan ei uskalla myöntää.

Vierailija
74/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia todellisuuksia ja se millainen todellisuus vanhoillislestadiolaisilla on se on heille totta. Jos ehkäisy on syntiä ja ehkäisee, he ajattelevat joutuvansa helvettiin eläessään vastoin Jumalan käskyä. Se pelko on todellista kun sielä laumassa on elänyt koko ikänsä kuullen saarnoissa miten täytyy elää jotta pääsee taivaaseen eikä helvettiin.

Vierailija
75/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vl-pariskunnalle ala lapsia siunaantumaan, tulee Oulusta saarnaaja joka laittaa lapset alulle. Tuhkis voi katsoa vierestä jos haluaa.

Vierailija
76/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan elänyt kannon alla, mutta mikä on vl-äiti? Meidän lapset ovat syntyneet hieman reilu 2 v ikäeroilla, lyhyempi ikäero ei olisi ollut mahdollinenkaan sillä minulla kuukautiset ovat jääneet pois reiluksi vuodeksi synnytysten jälkeen. Eli yksi iso plussa lyhyissä ikäeroissa on, ettei minulla ole ikinä menkkoja... :D Meillä on siis 6 lasta, 4 parin vuoden ikäeroilla, sitten neljä vuotta välissä ja 2 kahden vuoden ikäerolla. Neljännen jälkeen tuntui, että nyt on jonkin aikaa työtä tarpeeksi lasten huomioimisessa, varsinkin yksilöllisesti. Enempää lapsia emme halua.

Tosiaan me emme lähtökohtaisesti edes olleet perustamassa suurperhettä, mutta lopulta päädyttiin tähän. Jokainen lapsi on ollut toivottu, aina vaan tuntui hyvältä ajatukselta, että perheeseen mahtuu vielä yksi. ja vielä toinen jne. Olemme miehen kanssa aika positiivisia tyyppejä, muutenkin suunta on ollut koko ajan ylöspäin, joten lapset ovat sopineet kuvioon hyvin. Meillä ei ole paljoa tukiverkkoja, toki voimavaroja läheisten muodossa, muttei sillälailla lastenhoitoapua tms. Elämme vain tätä elämää, hörhöilemme selfhelpiä ja pyrimme tekemään elämästämme sellaista kuin haluamme. Lapsirakkaina ihmisinä ei olla osattu odottaa aikaa kun lapsissa on vähemmän työtä, he ovat kuitenkin niin ihania. Meillä on lisäksi käynyt tuuri, lapsemme ovat helppoja ja noudatamme aika orjallista elämänrytmiä, joten omaa ja yhteistäkin aikaa jää. Toivottavasti vastasin oikeaan kysymykseen enkä ihan puuta-heinää. :)

Vierailija
77/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vl-pariskunnalle ala lapsia siunaantumaan, tulee Oulusta saarnaaja joka laittaa lapset alulle. Tuhkis voi katsoa vierestä jos haluaa.

Olipa uutinen, onhan tämä jo kaikilla tiedossa...

Vierailija
78/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipasta menoa

Vierailija
79/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun vanhoillislestadioilanen, nyt tajusin.... -79

Vierailija
80/139 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos vl-perheeseen ei tule näitä "vanhimpia tyttäriä", ja siunaantuukin pelkkiä poikia tai jos tyttöjä on vain nuorimpina lapsina? Auttaako nämä vanhimmat pojat sitten muka äitiä kotitöissä ja lastenhoidossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi