Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit... miten jaksatte lyhyin välein aina uuden raskauden?

Vierailija
04.07.2013 |

Olen tätä miettinyt toisinaan, tunnen muutamia vl-äitejä jotka saavat vauvoja järkiään n. 1,5 vuoden välein... miten ihmeessä sitä jaksaa, kun kotona on jo liuta pieniä ja vilkkaita lapsia, ja tietää että vielä on edessä ehkä reilu 10v tätä tahtia? Kysyn kaikella kunnioituksella, lapset ovat ihania, mutta kuitenkin se oma jaksaminenkin varmasti on tiukilla ainakin välillä?

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:28"]

Niin ja aina voi näännyttää ne vanhimmat tyttäret sillä lastenhoidolla. Kyllähän ne tyttäret sen tajuaa kun selittää, että äidin ja isän on pakko lisääntyä joka vuosi tai taivaspaikka menee.

[/quote]

Mun kokemus kasvamisesta vl-perheessä yhtenä sen vanhemmista tytöistä on just tämä. :( Haavat ja traumat ei parane koskaan. En saanut olla lapsi, aina piti hoitaa toisia.

Vierailija
42/139 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:28"]

Niin ja aina voi näännyttää ne vanhimmat tyttäret sillä lastenhoidolla. Kyllähän ne tyttäret sen tajuaa kun selittää, että äidin ja isän on pakko lisääntyä joka vuosi tai taivaspaikka menee.

[/quote]

Mun kokemus kasvamisesta vl-perheessä yhtenä sen vanhemmista tytöistä on just tämä. :( Haavat ja traumat ei parane koskaan. En saanut olla lapsi, aina piti hoitaa toisia.

[/quote]

Olimme vastikään juhlissa joissa oli myös noin kahdeksanlapsinen perhe. Vanhin tyttö roudasi koko ajan kahta nuorinta milloin vessaan, leikkimään, syömään, nukkumaan jne. ja äiti vain vihaisena kaiveli kynsiään. Kuulin välillä kun se tyttö koitti esitellä äidilleen jotain rikki mennyttä mekkoaan, mutta äiti ei kuunnellut.  Samoin oli koko ajan rapostoimassa jos pikkuiset tekivät jotain. Pahalta tuntui sen tytön puolesta! 

Olen itsekin vl, eli en tahallani provosoi. Haluan vain että heräätte siihen, että ei ne lapset ole sitä varten että hoitavat pienempiään koko ajan! Turha vedota siihen,  ettette kerkeä muuten hoitamaan isoa lapsikatrasta: se on ollut teidän valintanne joten kantakaa siitä itse vastuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitään, jos on suunnaton lapsilauma ihan OMASTA tahdosta, ja jos rakkautta, huolenpitoa, rahaa riittää ihan kaikille eikä vain pienimmille. Suurin epäoikeudenmukaisuus on kuitenkin tämä naisen alistaminen, aivopesu, miesten sanelema uskonto. Nykyaikana ei voi käsittää, ettei omasta kropasta voi itse päättää. VL-äidit järki käteen, ei jumala teitä hylkää ehkäisyn takia.

Vierailija
44/139 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 23:26"]

jokaisella lapsella on oikeus olla haluttu, jo alusta asti!!! On niin itsekästä ajatella omaa taivaspaikkaa sillä että synnyttää lapsia vuodenvälein, eikä aika riitä oikeasti kaikille :( itellä kaikki kolme synty hyvä että tuli vuottakaan ikäeroa... Oli niin ikävä aika työntää seuraava pois vauvan tieltä.. Tein päätöksen että minulla on oikeus puuttua omaan jaksamiseen ja ennenkaikkea ajatella noita olemassa olevia lapsia. uskoani en tuon päätöksen takia aijo luopua. Ei voi ajatella että herranhaltuun lapsiasia... Mutta muissa asioissa suunitellaan ja punnitaan.  itsekkyyttä on kyllä lisääntyä kuin kone eikä ajatella muuta perhettä ja piste. T.vläiti 

[/quote]

Onnittelut teidän lapsillenne. Heillä on oikeamielinen ja viisas äiti. KIITOS että kirjoitit nuo sanat.  

Vointeja ja jaksuja sinulle yllä olevan kirjoittaja!

t. eräs suuressa vl-perheessä kasvanut ja äidin ja isän ikävää kärsinyt kolmikymppinen

Vierailija
45/139 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäkää niistä vihuliaisista lessukakaroistanne huoli. käyttäytyvät sitten todella huonosti ja kovaäänisesti kaikkialla kun vanhempien huomiosta saa taistella kotona

Vierailija
46/139 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun harkinnan varaiselka tuella maksetaan uudet hienot talot. . Halvempaa rakennuttaa näille omat kuin laittaa 12-henkinen perhe vuokralle

Vierailija
47/139 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:20"]Siihen tottuu, että on aina joku hoidettava ja että aina on joku käsivarsilla. Se, että niitä lapsia on ympärillä on maailman luonnollisin ja normaalein asia, koska sellaiseen arkeen on tottunut ja kasvanut. Omista sisaruksista ja ystävistä saa apua ja voimia.

Mutta ei tietenkään kaikki siltikään jaksa. Samalla tavalla vl-äiditkin väsyy, mutta eihän kukaan hirveästi omaa väsymystään tuntemattomille tai edes puolitutuille huutele. Oli vl tai ei.

[/quote]

Jep. Molemmat vanhempani ovat lestadiolaisia ja molemmilla on kymmenen sisarusta.

Minulla on yhdeksän. Suvussani on paljon isoja perheitä ja yksi serkuistani (nainen) väsyi viiden lapsen kanssa ja muistan kun itki sitä tädilleni. Koko suku paheksui serkkuani, kun ovathan muutkin äidit jaksaneet kymmenenkin lapsen kanssa..

Kyllä häntä autetiin yms, mutta se jaskan jauhaaminen ei loppunut missään vaiheessa serkustani..

Vierailija
48/139 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:20"]Sossun harkinnan varaiselka tuella maksetaan uudet hienot talot. . Halvempaa rakennuttaa näille omat kuin laittaa 12-henkinen perhe vuokralle

[/quote]

Tuo ei muuten ole totta. Olen siis tuo 64. Minun suvussani ja tutuissani kaikki isät ovat menestyviä yrittäjiä ja tai näillä töissä, eikä kenenkään ole tarvinnut käydä sossussa. :D

Itse asiassa paikkakunnalta josta tulen, niin varakkaimmat ovat lestadiolaisia..

Vierailija
49/139 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä onnistutte saamaan niitä lapsia niin paljon? Emme mekään ole käyttäneet ehkäisyä, mutta 7 vuoden naimisissaoloaikana lapsia on tullut 2.

Vierailija
50/139 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 08:55"]

Itselläni vasta2lasta. Olen aina haaveillut suuremmasta perheestä.. Mutta väsähin tossa jokinaika sitten.. Lapsia ei hetkeen tule, ja on ahdistavaa ku mahaani tuijotetaan suviksissa yms.. Välttelen kyläilyä sukulaisilla siksi.. Mies sanoo että voib sanoa ettei meille tule lapsia hetkeen, vaan on saatava itseni nyt ensin kuntoon!!

ja oma äitini jaksoi 12lasta hoitaa kun me vanhimmat tytöt hoidimme kaikki kotityöt ja lapsia hirveesti.. Sainkin itseni jo sillon väsymään kotitöihin yms.. En halua samaa omille lapsille.. Ihmettelen aina miten toiset niin jaksaa ja vielä viihtii tehäkki kaikkee sen katraan kanssa.. Niin minäkin oisin halunnu, mut jokaisella omat voimavarat..

Vl, ehkä kohta enää ei!

[/quote]

Mielenkiintoinen uutuusromaani, kirjoittanut pauliina Rauhala

http://freepathways.wordpress.com/2013/08/13/pauliina-rauhalan-romaani/

Ottaa kantaa ehkäisykieltoon myös lasten näkökulmasta!

[/quote] Vapaalla Jumalanlapsella on ilo, rauha ja rakkaus sydämessä. Ei siis ole ehkäisykieltoa olemassakaan vanhoillislestadiolaisella. Eikä mitään synti tai kieltopykäliä. Ehkäiseminen kuten muutkin synnit lähyevät yksilön omasta tahdosta. Kun haluaa pitää uskon ja hyvän omantunnon sitä haluaa karttaa kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Mutta siitä huolimatta vl.t myös lankeavat syntiin niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Mutta Jumalan armon omistamina saamme uskoa omat syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Sitten on taas hyvä olla ja halu sekä voima kilvoitella uskovaisena täällä maanpäällä. Elämäni tärkein asia on Jumalanlapsena oleminen ja rukouksena on ,että säilyisin uskovaisena elämäni loppuun saakka.

Vierailija
51/139 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 08:55"]

Itselläni vasta2lasta. Olen aina haaveillut suuremmasta perheestä.. Mutta väsähin tossa jokinaika sitten.. Lapsia ei hetkeen tule, ja on ahdistavaa ku mahaani tuijotetaan suviksissa yms.. Välttelen kyläilyä sukulaisilla siksi.. Mies sanoo että voib sanoa ettei meille tule lapsia hetkeen, vaan on saatava itseni nyt ensin kuntoon!!

ja oma äitini jaksoi 12lasta hoitaa kun me vanhimmat tytöt hoidimme kaikki kotityöt ja lapsia hirveesti.. Sainkin itseni jo sillon väsymään kotitöihin yms.. En halua samaa omille lapsille.. Ihmettelen aina miten toiset niin jaksaa ja vielä viihtii tehäkki kaikkee sen katraan kanssa.. Niin minäkin oisin halunnu, mut jokaisella omat voimavarat..

Vl, ehkä kohta enää ei!

[/quote]

Mielenkiintoinen uutuusromaani, kirjoittanut pauliina Rauhala

http://freepathways.wordpress.com/2013/08/13/pauliina-rauhalan-romaani/

Ottaa kantaa ehkäisykieltoon myös lasten näkökulmasta!

Vierailija
52/139 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirja on ainakin täällä pääkaupunkiseudun kirjastoissa kaikista eniten varauksia keränneiden listalla. Ei toivoakaan saada ennen marraskuuta. :-(

Vierailija
53/139 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:20"]

Siihen tottuu, että on aina joku hoidettava ja että aina on joku käsivarsilla. Se, että niitä lapsia on ympärillä on maailman luonnollisin ja normaalein asia, koska sellaiseen arkeen on tottunut ja kasvanut. Omista sisaruksista ja ystävistä saa apua ja voimia.

Mutta ei tietenkään kaikki siltikään jaksa. Samalla tavalla vl-äiditkin väsyy, mutta eihän kukaan hirveästi omaa väsymystään tuntemattomille tai edes puolitutuille huutele. Oli vl tai ei.

[/quote]

Ei kaikilla vl:llä ole niitä vanhempia tai omia sisaruksia tai ystäviä, jotka auttaisivat arjessa. Minä olen yksi sellainen. Jännä kun aika monet ajattelevat että kaikilla vl:llä on isot tukijoukot ympärillä.  Meillä ei todellakaan ole. Jaksaminen on ollut tiukilla, ja olemmekin tehneet päätöksen, että jos emme enää tunnu jaksavan, niin sitten ei lapsia enää tule. Meidän on kuitenkin jaksettava huolehtia näistä jo olemassa olevista, joista osa vielä erityistarpeisia. Yhteiskunta saattaa toki tukea jollakinlailla, jos ei jaksa, mutta mitä järkeä yhteiskunnan on tukea isoa perhettä sillä tavoitteella, että jaksaisivat synnyttää taas uuden lapsen. Tuen tarve vaan kasvaa. Loputon kierre.

En tiedä olenko ihan harhateillä ajatusteni kanssa nimenomaan uskoa ajatellen, mutta jos tuntuu että ei enää jaksa eikä kykene huolehtimaan alati kasvavasta perheestään, ei voi oikein muuta ajatella. 

Tällaisten ajatusten kanssa painiville vl:lle sanotaan usein, että hakekaa apua että jaksaisitte. Haet apua mistä? Kunnat eivät järjestä enää kotiapua,mistä olisi suurin hyöty. Perhetyöntekijätkään eivät useimmiten anna muuta kuin keskusteluapua. Auttaako se suurperhettä, missä tarvittaisiin lähinnä tekeviä käsiä lukemattomien kotitöiden tekemiseen. Eipä auta. Pitäisikö väsyttää itsensä sairaalakuntoon? Eipä houkuttele sekään vaihtoehto. Jääkö muuta vaihtoehtoa kuin syntyvyyden säännöstely?

[/quote]

Niin, eikö niitä lapsia pitäisi tehdä vain sen verran kuin itse jaksaa ja pystyy hoitamaan? Tulevaisuudessa kuntien kotihoitoapu sun muu perhetyö tms on taatusti vähenemään päin kurjistuvassa taloustilanteessa.

Vierailija
54/139 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys kahden lapsen äidiltä teille

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:55"]

No mulla on "vasta" kolme lasta, 3-vuotias, 2-vuotias ja 6-viikkoinen. En tiedä miten tää tavallaan liittyy siihen ,että olen vanhoillislestadiolainen. Onhan sitä väsynyt, mutta yritän mennä sieltä mistä aita on matalin.

[/quote]

Ei teille tule mieleen, miten valitsemanne jatkuva ja rajaton lisääntyminen vaikuttaa niihin lapsiin? Kun meette lasten hoitamisessa ja kasvattamisessa sillai sieltä, missä aita on matalin?

Vierailija
55/139 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monessa perheessä on jo ehkäisy käytössä vl perheissä ja se tulee kokoajan lisääntymään. Ehkä etelämpänä tullaan vähän jälkijunassa..

Olen siis itsekin kolmen lapsen vl-äiti. Meille ei tule enempää lapsia ellei ehkäisy petä. Minusta on äärettömän itsekäs ajatus saattaa maailmaan lapsia joita ei jaksa hoitaa, pelastaakseen oman nahkansa.

Jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna!!!

Kenellekään muille ei kuulu toisten lisääntyminen. Se on jokaisen perheen henkilökohtainen asia eikä sen takia tarvitse uskoaan kieltää. Eikä tarvitse selitellä miksi ei tule enempää lapsia tms. Tehkää rohkeasti omat päätöksenne oman jaksamisen mukaan! 

Vierailija
56/139 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:20"]

Siihen tottuu, että on aina joku hoidettava ja että aina on joku käsivarsilla. Se, että niitä lapsia on ympärillä on maailman luonnollisin ja normaalein asia, koska sellaiseen arkeen on tottunut ja kasvanut. Omista sisaruksista ja ystävistä saa apua ja voimia.

[/quote]

Ei kaikilla vl:llä ole niitä vanhempia tai omia sisaruksia tai ystäviä, jotka auttaisivat arjessa. Minä olen yksi sellainen. Jännä kun aika monet ajattelevat että kaikilla vl:llä on isot tukijoukot ympärillä.  Meillä ei todellakaan ole. Jaksaminen on ollut tiukilla, ja olemmekin tehneet päätöksen, että jos emme enää tunnu jaksavan, niin sitten ei lapsia enää tule. Meidän on kuitenkin jaksettava huolehtia näistä jo olemassa olevista, joista osa vielä erityistarpeisia. Yhteiskunta saattaa toki tukea jollakinlailla, jos ei jaksa, mutta mitä järkeä yhteiskunnan on tukea isoa perhettä sillä tavoitteella, että jaksaisivat synnyttää taas uuden lapsen. Tuen tarve vaan kasvaa. Loputon kierre.

En tiedä olenko ihan harhateillä ajatusteni kanssa nimenomaan uskoa ajatellen, mutta jos tuntuu että ei enää jaksa eikä kykene huolehtimaan alati kasvavasta perheestään, ei voi oikein muuta ajatella. 

Tällaisten ajatusten kanssa painiville vl:lle sanotaan usein, että hakekaa apua että jaksaisitte. Haet apua mistä? Kunnat eivät järjestä enää kotiapua,mistä olisi suurin hyöty. Perhetyöntekijätkään eivät useimmiten anna muuta kuin keskusteluapua. Auttaako se suurperhettä, missä tarvittaisiin lähinnä tekeviä käsiä lukemattomien kotitöiden tekemiseen. Eipä auta. Pitäisikö väsyttää itsensä sairaalakuntoon? Eipä houkuttele sekään vaihtoehto. Jääkö muuta vaihtoehtoa kuin syntyvyyden säännöstely?

[/quote]

Niin, eikö niitä lapsia pitäisi tehdä vain sen verran kuin itse jaksaa ja pystyy hoitamaan? Tulevaisuudessa kuntien kotihoitoapu sun muu perhetyö tms on taatusti vähenemään päin kurjistuvassa taloustilanteessa.

[/quote]

Käsittääkseni vanhoillislestadiolaisten johto ilmoitti äskettäin, että he ovat erikseen nyt panostaneet lapsiperheitten auttamiseen.

SRK:n (lestadiolaisten keskus-yhdistys) puheenjohtaja O. Voittonen totesi Kotimaan haastattelussa, että vl-liike "pyrkii aktiivisesti tukemaan lapsiperheitään ja pitämään huolta äideistä. Rauhanyhdistyksissä on tätä varten erityisiä tukihenkilöitä ja -ryhmiä. Ne voivat tulla vaikkapa synnytyssairaalasta palanneen äidin avuksi leipomaan ja siivoamaan."

Vierailija
57/139 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä.

Ja samaten nyt Pudasjärven suviseurojen tiedotustilaisuudesta kerrottiin seuraavaa:

"Työvaliokunnan jäsen Hannu Kallunki kertoi lapsiperheiden varhaisesta tukemisesta.

Perheet tarvitsevat konkreettistakin apua, esimerkiksi siivousta, remonttiapua tai kevennystä arkeen.

Paikalliset diakoniatoimikunnat organisoivat tämän avun, jos se ei luonnostaan toteudu keskinäisen avun kautta."

Kyllä he selvästikkin yrittävät järjestää suurperheellisille käytännön auttajia paikallisista muista uskovista.

Sitä en tiedä, huolitaanko lestadiolaisperheitten auttamistyöhön ulkopuolisia.

Vierailija
58/139 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 02:51"]

Toki tutut ja sukulaiset alkavat kohta kyselemään, kun pienin tulee jo vuoden eikä uutta kuulu. 

[/quote]

Näin puhtaasti ulkopuolisen (uskovan kuitenkin) näkökulmasta tuo lause kiteyttää kaiken järjettömyyden. Pienin tulee JO vuoden..??

Vierailija
59/139 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne toiset vanhoillislestadiolaiset kysyvät teilta, jos ette ole raskaana tiettyyn ajankohtaan mennessa, siis ihan konkreettisesti?

Mietin vain, etta miten sellaista tulee edes kysyttya joltakin, ehka maksimissaan erittain laheiselta henkilolta, joka on jakanut itselle sita asiaa?

Vierailija
60/139 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:16"]

Olen tätä miettinyt toisinaan, tunnen muutamia vl-äitejä jotka saavat vauvoja järkiään n. 1,5 vuoden välein... miten ihmeessä sitä jaksaa, kun kotona on jo liuta pieniä ja vilkkaita lapsia, ja tietää että vielä on edessä ehkä reilu 10v tätä tahtia? Kysyn kaikella kunnioituksella, lapset ovat ihania, mutta kuitenkin se oma jaksaminenkin varmasti on tiukilla ainakin välillä?

[/quote]

Uskoisin, että samoin kuin aina ennen muinoinkin. Luin juuri sukuraamattua ja mummon ja papan perheissä on ollut toisessa 9 ja toisessa 11 lasta kahden vuoden väliajoin. Lisäksi on ollut lehmät hoidettavana, ei sähköjä ja vedet kannettavana kaivoista.

Siksi nauratti eräs työkaveri, joka veti suurta draamaa, kun teki toisen lapsen. Kun kahden lapsen kanssa on niin rankkaa ja hän on oikea supernainen, kun ihan kaksi lasta on jaksanut pukertaa maailmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi