Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit... miten jaksatte lyhyin välein aina uuden raskauden?

Vierailija
04.07.2013 |

Olen tätä miettinyt toisinaan, tunnen muutamia vl-äitejä jotka saavat vauvoja järkiään n. 1,5 vuoden välein... miten ihmeessä sitä jaksaa, kun kotona on jo liuta pieniä ja vilkkaita lapsia, ja tietää että vielä on edessä ehkä reilu 10v tätä tahtia? Kysyn kaikella kunnioituksella, lapset ovat ihania, mutta kuitenkin se oma jaksaminenkin varmasti on tiukilla ainakin välillä?

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu, että on aina joku hoidettava ja että aina on joku käsivarsilla. Se, että niitä lapsia on ympärillä on maailman luonnollisin ja normaalein asia, koska sellaiseen arkeen on tottunut ja kasvanut. Omista sisaruksista ja ystävistä saa apua ja voimia.

Mutta ei tietenkään kaikki siltikään jaksa. Samalla tavalla vl-äiditkin väsyy, mutta eihän kukaan hirveästi omaa väsymystään tuntemattomille tai edes puolitutuille huutele. Oli vl tai ei.

Vierailija
2/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja aina voi näännyttää ne vanhimmat tyttäret sillä lastenhoidolla. Kyllähän ne tyttäret sen tajuaa kun selittää, että äidin ja isän on pakko lisääntyä joka vuosi tai taivaspaikka menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:28"]

Niin ja aina voi näännyttää ne vanhimmat tyttäret sillä lastenhoidolla. Kyllähän ne tyttäret sen tajuaa kun selittää, että äidin ja isän on pakko lisääntyä joka vuosi tai taivaspaikka menee.

[/quote]

Koskiko tää aloitus sua? Ei.

Vierailija
4/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:32"]

[/quote]

[/quote]

Kuka tahansa saa näitä vapaita aiheita kommentoida vapaasti. Se on tämän palstan idea. Mutta mä meen vielä enemmän ohiksiin: mikä on vl? Kaikki eivät hengaa täällä niin paljon että av-slangi olisi täysin hallussa...

Vierailija
5/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyvä tieltä eksyy. Emme ilmeisesti koskaan saa tietää mikä on vl... Jehova, lesta, ei... Vittu Leveenä?

Vierailija
6/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten jaksatte sen kaiken yövalvomisen imettämisineen, ja juuri kun hieman helpottaa niin huomaatte taas olevanne raskaana? Itse ainakin olen ollut joka raskaudessa sen verran väsynyt, samoin imetysaikoinakin, että siksi mietin tällaista.

vl = vanhoillislestadiolainen

ap

Vierailija
7/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sä täällä. Olet tehnyt tämä saman avauksen monta kertaa. Oletko idiootti kun et  kerrasta opi vai kuinka?

Vierailija
8/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, ensimmäinen aloitus aiheesta kylläkin multa!

ap

Vierailija
9/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi kuulla vastauksia varsin asialliseen kysymykseen.

Vierailija
10/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on "vasta" kolme lasta, 3-vuotias, 2-vuotias ja 6-viikkoinen. En tiedä miten tää tavallaan liittyy siihen ,että olen vanhoillislestadiolainen. Onhan sitä väsynyt, mutta yritän mennä sieltä mistä aita on matalin ja me yritetään puolison kanssa aina pitää kiinni niistä asioista, mistä saa arjessa voimaa, eli omat harrastukset. Huomaan, että saan voimaa jo kävelylenkistä kun saa olla hiljaisuudessa.

Myös usko antaa voimia, samoin  puoliso ja samassa elämäntilanteessa olevat ystävät!  Kokemusta mulla ei ole siitä että omia lapsia on monta, mutta olen itse ison perheen esikoinen.

Päivä kerrallaan, lapsi kerrallaan. Jumalaan luottaen.. hulluksihan sitä muuten tulisi. Itse kipuilin kun kolmas lapsi ilmoitti tulostaan,, nyt huomaan että olen nauttinut hänen vauva-ajastaan tämän kuusi viikkoa enemmän kuin koskaan. Vaikka aikaa on teoriassa vähemmän kun silloin kun oli 1 tai 2 lasta, huomaan ottavani rennommin ja ymmärrän kuinka nopeasti vauva kasvaa.

Me olemme lähemmäs 30-vuotiaita mutta voisi olla kipeäkin asia tai ainakin sitä pitäisi hetki kyllä sulatella jos meille ei enää vauvoja annettaisi. Elämästä ei koskaan tiedä.. onko se iso perhe sitten niin kamala asia ihmisten mielestä.. itse ajattelen, että monella voi olla paljon paljon paljon rankempaa muutaman lapsen kanssa jos vaikka perheessä on isoja sisäisiä ongelmia ja ristiriitoja..

Ajattelen, että kodin ilmapiiri on se tärkein. Kun siellä on vapaus ja kaikkia rakastetaan, siellä on hyvä olla ja suuresta työmäärästä huolimatta se voi olla ihanan elämän makuista.

Vierailija
11/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:58"]

Miten musulmaani-äidit joille lapsia "vain tulee", miten kroppanne kestää?

Toistuvat raskaudet, joihin ei itse voi vaikuttaa, kuinka tiheään tahtiin lapsia tulee... mietin vain, kun kuulin että eräällä musulmaani-äidillä on 19 lasta..! Kuinka kenenkään keho voi kestää niin montaa raskautta? Joillekin jo paljon paljon vähäisempikin määrä tekee tiukkaa ja kun yleensä kroppa kokee muutenkin väkivaltaa niin ei voi olla terveellistä.

[/quote]

Äidilläni on 19 lasta. Jos hän sinua vastaan kävelisi tai ketä tahansa, niin ei hänestä kukaan usko, että on niin monen lapsen äiti. Raskaus suojelee naista vanhentumiselta ja yms.

Luin jostain nuorennus vinkejä 4-kymppiselle,  yksi ohje oli hankkiutua raskaaksi. Raskaan ollessa elimistö tuottaa niin paljon uusia soluja, että äitikin nuortuu. :)

Vierailija
12/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:32"]

[/quote]

[/quote]

Vastasin kysymykseen, kuinka ne jaksaa raskaudet. Jaksaahan sitä kun on pieniä käsipareja apuna. Tämä on muuten ihan yleinen perustelu vl-äideillä omaan jaksamiseensa, ei suinkaan minun keksintöni. Nehän oikein ylpeilee sillä, että äiti saa niin ihanasti keskittyä vauvaan kun isommat vahtii pienempiään.

Vierailija
13/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:58"]

Toistuvat raskaudet, joihin ei itse voi vaikuttaa, kuinka tiheään tahtiin lapsia tulee... mietin vain, kun kuulin että eräällä musulmaani-äidillä on 19 lasta..! Kuinka kenenkään keho voi kestää niin montaa raskautta? Joillekin jo paljon paljon vähäisempikin määrä tekee tiukkaa ja kun yleensä kroppa kokee muutenkin väkivaltaa niin ei voi olla terveellistä.

[/quote]

Äidilläni on 19 lasta. Jos hän sinua vastaan kävelisi tai ketä tahansa, niin ei hänestä kukaan usko, että on niin monen lapsen äiti. Raskaus suojelee naista vanhentumiselta ja yms.

Luin jostain nuorennus vinkejä 4-kymppiselle,  yksi ohje oli hankkiutua raskaaksi. Raskaan ollessa elimistö tuottaa niin paljon uusia soluja, että äitikin nuortuu. :)

[/quote]

Just. Ihanko uskot tähän? Toivottavasti sai sitten pelkkiä tyttöjä, koska ihan Oikean tutkimuksen mukaan varsinkin poikalapsen saaminen lyhentää naisen elinikää. Voi herranjumala, että joku voikin kuvitella raskaan fyysisen ja henkisen rasituksen nuorentavan :D ootko koskaan nähnyt lapsetonta vanhaa naista?

Vierailija
14/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki jaksakaan! Siitä ei vaan uskalla puhua, kun heti leimataan epäitsekkääksi, kun ei halua ottaa kaikkia lapsia vastaan. Itsellä sellainen tilanne, että en jaksa ajatustakaan uudesta raskaudesta ja se alkaa vaikuttamaan parisuhteeseen, kun pidättäytyy seksistä. En vaan jaksa enää yhtään lasta ja kroppakaan ei kestä, mutta silti pitäisi jaksaa... Olen ihan umpikujassa, koko ajan sellainen olo, että en edes kuulu uskovaisten joukkoon, kun ajattelen näin. Mutta en halua luopuakaan tästä uskosta, vaikka nyt tuntuu, että tämä lapsiasia nousee mun uskoni esteeksi. Kenellekään uskovaiselle en pysty/uskalla puhua, kun heti on epäuskoisen leima otsassa...

T. äiti seitsemälle

Vierailija
15/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sä, nro16, pystyit sen edes täällä sanomaan. Paljon voimia.

Meille ei ole muutamaan vuoteen tullut vauvaa vaikka ollaan vielä alle 40v ja sekin ottaa voimille. Koko ajan vähän kuin todistelee kaikille, että edelleen tässä ollaan uskovaisia ja että mitään säännöstelyä tietoisesti ei olla harrastettu. Meillä on vain erinäisistä syistä johtuen todella harvoin seksiä ja eihän sitä kehtaa kenellekään kertoa... Että voi tämä lapsiasia vaivata näinkin päin.

Vierailija
16/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:23"]

Ei kaikki jaksakaan! Siitä ei vaan uskalla puhua, kun heti leimataan epäitsekkääksi, kun ei halua ottaa kaikkia lapsia vastaan. Itsellä sellainen tilanne, että en jaksa ajatustakaan uudesta raskaudesta ja se alkaa vaikuttamaan parisuhteeseen, kun pidättäytyy seksistä. En vaan jaksa enää yhtään lasta ja kroppakaan ei kestä, mutta silti pitäisi jaksaa... Olen ihan umpikujassa, koko ajan sellainen olo, että en edes kuulu uskovaisten joukkoon, kun ajattelen näin. Mutta en halua luopuakaan tästä uskosta, vaikka nyt tuntuu, että tämä lapsiasia nousee mun uskoni esteeksi. Kenellekään uskovaiselle en pysty/uskalla puhua, kun heti on epäuskoisen leima otsassa...

T. äiti seitsemälle

[/quote]

Käy jossain suuremmassa kaupungissa asennuttamassa hormonikierukka!

Vierailija
17/139 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään! Ei todellakaan voi olla uskon este käyttää ehkäisyä, jos ei jaksa!  Menkää vaikka toiselle paikkakunnalle hankkimaan e-pillerit tai muu ehkäisy silloin, kun vielä siihen pystytte. Te olette vastuussa jo olemassa olevista lapsistanne ja voimia tarvitaan arjen pyörittämiseen. Ei Jumala teitä rankaise ehkäisystä, uskokaa se!  Käyttäkää omaa harkintaanne älkääkä sokeasti uskoko vanhojen vl-miesten kieltoihin. Tätä todella toivon, enkä yhtään väheksy uskoanne. Itse olen tavallinen ev.lut-uskovainen; jo vanhempi iältäni. Koko elämäni olen elänyt rehellisesti, mutta omaa itseäni kuunnellen kuitenkin.

Vierailija
18/139 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:20"]

Siihen tottuu, että on aina joku hoidettava ja että aina on joku käsivarsilla. Se, että niitä lapsia on ympärillä on maailman luonnollisin ja normaalein asia, koska sellaiseen arkeen on tottunut ja kasvanut. Omista sisaruksista ja ystävistä saa apua ja voimia.

Mutta ei tietenkään kaikki siltikään jaksa. Samalla tavalla vl-äiditkin väsyy, mutta eihän kukaan hirveästi omaa väsymystään tuntemattomille tai edes puolitutuille huutele. Oli vl tai ei.

[/quote]

Ei kaikilla vl:llä ole niitä vanhempia tai omia sisaruksia tai ystäviä, jotka auttaisivat arjessa. Minä olen yksi sellainen. Jännä kun aika monet ajattelevat että kaikilla vl:llä on isot tukijoukot ympärillä.  Meillä ei todellakaan ole. Jaksaminen on ollut tiukilla, ja olemmekin tehneet päätöksen, että jos emme enää tunnu jaksavan, niin sitten ei lapsia enää tule. Meidän on kuitenkin jaksettava huolehtia näistä jo olemassa olevista, joista osa vielä erityistarpeisia. Yhteiskunta saattaa toki tukea jollakinlailla, jos ei jaksa, mutta mitä järkeä yhteiskunnan on tukea isoa perhettä sillä tavoitteella, että jaksaisivat synnyttää taas uuden lapsen. Tuen tarve vaan kasvaa. Loputon kierre.

En tiedä olenko ihan harhateillä ajatusteni kanssa nimenomaan uskoa ajatellen, mutta jos tuntuu että ei enää jaksa eikä kykene huolehtimaan alati kasvavasta perheestään, ei voi oikein muuta ajatella. 

Tällaisten ajatusten kanssa painiville vl:lle sanotaan usein, että hakekaa apua että jaksaisitte. Haet apua mistä? Kunnat eivät järjestä enää kotiapua,mistä olisi suurin hyöty. Perhetyöntekijätkään eivät useimmiten anna muuta kuin keskusteluapua. Auttaako se suurperhettä, missä tarvittaisiin lähinnä tekeviä käsiä lukemattomien kotitöiden tekemiseen. Eipä auta. Pitäisikö väsyttää itsensä sairaalakuntoon? Eipä houkuttele sekään vaihtoehto. Jääkö muuta vaihtoehtoa kuin syntyvyyden säännöstely?

Vierailija
19/139 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:20"]

[/quote]

Kyllä minä ainakin huutelen väsymystäni tutuille ja puolitutuille. Sisaruksia ei ole ja vanhemmat eivät jaksa auttaa.

ei-vl

Vierailija
20/139 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 23:23"]

T. äiti seitsemälle

[/quote]

Usko Jeesukseen. Ainoastaan Jeesukseen. Älä mihinkään oppeihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän