Miksi imetätte?
Minä puolestani haluaisin kysyä, miksi imetät/imetit? Mikä asiaan vaikutti?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 14:48"]
Meillä oli alkuaikoina korviketta kaapissa siltä varalta että jotain sattuu... Kaikki meni kuitenkin hyvin. Surettaa jo vähän etukäteen imetyksen loppuminen ja varsinkin yöimetykset. Ja toisaalta joka toinen päivä käy mielessä pitäisikö vierottaa yöimetyksistä :) en vaan millään haluaisi antaa enää korviketta (8kk:lle), vaikka tiedän että ne ovat hyvää ravintoa ja niillä kasvaa kunnon kansalaisia, niiden koostumus vähän inhottaa minua ja en vaan voi sille mitään, ehkä se on tuo haju, niinkuin 5 kirjoitti.
[/quote]
Meillä lapsi vieroitti itsensä yöimetyksistä vähän yli 1-vuotiaana. Korviketta en oo antanut lapselle koskaan, hän siirtyi suoraan tavalliseen maitoon.
Imetin koska se oli minulle helppoa. Kaikille ei ehkä ole, mutta meillä ei ollut alkuihmettelyn jälkeen kummempia vaikeuksia.
Lapsi eli pääosin rintamaidolla vuoden ikäiseksi. Maistatukset aloitettiin jo 4-5 kk kohdalla, mutta tissimaitu oli ipanan mielestä Se Juttu.
Lapsi nyt 1,5-v, viimeiset imetykset meneillään. Syö muuten samaa mitä aikuisetkin, itse, hyvällä ruokahalulla. Ei allergioita tähän mennessä.
Mutta maistakaapa rintamaitoa jos korvikkeet ovat mielestänne pahoja. Ei ole mitään herkkua se luomukaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 14:48"]
Meillä oli alkuaikoina korviketta kaapissa siltä varalta että jotain sattuu... Kaikki meni kuitenkin hyvin. Surettaa jo vähän etukäteen imetyksen loppuminen ja varsinkin yöimetykset. Ja toisaalta joka toinen päivä käy mielessä pitäisikö vierottaa yöimetyksistä :) en vaan millään haluaisi antaa enää korviketta (8kk:lle), vaikka tiedän että ne ovat hyvää ravintoa ja niillä kasvaa kunnon kansalaisia, niiden koostumus vähän inhottaa minua ja en vaan voi sille mitään, ehkä se on tuo haju, niinkuin 5 kirjoitti.
[/quote]
Meillä lapsi vieroitti itsensä yöimetyksistä vähän yli 1-vuotiaana. Korviketta en oo antanut lapselle koskaan, hän siirtyi suoraan tavalliseen maitoon.
[/quote]
Olen vähän toivonut että meilläkin menisi noin :) -ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 14:56"]
Mutta maistakaapa rintamaitoa jos korvikkeet ovat mielestänne pahoja. Ei ole mitään herkkua se luomukaan.
[/quote]
Sokerille maistuu minusta. Ei haise... Tai tietty alkaa haista sitte räteissä ja puklattuna.
Se on helppoa ja nopeaa. Tosin välillä kaipaisin kahden tunnin imetysmaratoneja, mutta vauvani syö maksimissaan puoli tuntia.
Äidinmaito on eri asia kuin korvike, maku on erilainen. Toki myös suositusten takia.
Olen myös laihtunut. :)
Koska ihminen on nisäkäs jonka biologiansa puolesta kuuluu imettää jälkeläisiään turvatakseen hänen ravintonsa ja elämänsä parhaalla mahdollisella tavalla.
- Halpaa
- Ei tarvitse mitään pullorumbaa ja maidonlämmityksiä (muutaman kerran saanut lypsettyä äidinmaitoa, kun olen ollut omissa menoissa)
- Luonnollista ruokkia vauva niinkuin luonto on tarkoittanut
- Vauvalle lukuisia terveyshyötyjä
- Lohdun lähde vauvalle, lisäksi minusta ihanaa pitää vauva lähellä ja katsella toisiamme silmiin. Onnistuu toki varmaan pullonkin kanssa, mutta koen että pääsen lähemmäksi vauvaa näin.
- Ei tarvitse miettiä, onko teollinen valmiste turvallinen, sen verran kauhutarinoita kuullut korvikkeiden laadusta
Jälkikäteen tuli syyksi myös laihtuminen.
Imetys ei alkuun ollut helppoa, vauvalla kova homma opetella oikea imetysote, itsellä sitten nännit kipeät ja rintatulehduskin tuli. Kertaakaan en kuitenkaan edes suunnitellut lopettavani.
Isänä ainakin näen niin että se kun äiti hoiti tuon puolen niin minun oli helpompi ottaa muita hoitotehtäviä. Minä hoidin vaipanvaihtoja yöllä, toin lasta sängystä äidin viereen ja vein takaisin sänkyyn yms.
Ravinnon laatu on kiistaton fakta tietenkin.
Koliikkivauvaa ei saanut muuten hiljaiseksi. Parempi tunnin imetyssessio ja hiljaisuus kuin 5 minuutin pulloruokinta ja 55 minuutin huuto.
Imetyssessioden välit olivat toki tietysti pelkkää huutoa, mutta hyvä edes saada hetken hiljaisuus.
Mä olen maistanut rintamaitoa. Minusta se on paljon paremman makuista kuin korvike. Ei mitään herkkua, mutta enemmän sellaista makeaa litkua, korvike maistuu pilaantuneelta maidolta.
Helppous
Haluan äidinmaidon kautta altistaa lasta meidän perheessä yleisessä käytössä oleviin ruoka-aineisiin ilman tulevia allergiapelkoja (pähkinät, lehmänmaito, viljat). En tiedä toimiiko. Vauva vasta 4kk.
Helppoa, halpaa, vaivatonta. Ja pidän äidinmaitoa turvallisemapana vaihtoehtona.
Olen laiska. Ei tarvitse kuin nostaa vauva rinnalle, ja antaa mennä.
Toinen syy on se, että imetys on itselle ollut helppoa. Esikoista ja keskimmäistä imetin ilman ongelmia reilun vuoden ikäiseksi. Siirtyivät suoraan rinnalta normaaliin maitoon. Kuopus (9kk) on ollut hiukka ongelmallisempi, rintaraivareita sekä 3kk että 8kk iässä, parin päivän totaalinen maitolakko ja välillä aivan älytön pureminen. (Hampaat puhkesivat.) Mutta silti ainakin toistaiseksi tämä on tuntunut kuitenkin kestettävissä olevalta hommalta. :)
Niin ja syitä myös laihtuiminen sekä se, että äidinmaito tuntuu jotenkin "oikeammalta" ravinnolta lapselle kuin korvike.
...pakon edessä esim. jos vauva hoidossa
jäi viesti kesken