Miksi imetätte?
Minä puolestani haluaisin kysyä, miksi imetät/imetit? Mikä asiaan vaikutti?
Kommentit (36)
Olen laiska. Imettäminen oli helppoa, ruokaa oli aina mukana ja se oli valmista tarjottavaksi. Samalla itse laihduin, ja lapsi sai parasta mahdollista ravintoa lähes ilmaiseksi.
Helpoin tapa. Täysin luonnottomalta tuntuisi korvikkeen antaminen. Muu kuin imettäminen ei oikeastaan koskaan ole edes tullut mieleen.
En halunnut ensimmäiseksi pistää yt-neuvotteluja pystyyn ja ulkoistaa toimintaa Nestlelle. Päätin yrittää ensin itse ja kyllähän se sujui.
Äidinmaito parantaa myös immuunipuolustusta toisin kuin korvike, toki jos korvikkeeseen on turvauduttava niin sitten on, eivät ne äidit joilla imetys ei onnistu, ole sen huonompia äitejä. Jos sen sijaan imettämättömyyden ainoa syy on joku "tissit lurpsahtaa" niin sitten on paree olla tekemättä niitä lapsia ensinkään.
Imetin, sillä äidinmaito oli vauvalle parasta mahdollista ravintoa. Lisäksi koin imettämisen helpompana kuin pulloruokkimisen. Olin onnellinen, että pystyin imettämään, ja vauva kasvoi niin hienosti maidollani.
Tästä huolimatta olin äärimmäisen onnellinen, kun vierotus onnistui 1 vuoden iässä, ja olin "vapaa". Lapsi alkoi juoda tavallisesta mukista maitoa, ja minä en ollut enää niin sidottu imetysrumban takia.
En keksinyt enkä keksi mitään syytä olla imettämättä. Minusta se on helppoa, vaikka ulkopuoliset näkevät sen - etenkin vauvan ollessa jo 10kk ikäinen - kamalan sitovaa ja vaivalloista. Hyviä puolia on tosi paljon, ensimmäisenä tuli mieleen:
- halpaa ja helppoa verrattuna pullorumbaan
- terveellisempää kuin korvike
- laihdutti kaikki raskauskilot pois :)
Imetän koska se on halpaa, aina sopivan lämpöistä, eikä tissejä tarvitse tiskata ja keittää ennen jokaista käyttöä.
Tosin minulla on myös kolme pulloruokittua lasta koska kaikkien kohdalla imetys on loppunut syystä tai toisesta. Tämänkin kohdalla imetys on ollut yhtä taistelua mutta olen saanut tukea taholta jos tieto ja sydämmellisyys ovat kohdanneet ja olen jaksanut jatkaa.
Pakastettu ja sen jälkeen sulatettu/lämmitetty rintamaito se vasta hirveän makuista ja hajuista onkin!
Sitä ei meillä huoli edes vauva :D
Koska sain vauvan ja halusin ruokkia sitä.
Ajattelin, että se olisi oikea tapa ruokkia vauva. No niin varmaan kaikki ajattelee.
Se oli helppoa, kun ruoka oli aina valmiina ja mukana. En tarvinnut omia yli syöttövälin pituisia vapaita, kun mies hoiti muuten mielellään paljon vauvaa.
Lehmänmaidon antaminen vauvalle oli no-no, koska suvussani on 1-tyypin diabetesta ja on epäilys, että varhaisella lehmänmaitoaltistuksella voisi olla jotain tekemistä 1-tyypin diabeteksen puhkeamisen kanssa. Se on epävarma teoria, mutta kuitenkin.
Imetin aika kauan, koska maitoa riitti ja vierottaminen olisi ollut niin työlästä (1v 5kk molempia lapsia) ja oikea hetki vieroittaa oli kun he olivat vähän isompia jo.
Oli muuten todella kova paikka kun kolmannen lapsen täysimetys ei onnistunutkaan. Vaikka siis olin vauvan käytettävissä koko ajan ja imetin lähs koko ajan. Maidontuotanto ei vaan lähtenyt täysillä käyntiin. Eli osittaisimetystä vaan. Muiden lasten kohdalla olen täysimettänyt ekan vuoden ja puolen vuoden jälkeen vähän maisteltu makuja, ja pulleat lapsettuli rintamaidolla. Mikä voi olla kun kolmannen täysimetys ei onnistunut? Ei pätenyt lainkaan tuo että mitä enemmän imettää, sitä enemmän maitoa tulee.
Yritin esikoisen kanssa, mutta ei onnistunut. Maidon tulo vain lakkasi, lapsi ei saanut kunnon otetta ja pullosta tuo sitten sai paremmin ravintonsa kireän kielijänteen takia.
Nyt toisella kertaa, olen onnistunut imettämään. Minusta tämä nyt vain on helppoa, vauvalle vain nänni suuhun ja antaa mennä. Tai siis meidän tapauksessa vauvoille :D
Lapsen ravinnon saanti. Laihdutti.
Imetin kuopusta 8kk, joista ekat 5kk täysimetyksellä. Halusin yrittää, koska esikoisen kanssa imetys ei vaan alkanut sujua vaikka tein suurin piirtein sirkustemppuja asian eteen. Kuopuksen kanssa oli "parempi tuuri" ja imetin häntä mielelläni.
Ja sen takia halusin myös imettää, että minun mielestäni äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa, ja koska mitään syytä ei ollut miksi en imettäisi, imetin. 8kk kohdalla sain pahan tulehduksen ja kovan antibioottikuurin joten lopetin, mutta imetys oli jo vähän vähentynyt ennen sitä jo.
Ei tullut mieleen yhtään syytä olla imettämättä.
Ei tullut mieleenkään antaa kaupan korvikkeita ennenkuin oli pakko. Mistä muuten johtuu että 20:stä korvikepurkista keskimäärin yksi purkki ei maistu mädäntyneeltä? Koskee kaikkia merkkejä, nyt kokemusta puolelta vuodelta. Olen sitten kylmästi antanut mädäntyneen makuisia koska lähes kaikki maistuu mädältä.
5, olen ihan samaa mieltä! Muistan ensimmäiset kerrat kun haistelin korviketta (Nan) niin se haisi kammottavalta. Nyt olen antanut vauvalle ruokajuomaksi Semperin korviketta, se sentään tuoksuu ihan ok:lta eikä haise.
Itse imetän (korvikkeita alettiin antaa 8kk iässä, edelleen imetän siis ja vauva nyt 9kk), koska
- helppoa
- vauva selvästi kaipaa sitä vieläkin, haluaa nimenomaan rinnalle välillä, pullomaito ei korvaa
- rauhoittaa yöllä
- ylipäätään yöt oli helpompia kun tissi suuhun ja sai itse olla puolihorteessa
- alun imetysmaratonit oli ihan ok, kun vauva oli sylissä ja pystyi itse olemaan edes koneella samalla. Pulloruokinnassa ei olisi onnistunut, kun on koko ajan kädet varattu (tosin ei ne pullolapset varmaan koko ajan roikukaan pullolla..?)
- se on lapselle parasta ravintoa, ei tullut mieleenkään antaa korviketta kun omaa maitoa tuli jo raskauden aikana, ja muutenkin imetys oli itsestäänselvää
Sinänsä imetys oli varsinkin alussa aika raskasta. Jouduin käyttämään rintakumia 2 kuukautta, sitten vasta vauva oppi oikean imuotteen, syyksi selvisi kireä kielijänne. Rintakumien etsiminen keskellä yötä oli aika rasittavaa, ja niitä piti toki pestä jne, mutta niinhän se on pullojenkin kanssa. Rasittavammaksi uskoisin maidon lämmityksen ym öisin. Pinkeät rinnat oli tietty ihan oma juttunsa ja piti pelata liivinsuojien kanssa, välillä piti pumpata jos ei vauva syönyt tarpeeksi usein. Jossain 4-5kk jälkeen imetys muuttui tosi vaivattomaksi, nyt vauvan ollessa sen 9kk imetän ehkä 5-7 kertaa päivässä, yksi kerta kestää 1-5min. Ihan mukavaa ja antaa vauvalle läheisyyttä, kun ei tuo ikiliikkuja muuten malta olla enää sylissä, vaikka selvästi sitä haluaakin.
Koska ajattelin äidinmaidon olevan parasta ja luonnonmukaisinta ravintoa vauvalle.
siksi, että kyllä se lapsi ehtii riittävän monta vuotta nauttia elintarviketeollisuuden pilaamista ruoka-aineksista vaikka aloittaisikin sen vasta noin vuoden iässä.
Ei ollut mitään syytä olla imettämättä. Ruoka on aina saatavilla eikä tarvitse puljata pullojen ja tetrojen kanssa.
Vastaan itsekin, tässä ap siis. Omat syyni ovat samoja kuin muutkin ovat jo vastanneet.
-Ei tullut mieleen yhtään syytä olla imettämättä
-Sujui alusta lähtien ilman ongelmia, ei ollut mitään lisämaidon tarpeita jne ongelmia.
-Parasta ja luonnonmukaisinta ravintoa vauvalle
-Vauva saa suurta lohtua rinnasta
Meillä oli alkuaikoina korviketta kaapissa siltä varalta että jotain sattuu... Kaikki meni kuitenkin hyvin. Surettaa jo vähän etukäteen imetyksen loppuminen ja varsinkin yöimetykset. Ja toisaalta joka toinen päivä käy mielessä pitäisikö vierottaa yöimetyksistä :) en vaan millään haluaisi antaa enää korviketta (8kk:lle), vaikka tiedän että ne ovat hyvää ravintoa ja niillä kasvaa kunnon kansalaisia, niiden koostumus vähän inhottaa minua ja en vaan voi sille mitään, ehkä se on tuo haju, niinkuin 5 kirjoitti.
Miksi en olisi imettänyt kun maitoa kerran tuli ja vauva sitä sai tissistä imettyä. Halpaa ja terveellistä ruokaa vauvalle. Korviketta annetaan
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:24"]
Isänä ainakin näen niin että se kun äiti hoiti tuon puolen niin minun oli helpompi ottaa muita hoitotehtäviä. Minä hoidin vaipanvaihtoja yöllä, toin lasta sängystä äidin viereen ja vein takaisin sänkyyn yms.
Ravinnon laatu on kiistaton fakta tietenkin.
[/quote]
Aivan! Meilläkin oli noin, eikä minun imetykseni mitenkään estänyt isää olemasta isä. Sain arvostelua osakseni siitä että imetin: pitäisi ryhtyä antamaan pullosta maitoa koska isä jää muuten ulkopuoliseksi ja minä katkeroidun... hymyilin vain :)