Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausmyrkytys ja raskausdiabetes-mitä voin tehdä nyt toisin?

Vierailija
04.07.2013 |

Mulla oli siis esikoisen kohdalla raskausmyrkytys, joka ei missään vaiheessa ehtinyt pahaksi. Synnytys käynnistettiin kaiken varalta.

Sen lisäksi mulla epäiltiin raskausajan diabetesta, joka siis pysyi aivan hyvin kurissa ruokatottumuksilla. Ja siis siinä mielessä epäily, että verensokerit pysyi aina raja-arvoissa, epäily tuli sokerirasituksessa johon jouduin.

Onko jotain, mitä voisin tehdä välttääkseni nuo vaikeudet?

Haaveessa toinen vauva, kun esikoinen tulee vuoden tässä kuussa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät painosi kurissa, syöt hyvälaatuisia pehmeitä rasvoja, minimoit sokerin ja valkoisen vehnän käytön. PALJON kasviksia, päivittäin kevyttä liikuntaa.

Raskausdiabetes uusii herkästi ja voi ennakoida diabeteksen puhkeamista. Toivottavasti saat sen pidettyä kurissa ruokavaliolla ja liikunnalla. Raskausmyrkytykseen ei kaiketi voi paljon itse vaikuttaa, mutta oireisiin tulee reagoida herkästi.

Vierailija
2/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa insuliinihoitoinen rd. Imetin esikoista kaikkiaan kaksivuotiaaksi (6 kk täysimetystä ja osa-imetystä n. 1½-vuotiaaksi ja sen jälkeen käytännössä vain kerran iltaisin ja kerran aamuisin). Lopetin imetyksen kokonaan uuden raskauden ekalla kolmanneksella ja toisessa raskaudessa ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa. On kuulemma harvinaista näin päin, mutta toisaalta mulle kyllä kerrottiin, että pitkällä imetyksellä voi vähentää merkittävästi riskiään sairastua diabetekseen, ja näköjään myös raskausdiabetekseen. Riskin väheneminen korreloi suoraan imetettyihin kuukausiin eli mitä pidempään imettää sitä pienemmäksi käy tulevaisuuden sairastumisriski.

Tästä ei nyt kysyjälle liene apuja, mutta kerroinpahan millä omat todella pielessä olevat sokerini saatiin kuntoon toista raskautta (ja tulevia vuosia) varten. Imetyksestä voi siis olla myös äidille merkittäviä etuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, oikein oli mukava kuulla tapauksestasi.

Mulla ei imetys onnistunu kuin osittain kolme kuukautta :(

Ap

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 14:39"]

Mulla oli ekassa raskaudessa insuliinihoitoinen rd. Imetin esikoista kaikkiaan kaksivuotiaaksi (6 kk täysimetystä ja osa-imetystä n. 1½-vuotiaaksi ja sen jälkeen käytännössä vain kerran iltaisin ja kerran aamuisin). Lopetin imetyksen kokonaan uuden raskauden ekalla kolmanneksella ja toisessa raskaudessa ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa. On kuulemma harvinaista näin päin, mutta toisaalta mulle kyllä kerrottiin, että pitkällä imetyksellä voi vähentää merkittävästi riskiään sairastua diabetekseen, ja näköjään myös raskausdiabetekseen. Riskin väheneminen korreloi suoraan imetettyihin kuukausiin eli mitä pidempään imettää sitä pienemmäksi käy tulevaisuuden sairastumisriski.

Tästä ei nyt kysyjälle liene apuja, mutta kerroinpahan millä omat todella pielessä olevat sokerini saatiin kuntoon toista raskautta (ja tulevia vuosia) varten. Imetyksestä voi siis olla myös äidille merkittäviä etuja.

[/quote]

Vierailija
4/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä tullut huono omatunto siitä, että uusi vauva tuli ja väistämättä vei huomiota esikoiselta?

Mua jotenkin se tässä eniten vaivaa. Totta kai sitten myös paremmin tiedostaa sen ja yrittää antaa seuraavasta huolimatta esikoiselle hänen tarvitsemansa huomion. Ja onhan meitä kaksi sitä huomiota antamassa...

Ap

Vierailija
5/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy apteekista lasten aspiriinia eli sitä kannattaa syödä niin voi hieman estää tai myöhäistää raskausmyrkytystä. Turvallinen vaihtoehto, mutta ei saa syödä enää loppuraskaudessa.

Vierailija
6/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelen asiasta varmasti myös neuvolassa, mutta mitä te olette samassa tilanteessa tehneet tai mitä teille on neuvottu?

Voiko olla, että esim. verensokerit tulee aina raskauksissani heittelemään, koska jostain luin, että joillain naisilla raskaudessa haima ei pysy mukana muuttuneessa tilanteessa?

Ap

Vierailija
8/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytystä kai vaikea estää. Luontaistuotekaupasta saa ubiqinonia, joka saattaa ehkäistä tätä taipumusta. Raskausdiabetes on helpompi juttu. Joillain tosiaan insuliinintuotanto häiriintyy elimistön rasittuessa raskaudesta. Eli ruokavaliohoito ja liikunta kannattaa pitää tiukkana jo alkuraskaudesta.

Vierailija
9/9 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli rd, jos jäit kiinni sokerirasituksessa. Se ei ole silloin epäily. Sokerirasitus on se koe, jolla diabetes todetaan.

Raskausdiabetikolla ne arvot pysyy hyvinä, jos ruokavalio on oikea. Ainoastaan vaikeimmissa tapauksissa tarvitaan insuliinia.