Mulla on asuntolainaa 190 000 euroa. Olenko mielestäsi hullu?
EN kaipaa tuomiota, vaan neuvoja. Olen tilanteessa, jossa minulla on kaksi pientä lasta, mies, koti ja suuri asuntolaina. Arkemme rullaa kivasti a olemme löytäneet perheellemme sopivan tavan toimia ja olla. Kaikki on siis periaatteessa hyvin, mutta..
Mies ei käy töissä, ei ole käynyt piiitkiin aikoihin. Taloutemme on siis täysin minun harteillani ja olemme riippuvaisia minun tuloistani. Minulla on vakituinen työpaikka, joten sinänsä minulla ei ole hätää. Tämä taloudellinen vastuu on alkanut painaa niin paljon, että kaipaisin jakajaa. Olen puhunut tästä miehelleni ja hän aina lupaa etsiä töitä, mutta aina jotain tulee esteeksi.
Toisaalta tämä järjestely toimii, koska voin käydä töissä normaalisti ilman huolta lasten hoitamisesta. Toisaalta taas syksyllä lapset menevät tarhaan ja silloin miehelleni ei jää edes sitä työtä tehtäväksi.
Mitä tekisit?
Kommentit (37)
Jos tilanne olis niin että ap olisi mies, niin mammat lynkkaisi sen välittömästi täällä ja puolustaisivat kotona olevaa vaimoa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:19"]
Mikään ei ole varmaa, tiedän sen todella hyvin! Nyt ymmärrän niitä jotka alkavat juoda turruttaakseen tämän tunteen epävarmuudesta.
Omaisuus on vain minun nimissäni, tietenkin. Miehellä ei ole mitään omaisuutta, kaikki on minun hankkimaani: huonekalut, elektroniikka, vaatteet, koti jne. Ei, en ole provo einkä liioittele, kerronpahan vain miten asiat meillä on. Muut eivät tätä tiedä.
[/quote]
jos olette avioliitossa niin erotilanteessa omaisuus on yhteistä ihan riippumatta siitä kumman nimissä se on.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 14:55"]
Jos tilanne olis niin että ap olisi mies, niin mammat lynkkaisi sen välittömästi täällä ja puolustaisivat kotona olevaa vaimoa.
[/quote]
Just. Ihan ok, että vaimo elää miehen siivellä, mutta toisinpäin ihan kamalaa. Hirvee luuseri-ukko!
,
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:10"]
No huh. Riittääks teillä rahat vielä sitte kun lasten tarhamaksut lähtee rullaamaan?
[/quote]
mitä ihmeen alaspeukuttamista tässä kysymyksessä on???? mun mielestä ihan relevantti kysymys, ainakin täällä pk-seudulla päivähoitokustannukset on aika kovat.
tsemppiä ap, mitä ikinä päätätkin tehdä. lainasumma ei ole liian iso mielestäni, tilanne vaan on epäreilu koska ette ole siitä sopineet.
Tehkää avioehto jälkikäteen, jos ei ole jo.
Miksi lapset pitää laittaa hoitoon, jos mies on kotona? Eikö mies voisi sen vertaa tehdä, että hoitaa lapset?
No, mullakin oli vakituinen työpaikka ja turvallinen olo 15 vuoden työsuhteen ansiosta. Eräänä päivänä mut vaan yt-neuvoteltiin ulos, olinkin turha. Ei mitään ennakkovaroitusta että meidän osastolle olis muutoksia tulossa.
Onneksi mies taas on päässyt töihin pitkän saikun jälkeen ja minä saan vielä irtisanomisajan palkkaa ja sen jälkeen ansiosidonnaista, mutta kyllä maksukyky mietityttää, lainaa meillä 120 000.
Ei mikään työpaikka ole varma, se on ihan selvä juttu. En vain koskaan ole kärsinyt työttömyydestä, sillä olen aina onnistunut löytämään uusia hommia ennenkuin entiset on loppuneet. Nyt jos jäisin työttömäksi, olisi minulla liiton päivärahojen turvin aikaa etsiä seuraavaa työtä.
Ei minun palkkani todellakaan ole huima, mutta varmaankin ihan kohtuullinen: ansaitsen noin 3000 euroa nettona joten pärjäämme sillä. Mies tosiaan ei saa mitään ja tuntuukin että pieninkin summa kuukaudessa olisi kiva, saatikka sitten ihan kokonainen palkka. Pienikin.
Olen puhunut miehelleni töihin menemisestä monesti. Haluan myös että mieheni olisi lapsilleen hyvä esikuva myös perheen elättäjänä eikä vain elättinä. Minua rassaa sekin, että muut ihmiset pitävät minua ihan sinisilmäisenä idioottina kun elätän miestäni ilmaiseksi (ja monet varmasti myös luulevat etten ole suojata omaisuuttani)! Jos meille tulee ero, mieheni ei tule saamaan mitään.
No tuo lainasumma nyt ei ole iso todellakaan ihan normaali!
Itselläni on yksin ( ei miestä) lainaa jäljellä n. 550 000e (alunperin reilu 700 000e).
Minä ja kolme lasta. Myönnän, että välillä hirvittää tuo lainasumma kyllä....jos mulla menis terveys tms.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:02"]
No tuo lainasumma nyt ei ole iso todellakaan ihan normaali!
Itselläni on yksin ( ei miestä) lainaa jäljellä n. 550 000e (alunperin reilu 700 000e).
Minä ja kolme lasta. Myönnän, että välillä hirvittää tuo lainasumma kyllä....jos mulla menis terveys tms.
[/quote]
Siis kuinka hirvittävän suurilla tuloilla tuo laina on edes mahdollinen?!?!
siis miehesi ei ole hakenut edes työmarkkinatukea? Lakihan muuttui tämän vuoden alusta, mutta automaattisesti se ei tule, vaan pitää itse hakea uudelleen, vaikka olisi hakenut aiemminkin ja saanut kielteisen päätöksen. Niille, joille ei tule mitään tukea, ei tule mitään tukityötarjouksiakaan. Puolison tulot eivät vaikuta työmarkkinatukeen enää, joten mars hakemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:09"]
siis miehesi ei ole hakenut edes työmarkkinatukea? Lakihan muuttui tämän vuoden alusta, mutta automaattisesti se ei tule, vaan pitää itse hakea uudelleen, vaikka olisi hakenut aiemminkin ja saanut kielteisen päätöksen. Niille, joille ei tule mitään tukea, ei tule mitään tukityötarjouksiakaan. Puolison tulot eivät vaikuta työmarkkinatukeen enää, joten mars hakemaan.
[/quote]
Tässä vielä faktaa: http://www.kela.fi/ajankohtaista-tyottomat/-/asset_publisher/I7X3vuEkReGH/content/id/625899
Miksi lapset ovat menossa tarhaan, jos miehelläsi ei ole töitä? Ehkä miehesi saisi puhtia työnhakuun, jos vaihtoehtona olisi olla koko ajan vastuussa lapsista.
Mies on ollut jo kaksi vuotta vastuussa lapsista kun olen ollut töissä joten se ei ole millään tavalla vauhdittanut työnhakua. Lapsilla alkaa eskari joten siksi tarhan aloitus!
Hyvä, jos olet suojannut omaisuutesi, koskaan ei voi tietää, mitä elämä tuo tullessaan.
Miehen töihinmenolla on suhteessanne myös henkinen merkitys. Koska ennen pitkää kyllästyt elättämään ja ruokkimaan miestä ja pikkuhiljaa voivat negatiiviset ajatukset miestäsi kohtaan kasvaa. Katkeruus voi alkaa nakertaa kun mietit, mitä kaikkea muuta kivaa voisitkaan lasten kanssa rahoillasi tehdä - jos miehesi siis kantaisi myös kortensa kekoon.
Aivan toinen juttuhan olisi, jos mies tomerasti hoitaisi kodin ja lapset, mutta näinhän ei ilmeisesti ole.
Toivon teille parasta ja se on se, että suhteenne tulisi tasavertaisemmaksi. Tiedän mistä puhun, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:17"]
Mies on ollut jo kaksi vuotta vastuussa lapsista kun olen ollut töissä joten se ei ole millään tavalla vauhdittanut työnhakua. Lapsilla alkaa eskari joten siksi tarhan aloitus!
[/quote]
Miksei miehesi ole hakenut työmarkkinatukea, ks ylemmät viestit?
Aika huimaa! En itse missään nimessä suostuisi tuollaiseen.