Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tissutteluun stoppi!! Vertaistukiketju

Vierailija
03.07.2013 |

Onko muilla samoja mietteitä ...että joku tolkku dokaamiseen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 12:13"]

Mulla sama ongelma. Töiden jälkeen menee viikollakin 2-3 isoa siideriä. Vkonloppuna enemmän. Missään näkyvässä kännissä en ole koska juominen ajoittuu koko illalle. Lihon ja huomaan, että en pääse eroon. En tiedä mitä tehdä.

[/quote]

Huomaa nyt ainakin aluksi se, että tämä asia on ihan täysin sinun omassa päätösvallassasi, et ole avuton juomisen suhteen. Ongelmatonta lopettaminen ei ole, koska aivokemiasi on ehdollistunut saamaan palkkiontunteita siitä tissuttelusta, joten sinulle tulee enemmän tai vähemmän v-mäinen olo kun lopetat tai vähennät. Mutta se menee ohi kyllä ja ihminen sen kestää. 

Eri ihmisille toimii tuossa eri asiat. Esim. jonkun on helpompi vähentää asteittain, esim. jos on juonut illalla arkisin 3 siideriä, juokin tällä viikolla 2 ja ehkä ensi viikolla vain yhden. Tai pitää selviä päiviä välillä, ja muina päivinä sallii vanhat tavat, vähitellen selvien päivien määrää lisäten. 

Toisille taas käy niin, että jos ottaa yhden, niin sen jälkeen päätös vähentää alkaakin tuntua typerältä, ja sitä kipittää kauppaan hakemaan lisää. Jos näin on, silloin on syytä pitää täysraitis jakso. 3-6 kk täysraitis jakso voi tutkimusten mukaan korjata aivotoiminnan muutokset, jotka pitää yllä riippuvuutta ja pakonomaista juomista. Mutta tosiaan tarvii kovasti riippuvaisilla pitkän raittiusjakson, koska kohtuukäyttöyritys ennen aivotoiminnan normalisoitumista johtaa juomistottumuksen voittamiseen.

Vierailija
22/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla, kun alan nukkumaan, teen päätöksen, että tämä on niin tyhmää, että huomenna en kyllä ostaa yhtään olutta. Aamulla olen edelleen tyytyväisenä samaa mieltä, puolen päivän aikaan jo mietin, koska menen kauppaan, mitä juotavaa ostan ja montako, samalla ajattelen, että vielä tänään, huomenna sitten alkaa uusi raittiimpi elämä...

Niin että näkis vaan, milloin voin olla ostamatta ollenkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi neuvo on auttanut mua. Se oli jostan elokuvasta. Siinä sanottiin, että juo vain silloin kun olet erityisen onnellinen tai kuulet hyviä uutisia ja haluat juhlia niitä JA JUO VAIN SEURASSA, älä ikinä silloin kun haluat rentoutua tai juoda suruusi tai hermostuneisuuteesi tai yksinäisyyteesi TAI KUN OLET YKSIN. Se kuulostaa aluksi tyhmältä, mutta käytännössä toimii todella hyvin. Miettikää itse, milloin juotte.

Vierailija
24/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän kanssa taas laittaa korkkia kiinni. On viime aikoina tullut juotua pari kaljaa lähes joka ilta. Jos juo koko ajan parina kolmena iltana viikossa jotain, ei mun mielestä voi puhua satunnaisesta kohtuukäytöstä. Nimenomaan tuon säännöllisyyden takia. Satunnaisuus on sitä, että tällä viikolla juon kaljan, ens viikolla en mitään, seuraavalla ehkä kaks jne.

Vierailija
25/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 12:36"]

Yksi neuvo on auttanut mua. Se oli jostan elokuvasta. Siinä sanottiin, että juo vain silloin kun olet erityisen onnellinen tai kuulet hyviä uutisia ja haluat juhlia niitä JA JUO VAIN SEURASSA, älä ikinä silloin kun haluat rentoutua tai juoda suruusi tai hermostuneisuuteesi tai yksinäisyyteesi TAI KUN OLET YKSIN. Se kuulostaa aluksi tyhmältä, mutta käytännössä toimii todella hyvin. Miettikää itse, milloin juotte.

[/quote]

Heh, tuolla säännöllä en siis joisi koskaan :)

Vierailija
26/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille tissuttelua tai alkoholismia vastaan taisteleville! Elämä ilman omaa ja läheisten alkoholin käyttöä on hyvää elämää, vaikka ajatus siitä voi tuntua tylsältä.

t. 14 v ilman alkoa

Vierailija
27/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteeks siis kukaan seuraksi yrittämään? Viikko? Yksi viikonloppu?  :))

-ap

Vierailija
28/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissuttelu on tapa. Pahoja tapoja on vaikea lopettaa, jos et saa jotain korvaavaa ja parempaa tilalle.

Minulla juominen jäi kokonaan monesta syystä:

- Lapsi aloitti harrastuksen joka oli perjantai-iltaisin ja sunnuntaiaamuisin. Perjantaina tulimme harrastuksesta kotiin aika myöhään, söimme ja sitten ei melkein jaksanut muuta kuin iltahommat ja nukkumaan. Lauantaina ei taas voinut juoda, koska sunnuntaiaamuna piti olla taas aikaisin autolla liikenteessä.

- Se oli ihan huippua, heräsin viikonloppuaamuisin ilman pienintäkään krapulaa, täynnä virkeyttä ja energiaa tehdä kaikkea kivaa kun oli vapaata! Aloin nauttimaan niistä aamuista enemmän kuin pe- ja la-iltojen pikkutissuttelusta ja nousuhumalasta.

- innostuin kuntoilemaan, ja halusin käydä myös viikonloppuna harrastamassa spinningiä, sauvakävelyä ja juoksemista. Jos en päässyt krapulan takia, se tuntui hyvän vapaa-ajan ja treeniajan haaskaukselta. 

- kun kävin viihteellä, se ei tuntunutkaan enää niin hauskalta: humalassa ei ollut enää niin hauskaa, yhtä hauskaa olisi ollut ilmankin, krapulassa oli paha olla, tuli kauheat morkkikset vaikka mitään aihetta ei ollut 

- Juhlista oli kivempaa päästä autolla kotiin, ei tarvinnut miettiä busseja tai kyytejä, ei tarvinnut seuraavana päivänä miettiä mihin aikaan voisi lähteä bussilla hakemaan autoa juhlapaikalta

Puolitoista vuotta sitten vaan totesin, että en tarvitse alkoholia. Se oli ihan luontevalta tuntuva päätös ja tuntui hyvälle. Muut saavat juoda, mies saa juoda, enkä nipota. Juomattomuus on minulle itselleni, se on hyvää oloa minulle eikä muiden juominen sitä pilaa.   

Vierailija
29/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 12:24"]

Illalla, kun alan nukkumaan, teen päätöksen, että tämä on niin tyhmää, että huomenna en kyllä ostaa yhtään olutta. Aamulla olen edelleen tyytyväisenä samaa mieltä, puolen päivän aikaan jo mietin, koska menen kauppaan, mitä juotavaa ostan ja montako, samalla ajattelen, että vielä tänään, huomenna sitten alkaa uusi raittiimpi elämä...

Niin että näkis vaan, milloin voin olla ostamatta ollenkaan...

[/quote]

Tämä on täsmälleen minunkin tarinani :( Olen yrittänyt jo vuosia päästä juomisesta eroon, mutta juuri näin siinä käy. Krapulassa aamulla herätessäni päätän, että tänään en kyllä juo, mutta tosiaan, jossain vaiheessa iltapäivällä tahto alkaa muuttua, ja alkoholinhimo luikertelee mieleen.

Kun lähden töistä, on jo tunne, että taidankin vähentää sitä juomista asteittain eli ostan tänään kyllä vilelä kaljoja, mutta yhden vähemmän kuin eilen. Juotuani ne yhden vähemmän, olen sen verran pöhnässä, että menen ostamaan pari lisää ennen kuin kauppa menee kiinni. Tai sitten käy niin, että päätös on etten ota yhtä ainutta, mutta jostain syystä se päätös alkaa tuntua tarpeettomalta ja tyhmältä illansuussa. Minä otan VIELÄ TÄNÄÄN, huomenna sitten vaikka aloitan vaikka paaston tai jotain ja teen täydellisen elämänmuutoksen. Mutta senkin kunniaksi että huomenna alkaa uusi elämä: skool ja kippis, ihan vain tänään! Paitsi että se uusi elämä ei ole koskaan alkanut, se on aina mañana, huomenna :(

Vierailija
30/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on olo parempi kun en tissuttele joka päivä, saa paremmat yöunet eikä janota koko ajan. Toinen syy miksi en tissuttele on ne kalorit ja tissuttelusta johtuva lihominen.

Nämä syyt voittaa 'himon' jos sitä ikinä on ollutkaan. Juon kyllä alkoholia muutoin ihan normaalisti, mutta en päivittäin.

Vierailija
31/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei tämä juominen edes lihota, siinä vois olla joku pieni motivaattori...

t. huomenna en enää juo, tänään vielä muutama olut... enpä...

Vierailija
32/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene hyvin täälläkään. Lopettaminen mielessä jo ainakin vuoden. Mutta tosiaan joo kuka sitä nyt kesähelteillä viitsisi lopettaa dokaamista. Mökille ens viikolla. Ehkä syksymmällä, ehkä...

Vierailija
33/53 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos siirryttäis ykköseen ja alkoholittomaan viiniin?

Vierailija
34/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tän nyt vielä kertaalleen kun näyttää olevan muutenkin alkoholikeskustelua tänä aamuna... 

Edelleen raittiina (joo, alussa vasta, mutta silti...)

-ap

Vierailija
35/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te suurkuluttajat suhtautuisitte siihen jos ystävä sanoisi olevansa huolissaan juomastasi määrästä? Harkitsen että sanoisin ystävälleni hänen juomisestaan, uskon hänen tietävän että juo ihan liikaa ja liian usein, ei hän edes salaile juomistaan, mutta tuntuu ettei hän vain saa tehtyä asialle mitään. Haluaisin auttaa ja tukea jotenkin.

Vierailija
36/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.
Tissuttelua, aamulla päätän, etten osta yhtään, puoleen päivään mennessä päätän ostaa vian kaksi, ostan kaksi ja illalla olen hakenut lisää ainakin 4 tölkkiä, siis siideriä.

Nyt aloittelen toista alkotonta päivää. Katsotaan miten käy.
Tämä elämä on tällaisenaan aika raskasta, ollut viimeiset 8v.

Vierailija
37/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 09:08"]

Miten te suurkuluttajat suhtautuisitte siihen jos ystävä sanoisi olevansa huolissaan juomastasi määrästä? Harkitsen että sanoisin ystävälleni hänen juomisestaan, uskon hänen tietävän että juo ihan liikaa ja liian usein, ei hän edes salaile juomistaan, mutta tuntuu ettei hän vain saa tehtyä asialle mitään. Haluaisin auttaa ja tukea jotenkin.

[/quote]

Varmaan kieltäisin kaiken - loukkaantuisin. Luultavasti alkaisin viettää vähemmän aikaa kaverin kanssa koska hävettäisi kun se huomaan juomiseni.

Vierailija
38/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.
Tissuttelua, aamulla päätän, etten osta yhtään, puoleen päivään mennessä päätän ostaa vian kaksi, ostan kaksi ja illalla olen hakenut lisää ainakin 4 tölkkiä, siis siideriä.

Nyt aloittelen toista alkotonta päivää. Katsotaan miten käy.
Tämä elämä on tällaisenaan aika raskasta, ollut viimeiset 8v.

[/quote]

Moi  :)   Ihan tutulta kuulostaa, jopa toi 8 vuotta taitaa osua aika lähelle... 

Mulla on nyt menossa kuudes alkoton päivä - hurraa!! En tosiaan tiedä koska viimeksi olisi ollut näin pitkään ilman edes yhtä! Tähän aikaan päivästä tää on hienoo. Pakko myöntää, että illalla on ankeampaa ...ei nyt mitään tärinöitä tietenkään, mutta kyllä tekis mieli 'saunasiideriä'. Mulla muuten on siideriä jääkaapissa ja silti olen ollut juomatta niitä.

-ap

Vierailija
39/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 09:26"]

[/quote]

Varmaan kieltäisin kaiken - loukkaantuisin. Luultavasti alkaisin viettää vähemmän aikaa kaverin kanssa koska hävettäisi kun se huomaan juomiseni.

[/quote]

Peesasaan, en varmasti myöntäisi määriäni, pienentäisin kummasti.

Vierailija
40/53 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te puhutte tissuttelusta kun oikea sana on alkoholismi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi