Tissutteluun stoppi!! Vertaistukiketju
Onko muilla samoja mietteitä ...että joku tolkku dokaamiseen?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 09:49"]
Miksi te puhutte tissuttelusta kun oikea sana on alkoholismi?
[/quote]
Alkoholismia joo. Varmaan siksi puhutaan tissuttelusta, että se on eri asia kuin ihan raaka ryyppääminen. Ei sen parempi tai muutenkaan puolusteltavissa. Tämä vaan on sellainen helpommin piilotettava ongelma. Jos naisihminen (etenkin perheellinen) kiskaisee pullon kossua illassa niin morjens - on ongelma ja kaikki tietää. Jos taas hoitaa ongelmaansa tissutellen tölkin silloin ja viinilasin tällöin tulematta kunnolla känniin kuitenkaan niin tätä voi jatkaa muka huomaamatta. Ja helpommin vakuuttaa itsensäkin siitä että mitään ongelmaa ei ole
[/quote]
Ihan hyvä perustelu muuten mutta puhukaa nyt edes tässä ketjussa alkoholismista.
tv. "tissuttelija" tytär
[/quote]
En minä ainakaan ole mielestäni alkoholisti. Suurkuluttaja kyllä, mutta alkoholisti, alkoholista riippuvainen en.
Alkoholistihan on sellainen joka ei enää pysty kohtuukäyttöön vaan jonka on pidättäydyttävä täysin, jos ei halua että juominen riistäytyy käsistä. MInä olen kuitenkin tässä viimeiset muutama kuukausi aidosti kohtuukäyttänyt, eikä se ole ollut edes mitenkään järin ongelmallista. Pari kertaa stressaavan työpäivän jälkeen on tehnyt mieli juoda, mutta kun olen muistanut päätökseni niin en ole suostunut mielitekoon.
Ja siis minun suurkulutukseni oli melkoista, 30-45 annosta alkoholia viikossa, ja sitä oli jatkunut yli 10 vuotta. Silti jostain syystä minulle ei ole ollut erityisen vaikeaa vähentää 3-7 annokseen viikossa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 09:52"]
[/quote]
Alkoholismia joo. Varmaan siksi puhutaan tissuttelusta, että se on eri asia kuin ihan raaka ryyppääminen. Ei sen parempi tai muutenkaan puolusteltavissa. Tämä vaan on sellainen helpommin piilotettava ongelma. Jos naisihminen (etenkin perheellinen) kiskaisee pullon kossua illassa niin morjens - on ongelma ja kaikki tietää. Jos taas hoitaa ongelmaansa tissutellen tölkin silloin ja viinilasin tällöin tulematta kunnolla känniin kuitenkaan niin tätä voi jatkaa muka huomaamatta. Ja helpommin vakuuttaa itsensäkin siitä että mitään ongelmaa ei ole
[/quote]
Ihan hyvä perustelu muuten mutta puhukaa nyt edes tässä ketjussa alkoholismista.
tv. "tissuttelija" tytär
[/quote]
Korjaan siis "tissuttelijaN" tytär
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:12"]
[/quote]
En minä ainakaan ole mielestäni alkoholisti. Suurkuluttaja kyllä, mutta alkoholisti, alkoholista riippuvainen en.
Alkoholistihan on sellainen joka ei enää pysty kohtuukäyttöön vaan jonka on pidättäydyttävä täysin, jos ei halua että juominen riistäytyy käsistä. MInä olen kuitenkin tässä viimeiset muutama kuukausi aidosti kohtuukäyttänyt, eikä se ole ollut edes mitenkään järin ongelmallista. Pari kertaa stressaavan työpäivän jälkeen on tehnyt mieli juoda, mutta kun olen muistanut päätökseni niin en ole suostunut mielitekoon.
Ja siis minun suurkulutukseni oli melkoista, 30-45 annosta alkoholia viikossa, ja sitä oli jatkunut yli 10 vuotta. Silti jostain syystä minulle ei ole ollut erityisen vaikeaa vähentää 3-7 annokseen viikossa.
[/quote]
Kyllä se on alkoholismin merkki jos ei voi olla juomatta edes sitä yhtä.
Minustakin alkoholismia on se ettei voi olla juomatta. Vaikka ei sitten kunnon känniä ottaisikaan.
Kuulun kanssa tähän "tissuttelijoiden" ketjuun. Periaatteessa melkein joka ilta viikolla menee 1 - 2 kpl 0,5 L tölkkiä olutta, kun kaksi lastamme ovat menneet nukkumaan. Viikonloppuna pe juon ehkä 3 tai josksusjopa 4 kpl 0,5 L olutta tai pe - la illalla 1 valkkaripullo(siis pe puolet ja la puolet pullosta) laimennettuna vissyllä. Kaikki juontikerrat tapahtuu iltaisin, kun katselen telkkaa tai luen ja lapset ovat nukkumassa. On eräänlainen rentoutumiskeino. Kännissä en ole . Ennen join vain viikonloppuisin, mutta nyt on viikollakin tällaista ollut noin vuoden verran. Kiloja on varmaan tämän takia tullu 5kg lisää. Mitään krapulaa ei noista määristä minulle tule, mutta enemmänkin harmitus, kun tällainen tapa jäänyt päälle. On kyllä iltoja etten juo ollenkaan, eikä se juomattomuus ole ollenkaan vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:13"]
Kyllä se on alkoholismin merkki jos ei voi olla juomatta edes sitä yhtä.
[/quote]
Okeei, ei oikein virallisia alkoholiriippuvaisuuden tai alkoholismin määritelmiä kyllä täytä...
Uskon myös että voisin ihan hyvin olla juomatta edes sitä ruokaviinilasillista, mutta valitsen sen juoda, syistä että:
- siitä ei tutkimusten mukaan ole terveydelle mitään haittaa, päinvastoin voi olla jopa hyötyä
- yhden pikkulasin juominen ruoan kanssa ei aiheuta minulle mitään niistä haitoista mitä suurkulutus aiheutti (iltojen tuhlaantuminen turhaan pöhnäilyyn, masentunut mieliala, univaikeudet, liikakalorit)
- viini on hyvää ja ruoka on parempaa viinin kanssa kuin ilman
Joten miksipä en joisi kohtuudella, kun siitä ei ole haittoja mutta iloa on? Minulla kun kohtuukäyttö ei edes tunnu aiheuttavan minkäänlaisia enemmän juomisen himoja.
Samma här. Minäkin join iltaisin 2-3 pientä olutta tai muutaman lasillisen viiniä. Viikonloppuisin meni sellainen pieni "lärviloota" onkohan siinä 2 litraa. Ikinä en ollut kännissä, mutta vuosien varrella paino nousi 55 kg--63 kg
Nyt laihdutan ja kalja on jäänyt, juon yleensä vain kuivaa valkkaria tai punaviiniä. En joka ilta mutta muutamana iltana viikossa. Se on mukavaa
Aloittaja saa aika vähän seuraa tästä jengistä : )
Muutama tunnustaa ongelmansa ja toivonkin, että voitte päästä tissuttelusta eroon joskus. Minua alkoi naurattaa nämä muutamat vastaajat jotka tuntevat tarvetta tunkea tähän ketjuun (vaikka heillä ei ole ongelmaa eivätkä aio lopettaa juomista) kertomaan että juon kyllä näin ja näin paljon ja joka päivä mutta mulla ei ole ongelmaa kun tämä on oma valinta. Hahhahh.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 12:04"]
Muutama tunnustaa ongelmansa ja toivonkin, että voitte päästä tissuttelusta eroon joskus. Minua alkoi naurattaa nämä muutamat vastaajat jotka tuntevat tarvetta tunkea tähän ketjuun (vaikka heillä ei ole ongelmaa eivätkä aio lopettaa juomista) kertomaan että juon kyllä näin ja näin paljon ja joka päivä mutta mulla ei ole ongelmaa kun tämä on oma valinta. Hahhahh.
[/quote]
Luin oikein ketjun uudestaan enkä minä nähnyt tässä ketjussa tuon tyylisiä kirjoittajia. Kaikki eivät toki pyri täysraittiuteen, mutta ei kohtuukäyttö nyt välttämättä ongelma ole, jos se pysyy kanssa kohtuudessa. Esim. tuo joka on käyttänyt jop 40 annosta viikossa on varmaan myöntänyt että se oli ongelma ja siksi juo nyt vain vähän ruokaviiniä. Kyllä minä ymmärrän hyvin miksei sitä koe ongelmaksi enää.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 12:04"]
[/quote]
Älä nyt hyvä ihminen tuolle naura, monta vuotta voi hyvin mennäkin noin, ettei asiasta ole mitään ongelmaa, oikeasti.
Joillekin siitä sitten vuosien kuluessa tuleekin ongelma, mutta ei suinkaan kaikille, minulle siitä tuli ongelma, ja viduttaa rankasti.
Itse olen seurannut äitini tissuttelua vierestä monta vuotta. En aio koskaan juoda lapseni edessä. Tiedän miltä se tuntuu...
[/quote]