Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisä tekee kaiken väärin

Vierailija
29.07.2020 |

Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:

Esim.

Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.

Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.

En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.

Kommentit (383)

Vierailija
61/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hän auttaa ja on hyväntahtoinen, mutta on myös oikein kysyä, että millä tavalla asiat toivotaan tehtävän.

Itse ainakin kysyisin kyläpaikassa, että mihin puut laitetaan. Millä harjalla tiskaa, jos on useampi. Vanhemmillani on useampi harja eri tarkoitusta varten ja aina kysyn, että minkä otan. Millä nauloilla naulaan... ym

Tulee kyllä mieleen, että miten asiat on ilmaistu. Ei kaikissa asioissa, mutta esimerkiksi, jos joku on sanonut, että tykkää vaniljajäätelöstä enemmän suklaan sijasta, tulkitaanko tuo valitukseksi? Itse pidän sitä vain yksilön mieltymyksenä enkä ottaisi itseeni.

Tässä on ilmeisesti kyse kuitenkin selvästä valittamisesta ja kelpaamattomuudesta, joten törkeäähän se on.

Tuo koirajuttu on kyllä täysin naurettava.

Ei ole.

Meilläkin koirat haukkuu ja kiertää koko ajan sitten rannalla/kuistilla jos joku läjtee veneellä ilman niitä.

Voi nyt vit.tu. Mitä jos komentaisit sitä koiraasi, etkä syyttäisi pappaa siitä että koirasi vie sinua kuin litran mittaa?

40

Ne vartioi perhettään. Varsinkin lapsia.

Tietenkin, mutta sinä olet laumanjohtaja ja kerrot sille että ei tarvitse vahtia. Voi jeesus taas mitä koiranomistajia palstalla. :D

40

Ne vahtii lapsia mökillä. Se on niiden tehtävä.

Juu, selväksi tuli. Älä kuitenkaan syytä ketään muuta siitä jos koirasi sekoavat kun lapset ovat jossain muualla kuin mökillä. Eiväthän ne silloin hoida työtään vaan häiriköivät ja panikoivat turhaan. 

Kouluta rakkisi, ota vastuu.

40

Vierailija
62/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä."

- Nukkekodin maalin voi kysyä ja tarkistaa. Itsekin miettisin asiaa, jos olisi pieniä lapsia, jotka laittavat suuhun leluja. Toisaalta nukkekotia ei suuhun saa, paitsi jos on pieniä osia mukana. En sanoisi asiasta isoisän kuullen, mutta kysyisin maalien merkkejä.

- En olisi sanonut pinoamisesta, mutta harmittaisihan se, jos ovat väärässä paikassa. Tuosta olisi kannattanut sanoa ennen hommaan ryhtymistä

- Nauloistakin olisi pitänyt kysyä tai toisen osapuolen sanoa. Kommunikaation puutetta. samoin tiskiharjan kanssa

- huikkaisin kyllä, onko lapsilla aurinkorasvaa. Mutta olen tottunut huolehtimaan itse noista asioista, joten en oleta kenekään muun (paitsi mieheni) huolehtivan. Usein kyllä muutkin huolehtivat.

Muut asiat ovat yhtä tyhjän kanssa. Turhalta valittamiselta kuulostaa kyllä muutenkin. Moukkamaista käytöstä.

Ainahan voi kaiken tehdä paremmin, eikös?

Ei paremmin, vaan talossa talon tavalla. Eikö?

Kyllä isäntäväen pitäisi antaa ohjeet, jos haluavat tietyllä tavalla tehtävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veljen vaimo on tällainen. Sen vuoksi olemme aina jouluisin "kipeänä" tai "töissä". Oikeasti vietämme leppoisaa joulua kaksin miehen kanssa. Kaikki menee aina väärin ja hän jopa suoristaa leipäviipaleiden reunat jos leikkaan huolimattomasti.  Ei näytä instassa hyvältä :D 

Vierailija
64/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän hän auttaa ja on hyväntahtoinen, mutta on myös oikein kysyä, että millä tavalla asiat toivotaan tehtävän.

Itse ainakin kysyisin kyläpaikassa, että mihin puut laitetaan. Millä harjalla tiskaa, jos on useampi. Vanhemmillani on useampi harja eri tarkoitusta varten ja aina kysyn, että minkä otan. Millä nauloilla naulaan... ym

Tulee kyllä mieleen, että miten asiat on ilmaistu. Ei kaikissa asioissa, mutta esimerkiksi, jos joku on sanonut, että tykkää vaniljajäätelöstä enemmän suklaan sijasta, tulkitaanko tuo valitukseksi? Itse pidän sitä vain yksilön mieltymyksenä enkä ottaisi itseeni.

Tässä on ilmeisesti kyse kuitenkin selvästä valittamisesta ja kelpaamattomuudesta, joten törkeäähän se on.

Ei ole.

Meilläkin koirat haukkuu ja kiertää koko ajan sitten rannalla/kuistilla jos joku läjtee veneellä ilman niitä.

Voi nyt vit.tu. Mitä jos komentaisit sitä koiraasi, etkä syyttäisi pappaa siitä että koirasi vie sinua kuin litran mittaa?

40

Tietenkin, mutta sinä olet laumanjohtaja ja kerrot sille että ei tarvitse vahtia. Voi jeesus taas mitä koiranomistajia palstalla. :D

40

Juu, selväksi tuli. Älä kuitenkaan syytä ketään muuta siitä jos koirasi sekoavat kun lapset ovat jossain muualla kuin mökillä. Eiväthän ne silloin hoida työtään vaan häiriköivät ja panikoivat turhaan. 

40

Kyllä se on isoisä tuossa joka häiriköi.

Vierailija
65/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

40

40

40

Kyllä se on isoisä tuossa joka häiriköi.

Jos häiriköinnillä tarkoitetaan osallistuvaa isoisää, joka sekä hoitaa lapsia että auttaa askareissa ja vielä lahjoo niitä kakaroita, niin sitten olet oikeassa.

Pappaa käy sääliksi, tuskin olisi missään tekemisissä aikuisten kanssa mutta lapsenlapsia nähdäkseen on pakko sietää tuollaista paskaa.

40

Vierailija
66/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako tuo vaari koska haluaa aidosti olla avuksi, vai haluaako auttaa jotta kokisi itsensä tärkeäksi, ja on samalla enemmän riesa kuin avuksi.

Juuri tämä. Tämähän riippuu ihan siitä miten asianomaiset kokevat asiat

Jos on hääräämässä koko ajan jotakin yhtään ajattelematta, suunnittelematta ja kysymättä, niin kyllä siinä pinna palaa. Ja ap näkee tilanteen vain auttamisen kannalta

Tässä kyllä apn kuvauksen perusteella tulee paha mieli papparaisen puolesta. Että ehkä tässä ei ole niin. Meilläkin kyllä koirankupeille on oma tiskiharja ja tuosta kyllä naurettaisiin, jos väärällä harjaisi. Mutta ei pahansuovasti valitettaisi

pari noista jutuista nyt on selvästikin idioottimaista valitusta, kuten jäätelö.

Vierailija
67/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen nykyään että tällä kertaa näin ja ensi kerralla sitten noin. Lahjoja en enää ostele, viimeksi sanoin lahjasta valittajalle että heitä roskiin, teen kaikkea edelleen mutta vain itselleni. Valitusta kuuluu aina, lopettaa tekemisen niin kaiholla saa toiset sitten muistella eikä enää valittaa.

Vierailija
68/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on tuollainen ”auttaja”.

Se on oikeasti sietämätöntä! Sotkee kaiken pitkälsi aikaa ja koko ajan vituttaa.

Vierailija
69/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.

Ärsyttäviä ihmisiä.

Vierailija
70/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta jo ärähtäisin kunnolla veljelleni, että hieman kunnioitusta kiitos.

Vierailija
71/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin toivoisin, että isommista leluista kysytään ennen hankkimista. Ihan jo tilanpuutteen vuoksi.

Tuo on kyllä ihanaa, että on itse tehnyt. Ei tuohon hentoisi valittaa, että ei tuommoiselle ole tilaa. Tuollainen olisi todella ajattelevaista ja ihanaa.

Isosta sähköautosta olen kyllä sanonut, että meille se ei tule. Ostettu alunperin alle 2-vuotiaalle... Lapsi ei ole vielä kolmea eikä aja sillä ennen ensi kesää. Meidän suku onkin jonsitten oma juttunsa...

Vierailija
72/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.

Ärsyttäviä ihmisiä.

Hahah, mä pidän sinusta. Tämä oli loistava.

Vierailija
73/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kehuisit isää yhteisessä pöydässä ääneen miten "naapurin Veerakin" ihailee miten auttavainen ja huolehtivainen vaari on. Ja että lapsenlapset ovat onnekkaista onnekkaimpia kun vaari heitä niin ajattelee.

Vierailija
74/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäviä ihmisiä.

Hahah, mä pidän sinusta. Tämä oli loistava.

Kiitos :)

Vierailija
75/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin toivoisin, että isommista leluista kysytään ennen hankkimista. Ihan jo tilanpuutteen vuoksi.

Tuo on kyllä ihanaa, että on itse tehnyt. Ei tuohon hentoisi valittaa, että ei tuommoiselle ole tilaa. Tuollainen olisi todella ajattelevaista ja ihanaa.

Isosta sähköautosta olen kyllä sanonut, että meille se ei tule. Ostettu alunperin alle 2-vuotiaalle... Lapsi ei ole vielä kolmea eikä aja sillä ennen ensi kesää. Meidän suku onkin jonsitten oma juttunsa...

Sama. On kauheaa, kun joka viikko tuodaan jotain isoa jonka tietää jäävän turhan pantiksi. Meille on tuotu pari isompaa juttua tuplana, kun on ostamishuumassa unohtanut, että osti lapsenlapsille työkalupenkin jo 3 kk sitten.

Vierailija
76/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillämei anneta kenenkää muun tehdä asioita, joita he eivät "osaa". Hoidetaan hommat itse ja vieraat ovat vieraina. Vanhempana huolehditaan autinkorasvat sun muut.

Jos joku ei tee asioita miten pitäisi, niin seuraavalla kerralla ei pyydetä tekemään. Tai annetaan ohjeet.

Ei tuollaisesta valiteta, kun joku tekee auttaakseen.

Äitini saattaa tyhjentää tiskikoneen, kin on hoitomassa lastamme. Astiat ovat ihan hujan hajan jäljiltään. Olen sanonut aina lähtiessäni, ettei tarvitse tehdä mitään. Tiskata, tyhjentää konetta ym. Hoidan ne palattuani. En valita, mutta en anna enää tehdäkään. Koska hyvää vain tarkoittaa.

Vierailija
77/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. On kauheaa, kun joka viikko tuodaan jotain isoa jonka tietää jäävän turhan pantiksi. Meille on tuotu pari isompaa juttua tuplana, kun on ostamishuumassa unohtanut, että osti lapsenlapsille työkalupenkin jo 3 kk sitten.

On täysin eri jotenki harmitella, että voi ku meillä on niin ahdasta, että nukkekoti ei mahdu, mutta voisko se olla vaikka siellä isoisällä tai mökillä? Tai jotain, kun alkaa meuhkaamaan myrkkymaaleista. Sen verran pitää kunnioittaa sitä, että toinen on itse tehnyt vaivalla jotain.

Vierailija
78/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tekee sisarusten mielestä aina kaikki väärin ja huonosti ym. Isä taas saa kaiken empatian aina vaikka ei tee niin paljon kuin äiti eikä niin hyvin eikä edes tiedä asioista niin paljon kuin äiti. Päin vastoin isä möylii suustaan mitä sammakoita ja ajattelemattomuuksia milloinkin ja on äitiä laiskempi. Tuijottaa vaan telkkaa.

Vierailija
79/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin voisi ratkaista keskustelemalla.

Vierailija
80/383 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävi? Puhuitko osapuolille, ap? Puolusta isääsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme