Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Pappa taitaa olla mun anopin sukulainen.
Anoppi kanssa häärää ja olen kyllä hiljaa ollut, mutta kaikki kehuu, kuinka ihana anoppi mulla on.
Kun jää kanssani kahden kesken, alkaa alkaa hillitön veetuilu, mutta en sano mitään, kun hän on niin ahkera ja hyväntahtoinen.
Säälin pappaa ja sääliñ vaaria ja säälin poikaa ja miniää.
Tilanteen taustoja emme tiedä.
Esimerkkinä nyt pinnasängyn maalaaminen. En tiedä onko kukaan tutustunut näihin? Itse pari vuotta sitten etsin tietoa ja oli vain pari turvallista maalia. Maalit olivat sopivia leluille ja muille tavaroille. Sängyssä se oli tärkeää, sillä vauva ja pieni lapsi voi pureskella reunoja. Ei tuolloin kaikki maalit sopineet. Joten tavallaan ymmärtän huolen.
En sanoisi tuosta, koska osaan arvostaa tekoa. Eikä tässä mainita lasten ikää, joten isommille ei ole niin väliä. Saattaisin jossakin välissä kysellä maalista, koska kyllä se minuakin mietityttäisi. En kyllä ensimmäiseksi hyökkäisi sillä, kuten tässä on tehty.
Asiat voi hoitaa monella tavalla, hienotunteisesti. Kuulostaa siltä, että ärtymys vaaria kohtaan on suuri. Kannattaa jutella asiasta.
Myrkkymaaleja ei nykyään löydä vaikka miten haluaisi. Samat vouhottajat tilaavat sitten Kiinasta krääsää lapsilleen joita ei ole missään tarkastettu.
En ole nähnyt yhdenkään lapsen järsivän nukketalon seiniä, mutta kaikki on toki mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.
Ärsyttäviä ihmisiä.
Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!
Puutu asiaan äläkä maitoile. Tuo on kiusaamista ja sinä mahdollistaa sen. Toimi!
Onko veljen vaimo oikeasti niin ilkeä tarkoituksella vai tekeekö tuota huomaamattaan? Toisaalta isäsi on tottunut toimimaan keneltäkään kyselemättä eikä huomaa, että jotain pitäisikin tehdä toisin.
Esimerkiksi nukkekodista voi selvittää, mitä maaleja ne olivat, eikä suoraan tyrmätä. Suomessa ei saa edes myydä myrkyllisiä maaleja. Siitä asiasta voisi keskustella veljen vaimon kanssa. Tämä on oikeastaan ainoa mainitsemistasi tilanteista, joka viittaa joko miniä vainoharhaisuuteen tai häijyyteen.
Isä voisi nyt etukäteen vähän keskustella, miten toimitaan seuraavaksi. Esimerkiksi kertoo rakentavansa laituria ja POIKANSA kanssa yhdessä etsii tarvikkeet valmiiksi.
Kumpikin osapuoli voi tehdä asialle jotain. Veljen vaimo voisi myös keskustella etukäteen isäsi kanssa, mitä hän haluaa tehdä ja ETUKÄTEEN antaa ohjeet niin koiran mukaanotosta kuin muistakin vaarin aikeista.
Isäsi voisi myös etukäteen kysyä, millaista jäätelö tuo. En usko, että suklaajäätelö jäi syömättä.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt yhdenkään lapsen järsivän nukketalon seiniä, mutta kaikki on toki mahdollista.
Todennäköisemmin nukketalon järsii se koira.
Nyt vaan laitetaan nukketalo talteen, että lapset voivat ottaa sen käyttöön sitten joskus. Totta on, että en tiedä yhtään nukketalolla leikkivää lasta, mutta monta aikuista nukkekoteja ( huomaa monikko) harrastavaa erittäin aikuista naista.
Niin. Minulla on kokemusta tuollaisesta isovanhemmasta.
Tuo kotiin/mökille sopimatta isoja leluja. Mihin ne laitetaan? Miten ne kuskataan sieltä mökiltä kotiin?
Häärää ja ährää ”auttaen” omin luvin koko ajan niin että kaikki menee sekaisin.
Tuo ruokia joita kukaan ei syö. Ei voi kysyä mitä haluttaisiin.
Aiheuttaa sekaantuvalla käytöksellään koko ajan harmia ja kaaosta.
Ei osaa olla kutsuttuna vieraana kuten toivoisimme.
Ja tää toistuu joka hiivatin käyntikerta. Ja kyljessä tosiaan vielä lapseton siskoni joka kyttää ja paheksuu.
Vierailija kirjoitti:
Mihin on kadonnut sellainen asia kuin vanhempien kunnioitus? Mä olen ihan järkyttyneenä lukenut näitä juttuja.
Kaikentietävät aikuiset lapset ”kouluttaa” vanhempiaan, voi jeesus. Sen kovasti trendikkään suvaitsevaisuuden voisi aloittaa ihan omasta perheestä ensin.
Mihin on kadonnut semmonen asia kuin rajat?
Miksi nykyään isovanhempien sukupolvi tulee karmit niskassa toisen kotiin/mökille ja häärää kuin kotonaan?
Meilläkin isoisä meni meidän mökille ilmoittamatta metsurikaverinsa kanssa puita kaatamaan.
Etkö sinä sano veljellesi mitään? Minulla on ollut joskus vähän samanlainen tilanne, kun niskoni piti äidillemme tuollaista ihan päätöntä valittamista missä ei lopulta ollut mitään loogisuutta... Kunhan nyt vaan halusi valittaa valittamisen ilosta ja kokea olevansa jotenkin äidin niskan päällä.
Äiti on aina ollut ihana ja hyvä äiti ja kohdellut meitä hyvin ja tasapuolisesti. Koskaan ei ole aiheuttanut teoillaan mitään oikeita ongelmia. Ne syyt oli juuri tuollaisia mitä ap mainitsi, että osti väärää jätskiä ja se nyt ei sitten sovi sen ja sen marjan kanssa ja miksi äiti oli pistänyt juuri nuo kalsarit sille pojalle jalkaan, kun olisi pitänyt olla ajatustenlukija, että 3v. pojalle tulee niistä ihottumaa, mutta ei oltu heitetty roskiin sitten niitä...
Kyllä sitä tuli aika pahasti siskolle huudettua silloin. Äiti ei oikein osannut puolustautua ja meni sitten mukaan siiheb, että hän teki "väärin". Että mikä vaivaa ja eikö ole mitään kunnioitusta eikä osata olla kiitollisia mistään!? Kyllä hän siitä sitten rauhoittui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Joo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myrkkymaaleja jotka TAPPAVAT myydään joka paikassa!!!!!!!!!!!
Asioilla on kaksi puolta -sinulla tuntuu olevan perse naamasi tilalla, hih! :D
Hauku vaan jos se jotenkin sua auttaa mutta mulle on mun lapset tärkeämpiä kuin isovanhempien tunteet. Niin se nyt vaan menee. Deal with it.
Millainen vanhempi pilaa lastensa suhteet muihin ihmisiin? Ja varsinkin läheisiin sukulaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.
Ärsyttäviä ihmisiä.Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!
No ärsyttäville ihmisille pitää yleensä olla ärsyttävä, jotta ne tajuaa kuinka tyhmiä ne on. Omassa tapauksessa mä sanoisin ihan suoraan ja oltais saatu mun broidi kanssa huutotappelu aikaa.
Se nyt vaan yleensä tarkoittaa, jos ei ole käytöstapoja itsellä, niin ei niitä voi toiseltakaan vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäviä ihmisiä.Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!
No ärsyttäville ihmisille pitää yleensä olla ärsyttävä, jotta ne tajuaa kuinka tyhmiä ne on. Omassa tapauksessa mä sanoisin ihan suoraan ja oltais saatu mun broidi kanssa huutotappelu aikaa.
Se nyt vaan yleensä tarkoittaa, jos ei ole käytöstapoja itsellä, niin ei niitä voi toiseltakaan vaatia.
Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu toisen kotona ”auttelu” omin päin.
Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu sopia isokokoisista lahjoista sopiminen etukäteen.
Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu se, että maailmanpoliisina vartioi aikuisten ihmisten välejä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä sano veljellesi mitään? Minulla on ollut joskus vähän samanlainen tilanne, kun niskoni piti äidillemme tuollaista ihan päätöntä valittamista missä ei lopulta ollut mitään loogisuutta... Kunhan nyt vaan halusi valittaa valittamisen ilosta ja kokea olevansa jotenkin äidin niskan päällä.
Äiti on aina ollut ihana ja hyvä äiti ja kohdellut meitä hyvin ja tasapuolisesti. Koskaan ei ole aiheuttanut teoillaan mitään oikeita ongelmia. Ne syyt oli juuri tuollaisia mitä ap mainitsi, että osti väärää jätskiä ja se nyt ei sitten sovi sen ja sen marjan kanssa ja miksi äiti oli pistänyt juuri nuo kalsarit sille pojalle jalkaan, kun olisi pitänyt olla ajatustenlukija, että 3v. pojalle tulee niistä ihottumaa, mutta ei oltu heitetty roskiin sitten niitä...
Kyllä sitä tuli aika pahasti siskolle huudettua silloin. Äiti ei oikein osannut puolustautua ja meni sitten mukaan siiheb, että hän teki "väärin". Että mikä vaivaa ja eikö ole mitään kunnioitusta eikä osata olla kiitollisia mistään!? Kyllä hän siitä sitten rauhoittui.
Ja lisään vielä, että kyllä se lastenhoitoapu aina kelpasi ja sitä vinguttiin, mutta sitten oli kaikki tehty ihan väärin ja huonosti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan yleensä tarkoittaa, jos ei ole käytöstapoja itsellä, niin ei niitä voi toiseltakaan vaatia.Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu toisen kotona ”auttelu” omin päin.
Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu sopia isokokoisista lahjoista sopiminen etukäteen.
Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu se, että maailmanpoliisina vartioi aikuisten ihmisten välejä.
Mitä paskaa sä jauhat? Mä sanoisin ihan kelle tahansa tosta jäätelöhommasta. On myös täysin kyseenalaista tunkea toisen ihmisen vastuulle lapset ja koirat.
Isoisää puolustetaan ketjussa kynsin ja hampain. Ei yllätä. Jos kyseessä olisi isoäiti, ketjussa haukuttaisiin isoäitiä itsekkääksi. Tämä palsta on äärimmäisen naisvihamielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan yleensä tarkoittaa, jos ei ole käytöstapoja itsellä, niin ei niitä voi toiseltakaan vaatia.Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu toisen kotona ”auttelu” omin päin.
Mitä paskaa sä jauhat? Mä sanoisin ihan kelle tahansa tosta jäätelöhommasta. On myös täysin kyseenalaista tunkea toisen ihmisen vastuulle lapset ja koirat.
Mitä se sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu?
Jos huomaa, että läheinen ihminen saa koko ajan jostain siipeensä ja käyttäydytään tahallaan huonosti, niin kyllä siihen pitää puuttua.
Pappa-parka