Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Mulle tuli tosi paha mieli tästä aloituksesta. Tosi empatiakyvyttömiä veljesi ja hänen vaimonsa.
Syökö ne lapset näitä nukkekoteja vai miten se maali päätyy lapseen? Puoli kansaa pitäisi olla kuollut näihin ns myrkkymaaleihin jos ne olisivat tässä mittakaavassa vaarallisia.
Oliko nukkekoti yllätys vai oliko siitä sovittu? Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että kotiin/mökille raahataan lapsille isoja leluja yllätyksenä. Myrkkymaali kuulostaa vähän liioittelulta. Haisiko nukkekoti?
Nauloja saa lisää kaupasta ja onko niitä mansikoita pakko syödä jätskin kanssa, kun suklaajäätelö ja mansikat on myös mun mielestä kamala yhdistelmä. Aurinkorasvan unohtuminen on harmillista, enkä minäkään koiraa ottaisi mukaan mihinkään, jos lastenlasten kanssa haluaisin touhuta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko nukkekoti yllätys vai oliko siitä sovittu? Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että kotiin/mökille raahataan lapsille isoja leluja yllätyksenä. Myrkkymaali kuulostaa vähän liioittelulta. Haisiko nukkekoti?
Nauloja saa lisää kaupasta ja onko niitä mansikoita pakko syödä jätskin kanssa, kun suklaajäätelö ja mansikat on myös mun mielestä kamala yhdistelmä. Aurinkorasvan unohtuminen on harmillista, enkä minäkään koiraa ottaisi mukaan mihinkään, jos lastenlasten kanssa haluaisin touhuta.
Nukkekoti oli yllätys. Isä oli rakentanut sen jo maaliskuussa, mutta pääsi koronan vuoksi antamaan sen vasta nyt. Hän on pojasta asti nikkaroinut eikä nukkekodissa minun nähdäkseni (tai haistaakseni) ollut mitään vikaa. Ihan söpö se on. Avautuvat ovet ja ikkunat ja autotallikin. Olohuoneeseen isä oli asentanut lampun, jonka saa oikeasti päälle.
Ihan hirveältä kuulostaa 😥
Enpä kyllä ikinä kehtaisi valittaa tuolla lailla. Onko veljesi jotenkin katkera isälleen vai mikä on homman nimi? Tyttärillä saattaa olla parempi isäsuhde vrt. äitisuhde ja pojat.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Onko noin mulkkuja ihmisiä oikeasti Porvoon ulkopuolisessa maailmassa?
Kuulostaa kälyltäni. Terveisiä Turkuun vaan.
Nukkekoti kuulostaa ihanalta. Ja tuo jäätelöstä (ja kaikista muistakin pikkuasioista) valittaminen on tosi törkeää. Kamalia ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Ellei se faari kaivellut komeron perältä jotain 60-70-luvuilta peräisin olevia maaleja ja jollain ilveellä saanut vielä niillä maalattua, niissä ei suuremmin myrkkyjä ole.
Eri asia tietysti sitten, jos nukkekodilla leikkivät lapset ovat niin apinoita etteivät voi olla nuoleskelematta sitä nukkekotia leikkiensä aikana, siihen ei turvallisia puunkäsittelyaineita taida ollakaan.
Suurin osa nykyajan kakaroista on juuri noin apinoita ja tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Luetun ymmärtäminen. Kysymys oli nukkekodista, ei myrkkytalosta.
Kaupassa myytävät maalit eivät ole myrkyllisiä, niillä äidit maalaavat jopa lastenhuoneensa ja kalustoja.
Meillä ei ole ihan näin räikeä tilanne, mutta myös minun veljeni vaimoineen moittii isovanhempia herkästi. Etenkin silloin, kun nämä eivät ole paikalla. Isovanhemmat käyvät joko liian harvoin tai liian usein, tiskaavat väärin, villitsevät lapset, kuorsaavat liian kovaa, eivät puhu riittävästi tai puhuvat liikaa... Siis mikäli veljeni vaimoa on uskominen.
Oikeasti kyseessä on vanha pariskunta, joka antaa ja tekee kaikkensa ja murehtii sitten jälkikäteen, kun eivät taaskaan olleet riittävän hyviä isovanhempia. Molemmille on tullut ihan fyysisiä vammoja ja oireita, kun ovat ponnistaneet voimansa ja yrittäneet osallistua kaikkiin aktiviteetteihin ja toimiin miellyttääkseen isäntäväkeä. Kumpikaan ei ole kertonut tästä veljelleni, vaan vasta jälkikäteen ovat uskoutuneet minulle ja kieltäneet kertomasta veljelle, jottei tämä "pahoita mieltään" tms.
Miksi se ”auttaa” tuolla lailla?
Vierailija kirjoitti:
Isäsi moka on se ettei kysynyt etukäteen neuvoja. Olis voinut kysyä haluuko lapset nukkekodin (ei kai kukaan enään nykyään edes leiki niillä?) ja olis voinut pyytää tarkan ostoslistan etukäteen jos halus jotai ostaa. Olis kannattanu kysyä mihin nurkkaan puut menee ja sit tietysti et saako laituria korjata näillä nauloilla vai millä. Aurinko rasvaa tietty pitää käyttää, itsestään selvää. Ja musta on aika kurjaa jättää koira ulko puolelle. Se on kuitenkin monesti perheen jäsen eikä vaan lemmikki. Ei tietenkään aina mut usein kuiteski. Ja varmaan lapsetki olis mieluummin ottaneet sen mukaan.
Et musta tässä on kyllä kaikissa vikaa.
Mitä mä luen? Onks tää sarkasmia?
Tuli paha mieli isäsi puolesta. Veli ja hänen vaimonsa ehkä ajattelevat niin käytännöllisesti ja arkisesti, etteivät huomaa olevansa ylikriittisiä? Jotkut ovat sellaisia, että ajattelevat vain omia käytännön kuvioitaan eivätkä huomaa syvempiä asioita kuten ihmisten hyviä tarkoituksia.
Nuo esimerkit, joita mainitsit, eivät ole lainkaan vakavia mokauksia, joten mielestäni veljen ja vaimon suhtautuminen on ylikriittisyyttä.
Ei ole omaa kokemusta tuollaisesta tilanteesta, mutta saattaisin kahden kesken mainita huomiostani veljelle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Itkisin onnesta, jos minulla tai lapsillani olisi tuollainen isoisä <3
"Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä."
- Nukkekodin maalin voi kysyä ja tarkistaa. Itsekin miettisin asiaa, jos olisi pieniä lapsia, jotka laittavat suuhun leluja. Toisaalta nukkekotia ei suuhun saa, paitsi jos on pieniä osia mukana. En sanoisi asiasta isoisän kuullen, mutta kysyisin maalien merkkejä.
- En olisi sanonut pinoamisesta, mutta harmittaisihan se, jos ovat väärässä paikassa. Tuosta olisi kannattanut sanoa ennen hommaan ryhtymistä
- Nauloistakin olisi pitänyt kysyä tai toisen osapuolen sanoa. Kommunikaation puutetta. samoin tiskiharjan kanssa
- huikkaisin kyllä, onko lapsilla aurinkorasvaa. Mutta olen tottunut huolehtimaan itse noista asioista, joten en oleta kenekään muun (paitsi mieheni) huolehtivan. Usein kyllä muutkin huolehtivat.
Muut asiat ovat yhtä tyhjän kanssa. Turhalta valittamiselta kuulostaa kyllä muutenkin. Moukkamaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
"Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä."
- Nukkekodin maalin voi kysyä ja tarkistaa. Itsekin miettisin asiaa, jos olisi pieniä lapsia, jotka laittavat suuhun leluja. Toisaalta nukkekotia ei suuhun saa, paitsi jos on pieniä osia mukana. En sanoisi asiasta isoisän kuullen, mutta kysyisin maalien merkkejä.
- En olisi sanonut pinoamisesta, mutta harmittaisihan se, jos ovat väärässä paikassa. Tuosta olisi kannattanut sanoa ennen hommaan ryhtymistä
- Nauloistakin olisi pitänyt kysyä tai toisen osapuolen sanoa. Kommunikaation puutetta. samoin tiskiharjan kanssa- huikkaisin kyllä, onko lapsilla aurinkorasvaa. Mutta olen tottunut huolehtimaan itse noista asioista, joten en oleta kenekään muun (paitsi mieheni) huolehtivan. Usein kyllä muutkin huolehtivat.
Muut asiat ovat yhtä tyhjän kanssa. Turhalta valittamiselta kuulostaa kyllä muutenkin. Moukkamaista käytöstä.
Ainahan voi kaiken tehdä paremmin, eikös?
Kaikesta olisi välttynyt jos olisi miettinyt ja kysynyt ensin.
Jos olisin sinä, avaisin suuni. Tuohan on ihan törkeää pompotusta ja todella väärin vanhaa ihmistä kohtaan. Tai yhtään ketään kohtaan.
Tuli tosi paha mieli, mutta uskon että jäyhä isäsikin arvostaisi kun joku sanoisi asiasta ja hän huomaisi, että ei olekaan aina väärässä vaan lapsensa perheineen ovat kusipäitä. Tai siis ainakin yksi lapsista.
Kyllä kannattaa ottaa puheeksi veljen kanssa ihan asiallisesti, monet ievät vain huomaa loukkavansa toista tai arvostelu voi olla kiusaannuttavaa sivullisestakin. Minullekin on kerran sanottu siitä, miten löysin eräästä henkilöstä tai hänen tekemisestään jotain arvostelemista (huumorilla toki), ja olen todella kiitollinen sille, joka asiasta huomautti.
Olen jo kauan elänyt niin, että yritän olla hiljaa, jos en mitään positiivista sanottavaa keksi vaikka toisten tekemiseistä.