Luontainen unirytmini on "väärä".
Jo nuorena tyttönä tykkäsin kukkua yöt ja nukkua pitkälle päivään. Ei sitä vanhempani katsoneet hyvällä silloinkaan, mutta se laitettiin teiniyden piikkiin.
Nykyään, miltei nelikymppisenä äitinä arki rullaa tyyliin aikaisin ylös ja ajoissa nukkumaan..Paitsi näin lomalla..
Olen valvonut juhannuksesta asti kahteen tai kolmeen, ja nukun 11- 11.30. Tämä on ok miehelleni, joka tietää ja on tottunut yöllä kukkumiseeni ja aamulla pitkään nukkumiseeni. Mies hoitaa lapset aamuisin, se on hällekin kymmenessä vuodessa tullut itsestäänselväksi, eikä tosiaan aamuvirkkuna ole siitä milläsäkään.
Mutta tuo suku..Hävettääkin olla täällä mökillä muka omassa rauhassa, kun pelko perseessä kyttään kelloa, milloin olis viimeinen aika mennä nukkumaan etteivät ihmettele ja että aamulla jaksaisin herätä viim. 8.00 kuten muutkin.
Miksi yövalvominen ja pitkään nukkuminen ovat huonompi asia kuin aikaisiin nukkumaan meno ja ajoissa herääminen? Omat vanhempani aina sanovat, että aamulla ajoissa ylös ettei koko päivä mene hukkaan. Mitä jos minä sanoisin, että valvotaan yöllä pitkään ettei paras aika mene nukkuessa?
Ja tosiaan, olen ihan normaali työssäkäyvä äiti, joka arjet kärvistelee ns. "normaalissa" rytmissä ja pääsee omaan rytmiinsä näin lomilla.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 11:03"]
no mieti asiaa. Jos 10 henkeä on mökissä ja 9 herää klo 8.00 ja 1 klo 11.30, mikä on ongelma? Mä asmuihmisenä voin ihan hyvin joustaa toiseen suuntaan eli lukea sitten vaikka kirjas jos kaikki muut nukkuvat. Mutta aamu-uniset sitten odotuttavat itseään, koska Pyhä Aamu-uni. Ja ihan oikeasti KOTONA asian voi hoitaa miten tahansa, mutta vieraissa talo elää tavallansa jne.
Suurin osa voi joustaa. Mutta tuleepa mieleen eräskin kaverin eksä, joka terrorisoi pitkän viikonlopun yhdella hauskaksi aiotulla kaveritapaamisella kaikkien aikatauluja oman rytminsä takia. Ja ei, me muutkaan emme tod heränneet klo 5.30...
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 04:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 04:34"]
No, jos olet siellä vieraana, pitkään nukkuminen on epäkohteliasta odotuttamista. Mutta jos se on omasi, tee niin kuin lystäät. Itse olen aamuihminen ja harmittaahan se odottaa esim. aamiaiselle yhtä sleepyheadia tuntikausia. tämä siis jos vieraalla on täysin oma rytmi.
[/quote]
tässä Se taas tuli... Miksi ei ole yhtä epäkohteliasta keitellä aamupuuroa klo 8:00, kuin nukkua klo 8:00?
[/quote]
[/quote]
Miksi pitää väenvängällä kaikkien aloittaa aamu samaan aikaan? En lähtisi tuollaiselle reissulle mukaan, missä vessaankin pitää kaikkien mennä samaan aikaan, ettei kukaan vaan jää jälkeen (siltä tuo kuulostaa). Miksi, MIKSI se on niin vaikeaa, että edes loma-aikana, olkoonkin missä tahansa ollaan, jokainen voisi herätä omia aikojaan ja syödä silloin kun herää/kun haluaa? Miksi hitossa lomalla/mökillä/missä tahansa kaikki pitää aikatauluttaa ja juosta kellokortin kanssa? Mitä rentouttavaa tuollaisessa on? Joskus pitää ihmisen saada ihan vain levätä ilman aikatauluttamisia ja juoksemista paikasta A paikkaan B.
En käsitä ihmisiä, joiden koko elämä, lomakin pitää mennä jonkun tietyn, aikataulutetun suunnitelman mukaan. Vaikka hampaat irvessä. Ja näitä tyyppejä on tosi paljon. Mä jätän suosiolla tällaisen seuran välistä, en jaksa aina juosta muiden pillin mukaan, arkena sitä saa tehdä jo ihan tarpeeksi.