Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen ei antanut alennusta

Vierailija
29.07.2020 |

Sukulaiseni on käsityöläinen. Tilasin häneltä paljon kaikkea, eikä hän antanut minulle yhtään alennusta. Myi samaan hintaan kuin ventovieraillekin. Olen suoraan sanottuna närkästynyt, olisin odottanut edes jonkinlaista sukulaisalennusta. Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5, tässä on kaikki huonon provon kliseet, yritä nyt edes!

Kyllä, tämä on oikein oppikirjaesimerkki:

1. Esitellään ”ongelmallinen” tilanne, jossa ei oikeasti ole ongelmaa —> sukulainen on käsityöläinen, jonka kuuluisi antaa alennusta

2. Kuvaillaan omaa toimintaa sellaisella tavalla, jonka tietää aiheuttavan närkästystä lukijoissa —> kyllähän MINUN nyt sukulaisena pitäisi saada alennusta

3. Liioitellaan vielä lisää omaa tuohtumusta —> ”olen suorastaan närkästynyt”

4. Ja provot lähes aina päättyvät kysymykseen ”mitä mieltä asiasta”, jotta saadaan herätettyä keskustelua.

Sori, ei jatkoon.

Vierailija
22/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mutta ei ole provo. Tämä kyseinen sukulainen on kyllä päivätöissä, joten käsityöt eivät ole hänen oikea työ. Tekee niitä iltaisin sohvalla televisiota katsellessa, myy niitä myyjäisissä. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen käsitöitä huvikseni, en työkseni. En silti anna niitä ilmaiseksi muuten kuin esim. joululahjana tai vastaavana. Jos joku niitä haluaa, niin vähintään materiaalikulut veloitan. Ei ole pakko ostaa.

Vierailija
24/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan, mutta ei ole provo. Tämä kyseinen sukulainen on kyllä päivätöissä, joten käsityöt eivät ole hänen oikea työ. Tekee niitä iltaisin sohvalla televisiota katsellessa, myy niitä myyjäisissä. ap.

No sitä enemmän.. jos tilaa jotakin, sen tekeminen on huomattavasti tylsempää kuin jos saa itse vapaasti valita mitä tekee ja miten. Ja materiaalit maksaa. Voisin kuvitella että kyse on just jotain villasukista. Ei langat ole ilmaisia, eikä puikot. Niihin menee yllättävän paljon aikaakin.

Vierailija
25/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen käsitöitä huvikseni, en työkseni. En silti anna niitä ilmaiseksi muuten kuin esim. joululahjana tai vastaavana. Jos joku niitä haluaa, niin vähintään materiaalikulut veloitan. Ei ole pakko ostaa.

Saisit ehdottomasti veloittaa muutakin kuin materiaalikustannukset!

Vierailija
26/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen, toivottavasti silmiä avaava vastaus:

Olen käsityöläinen.

Jos annan pois sukulaisille/ystäville jotain tekemääni menetän kaksinkertaisesti sen tavaran arvon.

Jos kyseessä on esim. valmistamani käsilaukku joka maksaa asiakkaalle 100€, menetän ensinnäkin 100€ kun annan sen kumminkaimalle ilmaiseksi, ja toisen 100€ kun en valmistanut sinä aikana asiakkaalle myytävää käsilaukkua.

-Skaalaa tämä omalle summalle tai haluamallesi tuotteelle sopivaksi...

Päinvastoin sukulaisten ja ystävien luulisi mielellään maksavan täyden hinnan ja näyttävän että kannattavat ja tukevat taitavaa käsityöläistä? Eikä  odottaa että se että lupaa mainostaa "kaikille" kuinka taitava käsityöläinen on, olisi jotenkin verrattavissa tuotteen hintaan?

-Haluaisin huomauttaa että mainostamalla esim. FB:ssä tai Instassa 20€ arvosta, mainoksen näkee n. 10 000 ihmistä. 

Montako ihmistä SINÄ tavoitat mainostuksellasi jos annan 100€ arvoisen käsilaukun? 50 000? Vai ne kaksi tyyppiä joille juttua kehut whatsappissa?

Ymmärrän ettei tämä näkökulma aukea monelle, tietenkään, mutta koittakaa ajatella asioita avarammin. Käsityöläinen antaa tuotteelle hinnan, josta saa pienen katteen. Kaikki hinnan alennukset tai lahjoitukset vähentävät katetta ja tuloa. 

Antaisitko itse pomollesi ilmaisia työtunteja konttorilla tai kassalla, jos hän olisi kaverisi? Tai jos hän lupaisi sitten kehua kavereilleen kuinka taitava olet?

Et vai? Outoa

Vierailija
27/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset odottavat saavansa minultakin kaiken ilmaiseksi, miksi ihmeessä? Laitan töihin omaa rahaa ja aikaa ja vielä pitäisi suostua tekemään kalliista langoista ja kankaista kaikenmaailman juttuja ilmaiseksi. On kyllä törkeää.

Vierailija
28/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä, mitä hintaa pyytää muilta. Oli kuitenkin antanut aiemmin samoja tuotteita minulle lahjaksi, joten en uskonut, että kehtaisi pyytää nuista rahaa. En tajua, miksi ei voinut antaa alennusta, kun tekee käsitöitä joka tapauksessa joka päivä. ap

Niin, hän tekee siksi että saa elannon. Miksi hän sen työn tekisi sinulle ilmaiseksi? Painaisi töitä tekemään eikä palkkaa tule. Miksi itse olet lokki etkä aio maksaa toiselle tekemästään työstä?

Vierailija
29/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisinkin provo, niin oikeasti tällaisia tyyppejä on. Odottavat sukulaisilta ja tuttavilta alennuksia tai ilmaiseksi tavaraa. Ja nyt on tietysti vielä se some, eli luvataan kehua somessa tuotteita kun muka on niin paljon seuraajia.

Itse yritän käyttää mahdollisimman paljon sukulaisten ja ystävien yritysten palveluita ja suorastaan hävettää jos koittavat jotain alennuksia tms. antaa. Tuen heitä ja oma talous on kuitenkin ihan hyvässä kunnossa, eli se 10 € alennus ei mulla oikeasti missään tunnu mutta heillä se voi olla iso osa päivän tuloista. Koen sen niin, että saan varmasti heiltä laadukasta palvelua tai tavaraa vaikka se maksaisikin enemmän kuin muualla. Tiedän myös, että vuokseni on toisinaan venytty eli auto on pesty varsinaisen aukioloajan ulkopuolella tai kampaaja tullut aikaisemmin töihin.

Vierailija
30/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä, mitä hintaa pyytää muilta. Oli kuitenkin antanut aiemmin samoja tuotteita minulle lahjaksi, joten en uskonut, että kehtaisi pyytää nuista rahaa. En tajua, miksi ei voinut antaa alennusta, kun tekee käsitöitä joka tapauksessa joka päivä. ap

Niin, hän tekee siksi että saa elannon. Miksi hän sen työn tekisi sinulle ilmaiseksi? Painaisi töitä tekemään eikä palkkaa tule. Miksi itse olet lokki etkä aio maksaa toiselle tekemästään työstä?

Kuten jo aiemmin sanoin, ei ole hänen työ vaan harrastus. Käy kyllä päivätöissä. Olisin jotain mielelläni maksanut, mutta yleensä sukulaisille on tapana antaa vähän alennusta.

Vierailija
31/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aiemmin sanoin, ei ole hänen työ vaan harrastus. Käy kyllä päivätöissä. Olisin jotain mielelläni maksanut, mutta yleensä sukulaisille on tapana antaa vähän alennusta.

Kunnon sukulainen ei suostu ottaamaan vastaan mitään alennusta, vaan maksaa aina taulukkohinnan, eikä taatusti mene minnekään mammapalstalle uikuttamaan asiasta. Sinä olet siis tarinan k-pää.

Vierailija
32/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöläinenkin haluaa todennäköisesti syödä ja maksaa vuokraa. Siksi hän pyytää työstään rahaa.

33/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangasmi kirjoitti:

Just.

Autokorjaajat ja raksaukot saavat tehdä sukulaisille talkoilla.

Se on heidän velvollisuutensa tässä ilmaisten ämpärien jonottajien maassa.

Amen.

Jostain syystä kieltäydyn nykyään tekemästä sukulaisille ja kavereille yhtään mitään.

Vierailija
34/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän molemmat näkökulmat. Toisaalta sukulaisena voi odottaa jotain etua, toisaalta käsityöläisen liksa niin tiukassa ja annettu alennus suoraan omista tuloista pois.

Alapeukku tästä, ei todellakaan voi odottaa.

Vierailija
35/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten kesken ei oteta rahaa vaan palvelukset vaihtuvat päikseen. Mulle esim. sukulainen teki Munsalan kansalaispuvun ja mä vastineeksi vahdin hänen lapsiaan yhtenä perjantai-iltana, kun hänen oli pakko päästä Porvoon kansallisoopperaan.

Vierailija
36/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen, toivottavasti silmiä avaava vastaus:

Olen käsityöläinen.

Jos annan pois sukulaisille/ystäville jotain tekemääni menetän kaksinkertaisesti sen tavaran arvon.

Jos kyseessä on esim. valmistamani käsilaukku joka maksaa asiakkaalle 100€, menetän ensinnäkin 100€ kun annan sen kumminkaimalle ilmaiseksi, ja toisen 100€ kun en valmistanut sinä aikana asiakkaalle myytävää käsilaukkua.

-Skaalaa tämä omalle summalle tai haluamallesi tuotteelle sopivaksi...

Päinvastoin sukulaisten ja ystävien luulisi mielellään maksavan täyden hinnan ja näyttävän että kannattavat ja tukevat taitavaa käsityöläistä? Eikä  odottaa että se että lupaa mainostaa "kaikille" kuinka taitava käsityöläinen on, olisi jotenkin verrattavissa tuotteen hintaan?

-Haluaisin huomauttaa että mainostamalla esim. FB:ssä tai Instassa 20€ arvosta, mainoksen näkee n. 10 000 ihmistä. 

Montako ihmistä SINÄ tavoitat mainostuksellasi jos annan 100€ arvoisen käsilaukun? 50 000? Vai ne kaksi tyyppiä joille juttua kehut whatsappissa?

Ymmärrän ettei tämä näkökulma aukea monelle, tietenkään, mutta koittakaa ajatella asioita avarammin. Käsityöläinen antaa tuotteelle hinnan, josta saa pienen katteen. Kaikki hinnan alennukset tai lahjoitukset vähentävät katetta ja tuloa. 

Antaisitko itse pomollesi ilmaisia työtunteja konttorilla tai kassalla, jos hän olisi kaverisi? Tai jos hän lupaisi sitten kehua kavereilleen kuinka taitava olet?

Et vai? Outoa

Nyt ei kyllä ihan avautunut tuo kahden sadan menetys.

Jos jälleenmyisin hyllystä tavaraa, voisin antaa jonkun kohtuullisen alennuksen ystävälle/ sukulaiselle. Kun myyn työtuntejani, en voi antaa alennusta, koska en saa yhtään lisää tunteja vuorokauteen, jotta voisin kiriä vajeen kiinni. 

Vierailija
37/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten kesken ei oteta rahaa vaan palvelukset vaihtuvat päikseen. Mulle esim. sukulainen teki Munsalan kansalaispuvun ja mä vastineeksi vahdin hänen lapsiaan yhtenä perjantai-iltana, kun hänen oli pakko päästä Porvoon kansallisoopperaan.

Munsalan kansallispuku mainittu!

Vierailija
38/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on sentään hienoa, että ap on maksanut ostoksensa. 

Tässä esimerkki elävästä elämästä. Kaksi kaveria on halunneet asiakkaaksi ja halunneet alennusta ja olen antanut, vaikken koskaan anna alennusta edes hyville asiakkaille, koska palvelussa aika on niukkuushyödyke ja se on hinnoiteltava oikein. Sitten nämä kaksi (entistä) kaveria ovat jättäneet viimeisen laskunsa maksamatta. 

Vierailija
39/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas maksaisin mielellään vähän extraa sukulaiselle käsityöstä. Näin me ihmiset ajatellaan eri tavalla.

Vierailija
40/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munsalan kansallispuku mainittu!

Eipäs ollu vaan kansalaispuku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä