Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen ei antanut alennusta

Vierailija
29.07.2020 |

Sukulaiseni on käsityöläinen. Tilasin häneltä paljon kaikkea, eikä hän antanut minulle yhtään alennusta. Myi samaan hintaan kuin ventovieraillekin. Olen suoraan sanottuna närkästynyt, olisin odottanut edes jonkinlaista sukulaisalennusta. Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten kesken ei oteta rahaa vaan palvelukset vaihtuvat päikseen. Mulle esim. sukulainen teki Munsalan kansalaispuvun ja mä vastineeksi vahdin hänen lapsiaan yhtenä perjantai-iltana, kun hänen oli pakko päästä Porvoon kansallisoopperaan.

Sarkasmi on vaikea huumorin laji, jossa myös vastaanottajan pitäisi ymmärtää huumoria. Ei onnistu täällä, joten mee muualle sarkastoimaan.

Vierailija
42/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisesi on antanut sinulle lahjaksi jotain, kuten sanoit, ilmaiseksi. Nyt sitten olet kärttämässä lisää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen, toivottavasti silmiä avaava vastaus:

Olen käsityöläinen.

Jos annan pois sukulaisille/ystäville jotain tekemääni menetän kaksinkertaisesti sen tavaran arvon.

Jos kyseessä on esim. valmistamani käsilaukku joka maksaa asiakkaalle 100€, menetän ensinnäkin 100€ kun annan sen kumminkaimalle ilmaiseksi, ja toisen 100€ kun en valmistanut sinä aikana asiakkaalle myytävää käsilaukkua.

-Skaalaa tämä omalle summalle tai haluamallesi tuotteelle sopivaksi...

Päinvastoin sukulaisten ja ystävien luulisi mielellään maksavan täyden hinnan ja näyttävän että kannattavat ja tukevat taitavaa käsityöläistä? Eikä  odottaa että se että lupaa mainostaa "kaikille" kuinka taitava käsityöläinen on, olisi jotenkin verrattavissa tuotteen hintaan?

-Haluaisin huomauttaa että mainostamalla esim. FB:ssä tai Instassa 20€ arvosta, mainoksen näkee n. 10 000 ihmistä. 

Montako ihmistä SINÄ tavoitat mainostuksellasi jos annan 100€ arvoisen käsilaukun? 50 000? Vai ne kaksi tyyppiä joille juttua kehut whatsappissa?

Ymmärrän ettei tämä näkökulma aukea monelle, tietenkään, mutta koittakaa ajatella asioita avarammin. Käsityöläinen antaa tuotteelle hinnan, josta saa pienen katteen. Kaikki hinnan alennukset tai lahjoitukset vähentävät katetta ja tuloa. 

Antaisitko itse pomollesi ilmaisia työtunteja konttorilla tai kassalla, jos hän olisi kaverisi? Tai jos hän lupaisi sitten kehua kavereilleen kuinka taitava olet?

Et vai? Outoa

Kuvitellaan että käsityön tekemisessä menee päivä ja saat siitä 100€.

Annat sen ilmaiseksi, sulta jää saamatta satanen ja työpäivä kului.

Tai

Myyt sen maksavalle asiakkaalle 100€, sulta kului työpäivä, saat satasen.

Mistä se toinen menetetty satanen tulee? Ihan yhtä lailla sulla kuluu se päivä työtä, tuotteen jälleenmyyntihinnasta riippumatta.

Ihmekään, että käsityöläiset aina kitisevät rahasta, kun eivät osaa edes omia tuotantokustannuksia laskea oikein.

Vierailija
44/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä legendaarinen juttu "pienestä käsityöstä":

https://www.feissarimokat.com/2017/10/pienenpieni-palvelus/

Kun sä kerran osaat :D

Vierailija
45/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä legendaarinen juttu "pienestä käsityöstä":

https://www.feissarimokat.com/2017/10/pienenpieni-palvelus/

Kun sä kerran osaat :D

No onhan se ihan älytöntä vaatia jotain paria sataa, jos langan pätkiä löytyy kotoa. Kyllähän nyt tuollaisen mekon virkkaisi parissa illassa ja korkeintaan kympin saa maksaa.

Vierailija
46/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussakin opetetaan ettei pidä antaa ilmaiseksi/alennuksella muiden hyväksi käyttää omaa osaamista oli kyseessä sukulainen, kaveri tai presidentti.

Vierailija
47/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten kesken ei oteta rahaa vaan palvelukset vaihtuvat päikseen. Mulle esim. sukulainen teki Munsalan kansalaispuvun ja mä vastineeksi vahdin hänen lapsiaan yhtenä perjantai-iltana, kun hänen oli pakko päästä Porvoon kansallisoopperaan.

Munsalan kansallispuku mainittu!

Eipäs ollu vaan kansalaispuku

Perhana, luinpa huolimattomasti.

Vierailija
48/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen ei maksanut tavaroistani reilumpaa hintaa. Maksoi vain saman kuin ventovieraallekin. Olen aika närkästynyt. Olisi voinut tutulle maksaa vähän reilummin. Rahakin olisi jäänyt sukuun, eikä mennyt ventovieraille.

Vierailija
49/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä, mitä hintaa pyytää muilta. Oli kuitenkin antanut aiemmin samoja tuotteita minulle lahjaksi, joten en uskonut, että kehtaisi pyytää nuista rahaa. En tajua, miksi ei voinut antaa alennusta, kun tekee käsitöitä joka tapauksessa joka päivä. ap

Ihme loinen olet. Elät varmaan miehesi siivellä tai sitten elatusmaksuilla ja tuilla.

Vierailija
50/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt päivällä vastata tähän ketjuun, mutta olen yrittäjä ja teen mm. kotisiivouksia ja pitopalvelua.

Varsinkin silloin kun olin aloitteleva yrittäjä kymmenisen vuotta sitten, tuli vastaan erilaisia "ystäviä", jotka odottivat minun tekevän heille puoli-ilmaiseksi. Syy oli yleensä aina joku, että he miettivät tarvitsevatko tällaista ja kokeilisivat mielellään palveluitani - et kai sinä sellaisesta voi hintaa ottaa? Tai kun asut vieressä, niin äkkiäkös sinä ajelisit meille ja tekisit - ollaan niin lähellä, että sun ei tarvitse ottaa edes niin isoa hintaa! Tai meidän Matilla on juhlat ja mietittiin, että jos tulisit, niin voitais sanoa kaikille, että sinä olet siivonnut ja tehnyt tarjoilut, sehän olisi sinulle vain mainosta, joten hintakin voisi olla matalampi!

Minua oli yrittäjyyskurssilla varoitettu tällaisista ja olen muutenkin aika itsepäinen muuli, joten yhtäkään alennusten kärttäjää en asiakkaakseni huolinut. Työkalenterini oli onneksi täynnä nopeasti ja sain sanottua kohteliaasti, että olen pahoillani, mutta en ehdi. Kiitoksilla kun ei meidän perheen ruokia ja vaatteita osteta. Voin auttaa kyllä silloin tällöin vaikka naapurin senioreita ikkunoiden pesussa ilmaiseksi, mutta teen sen omasta halustani, en pyynnöstä.

Vierailija
51/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavilta tuplahinta, sukulaisilta kolminkertainen niin oppivat lokkeilemaan.

Vierailija
52/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sukulaisuudesta pitäisi maksaa sinulle?

Vierailija
53/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäki oon käsityöläinen, ja aina pitäisi olla ilmaiseksi tekemässä tutuille ja sukulaisille. En ole ihan vielä keksinyt, miten sanoa nätisti, että ensinnäkään materiaalit eivät todellakaan ole ilmaisia, ja toiseksi aikani ei ole ilmaista.

Vierailija
54/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein autoni sukulaiselle moottorin vaihtoon. Työ tuli valmiiksi ja menin kahvipaketin ja kuivakakun kanssa hakemaan ja kehtasi alkaa pyytämään vielä rahaa. Varaosien hinnat olin maksanut jo aiemmin.

Vierailija
55/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäki oon käsityöläinen, ja aina pitäisi olla ilmaiseksi tekemässä tutuille ja sukulaisille. En ole ihan vielä keksinyt, miten sanoa nätisti, että ensinnäkään materiaalit eivät todellakaan ole ilmaisia, ja toiseksi aikani ei ole ilmaista.

Sanot, että maksavat asiakkaat tulevat ensin ja sitten ehkä vasta loiset.

Oikeasti, ei sitä tarvitse sanoa kohteliaasti, vaan vain niin, että asia menee perille kerralla. Voi myös sanoa, että sitten kun kaupassa käy ostovaluutaksi pelkkä kiitos ja hymy, niin silloin varmaan sinullekin se on ok.

Vierailija
56/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 7 vuotta toiminut päätoimisena käsityöyrittäjänä ja tuntuu että nykyään ei riitä edes tutuille ja sukulaisille ilmaiseksi tekeminen.  Ihan vieraan asiakkaan ostamista materiaaleista pitäisi ilmaiseksi tehdä ja palkaksi saisin sen mitä niistä jää jäljelle. Sitten kun kerron jo tilausvaiheessa tuotteen oikean hinnan eriteltynä loppuu asiakkaan käsityskyky kokonaan ja alkaa se "kyllähän saman halpa-marketista saa paljon halvemmalla" paasaus ja haukutaan miten kehdataan köyhiltä vähätkin rahat riistää. Monet jäljet on pihatiehen jättänyt vihainen ökymaasturin kaasuttelu, kun on suutuksissa pois lähdetty, kun ei saatukaan ilmaiseksi tavaraa. 

Vierailija
57/57 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 7 vuotta toiminut päätoimisena käsityöyrittäjänä ja tuntuu että nykyään ei riitä edes tutuille ja sukulaisille ilmaiseksi tekeminen.  Ihan vieraan asiakkaan ostamista materiaaleista pitäisi ilmaiseksi tehdä ja palkaksi saisin sen mitä niistä jää jäljelle. Sitten kun kerron jo tilausvaiheessa tuotteen oikean hinnan eriteltynä loppuu asiakkaan käsityskyky kokonaan ja alkaa se "kyllähän saman halpa-marketista saa paljon halvemmalla" paasaus ja haukutaan miten kehdataan köyhiltä vähätkin rahat riistää. Monet jäljet on pihatiehen jättänyt vihainen ökymaasturin kaasuttelu, kun on suutuksissa pois lähdetty, kun ei saatukaan ilmaiseksi tavaraa. 

Käsittämätöntä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi