Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelu toimeentulotuella - onko mahdollista?

Vierailija
29.07.2020 |

Pääsin yliopistoon opiskelemaan ja sain kielteisen päätöksen omaehtoisesta opiskelusta. Nyt mietin, että sankohan toimeentulotukea opintoihini? Olen käyttänyt tukikuukaudet aikoinani AMK-opinnoistani. Olen hieman ahdistunut, koska olen lapseni yh ja olen jo ottanut opiskelupaikan vastaan. Pian ollaan tämän opiskelupaikkani takia kadulla. 😥 Kaikista surkuhupaisinta tässä on se, että jos olisin vain jatkanut työttömyyttäni enkä olisi yrittänyt kehittää itseäni, meillä ei olisi talouden suhteen mitään ongelmia. Ja niin olisimme voineet elää elämäni loppuun asti...

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti ole mahdollista. Kokemuksesta tiedän.

Vierailija
2/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan mahdollista. Tt-tukea vaan voidaan leikata se 20-40% koska et ole työllisyysmarkkinoiden käytössä. Kokemuksesta tiedän minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuosta omaehtoista opiskelusta edes mahdollista saada myönteistä päätöstä?

Vierailija
4/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan mahdollista. Tt-tukea vaan voidaan leikata se 20-40% koska et ole työllisyysmarkkinoiden käytössä. Kokemuksesta tiedän minäkin.

No joo, mutta otin huomioon juuri tuon perusosan - 40% leikkaamisen, jolla eläminen tuskin sitten on kovin realistista kun ap:lla on lapsikin elätettävänä.

Vierailija
5/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat, mutta perusosaa leikataan 40%, koska "et ole työmarkkinoiden käytettävissä".

Mitään järkeähän tässä systeemissä ei ole.

Vierailija
6/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene korkeakouluopintojen ohella tekemään jotain merkonomin verkkokoulutusta amikseen, ja nosta sitä varten opintotukea (amiksen tukikuukausia ei ole rajoitettu).

Vierailija
7/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet samanaikaisesti jossakin toisen asteen oppilaitoksessa tai vaikka kansanopistossa, saat opintotukea ja -lainaa. Se voi hidastaa opintojasi kyllä, mutta kela ei seuraa edistymistä jos et saa tukea niihin opintoihin.

Vierailija
8/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta otin huomioon juuri tuon perusosan - 40% leikkaamisen, jolla eläminen tuskin sitten on kovin realistista kun ap:lla on lapsikin elätettävänä.

Oletko koskaan kuullut täydentävästä tai ehkäisevästä toimeentulotuesta?

Vierailija
9/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä mitään "voidaan leikata" vaan sitä leikataan. Tt-tuki on viimesijainen etuus, eikä sitä muutenkaan ole tarkoitettu maksettavan pysyvästi. Ap:n tilanteessa itse jouduin virallisesti lopettamaan opiskelun opintorahan loputtua, jotta pystyin työttömänä työnhakijana saamaan työttömyysetuutta. Miksi annatte väärää tietoa täällä? Ei tt-tuella todellakaan rahoiteta kenenkään opintoja.

Vierailija
10/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yliopistossa voi opiskella ns. monimuotona, kuten esim. AMK:ssa? Silloinhan olisit työmarkkinoiden käytettävissä samaan aikaan.

Vierailija
11/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu täydentää tukea.

Vierailija
12/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen myöntäminen on muutenkin todella mielivaltaista, täydentävä tai ehkäisevä vielä enemmän. Jossei kuulu mihinkään värilliseen vähemmistöön.

Vierailija
13/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Pitää mahdollisesti ensin saada TE toimistolta ilmoitus, ettet ole oikeutettu työmarkkinatukeen. Sen jälkeen saat toimeentulotuen. Toimeentulotukea ei saa leikata loputtomasti montaa tukikuukautta peräkkäin. Oikeusaputoimistosta saa ilmaiseksi apua jos on varaton.

Vierailija
14/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Toimeentulotuella vaan ei rahoiteta kenenkään opintoja. Näin sanottiin minulle alle 2v sitten, vaikka oli sosiaalityöntekijä, lääkäri ja kaikki puoltamassa opiskeluani. Ei auttanut. Ja luulisi että tuo laki on sitten sama kaikille koko maassa, muutenhan ei olisi kovin reilua.

Vierailija
15/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä mitään "voidaan leikata" vaan sitä leikataan. Tt-tuki on viimesijainen etuus, eikä sitä muutenkaan ole tarkoitettu maksettavan pysyvästi. Ap:n tilanteessa itse jouduin virallisesti lopettamaan opiskelun opintorahan loputtua, jotta pystyin työttömänä työnhakijana saamaan työttömyysetuutta. Miksi annatte väärää tietoa täällä? Ei tt-tuella todellakaan rahoiteta kenenkään opintoja.

Itse tiedän kaksi, jotka ovat saaneet TT tukea opiskeluihin. Molemmat saivat ihan täyttä tukea.

Vierailija
16/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän ainakin 2 ihmistä, jotka ovat opiskelleet amkissa täydellä toimeentulotuella. Molemmilla kyllä luottotiedot menneet, en tiedä onko sillä vaikutusta asiaan.

Vierailija
17/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa joudut nostamaan mutta työmarkkinatuen paikalla saat tt-tukea. Eli osittain kyllä.

Vierailija
18/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Toimeentulotuella vaan ei rahoiteta kenenkään opintoja. Näin sanottiin minulle alle 2v sitten, vaikka oli sosiaalityöntekijä, lääkäri ja kaikki puoltamassa opiskeluani. Ei auttanut. Ja luulisi että tuo laki on sitten sama kaikille koko maassa, muutenhan ei olisi kovin reilua.

Paikkakunnittain ja pärstäkertoimen mukaan vaihtelee. Miehille tunnutaan annettavan useammin mahdollisuus tuohon jostain syystä. Epäreilua kyllä.

Vierailija
19/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se TT muuttui Kelalle? Voi olla, että se on muuttanut niin, ettei poikkeuksia enää ole. Mutta edelleen on harkinnanvarainen.

Vierailija
20/96 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Pitää mahdollisesti ensin saada TE toimistolta ilmoitus, ettet ole oikeutettu työmarkkinatukeen. Sen jälkeen saat toimeentulotuen. Toimeentulotukea ei saa leikata loputtomasti montaa tukikuukautta peräkkäin. Oikeusaputoimistosta saa ilmaiseksi apua jos on varaton.

Ei näin. Jos ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen eikä enää opintorahaan, täytyy tilanne hoitaa niin että on oikeutettu työttömyysetuuteen. Toimeentulotuki ei ole opiskelua varten. Eihän siinä riittäisi mitkään valtion rahat jos kaikki voisi opiskella tt-tuella.

T. Etuuskäsittelijä