Opiskelu toimeentulotuella - onko mahdollista?
Pääsin yliopistoon opiskelemaan ja sain kielteisen päätöksen omaehtoisesta opiskelusta. Nyt mietin, että sankohan toimeentulotukea opintoihini? Olen käyttänyt tukikuukaudet aikoinani AMK-opinnoistani. Olen hieman ahdistunut, koska olen lapseni yh ja olen jo ottanut opiskelupaikan vastaan. Pian ollaan tämän opiskelupaikkani takia kadulla. 😥 Kaikista surkuhupaisinta tässä on se, että jos olisin vain jatkanut työttömyyttäni enkä olisi yrittänyt kehittää itseäni, meillä ei olisi talouden suhteen mitään ongelmia. Ja niin olisimme voineet elää elämäni loppuun asti...
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna yrittäisin hakea vielä uutta päätöstä omaehtoisista opinnoista TE-toimistosta. Lain mukaan niitä voidaan tukea työttömyskorvauksella vain 2 vuotta. Tekisin huolellisen selvityksen tilanteesta, kuinka olet jo saanut opiskelupaikan, mutta byrokratian älyttömyyden takia et saisi tuloja jos opiskelet. Vetoaisian ikään (oletan että olet aika nuori), siihen että et ole työllistynyt kunnolla ensimmäisellä tutkinnollasi, kerro miten työmarkkina-asemasi paranisi uuden tutkinnon myötä, jne... ja että haet vain tukea 2 vuodeksi ja pyrit selvittämään loppuajan opintojen rahoituksen sen jälkeen.
Lisäksi selvitä vielä tarkkaan Kelasta (anna kaikki tärkeät tiedot), onko mahdollista kuitenkin saada jonkin verran lisätukikuukausia vai ei. Esim. vaikka sen verran että voi ilmoittaa TE-toimistolle, että heidän mahdollisen 2 vuoden tuen lisäksi on rahoitus osittain järjestetty.
Toimeentulotuenkin osalta kannattaa kysyä omilla tiedoillaan selkeästi mikä tilanne on, muista mainita lapsi.
Jos noista mikään ei toimi, sitten ilmoitat TE-toimistolle, että opiskelet sivutoimisesti ja olet työmarkkinoiden käytettävissä ja/tai haet osa-aikatöitä.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Yliopistossa voit sitten yrittää sopia ohjaajasi kanssa miten voi suorittaa opintoja niin että etenet, muttei rekisteriin merkityt opinnot ylitä työkkärin vaatimaa rajaa. Esim. opinnäytetyötä voi tehdä ihan rauhassa koska siitä merkintä tehdään vasta myöhemmin, samoin esseitäkin voi tehdä, ja antaa ne vasta sopivassa tilanteessa merkittäviksi rekisteriin. Suorita myös opintoja kesäkuukausien aikana. Tuolla tavalla olet virallisesti sivutoiminen, mutta saat aikaan todelisuudessa enemmän.
Selvitä myös voitko saada apurahaa ja minkälaisia summia opintoihisi. Ennen ei alempiin yo-tutkintoihin saanut apurahoja, mutta taitaa joskus olla mahdollisuus. Ainakin gradun tekoon voi saada apurahaa joko omalta yliopistolta tai muualta.
Kyllä se opintojen rahoitus pitää olla selvillä jo nyt, eikä tuudittautua siihen että asia jotenkin lutviutuu parin vuoden päästä.
Tutkintoon johtavia korkeakouluopintoja ei voi tehdä sivutoimisesti saaden työttömyyskorvausta, väärä neuvo.
Eikö voisi hakea ensin lupaa suorittaa ne kandin opinnot. Ei ne ole enemmän kuin 2 vuotta.
Toiseksi työttömyyskorvauksella voi suorittaa sivutoimisia opintoja yliopistossa, jos aloittaa ne ennen kuin joutuu työttömäksi.
AP.N tapauksessa hakisin kuitenkin uutta päätöstä omaehtoisten opintojen suorittamiseen kokopäiväisesti ja vain kandin tutkintoon, se helpottaisi kun työkkäri valitti ajasta.
Niin tai näin opinto-oikeus kannattaa pitää voimassa, aina voi ilmoittautua poissaolevaksi seuraavaksi lukukaudeksi kunnes saa asiansa kuntoon.
Ei sillä kandilla pääsääntöisesti Suomessa tee mitään ja opinto-oikeus on molempiin. Tietty jos ap luopuu heti maisteriopinto-oikeudestaan voi tilanne olla toinen.
Ilmoittaa opiskelevansa kandin työttömyyskorvauksella, jos se luvataan. Hankkii sitten uudestaan rahoituksen maisteriin. Siihen saa helpommin apurahojakin, etenkin gradun tekoon kuten sanoin yllä.
TE-toimistolla on mahdollisuus tehdä hieman poikkeuksia, jos asiakas osaa perustella asiat oikein omalta kohdaltaan.
Toimeentulotuellakin on joskus voinut opiskella lyhytaikaisesti, jos esim. gradu tekeillä.
Tutkinnon teko kestää sen verran kauan, että se kannattaa jakaa palasiin ja miettiä toimeentulo aina muutamaksi vuodeksi. Ei kukaan tässä maailmassa noilla spekseillä (kun lapsikin on) voi tietää etukäteen miten elää seuraavat 5 vuotta.
Mistä tiedät näistä poikkeuksista? Miten usein niitä tehdään?
Sitähän ei voi tietää. Mutta jos TE-toimiston koko olemassaolon idea on olla kansalaisen työllistymistä tukeva organisaatio, niin olisihan se outoa, jos jotakin nuorta ihmistä estettäisiin käyttämästä yliopistoon saamansa opiskelupaikkaa. Mä valittaisin tuollaisesta vaikka opetusministerille asti ellei asiaa saataisi kuntoon.
Itse olen saanut hylyn opintotuesta, mutta laitoin valituksen ja sain opintorahaa, mutta en lainaa pankista. Sitten kun tarvitsin sitä lainaa, menin toiseen pankkiin ja neuvottelin asiasta, siirsin sieltä lainani hylänneestä pankista rahat tähän uuteen ja sain sen opintolainan sieltä kun hankin takaajan.
Opiskellut olen myöhemmin myös toimeetulotuella ja työttömyyskorvauksella ihan sen mukaan mikä on mun kannalta järkevää. Jos eka hakemus ei ole mennyt läpi, sitten hain uudestaan. Aktiivimallin takia leikattiin koska en suostunut keskeyttämään opintojani, mutta en suostunut. Tein siitäkin valituksen, tosin onneksi hallitus muuttui ja leikkuri lopetettin.
Mun kokemus on se, että säännöt ja lait muuttuvat niin usein, ettei niistä kannata välittää liikaa, jos ne estävät järkevän suunnitelman. Lakien tarkoitus on edistää kansalaisten etuja, eikä leikata niitä.
Te:n tarkoitus on tilastoida työttömät ja saada määrä näyttämään pieneltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saat, mutta perusosaa leikataan 40%, koska "et ole työmarkkinoiden käytettävissä".
Mitään järkeähän tässä systeemissä ei ole.
Ei kuulosta olevan. Aina väitetään, kuinka on laskettu summa, jolla ihmisen pitäisi voida elää ja että se summa on kaikkien oikeus. Sitten kuitenkin siitä voidaan viedä melkein puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saat, mutta perusosaa leikataan 40%, koska "et ole työmarkkinoiden käytettävissä".
Mitään järkeähän tässä systeemissä ei ole.
Ei kuulosta olevan. Aina väitetään, kuinka on laskettu summa, jolla ihmisen pitäisi voida elää ja että se summa on kaikkien oikeus. Sitten kuitenkin siitä voidaan viedä melkein puolet.
Joo mutta opiskeluun ei ole oikeutta. Sohvalla saa maata, siitä ei tapahdu mitään.
Minä tiedän yhden, joka opiskeli loppuun tt-tuella kun opintotukioikeus loppui. Syy sen loppumiseen oli tosin sairaus, mutta ei hakenut sairauslomaa tai pistänyt niitä katkolle sillloin kun ei pystynyt opiskelemaan, niin ei tullut tarpeeksi opintopisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna yrittäisin hakea vielä uutta päätöstä omaehtoisista opinnoista TE-toimistosta. Lain mukaan niitä voidaan tukea työttömyskorvauksella vain 2 vuotta. Tekisin huolellisen selvityksen tilanteesta, kuinka olet jo saanut opiskelupaikan, mutta byrokratian älyttömyyden takia et saisi tuloja jos opiskelet. Vetoaisian ikään (oletan että olet aika nuori), siihen että et ole työllistynyt kunnolla ensimmäisellä tutkinnollasi, kerro miten työmarkkina-asemasi paranisi uuden tutkinnon myötä, jne... ja että haet vain tukea 2 vuodeksi ja pyrit selvittämään loppuajan opintojen rahoituksen sen jälkeen.
Lisäksi selvitä vielä tarkkaan Kelasta (anna kaikki tärkeät tiedot), onko mahdollista kuitenkin saada jonkin verran lisätukikuukausia vai ei. Esim. vaikka sen verran että voi ilmoittaa TE-toimistolle, että heidän mahdollisen 2 vuoden tuen lisäksi on rahoitus osittain järjestetty.
Toimeentulotuenkin osalta kannattaa kysyä omilla tiedoillaan selkeästi mikä tilanne on, muista mainita lapsi.
Jos noista mikään ei toimi, sitten ilmoitat TE-toimistolle, että opiskelet sivutoimisesti ja olet työmarkkinoiden käytettävissä ja/tai haet osa-aikatöitä.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Yliopistossa voit sitten yrittää sopia ohjaajasi kanssa miten voi suorittaa opintoja niin että etenet, muttei rekisteriin merkityt opinnot ylitä työkkärin vaatimaa rajaa. Esim. opinnäytetyötä voi tehdä ihan rauhassa koska siitä merkintä tehdään vasta myöhemmin, samoin esseitäkin voi tehdä, ja antaa ne vasta sopivassa tilanteessa merkittäviksi rekisteriin. Suorita myös opintoja kesäkuukausien aikana. Tuolla tavalla olet virallisesti sivutoiminen, mutta saat aikaan todelisuudessa enemmän.
Selvitä myös voitko saada apurahaa ja minkälaisia summia opintoihisi. Ennen ei alempiin yo-tutkintoihin saanut apurahoja, mutta taitaa joskus olla mahdollisuus. Ainakin gradun tekoon voi saada apurahaa joko omalta yliopistolta tai muualta.
Kyllä se opintojen rahoitus pitää olla selvillä jo nyt, eikä tuudittautua siihen että asia jotenkin lutviutuu parin vuoden päästä.
Tutkintoon johtavia korkeakouluopintoja ei voi tehdä sivutoimisesti saaden työttömyyskorvausta, väärä neuvo.
Minä tein. Tosin olin ollut pitkään työttömänä ja akateemiset opintoni olivat jääneet k e s k e n. Te- keskus järjesti hakuehdot täyttäville maksimissaan 2 vuotta kestävän koulutuksen. Opetuksen järjesti eräs yliopisto mutta kaikki osallistujat suorittivat opintonsa omiin yliopistoihinsa. Huono puoli oli että ensin piti lusia 8vk vieraalla paikkakunnalla opiskelutaitoja" ja ryhmääntyä ja kaikkea paskaa ja hankkia opiskelijakämppä vieraalta paikkakunnalta ja maksaa kahta vuokraa. Siinä vaiheessa kun pääsimme vapaalle jatkamaan opintojamme oli jo vapun aatto ja kevätlukukausi käytännössä tärvätty. Suoritin kandin mutta en oo maisteri vielä tänäkään päivänä, oon työtön, keikkatöissä, ollut aktiivimallissa ja nyt jo toisessa aktiivimallissa. Pian eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valitettavasti ole mahdollista. Kokemuksesta tiedän.
Onhan se ihan mahdollista. Tt-tukea vaan voidaan leikata se 20-40% koska et ole työllisyysmarkkinoiden käytössä. Kokemuksesta tiedän minäkin.
Varmasti siinä tapauksessa että sulla ei ole ollut mitään ammattia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mene korkeakouluopintojen ohella tekemään jotain merkonomin verkkokoulutusta amikseen, ja nosta sitä varten opintotukea (amiksen tukikuukausia ei ole rajoitettu).
Onko tämä oikeasti mahdollista olla samaan aikaan kirjoilla kahden eri asteen oppilaitoksissa? Mutta eikös noissa merkonomin opinnoissa ole työharjoitteluita niin missä välissä ap ne suorittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene korkeakouluopintojen ohella tekemään jotain merkonomin verkkokoulutusta amikseen, ja nosta sitä varten opintotukea (amiksen tukikuukausia ei ole rajoitettu).
Onko tämä oikeasti mahdollista olla samaan aikaan kirjoilla kahden eri asteen oppilaitoksissa? Mutta eikös noissa merkonomin opinnoissa ole työharjoitteluita niin missä välissä ap ne suorittaisi?
On näköjään mahdollista kun asiaa googletin. Itse aloitan amk-opinnot tammikuussa, mutta hain sen lisäksi merkonomin verkkokoulutukseen. Opintotukea en saa koska käyn töissä. Katsoo nyt sitten, että jos pääsen tuohon koulutukseen, että koska työharjoittelut suorittaa.
Up. Jännitän, että saanko opiskella vielä toisen vuoden toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan mahdollista. Tt-tukea vaan voidaan leikata se 20-40% koska et ole työllisyysmarkkinoiden käytössä. Kokemuksesta tiedän minäkin.
No joo, mutta otin huomioon juuri tuon perusosan - 40% leikkaamisen, jolla eläminen tuskin sitten on kovin realistista kun ap:lla on lapsikin elätettävänä.
Eikä mitään "voidaan leikata" vaan sitä leikataan. Tt-tuki on viimesijainen etuus, eikä sitä muutenkaan ole tarkoitettu maksettavan pysyvästi. Ap:n tilanteessa itse jouduin virallisesti lopettamaan opiskelun opintorahan loputtua, jotta pystyin työttömänä työnhakijana saamaan työttömyysetuutta. Miksi annatte väärää tietoa täällä? Ei tt-tuella todellakaan rahoiteta kenenkään opintoja.
Itse tiedän kaksi, jotka ovat saaneet TT tukea opiskeluihin. Molemmat saivat ihan täyttä tukea.
Täysin tapauskohtaista. Arvioidaan tilannekohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta otin huomioon juuri tuon perusosan - 40% leikkaamisen, jolla eläminen tuskin sitten on kovin realistista kun ap:lla on lapsikin elätettävänä.
Eikä mitään "voidaan leikata" vaan sitä leikataan. Tt-tuki on viimesijainen etuus, eikä sitä muutenkaan ole tarkoitettu maksettavan pysyvästi. Ap:n tilanteessa itse jouduin virallisesti lopettamaan opiskelun opintorahan loputtua, jotta pystyin työttömänä työnhakijana saamaan työttömyysetuutta. Miksi annatte väärää tietoa täällä? Ei tt-tuella todellakaan rahoiteta kenenkään opintoja.
Itse tiedän kaksi, jotka ovat saaneet TT tukea opiskeluihin. Molemmat saivat ihan täyttä tukea.
Täysin tapauskohtaista. Arvioidaan tilannekohtaisesti.
Mitä tekijöitä tässä huomioidaan? Esim. uuden tutkinnon työllistävyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Pitää mahdollisesti ensin saada TE toimistolta ilmoitus, ettet ole oikeutettu työmarkkinatukeen. Sen jälkeen saat toimeentulotuen. Toimeentulotukea ei saa leikata loputtomasti montaa tukikuukautta peräkkäin. Oikeusaputoimistosta saa ilmaiseksi apua jos on varaton.
Ei näin. Jos ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen eikä enää opintorahaan, täytyy tilanne hoitaa niin että on oikeutettu työttömyysetuuteen. Toimeentulotuki ei ole opiskelua varten. Eihän siinä riittäisi mitkään valtion rahat jos kaikki voisi opiskella tt-tuella.
T. Etuuskäsittelijä
saman rahan saa kun on työttömänä. Eikö ole järkevämpi siis opiskella?
Järkevää olisi myös jos voisin maksaa tuilla halvempaa asuntolainaa kuin mitä vuokrani nyt on, mutta se ei passaa kelalle . Omaa maksaessa olisi ainakin vanhuuden päivät turvattu, mutta ollaan nyt sitten täysin yhteiskunnan elättinä kuolemaan saakka
Minä en halua verorahoillani kustantaa sinulle omaa kämppää.
Onko joku opiskellut toimeentulotuella?
2017. Opiskelija ei kylläkään saa sitä. Itse olin yliopistossa ja piti jättää opnnot kesken saadakseni työttömyyskorvausta. Opiskelin piiitkään ppääaineenvaihdon vuoksi ja piti maksaa opintolaina pois, menin töihin ja kun työt loppuivat, loppui opiskelukin pitkäksi aikaa.
Onnea ap:lle.