Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Sairastin nyt tätä flunssaa 2 viikkoa! Nyt vasta tuntuu kunto palanneen. Sairastin influenssan n. 5 vuotta sitten. Se oli tosi järkky kokemus. Vaikeusaste x 3 tähän flunssaan nähden. Silloin tuli jälkitautikin... keuhkoputken tulehdus, myös influenssan aikana tuli sydämen rytmihäiriöitä ja tuntui siltä, että se on sitten AKE-ukin menoa... Kaamea kokemus!
Nimimerkki "AKE-ukki" kertoo maanpuolustus.net:in keskustelussa sairastamastaan influenssasta.
Ylipaino + influenssa on useimmiten paha yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino + influenssa on useimmiten paha yhdistelmä.
Mulla oli ankara influenssa, vaikka ei ole ylipainoa ja olin silloin nuori aikuinen. Paljon pahempi tauti kuin mitä olin ajatellut. Ihmekös tässäkin ketjussa moni on ollut lasaretissa. En edes tiennyt että ihminen voi tuntea olevansa niin sairas. Kyllä se keuhkoja polttaa!
Ikää 34, tupakoinut 16 v asti, en ole ottanut rokotuksia moniin vuosiin. Sairastin influenssan 3 viikkoa sitten. 40 astetta kuumetta yhden illan, bja seuraavana päivänä 38-39. Viiltövö päänsärky joka lieveni, mutta ei poistunut 1000 panadolilla. Heräsin monesti yöllä joten hyytävä väsymys vaivasi, myös ruokhalyttomuus mutta silti söin. Naisystävä ja tyttäremme sai taudin 2 päivän jälkeen kun sairastuin, itse koin olevani jo kunnossa joten minäpä passasi heitä. 2 päivää myöhemmin koko perhe kunnossa. Paitsi että minulle jäi ikävä vaiva, jos liiaksi kävelen niin alkaa ottaa hengitykseen mutta sitäkin enemmän yskin limaa ulos. Kuulemma sellaista voi tulla influenssan jälkeen kun vaikuttaa keuhkoihin.
Kolme päivää kova kuume, väsynyt ja yskä tämän jälkeen. Testattu on. Ei rokotetta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0b087709-44fe-4294-b71f-19c434d39211
13-vuotias kuoli influenssaan. Hyväkuntoinen ja liikunnallinen. Jäi joulu näkemättä. :(
Arttu Viskari sai influenssan 37-vuotiaana.
"artisti päätyi kuitenkin soittamaan ambulanssin.
Keuhkoni olivat siinä jamassa, että en jaksanut hengittää. Se oli tosi pelottava fiilis"
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/38fea170-223d-44d5-9d44-cd8e73…
Tuo tauti muutti Arttu Wiskarin elämän.
Rajuin influenssa oli v. 1957 aasialainen. Kova kuume, lihassäryt ym. Koko perhe podimme influenssaa, jopa parikuinen pikkuveljenikin. Muut perheenjäsenet paranivat aika nopeasti, mutta minä sairasti kaksi viikkoa. Kaulan imusolmukkeet turposivat jälkitautina ja ne turpoavat edelleen, jos on rankempi flunssakin. Alin silloin alakoulussa ja kun palasin takaisin kouluun, niin luokassa oli vain muutama oppilas ja joissakin luokissa ei ollut opettajaa. Jotkut harvat säästyivät silloin tartunnalta.
Toisen kerran sairasti influenssan noin 20 vuotta sitten joulun alla. Olin asioilla kaupungissa, kun kuume alkoi nousta vauhdilla. Ei muuta kuin lähteä ajelemaan kotiin. Pakko oli pitää muutama tauko, vaikka matkaa ei ollut kuin vähän toista sataa kilometriä. Kotona iski lihassäryt ja yskä alkoi painua keuhkoputkiin. Kuitenkin selvisin paljon vähemmällä kuin silloin muinoin aasialaisesta. Muutaman päivän jouduin olemaan pois töistä, mutta kuume laski nopeasti ja muutkin oireet katosivat. Tosin vetämätön olin koko seuraavan viikon.
Vierailija kirjoitti:
Rajuin influenssa oli v. 1957 aasialainen. Kova kuume, lihassäryt ym. Koko perhe podimme influenssaa, jopa parikuinen pikkuveljenikin. Muut perheenjäsenet paranivat aika nopeasti, mutta minä sairasti kaksi viikkoa. Kaulan imusolmukkeet turposivat jälkitautina ja ne turpoavat edelleen, jos on rankempi flunssakin. Alin silloin alakoulussa ja kun palasin takaisin kouluun, niin luokassa oli vain muutama oppilas ja joissakin luokissa ei ollut opettajaa. Jotkut harvat säästyivät silloin tartunnalta.
Toisen kerran sairasti influenssan noin 20 vuotta sitten joulun alla. Olin asioilla kaupungissa, kun kuume alkoi nousta vauhdilla. Ei muuta kuin lähteä ajelemaan kotiin. Pakko oli pitää muutama tauko, vaikka matkaa ei ollut kuin vähän toista sataa kilometriä. Kotona iski lihassäryt ja yskä alkoi painua keuhkoputkiin. Kuitenkin selvisin paljon vähemmällä kuin silloin muinoin aasialaisesta. Muutaman päivän jouduin olemaan pois töistä, mutta kuume laski nopeasti j
Mistä tiedät, että nuo olivat influenssaa? Testattiinko ne? Nimittäin minulla influenssatesti on näyttänyt tasan kerran positiivista ja silloin se olikin sairaalareissu ja pitkä sellainen. Oli kyllä heti alusta täysin erilainen tauti kuin kaikki muut ja lääkäri arvasi jo etukäteen, että nyt on influenssa iskenyt mieheen. Ei ollut kivaa ei.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0b087709-44fe-4294-b71f-19c434d39211
13-vuotias kuoli influenssaan. Hyväkuntoinen ja liikunnallinen. Jäi joulu näkemättä. :(
hyi kamalaa!!!!
Influenssa A, joka muuttui keuhkokuumeeksi. Pääsin olemaan sairaalassa infektio-osastolla viikon ajan. Ikää alle 40 v. Unohdin hakea piikin, niin iskihän se pirulainen heti. Sen jälkeen todellakin hain viime syksynä kiltisti piikin, kun olen oikeutettu saamaan ilmaiseksi.
Jouluna v.1989 Influenssa. Juuri ja juuri sain perheelle jouluaterian ja sitten petiin korkeassa kuumeessa. Muistan tämän joulun lopun ikääni, silloin teloitettiin Nicolae ja Elena Ceausescu oikeudenkäynnin jälkeen 25.12.1989.
sairastin influenssan (a) joulu tammikuun aikana. olin sairaalassa 9 päivää. keuhkoissa kihelmöi edelleen kuin lasi murusia olisivat täynnä. keuhkot eivät täyty kunnolla. kauanko tätä joutuu kärsimään? toinen juttu että aivan kauhea väsymys jäi päälle, ei ole kevät piristänyt yhtään ja sekin ärsyttää joka päivä.
Terveystalon sivulla on selkeästi kerrottu flunssakuume vs. oikea influenssa.
Influenssa on tavallista nuhakuumetta eli flunssaa harvinaisempi ja vakavampi vaiva. Kausi-influenssalla tarkoitetaan A- ja B-virusten aiheuttamaa hengitysteiden tulehdusta, kun taas flunssaa aiheuttaa moni eri virus. Influenssa alkaa äkillisemmin ja on oireiltaan flunssaa rajumpi.
Tyypillisesti influenssaan kuuluvat korkea kuume, voimakkaat nivelkivut, väsymys, vilunväristykset, päänsärky, huonovointisuus ja kova yskä.
Aikuisilla influenssan kylkiäisenä tulee usein keuhkokuume tai poskiontelontulehdus. Astmaa tai keuhkoahtaumaa sairastavan tila voi influenssan seurauksena huonontua ja vaatia pitkäaikaista sairaalahoitoa.
Olen kerran joutunut sairastamaan influenssan ja se oli ihan toisenlainen koettelemus kuin flunssa. Influenssa tuli ihan järkyttävän nopeasti. Ensin oli ihan terve olo, kohta ihan outo olo (väsymys) ja sitten 20 minuutin päästä kuin paleltumiskuolemaa tekis ja horkka hakkasi lämpötilaa yli 40 asteen. Oikeasti luulin kuolevani, en meinannut uskoa että influenssa todella on niin kovaoireinen tauti. Sitten tuli oksentaminen ja verenvuoto. Toisella viikolla kuume oli edelleen rajua ja minut otettiin osastolle ambulanssikyydillä.
Tiesittekös muuten sellaista asiaa, että influenssassa potilaan kroppa tuottaa lämpöä jopa 600 watin teholla eli kuusinkertaisesti normaaliin verrattuna? Kaikki lihakset nykivät voimalla ja sydän hakkaa kuin viimeistä päivää. Se on hyväkuntoisellekin todella raskas vastoinkäyminen. Siksi se influenssan sairastaneet ovat raportoineet olotilaa "kuin kuolemaksi".
Osa alkaa oksentelemaan ja syntyy nopeasti sairaalahoitoa vaativa nestehukka.
Ihan itsestään ruumiinlämpö ei nouse 37 asteesta 40 asteeseen 20 minuutissa. Noita horkkasyklejä tulee influenssan kuumeviikkojen aikana vuorokaudessa useitakin, jos tehokas kuumelääke laskee kuumetta hetkeksi.
Mulla oli ainakin kerran, ehkä kaksikin..
Olo oli ihan hirveä, alkoi ensin tuntua henkitorvessa kipua. Lopulta henkitorvi oli kuin tulessa.
Sitten nousi kova kuume joka sahasi ja tuli niitä semmosia kuumehorkkia.
Henki meni tosi ahtaalle, melkein tukehduin.
Jos ei olisi ollut talossa astmalääkkeitä niin oisin voinut tukehtua.
Luojan kiitos oli astmalääkkeitä..
Olo oli hirveän sairas monta viikkoa ja vielä joitain kuukausia semmonen normaalista jaksamisesta poikkeava. Pelkäsin jo etten parane ollenkaan.
Koronatestit olivat molemmilla kerroilla negatiivisia, tein kotitestejä ja viralliset.
10 v sitten kuumehorkka, palelin ja tärisin vietävästi, päätä ja jäseniä särki, peitot ei auttaneet, ei lämmin juoma, ei kuumelääke. Piti vain kärsiä ja sairastaa muutama päivä. Sen jälkeen olen ottanut influenssarokotteen vuosittain.
2019 joulukuussa, korkea kuume ja horkka, verenpaineet ja syke tapissa. Kesti muistaakseni 3-4 päivää toi pahin vaihe ja sitten alkoi helpottamaan. Olin ottanut influenssarokotteen, joten vaikea sanoa kuinka paljon pahempi olisi ollut ilman rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
2019 joulukuussa, korkea kuume ja horkka, verenpaineet ja syke tapissa. Kesti muistaakseni 3-4 päivää toi pahin vaihe ja sitten alkoi helpottamaan. Olin ottanut influenssarokotteen, joten vaikea sanoa kuinka paljon pahempi olisi ollut ilman rokotetta.
Hyvä että sinulla oli rokotus. Rokotetulle ei tule influenssaa vaan selviää viikon siedettävällä kuumeella tai jopa oireetta. Itsekin olen ottanut influenssarokotuksen sen jälkeen, kun jouduin taistelemaan influenssan läpi ja en selvinnyt ilman sairaalaa minäkään. Influenssan kuume on todella hurja ja aggressiivinen ja olo aivan käsittämättömän huono ja se painajainen kestääkin viikkokausia eikä mitään päiviä vain.
4-vuotias joensuulainen poika meinasi kuolla influenssaan. Oli lähes kuukauden koomassa. Karjalainen kertoo tapauksesta:
https://www.karjalainen.fi/kotimaa/89493