Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Oli influenssa viimeksi 15 vuotta sitten. Alkoi lihassäryllä, ihmettelin kun en pystynyt istumaan kunnolla kun selkään sattuu. Sitten nousi nopeasti kuume, sellainen 40 astetta. Lihassärky levisi kaikkialle, jalkojen isot lihakset särki niin etten millään löytänyt mukavaa asentoa. Kuiva yskä joka sattui keuhkoihin. Silmät niin valonarat, ettei nähnyt kunnolla eteensä ja korvissa humisi. Ei jaksanut muuta kuin nukkua, vähän sai jotain nestettä alas mutta ei tullut mieleenkään syödä. Kesti viikon, sitten kaupan päälle poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdus vaikka oli hyvä yleiskunto. Kuukauden päästä vasta jaksoin taas käydä normaalisti lenkillä. Veti kyllä todella veteläksi.
Tuon jälkeen olen ottanut influenssarokotteen AINA vuosittain. Vaikka tuon sairastaisi joka 10. vuosi niin se on liian usein.
Tottakai.
Ensin on ihan terve. Sit tulee kurja olo, särkee sinne sun tänne. Mittaat kuumeen. Vähän lämpöä. Menet sänkyyn. Mittaat kuumeen puolen tunnin päästä uudelleen: oho, 39,5!
Seuraavan kerran menet vessaan kontaten.
Voi vain toivoa, että sulla on joku pitämässä huolta. Muutaman päivän voi olla filmi poikki.
Korkea kuume, särkyä, kumiseva yskä.
Ei nuhaa, ei ruokahalua.
Raju tauti kirjoitti:
Aika harva noista oikeasti on ollut influenssaa. Influessan kuume on korkea ja kestää kaksi viikkoa. Vointi menee perusterveellä nuorellakin heikoksi.
Mulla oli vähän lämpöä yhtenä päivänä, mutta hirveä yskä, joka rikkoi kurkun niin ettei tullut ääntä yli kolmeen viikkoon. Ääni alkoi palata vasta, kun erikoislääkäri kirjoitti reseptin hengitettävään kortisoniin.
Mistä tiedän influessaksi?
Siitä, että tartutin sen vahingossa myös yli 80-vuotiaaseen isoäitiini, jolla diagnosoitiin influenssa ja keuhkokuume. Ilman parin-kolmen viikon osastohoitoa se olisi ollut hänelle kohtalokas.
Mulla oli influenssa reilun viikon joskus 90 luvulla. Kuume oli pitkään 41 astetta. Painoa lähti 10 kiloa.
Sairastin influenssa B:n juuri maaliskuussa ennen koronarajoitusten alkua.
Neljä päivää sängyssä makaamista, viidentenä pystyin jo kävelemään keittiöön ja juomaan mehukeittoa. Mies suurinpiirtein kantoi autoon ja terveyskeskukseen influenssatesteihin. Särkylääkkeitä meni useita kokonaisia grammoja päivässä, mutta kuume ei siltikään laskenut alle 39 celsiusasteen... Pahimmillaan lämpöä oli 41°C. Yskimistä aivan jatkuvasti, viidennen päivän iltana en pystynyt nukkumaan, koska heräsin jatkuvasti omaan yskääni. Kurkkukipu oli sietämätön, tuntui vaikealle syödä tai juoda mitään.
On se raju tauti, jotkut ehkä selviävät vähemmällä, kaikki ei selviä lainkaan.
Parikymppisenä oli, jouduin keuhkokuumeen takia lopulta sairaalaan. Kuumetta oli melkein 42 astetta. Perusterveenä toipuminen vei pari kuukautta. Kumma kun työnantajia ei kiinnosta tämä pitkä työkyvyttömyys, joka isona riskinä myös koronassa. Influenssarokotukset olen aina ottanut firman piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo on ollut, mutta ei se nyt niin paha ole kuin täällä kuvitellaan. Oli kuumetta viikon ajan ja väsymystä ja lihassärkyjä, jälkitautina perus keuhkoputkentulehdus, joita tulee tavallistenkin flunssien jälkeen. Ikävä kokemus sinänsä kyllä, ei huvita turhaan olla kipeänä, jos on saatavilla rokote, joten olen ottanut rokotteen sittemmin aina. Jostain syystä palstalla meuhkataan hirveästi influenssasta, vaikka moni muu tauti on pahempi. Mulla on ollut keuhkokuumekin kolme kertaa, onhan se nyt paljon vakavampaa.
Ja korona siis ei ole influenssa lainkaan, kuten jotkut luulevat. Se on systeemisairaus, joka iskee erityisesti verisuoniin ja hermostoon, eli voi aikaansaada sisäelinvaurioita ja tuhoa neurologisesti niin, että hengitys lamaantuu yms. Eli koronalla ei ole influenssan kanssa mitään tekemistä, se on Sarsin ja Mersin lähisukukainen. Mutta kannattaa tietty välttää saamasta yhtä ailaa flunssia tai influenssoja, ei se tilannetta varmasti paranna ainakaan.
Muuten hyvä, mutta perusterve liikunnallinen 50 juuri täyttänyt tätini kuoli influenssan johdannaisiin pari vuotta sitten. Keuhkokuume josta lähti keuhkojen nekroosi, lopun 2kk oli nukutettuna, ja kuoli tajuihinsa tulematta.
Itselälni ei ole ollut mutta mies ja poika oli muutama vuosi sitten kumpikin keuhkokuumeessa influenssan jälkitautina. Oli tosi raju ja sen jälkeen on joka vuosi rokote otettu.
Korkea kuume, 40 astetta nousi kuin tyhjästä ja kesti pari päivää.Sitten kuume laski mutta hirveä päänsärky ei lähtenyt millään särkylääkkeellä ja olin muutenkin todella huonossa kunnossa, siinä missä flunsassa jaksaa kävellä keittiöön tekemään teekupillisen jaksoin hädin tuskin kontata vessaan.
Oletteko muuten tietoisia että influenssan sairastaminen saattaa antaa influenssalle immuniteetin jopa 10 vuodeksi? Näin sanoi minulle infektiolääkäri. Tämä ei tietenkään koske 100 prosenttia sairastaneista, mutta kuulemma taudin sairastaminen antaa paremman suojan kuin vuosittaiset rokotteet.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten tietoisia että influenssan sairastaminen saattaa antaa influenssalle immuniteetin jopa 10 vuodeksi? Näin sanoi minulle infektiolääkäri. Tämä ei tietenkään koske 100 prosenttia sairastaneista, mutta kuulemma taudin sairastaminen antaa paremman suojan kuin vuosittaiset rokotteet.
Aijaa. Mulla oli influenssamainen tauti kahden vuoden välein. Molemmilla kerroilla lääkäri sanoi tautia influenssaksi, mutta ei testattu.
Ihan julmetun kipeä, toisella viikolla tuli mieleen kestänkö loppuun asti. Ensimmäisellä kerralla oli pienestä kiinni, että en joutunut sairaalaan kuivumisen takia. Ehkä olisi kannattanut mennä. Neljä viikkoa meni, vaikka jämkitautia ei tullut.
Toisella kertaa sama helvetti, mutta vielä laajempi kirjo oireita ja melkein kuusi viikkoa meni kiitos jälkitaudin.
Kyllä nyt otan rokotteen. Mitä järkeä riskeerata henkensä ja pilata puoli talvea influenssalla?
Milloin joku keksii lääkkeen jolla influenssatason kuumeen saa alemmas, esim. 38 asteeseen? On se vaan yhtä helvettiä kun lämpö hehkuu 40 asteessa päivästä toiseen.
Buranalla ja Panadolilla ei tee tasan yhtään mitään. Flunssaan ne ovat mainioita.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset täällä oikeasti noin tyhmiä että jos itsellä ei ollut influessa tai korona pahana niin muillakaan ei ole....ikinä? Jos on sairastanut itse vakavaoireisen influenssan tai koronan niin ei siinä muiden mutinat auta.
Toivon että elämä opettaa näitä vähättelijöitä ja antaa seuraavalla kerralla kunnon taudit. No ei vaiskaan sillä en kyllä toivo sitä paskaa pahimmalle vihollisellekaan. Mutta jos nyt kuitenkin ottaisivat edes sen pään pois sieltä omasta perseestä.
influenssaa ei todellakaan toivo kenellekään. nimim. keuhkokoneeseen joutunut
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä oli, jouduin keuhkokuumeen takia lopulta sairaalaan. Kuumetta oli melkein 42 astetta. Perusterveenä toipuminen vei pari kuukautta. Kumma kun työnantajia ei kiinnosta tämä pitkä työkyvyttömyys, joka isona riskinä myös koronassa. Influenssarokotukset olen aina ottanut firman piikkiin.
42 asteen kuume on käytännössä varma menehtyminen. hui kauhea!!! :(
Minun ensimmäimen mies kuoli influenssaan 32-vuotiaana. Ihan perusterve ja hyväkuntoinen oli, mutta tällä kertaa kävi näin.
Vierailija kirjoitti:
Siis uskomaton kysymys. Todellinen idiootti. Luuleeko ap että influenssa on joku keksitty tauti ja ei sitä kukaan voi oikeasti sairastaa eikä ainakaan rajuna? Meitä on kyllä moneen junaan ja jotkut jää jo asemalle...
Aika moni kovan flunssan sairastanut kerää huomiota väittämällä sairastaneensa influenssan, vaikka ei ole käynyt testissä. Hulluinta, että roikkuvat netissä samalla, kun väitetty influenssa on päällä.
Sitten kun se influenssa iskee oikeasti tiedätte sen mitä kaikki oikean influenssan kokeneet tietävät. Mutta en todellakaan toivo sitä tautia kenellekään!
Toissatalvena sairastin A-influenssan (testattu). Alkoi kurkun alkuillasta kutinalla ja yskällä jonka jälkeen muutamassa tunnissa kuume nousi 38 asteeseen. Pari seuraavaa päivää meni 39,5-39,8 kuumeessa. Sängyssä makoilin ja lähinnä nukuin. Ainoa mikä maistui oli jääkylmä kokis. Kaikki muu juoma ja ruoka maistui suorastaan paskalle. Sit kuume laski noin 38 asteeseen ja sit laski kokonaan.
Ekana kuumettomana päivänä pulssi hyppäs yhtäkkiä 170:een ilman syytä ja meinasin pökrätä. Eiku lääkäriin. Testit ja sydänfilmi; tulos A-influenssa, sydän ok. Pulssin nousu johtu liian korkeesta thyroksiiniannoksesta, eli meni liikatoiminnalle.
Barcelona / Joulukuu 2019
-Kuumetta n. 40c viisi päivää putkeen (sen jälkeen oli pakko ottaa lääkettä että kestää lennon Suomeen joululomille)
-Todella voimaton olo kaksi viikkoa putkeen
-Hengenahdistusta aina iltaisin nukkumaan mennessä (välillä pelotti että hengitys salpaantuu nukahtaessa)
-Kova päänsärky, varsinkin silmiä liikutellessa
-Haju- ja makuaistin heikkeneminen
-Parin päivän ripuli
-Pahimman mentyä tauti jatkui kahden kuukauden kuivalla yskällä
Jotain oireita saattoi jäädä listaamatta sillä en enää muista kaikkea...
Tuohon aikaan ei kukaan ollut vielä kuullutkaan koronasta...
Lukion kakkosella iski influenssa juuri joulujuhlaa edeltävänä päivänä, olisiko ollut siis 21.12. Alkoi keuhkojen ja keuhkoputken kivulla, tuli myös lihassärkyjä ja kuume nousi. Kuumetta oli sen jälkeen yli viikon ajan koko ajan 38-40 astetta. Koko keho särki niin, etten voinut tehdä muuta kuin maata sängyssä / sohvalla. Myös päätä särki. Ensimmäiseen varmaan viiteen päivään en voinut katsoa edes telkkaria, koska tv:n kirkkaus ja kovat äänet aiheutti pahaa oloa. Jalkeilla ollessa alkoi aina pikku hiljaa tuntua siltä, että taju lähtee.
Kuumeen laskettua tuli riesaksi keuhkoputkentulehdus ja aivan järkyttävä yskä, jonka aikana tuntui aina siltä, että happi loppuu. Tätä yskää jatkui sitten vielä toisen viikon. Lisäksi oli edelleen heikkoutta enkä oikein jaksanut tehdä mitään.
Olin siis koko sen joululoman (ja vähän päälle) kipeänä. :(
Siis uskomaton kysymys. Todellinen idiootti. Luuleeko ap että influenssa on joku keksitty tauti ja ei sitä kukaan voi oikeasti sairastaa eikä ainakaan rajuna? Meitä on kyllä moneen junaan ja jotkut jää jo asemalle...