Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsun 'perheineen' ei kai koske au pairia?

Vierailija
30.06.2013 |

Voi äly tota mun miestä. Mennään ens viikonloppuna häihin ja mies oli mennyt sanomaan au pairille, että hänkin voi tulla mukaan jos haluaa. No ei tietenkään voi tulla, häntä ei ole kutsuttu, eikä ilmoittauduttaessa ilmoitettu. Lapsikin menee siksi aikaa mummolaan, pitkä päivä kuitenkin.

Onko vähän tylyä, jos minä teestentelen etten tiedä mitään miehen kutsusta, vaan luettelen vaan hommat mitä sillä aikaa pitää tehdä?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa sopia etukäteen säännöt. Joissain perheissä au pair on perheenjäsen joissa kuuluu kaikkiin kissanristiäisiin joissain ei. Jotku au parit haluavat kira kaiken ihan kulttuurisesta mielenkiinnosta ja jotku haluavat vain vapaa illan.

Vierailija
22/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, ettet voi keskustella asiasta avoimesti miehesi ja au pairin kanssa. Jotenkin ihmeellinen aloitus ja vielä sinun ehdotus, miten aikoisit hoitaa tilanteen..Taidat olla aika nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tässä ei nyt ole kyse au pairin asemasta perheessä vaan siitä, ketä on kutsuttu häihin. Hääpari päättää, ketä sinne kutsutaan! Vaikka kuinka tykkäisitte au pairistanne, ette voi ottaa mukaanne kuokkavierasta. Hääpari voi päättää myös niin, ettei kutsu perheiden lapsia mukaan juhlaansa. Voitte halutessanne jättää juhlat väliin, mutta ette voi päättää vieraslistaa! 

Vierailija
24/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei tässä aupair ole se lähtökohta, vaan hääpari. Hääpari ei ole aina tietoinen tai muista kunkin kutsuttavan elämänkuvioita ts. vaikkapa sitä, onko jossain nyt vaihto-oppilas tai aupair jne. Vieraiden ruokkiminen on kallista, eikä hääpari varmaankaan halua sinne tällaisia väliaikaisia "perheenjäseniä", piti isäntäperhe tätä henkilönä vaikka kuinka ihanana ystävään jne. niin hääpari ei. Minusta ei ole sopivaa ottaa tällaisia väliaikaisten järjestelyjen kautta "perheeseen kuuluvia" henkilöitä mukaan hääjuhlaan, jonne tulee perhekutsu, johan se on saivartelua. Tietenkin perheellä tällaisessa tapauksessa tarkoitetaan ihan niitä vanhempia ja lapsia pelkästään, minkä jokaisen  tulisi ymmärtää. Tällä ei ole mitään sen kanssa teklemistä, miten perhe muuten suhtautuu aupairin asemaan. HÄÄPARI on lähtökohta.

Vierailija
25/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n mies päättää häävieraslistan ja ap itse leikkii tietämätöntä kun ei uskalla puhua au pairille.

Vierailija
26/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitäisi miettiä, toivooko hääpari täysin vieraan ihmisen tulemista heidän häihinsä, olevan ikuistettuna hääkuviin, saavan kalliin ruuan jne.? Ei hääpari tietenkään kehtaa sanoa mitään, saati käännyttää poiskaan, mutta tyylitöntä tuo on. Eri asia, jos olisi kyse jostain vähemmän intiimistä ja kustannuksiltaan olemattomasta tapahtumasta, vaikka lakkiaisista.

Vierailija
27/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääparin maksamat juhlat, joten ulkopuolisen ottaminen mukaan olisi mielestäni tyylitöntä. Selittäisin tilanteen ns. kotiapulaiselle ja antaisin hänelle vapaapäivän.

Vierailija
28/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 14:23"]Mutta ilmankos au-pairiudella on vähän huono maine joskus, kun tosiaan näkyy teitäkin perheitä löytyvän, jossa se nuori otetaan tosiaan vaan orjaksi sinne kotiin.[/quote]

Voi hyvät hyssykät, menikö nyt puurot ja vellit hieman sekaisin? Puhun hääkutsusta ja sinä puhut orjuudesta :D

Vierailija
29/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 14:23"]Mutta ilmankos au-pairiudella on vähän huono maine joskus, kun tosiaan näkyy teitäkin perheitä löytyvän, jossa se nuori otetaan tosiaan vaan orjaksi sinne kotiin.[/quote]

Voi hyvät hyssykät, menikö nyt puurot ja vellit hieman sekaisin? Puhun hääkutsusta ja sinä puhut orjuudesta :D

[/quote]

Hienosti taas irrotettu asia yhteydestä :) Tuolla aikaisemmassa viestissä, jonkä nyt jätit lainaamatta, puhuttiin että au-pair on perheessä töissä ja miten joku voi edes kuvitella vertaavansa au-pairia perheenjäseniin. Eli kellähän ne on nyt puurot ja vellit sekaisin ;)

Vierailija
30/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 15:26"]

[/quote]

Tuossa viestissä, jonka lainasit ei kyllä puhuttu hääkutsusta yhtään mitään, eikä myöskään siinä viestissä, johon tuo lainaamasi vastasi. Siinä keskusteltiin au-pairin asemasta perheessä ja surullista mutta totta, joillekin ne nuoret ovat vain ilmaista työvoimaa.

Vierailija
31/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen onko kutsu tarkoitettu myös au pairille, ihmettelen, miten käytätte argmenttina hänen pois jäännilleen sitä, että hääpari joutuu maksamaan ruoat. Tuskin se au pair niin paljon syö, että hääpari siitä menee konkurssiin tai juhlat pilalle.

Vierailija
32/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puuttuu tilannetajua niiltä jos eivät tajua, että vaikka aupair on sille perheelle perheenjäsen, ei se tarkoita että on sitä myös perheen ulkopuolella kutsuvierastilaisuuksissa esim. häissä. Mutta ei tämä nyt perille mene, ottakaa sinne häihin mukaan vaikka ketkä,  ei ole minulta pois.

Vierailija
33/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kehtaisi ottaa ketään hääparille vierasta henkilöä mukaani häihin. Lasteni tyttö- ja poikaystävät kuuluisivat myös kastiin VAIN jos suhde on ollut jo pitempään ja vakavalla pohjalla ja jos yhdessä asutaan.

Vierailija
34/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä menee nyt sekaisin Aupair ja palkattu siivooja ja lastenhoitaja. Mutta ne roolit on valitettavasti mennyt sekaisin myös ap:ltä.

Vierailija
35/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan au-pairille kiva ja antoisa kokemus nähdä suomalaiset häät (onko au-pair ulkomaalainen?). Hänhän on perheen jäsen. Toki olisin varmistanut hääparilta/kutsun lähettäneeltä, että onko ok. Lapsi on eri asia. 

Itse olin au-pairina Sveitsissä jo vuonna kirves ja kivi. Oli todella mukavaa ja kulttuurisesti antoisaa, kun sain kutsun häihin, synttäreille jja opa hautajaisissa olin mukana. Sen lisäksi mm. heidän lomamatkoilleen ja vietin päivän myös perheen äidin työpaikalla. Hän oli todella vaativassa kansainvälisessä työtehtävässä.

Ja näihin ei todellakaan pakotettu vaan sain itse valita haluanko mukaan. Olin tosiaan osa perhettä enkä puoli-ilmainen kotiorja:).

Viimeksi viime talvena oltiin Sveitsin alpeilla laskettelemassa ja kävin moikkaamassa heitä. Ne mun au-pair lapsetkin on jo aikuisia:). Ihanaa porukkaa!

Vierailija
36/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 16:33"]

Kyllä puuttuu tilannetajua niiltä jos eivät tajua, että vaikka aupair on sille perheelle perheenjäsen, ei se tarkoita että on sitä myös perheen ulkopuolella kutsuvierastilaisuuksissa esim. häissä. Mutta ei tämä nyt perille mene, ottakaa sinne häihin mukaan vaikka ketkä,  ei ole minulta pois.

[/quote]

Teilläkö muut ihmiset ja sukulaiset määrittelevät sen, kuka on teillä perheenjäsen ja kuka ei? Hyvänen aika...  Päättääkö vieraat teillä senkin montako lasta teette? Että kuinka monelle täytyy sitten tulevaisuudessa ostella synttäri- ja valmistujaislahjoja, tai kuinka monelle suulle täytyy sukujuhlissa budjetoida kun teidän perhe kutsutaan. Kyllä meillä ainakin nämä siteet muodostetaan ihan keskenämme perhepiirissä ja jos meidät jonnekin perheenä kutsutaan, niin sinne meidän mukana tulee halutessaan myös vaihtarimme. Ja ihan mielellään on lähtenytkin mukaan erilaisiin perhejuhliin - isäntäväet ovat ihan mielellään tavanneet vaihtarimme eikä ole heidän taloutensa kaatunut siihen, että tuli yksi "ylimääräinen" suu 

Vierailija
37/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:31"]

Onko vähän tylyä, jos minä teestentelen etten tiedä mitään miehen kutsusta, vaan luettelen vaan hommat mitä sillä aikaa pitää tehdä?

[/quote]

"luettelen hommat mitä pitää tehdä" olenko ainoa jolle tämä lause kuulostaa aivan kauheelta? Viikonloppunakin annatte listat, että tänään teet tämän, tämän ja tämän. Huhhuh 

Vierailija
38/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos häissä on valmis istumajärjestys? Tilanne on nolo kaikille osapuolille, jos au pairille ei ole varattu paikkaa. Hänestä pitäisi siis ainakin ilmoittaa hääparille eikä vaan ilmestyä paikalle.

Itse en kyllä laskisi au pairia perheenjäseneksi näissä virallisemman kutsun juhlissa, epävirallisemmat kyläilyt ovat eri asia.

Vierailija
39/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu kutsuun. Ei voi olettaa kutsujan tietävän ketä kuuuluu kunkin laajennettuun perheeseen juuri sillä hetkellä.

Toki voi soittaa kutsujalle ja kysyä miten au pairin kanssa toimitaan.

Vierailija
40/49 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sälytät syyn au-pairille ap? Voisiko miehesi soittaa hääparille ja kysyä onko ok? Olisihan se kiva kokemus au-pairille (jos itse haluaa). Hän ei siis ole mikään piika... Jos olet niin köyhä, ettei ole varaa hankkia kotiapulaista tai lastehoitajaa, niin ehkä olisi parempi olla ilman. Tai syytä miestäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme