Rumat asunnot Englannissa
Katsonut brittiläisiä asunnonvälitykseen liittyviä sarjoja ja herranen aika että kaikki asunnot on kämäisiä, suorastaan rumia. Joka seinä on kotikutoisennäköisesti maalattu eri värillä, sohvat ja useat kalusteet olisi Suomessa jo kaatopaikalla maatumisvaiheessa, oksettavat kokolattiamatot ja sitä tavaraa joka nurkka täynnä. Ihan kun siellä olisi pysähtynyt aika... Mikä siinä oikein on?
Kommentit (43)
Kannattaa katsella englantilaisia sisustuslehtiä, joissa näkee fiinimpää asumista.
On aivan upeita vanhempiakin taloja, kartanoita ja linnoja.
Muuttaisin heti sellaiseen, jos olisi mahdollista.
Ja ne puutarhat, oi oi...
Monessa maassa arvostetaan kauniita ja vanhoja taloja ulkopuolenkin kauneuden takia. USA:ssakin kauhistellaan näitä meidän kalseita kenkälaatikkoja, jotka vielä sisältäkin on maalattu sairaala-valkoisiksi. Varmaan joskus 20 vuoden kuluttua uskalletaan käyttää jotain väriä meilläkin. Johan on moderneimpiin saatu muodikasta harmaatakin sisustukseen.
Siellä kunnostetaan yli 100-vuotiaita taloja ihan tiptop -kuntoon, meillä kaadetaan kaikki kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa arvostetaan kauniita ja vanhoja taloja ulkopuolenkin kauneuden takia. USA:ssakin kauhistellaan näitä meidän kalseita kenkälaatikkoja, jotka vielä sisältäkin on maalattu sairaala-valkoisiksi. Varmaan joskus 20 vuoden kuluttua uskalletaan käyttää jotain väriä meilläkin. Johan on moderneimpiin saatu muodikasta harmaatakin sisustukseen.
Siellä kunnostetaan yli 100-vuotiaita taloja ihan tiptop -kuntoon, meillä kaadetaan kaikki kaunis.
Asuntokanta Briteissä on tosiaan jo lähtökohtaisesti paljon vanhempaa kuin meillä Suomessa. Kerrostalot toki usein uudempia, mutta rivi/paritaloja löytyy vaikka muille jakaa viktorianaikaisina - vielä vanhemmista sitten puhumattakaan.
Sehän on enemmän kehitysmaa kuin Suomi. Moni yllättyy. Ellei sitten ole itse hyvin varakas.
Mä ottaisin milloin vain brittiläisen kivisen mökin läheltä meren rantaa, joisin viskiä takkatulen ääressä. Pieni kosteus ei haittaisi kun kevät kukkineen tulee kuitenkin jo helmikuussa. Suomalaiset neukkubetonikuutiot loskaisessa ympäristössä valkoisella sisustuksella ei ole mun juttu lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Britit tuntuvat kaiken muun hyvän lisäksi vierastavan moderneja taloja. Suomessa taas vain ne oikeastaan käyvät ja kelpaavat. Jännä ero maiden välillä.
Briteille perinteet on tärkeitä. Kaikki vanha pitää säilyttää ja mitä vanhempi (=surkeampi), sitä parempi.
Britit pitää kylmästä ja siksi ikkunoissa on vain yksi lasi*. Jos haluaa käydä takapihalla, sinne pääsee vain kulkemalla omakotitalon läpi, koska omakotitalot on seinä seinässä kiinni toisissaan kuin valtavan pitkä rivitalo.
*Eivät suostu uusimaan ikkunoitaan tuulenpitäviksi, koska perinteet.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä se maatuvien aitojen ympäröimä betonilaatoilla, parilla kuolevalla kasvilla, romuilla ja savisella liejulla kyllästetty postimerkin kokoinen takapiha joka kodissa, johon sitten rakennetaan se talon tyyliin sopimaton lasi- ja betonisyylä "parantamaan" taloa.
Näitä nk. puutarhoita katselen kauhulla! Oikeestiko katsotaan ihan miellyttäväksi ja ihmisten pihakäyttöön sopivaksi n 3x5 metriä tontinviipale, joka aidattu kokonasan korkealla umpiaidalla??
Säälittävää. Mutta eivät kai muusta tiedä.
Puutarhurit sitten suunnittelevat niihin erilaisia alueita ja jopa jonkin kulkureitin. Ihan epätoivoista.
Sisällä eteisestä nousee jyrkät ja kapeat portaat tyylin aitan portaat riihen vintille. Olen vasta 50 vee, enkä arkikäytössä kyllä jaksasi noita nousta joka päivä. Miten huonojalkaiset ja vanhukset siellä edes pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä se maatuvien aitojen ympäröimä betonilaatoilla, parilla kuolevalla kasvilla, romuilla ja savisella liejulla kyllästetty postimerkin kokoinen takapiha joka kodissa, johon sitten rakennetaan se talon tyyliin sopimaton lasi- ja betonisyylä "parantamaan" taloa.
Näitä nk. puutarhoita katselen kauhulla! Oikeestiko katsotaan ihan miellyttäväksi ja ihmisten pihakäyttöön sopivaksi n 3x5 metriä tontinviipale, joka aidattu kokonasan korkealla umpiaidalla??
Säälittävää. Mutta eivät kai muusta tiedä.
Puutarhurit sitten suunnittelevat niihin erilaisia alueita ja jopa jonkin kulkureitin. Ihan epätoivoista.Sisällä eteisestä nousee jyrkät ja kapeat portaat tyylin aitan portaat riihen vintille. Olen vasta 50 vee, enkä arkikäytössä kyllä jaksasi noita nousta joka päivä. Miten huonojalkaiset ja vanhukset siellä edes pärjää?
On se oma piha-alue kuitenkin ihan kiva, omasta halusta sitten kiinni millaiseksi laittaa. Omalla pihalla kuitenkin voi grillata, istua iltaa, leikkiä lasten ja lemmikkien kanssa jne.
Kaksikerroksisten talojen lisäksi löytyy kyllä yksikerroksisia, sellainen onkin oikein oiva vaihtoehto esim. iäkkäämmälle joka ei halua portaissa liikkua.
Asunnot on todella ahtaita siellä. Asunu ite siellä kolmessa eri paikassa työntakia. Siinä rakentamisessa ei ole jotenkin järkeä.
Olisi kiva jos olisi ketju myös kivoista taloista ja suunnitteluratkaisuista. Esimerkiksi kaksikerrosrivitalomalli jossa kumpikin kerros on oma. Tai erillään olevat pientalot joissa tilaa luonnolle.
Niissä on myös melkein aina merkillisesti iso lämpöpatteri olohuoneen pitkällä seinällä. Kiva istuu sohvalla kun patteri hohkaa niskaan. Mutta ehkä sitä ei oikeasti lämmitetä, kuulemma siellä on hyytävän kylmää sisällä taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot on todella ahtaita siellä. Asunu ite siellä kolmessa eri paikassa työntakia. Siinä rakentamisessa ei ole jotenkin järkeä.
Tämä on ihan totta, esimerkiksi isoihin asuntoihin ja taloihin tottuneet amerikkalaiset ihmettelevät myös pieniä ja sokkeloisia brittiasuntoja. Toisaalta asukkaita on myös paljon pienillä kaupunkialueilla, joten rajoittaa neliöiden määrää ja siksi myös kaksikerroksiset asunnot yleisiä.
Olin käymässä Englannissa marraskuussa. Sisätilat ovat pieniä ja sokkeloisia. Kostea ilma tunkeutuu sisälle ja siksi sisällä aina palelee. Aamuisin sai aina pukea päälleen kosteat vaatteet, kokolattiamatto tuntui kostealta jne. Ulkona tuntui olevan lämpimämpää, kuin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne englantilaiset kämpät ovat kiinnostavan persoonallisen näköisiä.
Samaa mieltä. Katselen Barnaby-sarjaa usein ja ihailen niitä kauniita cottagetaloja niissä kylissä. Muuttaisin sellaiseen mielelläni. Taasko päästään tässä ketjussa siihen, että vain harmaa-valkoinen-musta neliskanttisuus on hienoa ja asumiskelvollista?
Vierailija kirjoitti:
Niissä on myös melkein aina merkillisesti iso lämpöpatteri olohuoneen pitkällä seinällä. Kiva istuu sohvalla kun patteri hohkaa niskaan. Mutta ehkä sitä ei oikeasti lämmitetä, kuulemma siellä on hyytävän kylmää sisällä taloissa.
Mikä nyt on kenenkin mielestä hyytävän kylmää. Mulla naapurilla on 15 astetta talossaan, puilla lämmittää. Minulle taas riittää 18 astetta.
Righmovelta voit katsoa minkälaisia koteja Englannista oikeasti löytyy
Foxtons taas välittää kämppiä Lontoossa
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsella englantilaisia sisustuslehtiä, joissa näkee fiinimpää asumista.
On aivan upeita vanhempiakin taloja, kartanoita ja linnoja.
Muuttaisin heti sellaiseen, jos olisi mahdollista.
Ja ne puutarhat, oi oi...
Eikä pelkästään lehtiä. Itse tein vuosia sitten 10 päivän puutarhabussimatkan siellä maaseudulla, oli kyllä todella mielenkiintoinen ja näkemisenarvoista riitti. Pelkästään Lontoossa kävijät jäävät paljosta vaille. Toisaalta, eivät kaikki halua mitään nähdäkään, kunhan arvostelevat yhden näkemänsä kohteen perusteella muiden maiden talot ja ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britit tuntuvat kaiken muun hyvän lisäksi vierastavan moderneja taloja. Suomessa taas vain ne oikeastaan käyvät ja kelpaavat. Jännä ero maiden välillä.
Briteille perinteet on tärkeitä. Kaikki vanha pitää säilyttää ja mitä vanhempi (=surkeampi), sitä parempi.
Britit pitää kylmästä ja siksi ikkunoissa on vain yksi lasi*. Jos haluaa käydä takapihalla, sinne pääsee vain kulkemalla omakotitalon läpi, koska omakotitalot on seinä seinässä kiinni toisissaan kuin valtavan pitkä rivitalo.
*Eivät suostu uusimaan ikkunoitaan tuulenpitäviksi, koska perinteet.
Eivät voi uusia ikkunoitaan tuulenpitäviksi, koska köyhyys.
Hyikauhistus! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottavia kirkkaan limen, violetin ja pinkin värisiä maalattuja homeisia seiniä ja paskaisia kokolattiamattoja. Kylmä- ja kuumahanat erikseen. Englanti on todellakin kehitysmaa.
Tää on just mitä nähnyt noissa sarjoissa. Ymmärrän että kaikki asunnot ei ole näin, mut suurin ainakin telkkarissa on. Lähinnä kiinnostaa, että miksi näin? Onko se vaan tapana vai onko englantilainen ”sisustus” siellä suositumpaa?
Olen asunnut Englannissa nyt lähes 15 vuotta ja aika harvoin tulee kokolattiamattoja vastaan. Yhdessä kämpässä mitä vuokrasin olin uusi kokolattiamatto makkarissa, mutta muussa kämpässä puulattia. Vaihtarina kun olin nuorena Englanissa muistan kuinka isäntäperheellä oli kokolattiamatto jopa kylppärissä mikä oli kyllä täysin järjetöntä. Uusiin taloihin ei yleensä enää laiteta noita kokolattiamattoja.
Minusta ne englantilaiset kämpät ovat kiinnostavan persoonallisen näköisiä.