Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olen ennen kuukautisia aina niin kamala hirviö?

Vierailija
28.06.2013 |

Nytkin varmaan meni välit kavereihin, kun kiukuttelin ja vittuilin heille kuin heikkopäinen. Piti viettää mukava juhannus porukalla mökillä, mutta se meni pilalle minun takiani. Mulla oli koko ajan paha mieli jostakin selittämättömästä syystä (tai no menkat ja hormonitoimintahan siihen oli syynä) ja olin ihan kamala. Mua hävetti olla niin kiukkuinen, mutta en osannut lopettaa riidan haastamista. Kun mulle huomautettiin asiasta, niin se vain lietsoi käytöstäni.

Kuukautiset alkoi maanantaina ja nyt loppuviikosta olen leppynyt taas omaksi itsekseni. Hävettää ihan kamalasti. Olin niin kuin pahainen teini. Onko enää edes normaalia, että pimahtaa ihan täysin menkkojen takia? Kiukutteletteko te muut koko ajan? Ja mikä siinä on evoluution kannalta se pointti, että naisen pitää olla niin äreä menkkojen aikaan?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:29"]

Estrogeenin tuotanto romahtaa.Pms oireet pahenee, kun ikää tulee lisää. Mulla ei ollut oireita nuorena. Nyt olen 48v. ja on masennusta,itkuisuutta,ärtyneisyyttä ja halua eristäytyä yksinäisyyteen. Mulla ei ole vielä vaihdevuosia, on testattu. Kuukautisten alkaessa virtaa taas estrogeeni.  Vältä sosiaalisia kontakteja ennen menkkoja. Kokeile b 6 vitamiiniä.

[/quote]

Mä olen vasta 26-vuotias, joten ei mulla estrogeenin tuotantokaan ole romahtanut. Minkähänlainen olen sitten sinun iässäsi, jos nytkin olen jo tällainen...

-ap

[/quote]

Kyllä se tuotanto voi vähentyä/heitellä erisyistä ja eri-ikäsenä...ja kyllä mullakin alkoi 26 oireilut ja nyt 42v ja ihan hirveet. Pahenee ja tulee lisää. 

Vierailija
22/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon on tepsiviä lääkkeitä, esim fluoksetiini, mutta huomattavasti pienemmillä annoksilla kuin sitä käytettäisiin esim. masennukseen, ja käytetään vain oireiden aikaan.

Jos asut Etelä-Suomessa, niin Vita-terveyspalveluiden lääkäriasemalla Mikonkadulla Helsingin keskustassa Varpu Ranta on PMS-oireisiin perehtynyt gynekologi.

Mutta ens alkuun pyydät anteeksi ja sanot syyn ystävillesi, ja että aiot opetella käyttäytymään myös pms-aikaan. Jo asian tiedostaminen auttaa: kun teidät, että kyseinen asia ei ahdista/suututa enää viikon päästä, voit lakata miettimästä sitä myös pms-aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten voi myös helpottaa, niin on minulle käynyt. Raivon sijaan on tullut masennus just siinä viikkoa ennen menkkoja, mutta se kestää vaan sen pari päivää. B-vitamiini juu, samoin D kannaµg.ttaa ottaa säännölliseen käyttöön eikä mitään suositeltua 7,5 µg vaan vähintään 25-50

Vierailija
24/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:48"]

"Annoin tosiaankin tulla oikein täyslaidallisen, haukuin kaiken ulkonäöstä lähtien ja syyllistin vielä muita käytöksestäni."

Siis oikeasti; mitenkä tällaiselle käytökselle, josta puuttuu alkeellisinkin peruskunnioitus toisia ihmisiä kohtaan, satelee ymmärrystä noinkin paljon? En väittänyt etteikö pms vaikuttaisi, ja kuten sanoin, mulla itselläni on myös harmia voimakkaista oireista, mutta ethän sä voi olla noin täysin vastuuton siinä kohtaa että "mutkun pms se oli, en minä." Siis jollet sä pysty olemaan alkeellisestikaan ihmisiksi, niin telkeä itsesi niinä päivinä vaikka jonnekin varastoon. Ja sitten vielä menet ja kittaat alkoholia, vaikka tiedät varmasti mitä tuleman pitää. Onneksi ei olla kavereita! Jäisi tasan viimeiseksi tapaamiskerraksi, mikäli tulisit mun juhliin käyttäytymään noin.

[/quote] Sulla ei selkeästi ole kokemusta tästä. Ja olet onnekas kun ei ole.

Noi reaktiot voi nimittäin tulla ihan yllättäen. Ei sitä ajattele silloin sillä hetkellä, että ai tää on pms.

Sitten vasta jälkeenpäin, kun huomaa, että jahas kuukautiset alkoi, sitä tajuaa, että tästähän se kaikki johtuikin.

Tietty ap voisi kyllä pitää kirjaa menkoistaan ja arvioida milloni niitä oireita saattaisi esiintyä seuraavan kerran. 

Mutta valitettavasti jos on vaikka epäsäännölliset kuukautiset, niin toi arvioiminen voi olla hankalaa. E-pillerit ehkä auttaa siihen, etä voi ainakin vähentää ja siirtää niitä kuukautisia ja saada säännöllisimmiksi.

Toisaalta kaikki ihmiset ei ole mitään pillereiden syöjiä. Kuten esim. minä. Koen e-pillerit hirveen hankaliksi ja tosiaan se veritulppa ei kiinnosta kun on muutenkin noita verisuonivaivoja.

Vierailija
25/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin kohdun limakalvojen polttamisesta. Tämä ei tietty sovi nuorille ihmisille, joilla ei ole vielä lapsia.

Vierailija
26/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:49"]

Mä niin tiedän, että noita oireita ei voi vain hillitä kun ne tulee. Ne vaan tulee. Ja yllättäen ihan puskan takaa. Eikä mua auta yhtään se, että en ole pitänyt koskaan kirjaa kuukautisistani, jolloin en osaa aina oikein varautua.

[/quote]

Sama juttu. Hävettää myöntää, mutta minäkään en ole pitänyt kirjaa kuukautisistani. Aavistin vain ennen reissuun lähtöä, että ne saattaa alkaa lähipäivinä. En muista, osasinko ajatella, että pms-oireet on syy kiukutteluun. En osannut hillitä käytöstäni ja jotenkin ajattelin, että antaa sitten mennä vaan, kun en kuitenkaan varmasti saa enää anteeksi kavereilta. Maanantaina asia valkeni mulle, kun menkat alkoi.

Ei ne oireet joka kerta näin vahvat ole, otsikossa onkin virhe, kun kirjoitin, että _aina_ olisin ihan kamala. Toki väsymys, stressi, alkoholi ja suuret odotukset reissusta saattoivat tehdä osansa.

Vierailija
27/30 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Jos sinulla on älypuhelin, esim iphone, suosittelen Womanlog-nimistä appia tai muuta vastaavaa. Siitä voi seurata tarkkaan, milloin tulee seuraavat kuukautiset. Itseäni kiukuttaa sekä kuukautisten että ovulaation aikana, joten ohjelmasta on helppo seurata, milloin pitää olla varuillaan. Sitten kun huomaat, että kuukautiset tulevat parin päivän päästä, keskustele miehesi ja mahdollisesti lähipiirisi kanssa, että torstaina saatan olla ihan kamala, koita olla pitkämielinen, ja kiinnitä samalla omaan käytökseesi huomiota. Keskustelu ja varautuminen siis.

Vierailija
28/30 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi pms-hirviö ilmoittautuu joukkoon surkeaan. Kiitos noista vitamiinivinkeistä. Itsekin voin todeta että silloin kun se kiukkupuuska tulee niin se vaan vie mennessään. omalla kohdalla kärsijänä on ollut mies ja ystävien, liikunnan ja omaan rauhaan käpertymisen olen todennut auttavan. Parasta on kyllä silloin saada keskittyä pari päivää vain itseensä.

Vierailija
29/30 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyri pysyttelemään sisätiloissa", höpö höpö. Kunnon liikunnalla on merkittävä vaikutus hormoonitasapainon säätelyyn, samoin muuten ruokavaliolla.

Urheile, urheile, urheile ja syö hyvin.

Vierailija
30/30 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ennemminkin ennen menkkoja masennusta. Joillain naisilla hormonien aiheuttamat mielialojen vaihtelut voivat olla niin vakavia, että heille määrätään masennuslääkkeitä tietyksi aikaa kiertoa.

Kokeile, auttaisiko sinua, jos söisit jotain voimakasta b-vitamiinivalmistetta? Minusta tuntuu, että nykyään sen ansiosta olen paljon normaalimpi. Aiemmin käyttäydyin ajoittain jopa itsetuhoisesti kun ahdistus ja masennus oli niin pahaa. Kun menkat sitten alkoivat, se katosi ja olin taas ihan normaali. Nykyään olen enää hiukan alakuloinen ja liikutusherkkä muutaman päivän, ei mitään sellaista kamalaa kuin ennen. Ellei tuo b-vitamiini olisi auttanut, olisin varmasti yrittänyt hakea jotain muuta apua. Vaikka tiesin, että masennukseni johtuu hormoneista ja menee aina ohi, ei se vähentänyt yhtään sitä paskaa fiilistä ja vaikeuksia, joita se aiheutti muuhun elämääni.

Odotan vaan kauhulla, miten pahasti mun pää sekoaa, jos joskus onnistun tulemaan raskaaksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi