Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En päässyt opekouluun. Haistakaa pasha...

Vierailija
28.06.2013 |

Joo, sieltähän ne luokanopettajakoulun pääsykoetulokset tuli postissa. Ihan täysin pieleen meni ainakin haastattelu. En vain ollut riittävän hyvä. Enkä taatusti hae enää.

Silti kuitenkin harmittaa sen verran, et pitää sano; toivottavasti nämä kympintytöt ovat sitten hyvä opettajia. Ymmärtävät sellaisia oppilaita, joille oppiminen on vaikeaa (eivät todellakaan ymmärrä!), osaavat pitää kuria (eivät osaa, hah hah), ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle, kun ovat tutkintonta suorittaneet (pari vuotta ja burn out jo vaivaa). Nautin, kun ovat jossain Kontulassa opettajina kaikkien mamujen keskellä (tai ihan missä vain koulussa) ja yrittävät pitää kuria. Lisäksi mamut eivät kunnioita heitä pätkääkään, kun ovat naisia. No mutta, tasa-arvoa ei ole vielä saavutettu kun opettajista vasta 70% on naisia. Ei kai siinä sitten...

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy nyt kyllä kehua opettajia. Poikani menee kohta kolmannelle luokalle. Päiväkodissa aina tuntui löytyvän jotain kritisoitavaa ja oikein kaivettiin niitä negatiivisia asioita. Jotenkin jo turruin siihen, että ok, me nyt ei olla mitään. Se peilautui  pojan ja minun suhteeseenikin sillä tavalla, että yritin suojella poikaa haukkuvia koiria vastaan. Jotenkin tuli sellainen olo, että maailma ei hyväksy poikaani.

Tämä kouluaika on tuntunut ihan hermolomalta. Opettajat ovat kyllä kahden vuoden ajan vaihtuneet tiuhaan (taitaa olla jo neljäs tulossa) äitiyslomien vuoksi, mutta ne, jotka ovat olleet, ovat kyllä toimineet empaattisesti ja toista kunnioittaen ja turhista nipottamatta. Ikään kuin he ymmärtäisivät ihmisluonnetta paremmin ja tajuaisivat, että kaikkien ei tarvitse olla samasta muotista valettuja.

Vierailija
2/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, että et päässyt opiskelemaan opettajaksi, ap. Asenteessasi on jotain vialla. Syytät muita omasta epäonnistumisestasi.

Kasva pari vuotta ja yritä sitten uudestaan, jos vielä kiinnostaa. Mene vaikka koulunkäyntiavustajaksi siksi aikaa ja opi niiltä, jotka ovat valmistuneet tuosta paikasta, johon mielestäsi valitaan vääränlaisia opiskelijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:09"]

piti jatkaa Ei painanut aiemmat koulutukset vaakakupissa, kun hain lastentarhanopeksi. Ei empaattisuus, motivaatio, kohteliaisuus, hyvät vastaukset kysymyksiin, ei omat lapset, ei mikään. Sain surkeat pisteet yksilöhaastattelusta, jotka jättivät minut puolen pisteen päähän varapaikoillekaan pääsystä, olen tästä todella loukkaantunut. Minusta haastattelu meni tosi hyvin ja tämä ristiriitaisuus tuntuu aivan epätodelliselta. Alan vaihtoa ei hyväksytä, halutaan antaa opiskelupaikat vain nuoremmille. Minulla ennestään esim. sairaanhoitajan tutkinto ja kasvatustiet. appro tehtynä yms. enkä silti muka olisi soveltuva alalle.

[/quote]

Miten sairaanhoitajan koulutus ja kasvatustieteen perusopinnot tekisivät sinusta soveltuvan opettajaksi?

Vierailija
4/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen tosiaan ihan järkyttynyt suoraan sanoen. Eikö olisi hyvä että opiskelijoiden joukossa olisi eri ikäisiä. En kuitenkaan vielä ole 4 kymppinenkään. Tiedän tasan tarkkaan että olisin hyvä lastentarhanopettaja, mutta olisi varmaan pitänyt sitä oikein toitottaa haastattelussa ja kehua itseään ylen määrin epäluonnollisesti. Mielestäni ylitin itseni haastattelussa ja vastasin kaikkiin kysymyksiin empimättä, yhtä vastausta vaan jouduin hetken miettimään. Puhuin turvallisesta päiväkodista, yksilöllisyyden huomioon ottamisesta, läheisyydestä, viittasin etukäteisartikkeliin yms. Toin myös realistisesti esille työn haasteet. Omat hyvät ja huonot puoleni olin miettinyt tarkkaan. Ajattelin että vielä kerran tällä elämänkokemuksella ja työkokemuksella haen unelmieni ammattiin. Tuntuu niin pahalta ettei sellainen pääse joka todella haluaisi ja osa koulutuksessa olijoista kuitenkin vaihtaa opettaja puolelle.

Vierailija
5/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olipa yleistävä kirjoitus! Itse lähdin aikuisiällä OKL:ään lukemaan toista tutkintoa. Olen ollut aikanaan kympin tyttö ja loistavat yo-paperit, suorittanut luokanopekoulutusta vaativamman yliopistotutkinnon, olen ulospäinsuuntautunut ja minulla on erinomainen yleissivistys. Halusin OKL:ään, koska se oli minulle vanha haave ja tiesin, että tulen nauttimaan työstä.

Täytyy kyllä senkin verran murskata ap:ta, että OKL:ssä oli tosi fiksuja nuoria. Kaikilla oli suhteellisen hyvä koulutausta, empaattisia, ulospäinsuuntautuneita, iloisia, motivoituneita ja kaikin puolin valionuorisoa. Ei "kympin tyttöys" tee kenestäkään typerystä. Se kertoo kunnianhimosta ja ahkeruudesta. Ahkeruus on aina hyve.

Vierailija
6/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:00"]

Hyvä, että purat katkeruuttasi, mutta oletko aivan varma, ettei näillä "kympin tytöillä" ole valmiuksia opettajaksi?

[/quote]

No mitäpä luulet; jos koulu on ollut pelkkää laskettelua, onko sinulla esim. valmiutta asettua sellaisen asemaan ja ymmärtää, jonka on vaikea oppia? Ei varmasti ole. 

Luulen, että kympintytöt ovat vain teoriassa hyviä. Käytännössä surkeita, vaikka varmasti opettajina toimivatkin.

-ap

[/quote]

No, mulle koulu oli aina helppoa, ei minkäänlaisia vaikeuksia missään aineessa. Ei minusta silti ole vaikeuksia ymmärtää niitä, joille oppiminen on vaikeaa. En tosin ole opettaja, mutta luokanopettajan sijaisena olen toiminut.

Vierailija
7/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, Ap, jaksat hokea noista kympintytöistä?!? Säälittävää...

Opiskelukaverini OKL:ssa olivat kyllä kaikkea muuta kuin sitä. Oli paljon hauskoja ja lahjakkaita naisia, ei välttämättä lainkaan kympintyttöjä, mutta usein varsinaisia monitaitureita vähän joka alalla, aktiivisia ja kovia harrastamaan, kuten joku täällä jo kirjoittikin. Meidän vuosikurssilla oli myös noin 1/3 miehiä, jotka olivat naisten tapaan avoimia, älykkäitä, sosiaalisia ja monessa elämän osa-alueessa taitavia, mutteivät kuitenkin mitään koulujen hikaripoikia. Kyllä ne kympintytöt varmaan hakee pikemminkin kauppakorkeaan, lääkikseen, oikikseen jne. ja pääsevät sinne. Itse pääsin OKL:een ekalla hakemisella suoraan lukiosta M:n yo-paperein ja 8,8:n keskiarvolla. Hyvä, että sä et päässyt. Et olisi sinne varmasti oikein sopinutkaan. 

Vierailija
8/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tästä tulee näin ihan mututuntumalla sellainen kuva, että olet saattanut olla haastattelussa vähän sellainen mekaaninen ja etäinen? Siis kun en usko, että ne kiinnittää huomiota tuollaiseen, että tuleeko vastaus empimättä vai ei, vaan ehkä johonkin aitouteen ja varauksettomuuteen? Että ne enemmän ehkä katsovat vuorovaikutusta haastattelijan kanssa eivätkä sellaisia nippelitietoja, jotka selviävät siellä koulussakin sitten. Suurin osa varmaan haastatteluun asti pääsevistä on motivoituneita ja halukkaita kouluun pääsemään, joten se ei liene kovin suuri kriteeri.  En ole kyllä ikinä ko. koulutukseen hakenut joten voin olla väärässäkin..

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:27"]

Ap, olen tosiaan ihan järkyttynyt suoraan sanoen. Eikö olisi hyvä että opiskelijoiden joukossa olisi eri ikäisiä. En kuitenkaan vielä ole 4 kymppinenkään. Tiedän tasan tarkkaan että olisin hyvä lastentarhanopettaja, mutta olisi varmaan pitänyt sitä oikein toitottaa haastattelussa ja kehua itseään ylen määrin epäluonnollisesti. Mielestäni ylitin itseni haastattelussa ja vastasin kaikkiin kysymyksiin empimättä, yhtä vastausta vaan jouduin hetken miettimään. Puhuin turvallisesta päiväkodista, yksilöllisyyden huomioon ottamisesta, läheisyydestä, viittasin etukäteisartikkeliin yms. Toin myös realistisesti esille työn haasteet. Omat hyvät ja huonot puoleni olin miettinyt tarkkaan. Ajattelin että vielä kerran tällä elämänkokemuksella ja työkokemuksella haen unelmieni ammattiin. Tuntuu niin pahalta ettei sellainen pääse joka todella haluaisi ja osa koulutuksessa olijoista kuitenkin vaihtaa opettaja puolelle.

[/quote]

Vierailija
9/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:25"]

En ihmettele, että et päässyt opiskelemaan opettajaksi, ap. Asenteessasi on jotain vialla. Syytät muita omasta epäonnistumisestasi.

Kasva pari vuotta ja yritä sitten uudestaan, jos vielä kiinnostaa. Mene vaikka koulunkäyntiavustajaksi siksi aikaa ja opi niiltä, jotka ovat valmistuneet tuosta paikasta, johon mielestäsi valitaan vääränlaisia opiskelijoita.

[/quote]

Anteeksi vain, mutta kirjoitin kyllä tuossa aikaisemmin myös että en vain ollut riittävän hyvä ja piste. Edelleenkään, se ei kuitenkaan estä minua arvostelemasta valittuja ja kriteereitä millä opiskelijat kouluun otetaan. 

Suoraan sanottuna, olisin varmasti ollut aika surkea ope. Parempi kuitenkin huomata se nyt ja tuskin enää uudelleen haen. Ja ihan on elämänkokemusta taatusti enemmän, kuin jollain 19-v. ylioppilaalla. Ikää on jo hieman enemmän. En kuitenkaan ikäloppu sentään ole. Olisin olettanut, että silläkin voisi olla jotain painoarvoa, kuten tuossa eräs toinenkin kirjoittaja ihmetteli samaa asiaa.

-ap

Vierailija
10/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin haastattelusta muuan muassa keinoista hallita sressiä ja siihen mielestäni ihan hyviä vastauksia annoin. olen ollut sairaanhoitajan työssä monissa paineenalaisissa tilanteissa, esim. saattohoito, siarauskohtaukset. Tullut toimeen työtovereiden kanssa työyhteisön jäsenenä. Miten en monessa sopassa keitettynä pärjäisi lastentarhanopettajan työssä? Pidän lapsista ja heidän aitoudestaan ja toin myös tämän esille haastattelussa. 20 min. oli ilmeisesti liian lyhyt aika tuoda riittävästi asioita esiin, vaikka puhuin minkä ehdin.Että ketuttaa.

Vierailija
11/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:01"]

Hyvä että et päässyt!

Tuollaista hlöä kavahtaisi jokainen lapsi kun vanhemmatkin tekisivät niin.

[/quote]

Ihmisillä onkin yleensä myös työn ulkopuolinen elämä ja kai sitä voi olla sotkematta varsinaiseen työhön. Näistä tytöntylleröisistä en sitten tiedäkään...

-ap

[/quote]

Halveksuisitko tyttöoppilaita samalla tavalla? Arvostaisitko vain "reippaita poikia"? 

Erittäin hyvä ettei sinua valittu, et todellakaan soveltuisi opettajaksi.

Vierailija
12/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:33"]

Miksi, Ap, jaksat hokea noista kympintytöistä?!? Säälittävää...

Opiskelukaverini OKL:ssa olivat kyllä kaikkea muuta kuin sitä. Oli paljon hauskoja ja lahjakkaita naisia, ei välttämättä lainkaan kympintyttöjä, mutta usein varsinaisia monitaitureita vähän joka alalla, aktiivisia ja kovia harrastamaan, kuten joku täällä jo kirjoittikin. Meidän vuosikurssilla oli myös noin 1/3 miehiä, jotka olivat naisten tapaan avoimia, älykkäitä, sosiaalisia ja monessa elämän osa-alueessa taitavia, mutteivät kuitenkin mitään koulujen hikaripoikia. Kyllä ne kympintytöt varmaan hakee pikemminkin kauppakorkeaan, lääkikseen, oikikseen jne. ja pääsevät sinne. Itse pääsin OKL:een ekalla hakemisella suoraan lukiosta M:n yo-paperein ja 8,8:n keskiarvolla. Hyvä, että sä et päässyt. Et olisi sinne varmasti oikein sopinutkaan. 

[/quote]

Ja et näe mitään ongelmaa siinä, että miehiä on noin vähän? Helsingissä esimerkiksi viime vuonna 80% päässeistä oli tyttöjä! Tietenkään se ei ole näin päin ongelma, mutta auta armias jos luvut olisivat toisin päin. Niin johan olisi vaikka mitä projektia pystyssä naisten värväämiseksi kouluun. Valitettavasti (omat kouluajat, niistä nyt niin pitkää vielä ole) en jaksa uskoa, että ilmapiiri on pitemmän päälle kouluissa hyvä, kun ne naisistuvat näin paljon. Varmasti siellä on hyvä naisopettajiakin, mutta tällainen vinoutuma ei voi olla hyväksi. Nyt tietenkin tulee syyttelyä, että voisihan miehet HAKEUTUA alalle, mutta ehkä pääsykokeet ovatkin miehille vaikeammat. Voisivatha naisetkin hakeutua insinööreiksi, mutta eivät hae. Ehkä pääsykokeet ovat heille keskimäärin vaikeampia kuin miehille. Eli turha vinkua tässä suhteessa epätasa-arvosta, jos vaikka palkat ovat miehillä isommat.

Niin ja noilla luettelemasi alat naisistuvat myöskin kovaa vauhtia ja tulokset näkyvät...

Naiset ottavat opentyönsä monesti liian henkilökohtaisesti. Sitten jäädään saikulle ja sitä rataa. Ylipäätään kouluun pitäisi valita sekä hyviä että "huonojakin" oppilaita, jotta opettajista tulisi tässä suhteessa avarempia.

Ruotsinopettajat ovat painajaismainen esimerkki; poikkeuksetta jotain hikari tyttöjä/keski-ikäisiä naisia, joilta puuttuu huumorintaju ja joita murrosikäiset arvostavat kaikkein vähiten koko koulumaailmassa.

-ap

Vierailija
13/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:35"]

[/quote]

Anteeksi vain, mutta kirjoitin kyllä tuossa aikaisemmin myös että en vain ollut riittävän hyvä ja piste. Edelleenkään, se ei kuitenkaan estä minua arvostelemasta valittuja ja kriteereitä millä opiskelijat kouluun otetaan. 

Suoraan sanottuna, olisin varmasti ollut aika surkea ope. Parempi kuitenkin huomata se nyt ja tuskin enää uudelleen haen. Ja ihan on elämänkokemusta taatusti enemmän, kuin jollain 19-v. ylioppilaalla. Ikää on jo hieman enemmän. En kuitenkaan ikäloppu sentään ole. Olisin olettanut, että silläkin voisi olla jotain painoarvoa, kuten tuossa eräs toinenkin kirjoittaja ihmetteli samaa asiaa.

-ap

[/quote]

Miten voisit opettaa esimerkiksi vaikeammin oppivia, jos asiat eivät itsellesikään ole selviä? Erään tuntemani opettajankouluttajan mukaan kympin tytöt ovat niitä parhaita opettajia, koska osaavat opetettavan aineksen ja heillä on koulutuksessa paras valmius opiskella pedagogiikkaa, kun opettajankouluttajien ei tarvitse keskittyä paikkaamaan heidän kohdallaan aukkoja yleissivistyksessä. Miksi sinun kohdallasi olisi pitänyt arvostaa erikseen sitä, että olet haahuillut vuosia elämästäsi sinne tänne?

Vierailija
14/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:41"]

Hyvä että et päässyt!

[/quote]

Ihmisillä onkin yleensä myös työn ulkopuolinen elämä ja kai sitä voi olla sotkematta varsinaiseen työhön. Näistä tytöntylleröisistä en sitten tiedäkään...

-ap

[/quote]

Halveksuisitko tyttöoppilaita samalla tavalla? Arvostaisitko vain "reippaita poikia"? 

[/quote]

Tietenkin arvostaisin!

Voin kysyä sinulta, oletko sitä mieltä, että nämä hyvät oppilaat, joista tulee opettajia ymmärtävät ns. huonoja oppilaita, joilla vaikea oppia vaikkapa tiettyä ainetta (siis eivät ole mitään adhd-tapauksia)? Osaavatko asettua heidän asemaan vai turhautuvatko? 

-ap

Vierailija
15/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-ap

[/quote]

Et ollut riittävän hyvä eli muut olivat sinua parempia. End of story.

Vierailija
16/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni ollut mekaaninen haastattelussa, mutta voihan se olla että olin miettinyt vastauksia liikaa etukäteen. Yllättäviäkin kysymyksiä tuli. Ihan järkeenkäyvä poitti kyllä. Toisaalta minusta se kertoo myös motivaatiosta, että on valmistautunut hyvin ja minulta se vei pois jännitystä. Ja ei vajaa nelikymppiset ole enää yleensä samanlaisia iloisia höpöttäjiä kuin kaksikymppiset. Olin kuitenkin oma itseni ja lämpimästikin puhuin ainakin osan aikaa. Helpottaa että täällä voi purkaa mieltään, enhän toki ollut ainoa rannalle jäänyt. Harmittaa vaan kun pisteeni olivat niin huonot kuin tuppisuut olisivat ansainneet.

Vierailija
17/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis itse mies? Kyllähän teknisille aloille hakeutuu pääasiassa miehiä, eikä kukaan ole kampanjoimassa naiskiintiön puolesta..luulenpa kyllä, että miehet eivät hakeudu opettajiksi ja sairaanhoitajiksi jne ihan vain huonon palkan takia. Jos luokanopet saisi keskimäärin 7 tonnin kuukausipalkkaa, niin varmaan alkaisi löytyä alasta kiinnostuneita miehiäkin.

Sulla on kyllä muutenkin vähän vääristynyt näkemys- jos joku saa koulussa huonoja numeroita siksi, ettei ole motivaatiota ja/tai äly ei riitä, niin eivät ne riittäisi opiskelemaan korkeakoulussakaan saati että tämä henkilö olisi kykenevä opettamaan muita.

Vierailija
18/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:41"]

Hyvä että et päässyt!

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

Tietenkin arvostaisin!

Voin kysyä sinulta, oletko sitä mieltä, että nämä hyvät oppilaat, joista tulee opettajia ymmärtävät ns. huonoja oppilaita, joilla vaikea oppia vaikkapa tiettyä ainetta (siis eivät ole mitään adhd-tapauksia)? Osaavatko asettua heidän asemaan vai turhautuvatko? 

-ap

[/quote]

Osaavat, koska voivat älyllisen kapasiteettinsa avulla opiskella ja hyödyntää erilaisia oppijoita koskevaa tutkimusta (huom. esimerkiksi adhd ei tarkoita HUONOA oppijaa).

Hmm, laittaisitko sinä esimerkiksi Down-lapsia hoitamaan Down-aikuiset?

Vierailija
19/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: eikä oppimisvaikeuskaan tarkoita, että kyse on HUONOSTA oppilaasta! Vaan tarvitaan erilaisia opetusstrategioita, joiden omaksumiseen teoreettisesti lahjakkailla opettajilla on parhaat valmiudet.

Vierailija
20/77 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:49"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Miten voisit opettaa esimerkiksi vaikeammin oppivia, jos asiat eivät itsellesikään ole selviä? Erään tuntemani opettajankouluttajan mukaan kympin tytöt ovat niitä parhaita opettajia, koska osaavat opetettavan aineksen ja heillä on koulutuksessa paras valmius opiskella pedagogiikkaa, kun opettajankouluttajien ei tarvitse keskittyä paikkaamaan heidän kohdallaan aukkoja yleissivistyksessä. Miksi sinun kohdallasi olisi pitänyt arvostaa erikseen sitä, että olet haahuillut vuosia elämästäsi sinne tänne?

[/quote]

Jaa, voi kai työntekoakin kutsua haahuiluksi. Ja kun kuuntelee noin opettajien (on jopa sellaisia tuttuja) juttuja, niin eipä ole kaikkien osalla kehumista yleissivistyksestä. Ihan tavallisista päivittäisistä ollaan ulalla. 

Kyllä olen selvinnyt koulut lävitse. Tietyt aineet ovat itselleni olleet vaikeita ja ehkä ovat vieläkin, mutta täydellisiä yksilöitäkö sinne kouluun haetaan? 

Minulle on ihan sama mitä mieltä sinä olet, mutta en vain valitettavasti usko näin täydellisten tyttöjen tekevän hyvää opettajien arvostukselle. VAikeudet lisääntyvät tulevaisuudessa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla. Siinä ei kuule paljoa hyvätkään pedagogiset taidot auta, kun joku muslimi pitää naispuolista opettajaa pelkkänä lihanpalana.  

-ap