Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että kutsutaan vain avoliiton toinen puoliso häihin?

Vierailija
28.06.2013 |

Siskoni mainitsi, että hänen avomiehensä sai kutsun häihin. Kutsussa vain miehen nimi, eli yksin on mentävä. Sisko ja miehensä ovat olleet pari jo muistaakseni kolmisen vuotta, ja hääpari kyllä tuntee heidät molemmat, joskin siskon mies on heille läheisempi. Onko tämä nyt ihan korrektia? Minusta outoa, ettei kutsuta toista kun kuitenkin yhdessä asuvat.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

Vierailija
2/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia kutsua esim. työkavereita ilman puolisoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole korrektia. Avec pitäisi aina olla mahdollisuus ottaa mukaan ja jos on naimisissa oleva ihminen, molemmat kutsutaan automaattisesti. Todella törkeä etikettivirhe tulevalta avioparilta.

Vierailija
4/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsua avec? Miksi kukaan kutsuisi häihinsä jotain tyyppejä joita tuskin edes tuntee? Ei sitä virttä jostain hyvistä käytöstavoista taas, kiitos.

Vierailija
5/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elin avoliitossa ennen avioitumistamme, eräs uskova pari kutsui meidät häihinsä erilisillä kutsukorteilla. Saimme kumpikin oman, erillisen kutsun. Kyllä  se minusta oli heidän tapansa osoittaa mieltään, kun samaan osoitteeseen tulee kaksi erillistä kutsua. Olimme kuitenkin jo kihloissakin.

Vierailija
6/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ainakin aviopuolisot ja kihlakumppanit pitää kutsua ilman muuta. (Ehkä myös pitkään seurustelleet. Lapset voi jättää kutsumattakin.)

Vierailija
7/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskosi on niin ärsyttävä etteivät siksi kutsuneet?

Vierailija
8/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

avomiehelleni (15v yhdessä ja lapsi on) tuli astekaveriltaan kutsu häihin omalla nimellä ilman avecia. Yksin menee. Tunnen kyllä sulhasmiehen ja tavannutkin olen usein, morsianta en ole nähnytkään. minusta on ihan ok.

Vierailija
9/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:58"]

avomiehelleni (15v yhdessä ja lapsi on) tuli astekaveriltaan kutsu häihin omalla nimellä ilman avecia. Yksin menee. Tunnen kyllä sulhasmiehen ja tavannutkin olen usein, morsianta en ole nähnytkään. minusta on ihan ok.

[/quote]

Po ala-astekaveriltaan

Vierailija
10/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko mä sinkkuna vaatia, että saan tuoda (vaikka ihan naispuolisen) kaverin mukana häihin, jos kerran hääparille käytännössä tuntemattomat avopuolisotkin on pakko kutsua?

Monestihan pariskunnat perustelevat tätä, että tylyä kutsua vain toinen kun häissä ja muissa juhlissa on niin inhottavaa olla yksin. No niin mustakin on, miksei sama etu koske minua?

Itse en kyllä jaksa järjestää häitä ollenkaan näiden kaikenmaailman käyttäytymissääntöjen vuoksi. Haaveilisin pienistä, intiimeistä juhlista joissa kaikki tuntevat toisensa, tai joissa edes itse tuntisin kaikki vieraani. Mut käytännössä yhden mulle läheisen ihmisen kutsuminen voi tarkoittaa sitä, että saan kaupanpäälle hänen puolisonsa johon mulle ei ole yhtään mitään tunnesidettä, ja vielä sen lisäksi puolison 3 lasta edellisestä liitostaan joita en ole ikinä nähnytkään. Se että haluan yhden ihmisen tärkeään päivääni juhlistamaan, tarkoittaakin siis että mun on jokaista heitä kohden pakko kutsua myös 1-5 muutakin ihmistä.

Jos haluaisi järjestää oikeasti pienet häät, se siis tarkoittaisi käytännössä sitä ettei voi kutsua ketään muita kuin hääparin vanhemmat ja ehkä sisarukset paikalle (ellei heitä ole kovin montaa tai heillä isoja perheitä). Muuten porukan määrä lähtee ihan käsistä. Ja mikäänhän ei pilaa häiden tunnelmaa niin tehokkaasti kuin se, että siellä on paljon porukkaa ketkä eivät tunne sieltä ketään muuta ja kelle koko hääpari tai juhla ei edes ole erityisen tärkeä (juuri näitä työ- tai harrastuskavereiden kumppaneita ja lapsia).

Vierailija
11/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:43"]

Kun elin avoliitossa ennen avioitumistamme, eräs uskova pari kutsui meidät häihinsä erilisillä kutsukorteilla. -  Olimme kuitenkin jo kihloissakin.

[/quote] Mainitsit kihloissa olon ihan turhaan. Jos uskovaisten mielestä yhdessä ei saa asua ennen häitä, niin ei siinä kihlaus auta. Sitäpaitsi kihlaus merkitsee eri asioita eri ihmisille.

Vierailija
12/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että kutsuja ei oikein osaa kutsua. Eli kutsuja saattaakin olla tarkoittanut, että kutsu koskee myös puolisoa, muttei ole tajunnut kirjoittaa tätä kutsuun. Pitää itsestäänselvänä, että kutsu on puolisollekin. Mä kysyisin siinä vaiheessa kun ilmoittaisin osallistumisestani, että oliko kutsu tarkoitettu vain mulle vai kenties koko perheelle.

Vierailija
13/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin kutsuimme vain ne, jotka todella halusimme häihimme eikä puolisoita, joista ei pidetty tai joita ei tunnettu. Juhlat on paljon rennommat, kun siellä ei ole väkeä, joka ei tunne ketään eli just niitä aveceja, jotka roikkuu sen varsinaisen kutsutun käsipuolessa urputtamassa.

Vierailija
14/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret eivät hallitse enää etikettiä tai kätöstapoja. Ei todellakaan ole korrektia.

Vierailija
15/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:38"]

Miksi kutsua avec? Miksi kukaan kutsuisi häihinsä jotain tyyppejä joita tuskin edes tuntee? Ei sitä virttä jostain hyvistä käytöstavoista taas, kiitos.

[/quote]

Miksi pallo putoaa maahan? Ei sitä virttä jostain painovoimasta taas, kiitos.

Vierailija
16/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä olla kutsumatta (ei kyllä ole korrektia), mutta sitten ei myöskään pidä morsiusparin (lue morsian) suuttua, kun se kutsuttu ei halua tulla ilman avopuolisoaan vaan jättää kokonaan tulematta.

Vierailija
17/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän aapeeta kiinnostaa, kenet hänen siskonsa avomiehensa tuttavapariskunta kutsuu häihinsä? Olisikohan nenä nyt vähän muiden ihmisten asioissa?

Vierailija
18/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 19:38"]

Kyllä me ainakin kutsuimme vain ne, jotka todella halusimme häihimme eikä puolisoita, joista ei pidetty tai joita ei tunnettu. Juhlat on paljon rennommat, kun siellä ei ole väkeä, joka ei tunne ketään eli just niitä aveceja, jotka roikkuu sen varsinaisen kutsutun käsipuolessa urputtamassa.

[/quote]

Tämä mullakin olis haaveissa (etenkin kun olen ollut juhlissa joissa kutsuttuna on ollut myös ystäviäni avomiehineen, jotka siis eivät hääparille olleet niin läheisiä kuin ystäväni, ja joutunut ihan itsekin koko illan vierestä sitä urputusta ja kaiken arvostelua kuuntelemaan "hyvä viikonloppu meni pilalle kun tännekin joutui raahautumaan", ainoa mikä häissä tuntui kiinnostavan oli ilmainen viina ja sekin oli vissiin jotenkin vääränlaista). Mut tiedän että tuosta vedettäisiin herneet nenään, koska jokainen pitää juuri sitä omaa aveciaan/lapsiaan erityistapauksena joka olisi ihan pakko saada tuoda paikalle ja vaan ne muiden avecit ja lapset voisi jättää kutsumatta jos kerran vieraiden määrästä on pakko tinkiä, joten haaveeksi saavat jäädä koko häät.

Samaan aikaan silti kaikki tuntuvat olevan yhtämieltä siitä, että ankeimpia häitä ovat ne, joihin on kutsuttu ihan mielettömästi vieraita, joiden joukossa paljon väkeä jotka eivät tunne ketään paikalta, edes hääparia. Yhtälailla kaikki vihaavat häitä, joissa osa porukasta joutuu istumaan jossain perähuoneessa tai tunnelmattoman hallin toisessa laidassa jonne ei kuule eikä näe mitään saati että hääpari ehtisi kaikkien vieraiden kanssa vaihtaa montaakaan sanaa - silti jos haluaisi ihan jo tästäkin syystä rajoittaa jotenkin vierasmäärää tinkimättä itselleen rakkaiden ihmisten kutsumisesta, niin johan nousee äläkkä ja syyttely ties mistä kitsastelusta. Kas kummaa, mites tämä yhtälö sitten pitäisi ratkaista?

Vierailija
19/19 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 19:07"]

Voinko mä sinkkuna vaatia, että saan tuoda (vaikka ihan naispuolisen) kaverin mukana häihin, jos kerran hääparille käytännössä tuntemattomat avopuolisotkin on pakko kutsua?

Monestihan pariskunnat perustelevat tätä, että tylyä kutsua vain toinen kun häissä ja muissa juhlissa on niin inhottavaa olla yksin. No niin mustakin on, miksei sama etu koske minua?

Itse en kyllä jaksa järjestää häitä ollenkaan näiden kaikenmaailman käyttäytymissääntöjen vuoksi. Haaveilisin pienistä, intiimeistä juhlista joissa kaikki tuntevat toisensa, tai joissa edes itse tuntisin kaikki vieraani. Mut käytännössä yhden mulle läheisen ihmisen kutsuminen voi tarkoittaa sitä, että saan kaupanpäälle hänen puolisonsa johon mulle ei ole yhtään mitään tunnesidettä, ja vielä sen lisäksi puolison 3 lasta edellisestä liitostaan joita en ole ikinä nähnytkään. Se että haluan yhden ihmisen tärkeään päivääni juhlistamaan, tarkoittaakin siis että mun on jokaista heitä kohden pakko kutsua myös 1-5 muutakin ihmistä.

Jos haluaisi järjestää oikeasti pienet häät, se siis tarkoittaisi käytännössä sitä ettei voi kutsua ketään muita kuin hääparin vanhemmat ja ehkä sisarukset paikalle (ellei heitä ole kovin montaa tai heillä isoja perheitä). Muuten porukan määrä lähtee ihan käsistä. Ja mikäänhän ei pilaa häiden tunnelmaa niin tehokkaasti kuin se, että siellä on paljon porukkaa ketkä eivät tunne sieltä ketään muuta ja kelle koko hääpari tai juhla ei edes ole erityisen tärkeä (juuri näitä työ- tai harrastuskavereiden kumppaneita ja lapsia).

[/quote]

No eihän tässä ollut kyseessä hääparille tuntematon ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä