Kun työkaverinne jää äitiyslomalla ja saa vauvan, keräättekö
heti keräyksen lahjaa varten joka viedään työkaverille?
Kommentit (26)
Meillä kerätään lahjan rahat suht pian, lahjan saa kun tulee myöhemmin näyttämään lasta työpaikkalla tai joku työkavereista vie lahjan.
Miksi ihmeessä äitiyslomalle jäävälle pitäisi antaa jokin lahja?
No tuo on vielä oudompaa. Eihän työpaikalla edes tunneta sitä lasta. Saako minun koiranikin lahjan, kun se muuttaa meille kasvattajalta?
7; jaa etkö anna ystäviesi/sukulaistesi vastasyntyneille vauvoille lahjaa? Kuuluu tapoihin kyllä vaikka ei vauvaa tunnekaan.....
Meillä on tiimin lahjakassa, johon säännöllisesti laitetaan kymppi per pää. Sieltä sitten ostellaan muistamiset vauvoille, tiimiläisten tasavuosille, surutapauksissa, läksiäislahjat jne. Ja kyllä, tästä pidetään kirja. Toki oman lahjansa summittaisen arvon voi sieltä käydä katsomassa, mutta aikuinen ihminen osaa sen toki arvella muutenkin. Ajatus on tärkein, usein tehdään esim. kortti porukalla itse.
Ite sain kukkia, ku tyttö oli syntyny,työnantaja makso ja työkaverit valitsi ja lähetti ne kotiin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:00"]
7; jaa etkö anna ystäviesi/sukulaistesi vastasyntyneille vauvoille lahjaa? Kuuluu tapoihin kyllä vaikka ei vauvaa tunnekaan.....
[/quote]
En ole koskaan antanut. Omituinen tapa, jos tällainen jossakin on. Olen tottunut siihen, että lahjoja annetaan itselle tärkeille ihmisille oman välittämisen ja kiintymyksen osoittamiseksi. Työkaverin lapsi on minulle ja useimmille muille kollegoille täysin yhdentekevä.
Meillä rakastetaan kaikenlaisia keräyksiä ja lahjojen antamista. Kun joku jää äitiyslomalle (viime vuonna kaksi tulevaa äitiä) kerätään rahaa lahjaa varten ja lahja annetaan viimeisenä työssäolo pvänä. Yleensä se on jotain hemmottelua tai vastaavaa äidille. Sitten kun vauva syntyy, kerätään taas rahaa ja hankitaan vauvalle jotain pientä. Kortit tehdään yleensä aina itse. 50v täyttävä lahjotaan kanssa, silloin saa yleensä erikseen työnantajalta lahjan, henkilökunnan keräyksellä ostetun lahjan, kukkia ja vielä ehkä jotain omatekemää (näin paljon lahjoja sain myös silloin kun valmistuin plus omalta ohjaajaltani pienen helmikorun ja tämän lisäksi työpaikalla tarjottiin kakkukahvit)
Meidän työyhteisö rakastaa kaikenlaisia muistajaisia ja arjesta poikkeavaa toimintaa. Sosiaalialalla näin.
Ei meidän firmassa ole koskaan jäänyt kukaan äitiyslomalle. Ja jos jäisi, se olisi varmaan potkut samantien.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:02"]
Olen itse ollut muistamassa työkavereita ja olin lievästi sanoen yllättynyt, kun minua ei muistettu äitiyslomalle jäädessäni mitenkään, ei juotu edes kimppakahveja ja olin töissä ihan loppuun asti. Vein kyllä tarjottavaa, muutama työkaveri muisti sitten henk.kohtaisesti, mutta mitään työpaikan kekkereitä ei ollut.
[/quote]
Mulle kävi suunnilleen samalla tavalla ja vaikka en tavaran perään mitenkään ole, tuntui vähän ikävältä, että minun lapseni syntymää ei huomioitu ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:55"]
No tuo on vielä oudompaa. Eihän työpaikalla edes tunneta sitä lasta. Saako minun koiranikin lahjan, kun se muuttaa meille kasvattajalta?
[/quote]
Et sä jää äitiyslomalle koirasta ääliö.
Mä olisin ainakin ollut tosi surullinen jos ei olisi muistettu millään tavalla. Itse järjestin tarjottavia herkkuja työkavereille noin 20 eurolla kun jäin äitiyslomalle.
Olin itse määräaikaisesti töissä ennen äitiysloman alkua. Sopimukseni oli siis vain parin kuukauden mittainen ja loppui hieman ennen kuin äippäloma virallisesti alkoi. Yllätyin suuresti, kun viimeisenä työpäivänä sain sekä työnantajan puolesta että työkavereilta erikseen suurehkot lahjat. Ja oli kakkuakin tarjolla. En osannut odottaa, mutta oli kyllä kiva kun muistettiin. =) Itse en kyllä mitään tarjottavaa tajunnut järjestää...
Ne jotka jäävät sairaslomalle pari kuukautta ennen äitiysloman alkua eivät ehdi pitää "läksiäisjuhlia". Hyvien tapojen mukaista on kuitenkin, että jos olet töissä äitiysloman alkuun saakka, niin pidetään pienimuotoinen kahvitilaisuus: äitiyslomalle jäävä tuo ehkä pullaa tai jätskiä ja työkaverit muistavat lahjalla ja kortilla.
No meillä on ollut aika tiivis työporukka jossa totta kai on vauvalahja kerätty työkavereille. Itse en kyllä keskimmäiselle vauvalle saanut lahjaa, mutta esikoiselle ja kuopukselle, olin joka välissä töissä ihan loppuun saakka. Sellainen, joka jää toiselle kierrokselle käymättä töissä lainkaan, on myös joskus jäänyt ilman toista lahjaa ihan siitä syystä, ettei kukaan välttis ole yhteyksissä eikä äiti itse töihin päin.
Mutta joo.. samoin vuorottelu- tai opintovapaalle lähtevä on saanut jotain pientä muistiaista. Vastavuoroisesti se lähtijä, olipa mille tahansa vapaalle, tuo yleensä pullaa tai kakkua osastolle.
Joo, vieraillaan muuten toistemme kotonakin, että ilmeisesti tiiviimpi työporukka kuin keskimäärin..?
Meillä on viety äitiyslomalle jäävä ensin yhteiselle lounaalle ja sitten kun vauva on syntynyt, työkaveri on sitä tullut esittelemään yleensä aika piankin työpaikalle. Samalla ollaan annettu pieni lahja lapselle esim. body.
Olen itse ollut muistamassa työkavereita ja olin lievästi sanoen yllättynyt, kun minua ei muistettu äitiyslomalle jäädessäni mitenkään, ei juotu edes kimppakahveja ja olin töissä ihan loppuun asti. Vein kyllä tarjottavaa, muutama työkaveri muisti sitten henk.kohtaisesti, mutta mitään työpaikan kekkereitä ei ollut.
No ei.