Onko asp-tili oikeasti hyvä? Kokemuksia?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:03"]
Minulle asp-lainan ikävin puoli oli siinä, että sillä ostettua asuntoa ei saa laittaa myöhemmin vuokralle! En halua tällaisia holhoavia rajoituksia elämääni, vaan haluan mahdollisuuden vaikka muuttaa työn perässä muualle ja jättää asuntoni sijoitusasunnoksi. Toinen hankaluus oli ne rajoitukset siinä, minkä hintaisen asunnon ko. lainalla saa ostaa.
Se lisäkorko ei mielestäni ole kaikkien noiden rajoituksien arvoinen, joten itse otin ihan normaalin lainan.
[/quote]
Vielä suurempi HÄH tälle! Ei saisi vuokrata eteenpäin myöhemmin? Jos laina on maksettu, kuka kysyy minkä sortin lainalla se on ostettu? Ja aspin lisäksi voi ottaa myös toisen asuntolainan, näin tein itsekin kun aspin summa ei asuntoon riittänyt.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 18:52"]
Huomaa, että asp rajoittaa yös sitä, millaisen asunnon lainalla voi ostaa. Tämän vuoksi me itse katsottiin, että edut ei ole riittäviä kun mietittiin, perustetaanko lapsellemme asp-tili. Toisaalta säästämiseen se on ihan hyvä.
[/quote]
Häh? Mitä rajoituksia siinä muka on muuta kuin maksimilainasumma ja yläikäraja? Ottaa sitten "tavallista" asuntolainaa loput.
[/quote]
Niin, jos siis saa. Ensiasunnon ostaja ei välttämättä aina saa ihan järkyttävästi lainaa. ASPihan on 100 000 euroon saakka, pk-seudulla vähän enemmän.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:03"]
Minulle asp-lainan ikävin puoli oli siinä, että sillä ostettua asuntoa ei saa laittaa myöhemmin vuokralle! En halua tällaisia holhoavia rajoituksia elämääni, vaan haluan mahdollisuuden vaikka muuttaa työn perässä muualle ja jättää asuntoni sijoitusasunnoksi. Toinen hankaluus oli ne rajoitukset siinä, minkä hintaisen asunnon ko. lainalla saa ostaa.
Se lisäkorko ei mielestäni ole kaikkien noiden rajoituksien arvoinen, joten itse otin ihan normaalin lainan.
[/quote]
Vielä suurempi HÄH tälle! Ei saisi vuokrata eteenpäin myöhemmin? Jos laina on maksettu, kuka kysyy minkä sortin lainalla se on ostettu? Ja aspin lisäksi voi ottaa myös toisen asuntolainan, näin tein itsekin kun aspin summa ei asuntoon riittänyt.
[/quote]
Silloin, kun asunnosta on ASP-lainaa jäljellä, sitä ei saa vuokrata noin vain. Jos ASP-lainaa ei ole jäljellä, saa sen vuokrata. Mutta kyllä tuo väliaikainen vuokrauskieltokin rajoittaa aika paljon, jos ei ole varma, haluaako sitoutua siihen asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:03"]Minulle asp-lainan ikävin puoli oli siinä, että sillä ostettua asuntoa ei saa laittaa myöhemmin vuokralle! En halua tällaisia holhoavia rajoituksia elämääni, vaan haluan mahdollisuuden vaikka muuttaa työn perässä muualle ja jättää asuntoni sijoitusasunnoksi. Toinen hankaluus oli ne rajoitukset siinä, minkä hintaisen asunnon ko. lainalla saa ostaa.
[/quote]
Ei vuokraaminen ole kiellettyä, siinä vain menettää valtion korkotuen, jota et saisi tavalliseen lainaan kuitenkaan. Me panimme vuokralle asp-asunnon juuri työn perässä muuttamisen takia, mutta on meillä silti halpa laina, valtion takaus ja saimme lisäkoron. En pidä sitä holhouksena, vaan tietynehtoisena sopimuksena.
Samoin en ymmärrä, että jos haluat vaikka 200 000 lainaa, niin miksi pankki mieluummin antaisi sen sinulle tavallisena asuntolainana, johon tarvitset enemmän omaa rahoitusta / oman takauksen, kuin niin, että se 100 000 tai 140 000 olisi ASP:tä, jonka saat käytännössä varmasti, ja tarvitsisit lisälainaksi vain puolet pienemmän tavallisen lainan.
kannattaa muistaa että kun olet sanut 10% kasaan et välttämättä silti saa lainaa, jos tulosi ei riitä .joskus siis joudut pidentämään säästöaikaa tai ottamaan lisävakuuksia.
kannattaa myös muistaa että jos säästösumma on kasassa ja kilpailutatkin lainantakia pankit niin voi tulla epäselvää kuka maksaa sen n. 4% lisäkoron. jotkut on jäänet ilman lisäkorkoa, sen takia että kumpikaan pankki ei katsonut et sen tarvii maksaa sitä.
tästä ei ole tarkkaa lainsäädäntöä vieläkään.
Minulla om asp tilillä jo mukava summa säästössä (reilu 20k), sillä tili on ollut jo vuosia. Rahat ovat kertyneet vasta viime vuosina, eli alkuun se 5v säästöt oli opiskelijana aika minimissä. Lisäkoronhan saa vain 5 ekalta vuodelta.
En ole nyt ostamassa asuntoa, joten ajattelin lopettaa tilin ja avata uuden (tarvittaessa toiseen pankkiin), jotta saan syötettyä tilille ne maksimisummat. Onko uuden tilin avaamiselle estettä?
Pitäisi myös keksiä, mihin säästöt sillä aikaa laittaa talteen, sillä asp tilille saa laittaa vain sen 3k kerralla. Ideoita?
Puhutaan yleisesti, "pankki maksaa lisäkoron 4% viidelle vuodelle, kun säästötavoite toteutuu."
Mutta miten se lasketaan? Jos kuvitellee, että säästetään maksimit 24000€ ( 400 €/kk)
Lasketaanko lisäkorko 4800 *4% + 4800*8% + 4800*12% + 4800*16% + 4800*20%, koska
pääomahan tuplaantuu joka vuosi.
Epätietoinen kirjoitti:
Puhutaan yleisesti, "pankki maksaa lisäkoron 4% viidelle vuodelle, kun säästötavoite toteutuu."
Mutta miten se lasketaan? Jos kuvitellee, että säästetään maksimit 24000€ ( 400 €/kk)
Lasketaanko lisäkorko 4800 *4% + 4800*8% + 4800*12% + 4800*16% + 4800*20%, koska
Esimerkiksi tuolla https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Korko on koron laskukaava. Suosittelen tutustumaan, ei mene ihan noin, miten sinä laskit.
Niin, riippuu siitä maksaako pankki korkoa korolle. Yleisesti ei tietääkseni maksa.
Vierailija kirjoitti:
Epätietoinen kirjoitti:
Esimerkiksi tuolla https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Korko on koron laskukaava. Suosittelen tutustumaan, ei mene ihan noin, miten sinä laskit.
Kiitos vinkistä. Täytyy tieten laskea vuoden korko kasvava pääoma mukaan ja selvittää maksaako pankki korkoa korolle.
1%:n korolle maksetaan korkoa korolle.
Niille 4%:n lisäkoroille ei makseta korkoa korolle. Tuo 4%:n lisäkorko maksetaan ilmeisesti vielä kertaerässä, eli et näe sitä korkoa ennen kuin hankit asunnon. Talletuksesi nauttivat tuota 1%:n vuosikorkoa.
Kokonaiskoroksi 6-vuoden sijoitusajalle sain 7.7%. Sijoitussummalla ei ole väliä prosentin kannalta, vain sillä kuinka pitkään säästää. Jos lopetat 2 vuoden jälkeen, on loppukorko 5.57%. Siitä se kasvaa progressiivisesti tuohon 7.7%:iin
Vierailija kirjoitti:
kannattaa muistaa että kun olet sanut 10% kasaan et välttämättä silti saa lainaa, jos tulosi ei riitä .joskus siis joudut pidentämään säästöaikaa tai ottamaan lisävakuuksia.
kannattaa myös muistaa että jos säästösumma on kasassa ja kilpailutatkin lainantakia pankit niin voi tulla epäselvää kuka maksaa sen n. 4% lisäkoron. jotkut on jäänet ilman lisäkorkoa, sen takia että kumpikaan pankki ei katsonut et sen tarvii maksaa sitä.
tästä ei ole tarkkaa lainsäädäntöä vieläkään.
Miksi tämä oli saanut alapeukkuja, vaikka tämä on ihan totta? Kun minä avasin ASP-tilin, minulle ihan rehellisesti kerrottiin (vai keksinkö itse kysyä, en muista), että tavoittelemaani 200 000 € asuntoon minulla pitäisi ASP:in lisäksi olla vielä noin 3000 € kuukausitulot. En minä saisi tällä hetkellä lainaa, vaikka ASP onkin, kun tulot on jotain 2000 €, ja muita takauksia ei ole. t. eri
juuri näin se on , elikkäs ei se 90 prossan laina noin vaa tipahda , vaikka tonnin kuussa oot säästäny = max
ku oot pätkätöissä ja väliin kortistossa , nii hyvä jos satatonnii saat kaikkineen , osta sillä asunto pääkaupunkiseudulta.
ja juu , 15 vuotiaana voit tän leikin jo alottaa , paa stipendirahas sinne , mut lainaa et kyllä saa.
sillee sit vaa säästeleen :)
Siis on todella hyvä. itse säästiin ASP:tilille 35 000Euroa, joista korkoja on jo iso osa.. koska muistan kun tililläni oli 1500euroa korkoa tuli vuodessa kolmenumeroinen summa. kaikki ylimääräiset rahat sijoitin aina asp:tilille. ja ostin tuossa sitten asunnon minkä hinta oli 120 000 euroa. tein n.10 asunnosta tarjouksen ja tämä oli ainoa mikä meni läpi :D myyjällä oli yksinkertaisesti kiire myydä. joten sain vielä 10 000 euroa pyyntihinnasta pois. noh. sitten käytin ns15000 euroa lainaan joka oli tuohon 115000euroon josta siis maksoin jo se 15000e euroa pois. ja 5 tuhatta maksoin siinä samalla pois niin pankki sitten takasi loput. ei tarvinnut vanhempia tai yritystä sekoittaa takaamaan mitään koska halusin ihan ominpäin tässä olla omalla onnella mukana. helppoa ja vaivatonta. loppu raha tuli sitten tililleni, en halunnut maksaa kaikkea asunnon yhteydessä ja ostin sillä juuri viikko sitten auton ylimääräisellä osalla. mutta itse suosittelen kaikille ASP-tiliä. Korkohan on viimesen päälle. ja asunnon saa laittaa vuokrallekkin mikäli paikkakunnan muutto on välttämätön. mutta suosittelen.
Eläkevakuutukset, lainaturvavakuutukset ja asp-tilit ovat pankkien huijauksia. Kukaan normaalijärkinen ei edes vilkaise niihin päin.
samir kirjoitti:
Meiltä ainakin vähennetään ASP korosta lähdevero.
Jos nostaa rahat pois, menee vero.
Vierailija kirjoitti:
Eläkevakuutukset, lainaturvavakuutukset ja asp-tilit ovat pankkien huijauksia. Kukaan normaalijärkinen ei edes vilkaise niihin päin.
Miksi ei?
Miten tuo lähdevero muuten menee tai miten se lasketaan, jos korkoa on tullut korolle monta vuotta? En tule saamaan lainaa, joten jossain vaiheessa ehkä lopetan tilin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 18:52"]
Huomaa, että asp rajoittaa yös sitä, millaisen asunnon lainalla voi ostaa. Tämän vuoksi me itse katsottiin, että edut ei ole riittäviä kun mietittiin, perustetaanko lapsellemme asp-tili. Toisaalta säästämiseen se on ihan hyvä.
[/quote]
Häh? Mitä rajoituksia siinä muka on muuta kuin maksimilainasumma ja yläikäraja? Ottaa sitten "tavallista" asuntolainaa loput.