Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies osti ”meille” talon - en saa omaa huonetta

Vierailija
27.07.2020 |

Mies osti talon, johon minulla ei ollut vielä varaa koska olen opiskelija. Säästän kyllä, jotta voin jonain päivänä ostaa puolet (tai edes jonkinlaisen osuuden). Tänään keskustelimme enemmän huonejaosta ja miehen visio, tai siis päätös, yllätti.

Talossa on kolme makuuhuonetta, ja toki oletin että yksi niistä on varattu minulle. Tänään mies sanoi, että on olohuone, miehen työhuone ja... VIERASHUONE.

Meillä ei edes käy vieraita, mutta tuo huone jonka oletin olevan työhuoneeni, tuleekin olemaan vierashuone, jonne laitetaan sänky ja televisio. Täysin turha ja tarpeeton huone siis, ja minä jään ilman työpistettä.

Saanhan olla ihmeissäni ja loukkaantua? Mies hokee, että tietenkin hänen talonsa on myös minun kotini, mutta nyt ei ihan tunnu siltä. Jatkan kai kouluhommien tekemistä keittiönpöydän ääressä kuten nykyisessä kolmiossammekin. Reilua, eikö.

Pahoittelen provosoivaa aloitusta, mutta olen hämmentynyt ja loukkaantunut. Mitä mieltä, onko minulla oikeus valittaa miehelle asiasta, onhan kyseessä hänen talonsa?

Kommentit (357)

Vierailija
341/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin mies maksaa asunnon niin eiköhän hän tee sen lopullisen päätöksen miten siellä asutaan, sitten toki eri asia kun joskus maksat itse siitä jotain myös.

Vierailija
342/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun valmistt, voi nostaa kytkintä.

Mukavasti ja edullisesti asunneena. Näin tekee moni naikkonen.

Itse te miehet sen heille mahdollistatte. Surullista luettavaa nämä ketjut, missä todellakin on naisia, jotka odottavat miehen maksavan enemmän, ja miehiä jotka heidän takiaan leimaavat kaikki naiset. Oma valintani on tasa-arvo ja puoliso, jolle yhteisten kulujen jakaminen puoliksi on itsestäänselvyys. Jos toisen taloudellinen tilanne tilapäisesti tai kroonisestikin tulevaisuudessa heikkenee, sitten mietitään uusiksi, mikä olisi reilu ratkaisu. Mutta kun kyseessä on kaksi työkykyistä ihmistä, jotka itse ovat valinneet koulutuksensa, ammattinsa ja toisensa, niin reilumpaa vaihtoehtoa tuskin on kuin yhteisten kulujen jakaminen puoliksi.

En ole koskaan ymmärtänyt avioliitosisa tätä "jakaa puoliksi". Ihan sama mikä koulutustausta jne, niin avioliitossa maksetaan erityisemmin katsomatta, kuka sen rahan on yhteiseen kassaan tuonut. Avioliitto on muutakin kuin raha, toinen tekee jotain enemmän ja toinen vähemmän, ei sitä tekemistäkään viitsi alkaa puolittaa. Lisäksi lasten kanssa saattaa toinen hoidella heidän asioita enemmän kuin toinen, varsinkin jos toisella on työ, joka ei jousta yhtä paljon tai vaatii enemmän. Mä en ainakaan pystyisi elämään parisuhteessa, jossa kaikkea aletaan laskemaan puoliksi.

Miksi se kotiin jäävä, lapsia hoitava ja joustava on aina nainen, sun tavalla ajattelevien mielestä? Miksei mieheltä vaadita samaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelitko miehen kanssa ennenkuin tulit kirjoittamaan tänne? Ehkä hän ei vain ymmärtänyt ja ajatellut koko asiaa. Jos on vain niin innoissaan uudesta talosta. En kyllä itsekään haluaisi kahta työhuonetta talooni vaikka huoneita olisi reilusti.

Vierailija
344/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä pointti, et Koronan takia korkeakoulut ovat pitäneet ETÄKOULUA. Eli työtilaa on tarvittu ja todennäköisesti etäkoulu jatkuu vielä syksylläki (ainakin osittain)

Vierailija
345/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Omahyväiseltä mutta jos asiaa ei ole ilmaissut niin ei se aina itsestään selvää oo.Kannattaa kysyä rohkeasti.Eikä pahotella mieltänsä :)

Vierailija
346/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

BJ69 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useampi kommentti ja ehdotus tehdä työhuone/vierashuoneyhdistelmä. Hyvä ajatus, kysyn mieheltä.

Ap

Niin että et sitten ollut edes keskustellut miehesi kanssa kunnolla asiasta. Vaan tulit tänne loukkaantumaan ja hakemaan tukea tunteillesi?

Melko typerä kommentti tämä. Tällaiset palstathan ovat vertaistukipaikkoja. Ei kaikilla ole sydänystäviä joille avautua.

Epäilen tosin, että ap:n mies on sellainen jyrääjätyyppi, ja ap on jo tiedostamattaan alkanut pienentää itseään ja mukailemaan miestä, koska ei halua suututtaa tätä. Ap, ethän pelkää sanoa miehelle suoraan ja myös vaatia asioita?

Vierailija
347/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mies haluaa edustavan vierashuoneen ja sinä tarvitset rauhallisen paikan opiskella ?

Vain tyhmä ja moukkamainen mies voisi tuossa tilanteessa kieltää puolisolta työhuoneen. Usein puolison opiskelun tahallisen jarruttamisen tai vähättelyn taustalla on oman koulutuksen puutteesta johtuva alemmuuskompleksi. Se on paha ja valitettavan yleinen ongelma, eikä helposti poistu.

Vauraissa sivistyneissä suvuissa ja perheissä on yleensä ymmärretty arvostaa koulutusta ja sitä on pyritty tukemaan. Omassa suvussani on suvun nuorimpien jäsenten koulutusta pyritty tukemaan kaikin mahdollisin tavoin, myös lasten puolisoiden.

Mihin helvettiin opiskelija tarvitsee työhuonetta? Ihan siis oikeasti?

Aloittajalla olisi siellä opiskelijamurjussaan se 20 neliötä jossa eläisi ihan joka päivä. 

Kuvitteletko sinä että vuonna 2020 opiskelu on mitään muuta kuin läppärin käyttöä ja ulkoa opettelua? 

Tätä varten pitää miehen rahoilla saada oma huone, jonka sisustamisenkin mies maksaa? 

talossa jonka mies hankki on jo tämä ylimääräinen huone.Sitä ei tarvitse erikseen hankkia enää vain ottaa käyttöön.

Itse olen kyllä sitä mieltä ,että apn kannataa jättää sika ja tosiaan hakea oma kämppä. Saapa edes opiskella rauhassa.

No miten paljon siitä aikuisesta puolisosta on lapsettomassa perheessä oikeasti opiskelulle häiriötä? Sinä taidat olla aika pihalla siitä, millaisissa asunnoissa suurin osa opiskelijapariskunnista asuu. Vallan mainiosti onnistuu haastavienkin alojen opinnot monelta yöksiössä tai kaksiossa asuvalta parilta.

Opiskelijakaksiossa asuneena tiedän, että usein pitkät päivät vietetään yliopiston kirjastossa, koska siellä on työrauha. Kotona on kyllä käytännöllistä kun laajojen kirjoitusprojektien aikana voi samanaikaisesti levittää useat lähdeteokset sekä paperinsa käden ulottuville.

Vierailija
348/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun valmistt, voi nostaa kytkintä.

Mukavasti ja edullisesti asunneena. Näin tekee moni naikkonen.

Itse te miehet sen heille mahdollistatte. Surullista luettavaa nämä ketjut, missä todellakin on naisia, jotka odottavat miehen maksavan enemmän, ja miehiä jotka heidän takiaan leimaavat kaikki naiset. Oma valintani on tasa-arvo ja puoliso, jolle yhteisten kulujen jakaminen puoliksi on itsestäänselvyys. Jos toisen taloudellinen tilanne tilapäisesti tai kroonisestikin tulevaisuudessa heikkenee, sitten mietitään uusiksi, mikä olisi reilu ratkaisu. Mutta kun kyseessä on kaksi työkykyistä ihmistä, jotka itse ovat valinneet koulutuksensa, ammattinsa ja toisensa, niin reilumpaa vaihtoehtoa tuskin on kuin yhteisten kulujen jakaminen puoliksi.

En ole koskaan ymmärtänyt avioliitosisa tätä "jakaa puoliksi". Ihan sama mikä koulutustausta jne, niin avioliitossa maksetaan erityisemmin katsomatta, kuka sen rahan on yhteiseen kassaan tuonut. Avioliitto on muutakin kuin raha, toinen tekee jotain enemmän ja toinen vähemmän, ei sitä tekemistäkään viitsi alkaa puolittaa. Lisäksi lasten kanssa saattaa toinen hoidella heidän asioita enemmän kuin toinen, varsinkin jos toisella on työ, joka ei jousta yhtä paljon tai vaatii enemmän. Mä en ainakaan pystyisi elämään parisuhteessa, jossa kaikkea aletaan laskemaan puoliksi.

Miksi se kotiin jäävä, lapsia hoitava ja joustava on aina nainen, sun tavalla ajattelevien mielestä? Miksei mieheltä vaadita samaa?

Kussakin perheessä se sovitaan perhekohtaisesti, miten asiat sujuu parhaiten. Miten mun kommentti on tulkittavissa, että "aina nainen"? Meillä ei ole kummallakaan ollut mitään sitä vastaan, miten olemme asiat hoitaneet.

Vierailija
349/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap maksaa talouden kuluista? 

En varsinaisesti lyhennä lainaa, mutta on sovittu että maksan muutaman satasen kuussa laskuihin, lämmitykseen, vakuutuksiin jne.

Ap

Ja kun mies maksaa kaiken elämisesi, niin sinä varmaan hoidat kaikki kotityöt ja ruoanlaitot? 

1900-luvun alussa oli enempi tätä piikakulttuuria, mutta siinäkin piika sai asunnon ja ruuan lisäksi oman huoneen ja palkan. Muita palveluksia kuin piikominen ei välttämättä odotettu.

Mitä se parisuhde taas tarkoittikaan? Onko se siis niin, että jos tienaan 20 e/kk enemmän kuin mies, saan ilmaisen kotipiian, joka nukkuu keittiön nurkassa, ja onko mies silloin loinen?

Vierailija
350/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap maksaa talouden kuluista? 

En varsinaisesti lyhennä lainaa, mutta on sovittu että maksan muutaman satasen kuussa laskuihin, lämmitykseen, vakuutuksiin jne.

Ap

Ja kun mies maksaa kaiken elämisesi, niin sinä varmaan hoidat kaikki kotityöt ja ruoanlaitot? 

Olet rasittava jankkaaja.

Ap

Vastaa nyt vaan kysymyksiin. Tämä kun on keskustelupalsta.

Miksi opiskelijamies ei kelvannut, vaan piti päästä hypergamisesti omakotitaloon käskyttämään rahamiestä ? 

Okei. :)

Opiskelijamiehet eivät ole koskaan lähestyneet minua. Tämä mies lähestyi. Siitä se käskyttämisen kierre sitten lähti!

Ap

Noin vanhanaikaisena naisena luulisi sinun siis tekevän ne ruoat ja kotityötkin. 

Ainoa mies joka sinua on koskaan lähestynyt sattui olemaan sinulle taloudellinen lottovoitto? 

Rahallahan ei ole mitään tekemistä suhteessanne, vaan ihan puhtaasta rakkaudesta olet omakotitalon-ostajamiehen itsellesi valinnut? 

No, jankataan sitten. Kateus on parasta viihdettä, ja mitään muuta syytähän en tälle vihamielisyydelle keksi.

On ollut muitakin, mutta yksi jätti minut koska en ollut hyvä sängyssä, yksi oli pilvenpolttaja ja yksi epäkypsä, epävakaa sottapytty.

Tämän miehen kanssa minun on hyvä olla. On intohimoa, tasapainoista vuorovaikutusta, helppoa arkea ja oikeastaan kaikkea muutakin kuin pelkkää rakkautta. Mies on mulle lottovoitto ilman rahojansakin.

Ap

Jos mies olisi työtön ja asuisi vuokrayksiössä, niin edelleenkin olisit miehen kanssa? Uskoo ken tahtoo. 

Ihan ohiksena tässä huutelen, mutta meille naisille oikeasti ei ole sitten minkäänlaista väliä miehen asumismuodolla, niin kauan kuin ei yömajassa, vanhempiensa tai edellisen naisen luona asu.

Uskoo ken tahtoo. Aloittajankin piti päästä isoon omakotitaloon, sen sijaan että olisi asunut siellä opiskelijamurjussa hoitaen opintonsa loppuun asti.

Lyön vaikka mistä vetoa, että tämä elättäjämies saa kenkää heti kun ap pääsee itse töihin. Ja äläpä kuule vastaile aloittajan puolesta. Monenkos työttömän tai opiskelevan miehen elämän sinä olet maksanut kokonaisuudessaan? 

Onko sulla kaikki ok?

Vierailija
351/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin talossa jossa oli makkarit ja yksi työhuone. Molemmat vanhemmat sopivat samaan työhuoneeseen.

Olisiko tämä toimiva ratkaisu, vai herpaantusiko keskittyminen liikaa?

Vierailija
352/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat teiniltä. Ja tarkoitan tätä niin, että mies kohtelee sinua kuin teiniä, jolla ei ole valtaa mihinkään. Hälytyskellot soi tuollaisesta alisteisesta suhteesta!

Etsi parisuhde jossa olet toinen, tasavaltainen aikuinen. Ja tällä ei edes ole oikeasti mitään tekemistä teidän rahojen ja ammattien kanssa, vaan miehen alistava ja kontrolloiva asenne. Hän on todennäköisesti valinnut sinut juuri koska olet köyhempi ja alistuva (ja nuorempi?) Ja voi sinua kyykyttää.

Älä hanki lapsia hänen kanssa, hän käyttää heitä pitääkseen sinut vankina lopun ikää, sittenkin kun olet aikuistunut täyteen mittaasi ja näet mistä on kyse. Silloin on myöhäistä.

Aloittaja loisii miehen nurkissa ja rahoilla = mies alistaa. Hyvin te jaksatte vetää. 

Hänhän maksaa asumisestaan. Alivuokralaisellakin on yleensä oma huone.

Missä sinä asut satasella, sähköineen ja vakuutuksineen? 

Milloin sinä opettelet lukemaan? Se on hyödyllinen taito.

Vierailija
353/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos molemmat haluaa asua yhdessä yhteisellä päätöksellä, niin kyllä ne asumisjärjestelytkin suunnitellaan yhdessä ja molempia huomioiden.

Vaikka mies omistaa talon, niin se ei tarkoita, että hänellä olisi oikeus yksin päättää sisustuksesta. Talo on kuitenkin yhteinen koti. Yhteinen koti.

Parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen ja molempien tulisi huomioida toista. Kuulostaa nyt, että olet vähän alisteisessa asemassa varallisuuserosta johtuen. Ei ole hyvä. Onko näin muissakin asioissa?

Keskustelkaahan vielä ihan perustavanlaatuisesti tästä asiasta, ei pelkästään yhden huoneen käyttötarkoituksesta, vaan yleisesti siitä, miten yhteisen kodin asioista päätetään, mikä rooli kummallakinon. Miten mies on ajatellut asian? Oletko sinä tässä asunnossa, kodissanne "vieraana" vai tasavertaisena puolisona.

Vaikka mies omistaa talon, niin se ei tarkoita, että hänellä olisi oikeus yksin päättää sisustuksesta.
Kyllä se tarkoittaa. Kuka omistaa talon, päättää. Naiset tuntuvat pitävän kynsin hampain kiinni patriarkaalisista etuoikeuksistaan.

Talo on kuitenkin yhteinen koti. Yhteinen koti.
Ei vaan miehen omistama talo.

Parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen ja molempien tulisi huomioida toista.
Tämä on sitten asia miten kannattaisi toimia parisuhteessa.

Kuulostaa nyt, että olet vähän alisteisessa asemassa varallisuuserosta johtuen. Ei ole hyvä. Onko näin muissakin asioissa?
Naiset usein haluavat ko. asemaan jossa mies on varakkaampi.

Luojan kiitos minulla on Mies isolla alkukirjaimella, joka huomioi minut kaikessa, vaikka kaiken maksaakin! Eikä mikään itsekäs idiootti, kuten kommentoimani henkilö tuntuu olevan.

Mies on pitänyt itsestään selvänä, että kaikki omaisuus on laitettu molempien nimiin, testamentti on tehty molempien hyväksi ja hän on vieläpä maksanut minulle yksityistä eläkettä vajaa 20.000€ vuosittain jo useita vuosia.

Näin toimii miehekäs (ja menestyvä) mies ja näillä eväillä avioliitto on onnellinen ja tasa-arvoinen tuloeroista huolimatta. Ja voitte uskoa, että me molemmat teemme kaikkemme toistemme eteen.

Mutta niinpä meillä onkin oikein mukava ja hyvä elämä.

Olet siis miehesi elätti.

Toki haluat selitellä kuinka "molemmat tekevät tasapuolisesti osansa" tms.

Täyttä skeidaa on se, todellisuudessa jos sinä olisit yhtä menestynyt kuin miehesi, ei sinulle kävisi mies joka on yhtä menestymätön kuin sinä.

Sinun avusi ovat kasvot-tissit-perse. Miehesi avut ovat äly ja kyvykkyys.

Entä jos miehellä on miestissit ja naisella a- kuppi? Tai miehen äly on siellä missä kyvykkyys?

Totta on, että tyhmä mies ei yleensä kelpaa naiselle, joka ei ole ihan niin tyhmä. Vaikka sillä olisi kuinka hyvä perse.

Vierailija
354/357 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö mies päivittäin töitä kotoa käsin, vai onko työhuone pikemminkin "man cave", jolla mies pyrkii pönkittämään egoaan? Onko huone niin pieni, ettei sinne sovi kahta työpistettä? Tiennet kuitenkin, että monet opiskelijat harjoittavat opintojaan kirjastoissa. Jos on ylipääsemätöntä saada työpistettä kotoa, niin siirry kirjastoon. Ja jos ette ole aviossa, niin sinun asemassasi minä harkitsin monta kertaa,onko mitään järkeä jakaa loppuelämänsä tuollaisen tiukkapipon kanssa. Minä en jakaisi.

Vierailija
355/357 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella omituinen näkökulma kyllä ylipäätään tämä "maksaja päättää". Vähän niin kuin kutsuisi ystävän ravintolaan, ja sitten lupaisi tarjota kun toisella onkin tili tyhjä. Ravintolassa sitten osoittaisi missä toisen pitää istua, mitä saa tilata ja valitsisi vielä illan puheenaiheet toisen mielipiteistä välittämättä. Saahan niin tehdä, ei se laitonta ole, mutta onko tuo enää kenenkään mielestä ystävyyttä?

Vertasitko sinä nyt oikeasti yhtä ravintolailtaa yhdessä asumiseen?

Vierailija
356/357 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovela mies on hommannut itselleen vuokralaisen with benefits. Tuo on kaikkein pahin tilanne, että mies kartuttaa omaa kiinteää omaisuuttaan ja nainen on paikalla vain maksamassa laskuja. Ovelimmat miehet maksavat pelkkää asuntoa ja Taivuttelevat naisen maksamaan muut elinkulut. Kun tulee ero, naisella ei ole omaisuutta eikä säästöjä kun taas miehellä on talo ja on pystynyt ylläpitämään omaa hyvää elintasoa omilla rahoillaan.

Ap älä ala maksaa asumiskuluja ja etenkään vakuutusta talosta, jota et omista.muista kartuttaa omia säästöjä ja omaisuutta eteenkin jos tilanteesi on kuin kerroit, että tienaisi enemmän, jos asuisit yksin.

Jälleen kerran: myös se nainen kartuttaa omaisuuttaan, koska hänen asumiskulunsa ovat pienemmät kuin yksin asuessa. Jos nainen on niin tyhmä, että suostuu yksin maksamaan juoksevat kulut, se on hänen tyhmyyttään.

Asumiskulut puolikkaastakaan omakotitalosta eivät ole pienemmät kuin opiskelija-asunnosta.

Ja hyvä kun sinäkin suoraan sanoit, että jos suostuu maksamaan juoksevat kulut toisen omistamasta asunnosta, on tyhmä.

Tällainen järjestely kuitenkin monilla naisilla on jotka eivät voi pienten tulojen takia ottaa yhtä isoa lainaa tai ollenkaan.

Silloin ei pitäisi ostaa asuntoa vain toiselle, vaan molempien asua edullisemmin, jos kerran ei voi maksaa tulojen suhteessa vaan vaaditaan puoliksi.

Vierailija
357/357 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa, mies päättää. Elät jo muutenkin miehen siivellä 

Alapeukuista päätellen loisiminen taitaa olla palstamammojen geneettinen erityispiirre.

Ei, vaan se kertoo siitä, että me palstamammat katsovat kodin olevan aina kaikille osapuolille yhteinen heidän kesken, jotka siellä asuvat. Mikä tahansa asunto ei ole koti. Koti on sellainen, johon on voinut itse vaikuttaa.

Siis mies, joka on maksanut talon, mutta naisen ehdoilla, ei asu kotona?