Mies osti ”meille” talon - en saa omaa huonetta
Mies osti talon, johon minulla ei ollut vielä varaa koska olen opiskelija. Säästän kyllä, jotta voin jonain päivänä ostaa puolet (tai edes jonkinlaisen osuuden). Tänään keskustelimme enemmän huonejaosta ja miehen visio, tai siis päätös, yllätti.
Talossa on kolme makuuhuonetta, ja toki oletin että yksi niistä on varattu minulle. Tänään mies sanoi, että on olohuone, miehen työhuone ja... VIERASHUONE.
Meillä ei edes käy vieraita, mutta tuo huone jonka oletin olevan työhuoneeni, tuleekin olemaan vierashuone, jonne laitetaan sänky ja televisio. Täysin turha ja tarpeeton huone siis, ja minä jään ilman työpistettä.
Saanhan olla ihmeissäni ja loukkaantua? Mies hokee, että tietenkin hänen talonsa on myös minun kotini, mutta nyt ei ihan tunnu siltä. Jatkan kai kouluhommien tekemistä keittiönpöydän ääressä kuten nykyisessä kolmiossammekin. Reilua, eikö.
Pahoittelen provosoivaa aloitusta, mutta olen hämmentynyt ja loukkaantunut. Mitä mieltä, onko minulla oikeus valittaa miehelle asiasta, onhan kyseessä hänen talonsa?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
AP taitaa olla hieman yksinkertainen, kuten naiset yleensä ovat. Niin kauan kuin et omista talosta mitään / osallistu lainanlyhennys- yms kustannuksiin, sinulla on kaksi työhuonetta talossa:
- keittiö
- kodinhoitohuone / kylpyhuone
Ja niin kauan kuin sulla on tälläinen asenne, sinulla on kaksi seksikaveria:
- vasen käsi
- oikea käsi
Osa vastauksista voi olla yliampuvia. Siihen on syynsä. En varmasti ole ainoa mies jota alkaa jo tympimään naisten totuuden kierteleminen.
Jos minä mietin tuntemiani näyttävän näköisiä naisia, jotka ovat 30+ ikäluokkaa...niin:
- jokainen näistä joka ei tienaa paljoa itse, nauttii hyvistä puitteista provided by parempituloinen mies
- yksikään näistä joka tienaa paljon itse, ei ole tarjonnut puitteita pienempituloiselle miehelle vaan se on sama sosiaaliluokka only
Ainuttakaan poikkeusta ei ole. Eli seliteltiin mitä tahansa, se on vaihtokauppaa. Naisen kauneus miehen kyvyistä ja resursseista. Ei ole pakko olla patriarkaalinen ja tarjota naiselle, mutta ellet tarjoa, vaihtoehdot panokumppaneiksi on oikea käsi ja vasen käsi.
Muissa yhteyksissä ko. järjestelyä kutsuttaisiin prostituutioksi.
Yritin löytää tietoa siitä mikä on ennen lapsia keskimääräinen tuloero Suomessa. Ei ollutkaan niin helppo löytää.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/17471/Perhepiirissa.pdf (s106)
antaa 1998 naisten tulo-osuudeksi 41,6%, joten tuolloin ainakaan naiset eivät järjestelmällisesti ole ottaneet paljon rikkaampia miehiä ja varmaan tilanne on nyt tämä. Yleisintähän on, että opiskelija on yhdessä opiskelijan kanssa suht samalta vuosikurssilta.
Vierailija kirjoitti:
Osa vastauksista voi olla yliampuvia. Siihen on syynsä. En varmasti ole ainoa mies jota alkaa jo tympimään naisten totuuden kierteleminen.
Jos minä mietin tuntemiani näyttävän näköisiä naisia, jotka ovat 30+ ikäluokkaa...niin:
- jokainen näistä joka ei tienaa paljoa itse, nauttii hyvistä puitteista provided by parempituloinen mies
- yksikään näistä joka tienaa paljon itse, ei ole tarjonnut puitteita pienempituloiselle miehelle vaan se on sama sosiaaliluokka onlyAinuttakaan poikkeusta ei ole. Eli seliteltiin mitä tahansa, se on vaihtokauppaa. Naisen kauneus miehen kyvyistä ja resursseista. Ei ole pakko olla patriarkaalinen ja tarjota naiselle, mutta ellet tarjoa, vaihtoehdot panokumppaneiksi on oikea käsi ja vasen käsi.
Miksi tuo tilanne on sinusta vain ja ainoastaan naisten syytä? Jos nyt yleensä syyllisiä tarvitsee etsiä, niin tottahan nuo miehet ovat aivan yhtä paljon vastuussa tilanteesta. Ei kukaan pakota heitä ryhtymään elättämään sitä heikompituloista naista. Vasemman ja oikean käden lisäksi vaihtoehtona olisi myös itse rahansa tienaava, omillaan toimeen tuleva nainen. Ai niin mutta se ei sitten melko varmasti ole enää nuori ja "näyttävän näköinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap maksaa talouden kuluista?
En varsinaisesti lyhennä lainaa, mutta on sovittu että maksan muutaman satasen kuussa laskuihin, lämmitykseen, vakuutuksiin jne.
Ap
Jos voisit laittaa nuo muutamat sataset lainan lyhennykseen, sinulla kertyisi varallisuutta eli osuutta asunnosta? Muuten vain avopuolisosi omaisuus karttuu.
Voiko tai saako mies koskaan olla uhri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.n saadessa opiskelut päätökseen ja työllistymisen jälkeen saa sitä rahaakin enemmän. Siinä vaiheessa voi miettiä laina asiat uusiksi.
työpöytä vierashuoneessa kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.
Opiskelu ei ole ikuista joten ei vaadi mielestäni sen suurempia omia tiloja.
Työstä riippuen työtilaa on pakko olla.
Mieheni on yrittäjä ja jos ei olisi työhuonetta niin se olisi kaaos!Opiskelu vaatii rauhaa ja myös työtilaa vähintään kunnon työpöydän verran. Itselläni on kirjoitustyötä paljon, mutta kirjoittamiseni lähteiksi tarvitsen runsaasti ihan fyysisiä kirjoja, joita on voitava pitää siinä käden ulottuvilla. Myös paperitulostetta syntyy, joten sohvannurkka ei nyt aivan riitä opiskelijan työtilaksi.
En muista, että olis tullut aikoinaan kauheasti opiskeltua nimenomaan pöydän ääressä.
DI -70
No kaikki eivät vaan kopioi kaverin labratuloksia tai vaan neuvottele itseään läpi saksan tenteistä. Toiset joutuvat ihan oikeasti syventymään. Nykyisin tehdään paljon tietokoneilla. Itse tein 80% opinnoistani pöydän ääressä istuen ja työhuoneessani oli järkyttävä sotku ennen diplomityön palatusta.
Miksi siellä oli sotku, kun sunhan piti tehdä töitä siinä pöydän ääressä?
Sulla sentään oli varaa työhuoneeseen.
Saksa ei muuten ollut pakollinen aine ja labratyöt tehtiin itse. Labratuloksia sai kyllä halvalla ellei jopa ilmaiseksi YTHS:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varsinaisesti lyhennä lainaa, mutta on sovittu että maksan muutaman satasen kuussa laskuihin, lämmitykseen, vakuutuksiin jne.
Ap
Jos voisit laittaa nuo muutamat sataset lainan lyhennykseen, sinulla kertyisi varallisuutta eli osuutta asunnosta? Muuten vain avopuolisosi omaisuus karttuu.
Ei se lyhennykseen rahan laittaminen auta mitään, ellei siitä tehdä paperia, että lyhennysten suorittamisesta tietty osa asunnosta siirtyy lyhentäjän omistukseen.
Vierailija kirjoitti:
- yksikään näistä joka tienaa paljon itse, ei ole tarjonnut puitteita pienempituloiselle miehelle vaan se on sama sosiaaliluokka onlyAinuttakaan poikkeusta ei ole. Eli seliteltiin mitä tahansa, se on vaihtokauppaa. Naisen kauneus miehen kyvyistä ja resursseista. Ei ole pakko olla patriarkaalinen ja tarjota naiselle, mutta ellet tarjoa, vaihtoehdot panokumppaneiksi on oikea käsi ja vasen käsi.
Taisit vetää hieman mutkia suoraksi. Sen verran, että unohdit valtaosan parisuhteista eli ne, joissa molemmat ovat keskituloisia ja missä laskut maksetaan puoliksi ja seksiä harrastetaan molempien halusta, ei korvaukseksi jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi elämä näitä ohjeita.
Minä asun puolisoni omistamassa asunnossa. Se, että maksan puolet juoksevista kuluista ei kartuta hänen omaisuuttaan yhtään sen enempää kuin omiani.
Ja kun valmistt, voi nostaa kytkintä.
Mukavasti ja edullisesti asunneena. Näin tekee moni naikkonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se määrää, joka maksaa.
Aivan käsittämätöntä, miten joillekin raha on kaiken mitta ja tärkein arvo. Vähemmän tienaavaa saa kyykyttää ja alistaa, koska raha määrää. Ap on joidenkin mielestä itsekäs lokki vain siksi, että hän tällä hetkellä opiskelee. Mitä hittoa? Ehkäpä ap opiskeleekin kirurgiksi tai arkkitehdiksi, ja mies on joku perusduunari.
Tämä saattaa yllättää, mutta useimmat opiskelevat noihinkin ammatteihin opiskelija-asunnoissa ilman mitään ikiomaa henkilökohtaista työhuonetta.
Kyl vain, mutta käsitin, että ap ja tämä mies ovat ikään kuin parisuhteessa. Silloin usein halutaan asua saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti ja edullisesti asunneena. Näin tekee moni naikkonen.
Itse te miehet sen heille mahdollistatte. Surullista luettavaa nämä ketjut, missä todellakin on naisia, jotka odottavat miehen maksavan enemmän, ja miehiä jotka heidän takiaan leimaavat kaikki naiset. Oma valintani on tasa-arvo ja puoliso, jolle yhteisten kulujen jakaminen puoliksi on itsestäänselvyys. Jos toisen taloudellinen tilanne tilapäisesti tai kroonisestikin tulevaisuudessa heikkenee, sitten mietitään uusiksi, mikä olisi reilu ratkaisu. Mutta kun kyseessä on kaksi työkykyistä ihmistä, jotka itse ovat valinneet koulutuksensa, ammattinsa ja toisensa, niin reilumpaa vaihtoehtoa tuskin on kuin yhteisten kulujen jakaminen puoliksi.
Eiks nyt tuohon vierashuoneeseen saisi yhdistettyä työtilan. Jos ei niin ala vieraaksi ja majoitu siihen vierashuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se määrää, joka maksaa.
Aivan käsittämätöntä, miten joillekin raha on kaiken mitta ja tärkein arvo. Vähemmän tienaavaa saa kyykyttää ja alistaa, koska raha määrää. Ap on joidenkin mielestä itsekäs lokki vain siksi, että hän tällä hetkellä opiskelee. Mitä hittoa? Ehkäpä ap opiskeleekin kirurgiksi tai arkkitehdiksi, ja mies on joku perusduunari.
Tämä saattaa yllättää, mutta useimmat opiskelevat noihinkin ammatteihin opiskelija-asunnoissa ilman mitään ikiomaa henkilökohtaista työhuonetta.
Kyl vain, mutta käsitin, että ap ja tämä mies ovat ikään kuin parisuhteessa. Silloin usein halutaan asua saman katon alla.
Parisuhteella tarkoitetaan yleensä seurustelua. Avoliitto on sitten se, kun asutaan yhdessä. Kannattaa ihan oikeasti tutustua lakiin, koska viiden vuoden avoliiton jälkeen erosta voi jo olla taloudellisia seuraamuksia. Ja tietysti avoliitto vaikutta asumis- ja toimeentulotukeen, opintotuesta en ole varma.
Todella omituinen näkökulma kyllä ylipäätään tämä "maksaja päättää". Vähän niin kuin kutsuisi ystävän ravintolaan, ja sitten lupaisi tarjota kun toisella onkin tili tyhjä. Ravintolassa sitten osoittaisi missä toisen pitää istua, mitä saa tilata ja valitsisi vielä illan puheenaiheet toisen mielipiteistä välittämättä. Saahan niin tehdä, ei se laitonta ole, mutta onko tuo enää kenenkään mielestä ystävyyttä?
Mutta mutta. Onhan sulla keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti ja edullisesti asunneena. Näin tekee moni naikkonen.Itse te miehet sen heille mahdollistatte. Surullista luettavaa nämä ketjut, missä todellakin on naisia, jotka odottavat miehen maksavan enemmän, ja miehiä jotka heidän takiaan leimaavat kaikki naiset. Oma valintani on tasa-arvo ja puoliso, jolle yhteisten kulujen jakaminen puoliksi on itsestäänselvyys. Jos toisen taloudellinen tilanne tilapäisesti tai kroonisestikin tulevaisuudessa heikkenee, sitten mietitään uusiksi, mikä olisi reilu ratkaisu. Mutta kun kyseessä on kaksi työkykyistä ihmistä, jotka itse ovat valinneet koulutuksensa, ammattinsa ja toisensa, niin reilumpaa vaihtoehtoa tuskin on kuin yhteisten kulujen jakaminen puoliksi.
En ole koskaan ymmärtänyt avioliitossa tätä "jakaa puoliksi". Ihan sama mikä koulutustausta jne, niin avioliitossa maksetaan erityisemmin katsomatta, kuka sen rahan on yhteiseen kassaan tuonut. Avioliitto on muutakin kuin raha, toinen tekee jotain enemmän ja toinen vähemmän, ei sitä tekemistäkään viitsi alkaa puolittaa. Lisäksi lasten kanssa saattaa toinen hoidella heidän asioita enemmän kuin toinen, varsinkin jos toisella on työ, joka ei jousta yhtä paljon tai vaatii enemmän. Mä en ainakaan pystyisi elämään parisuhteessa, jossa kaikkea aletaan laskemaan puoliksi.
Ei, vaan se oli esimerkki siitä, että tulotilanne voi muuttua tulevaisuudessa vaikka täysin päinvastoin. Niinhän elämäntilanteet saattavat vaihdella. Välillä Ollaan töissä, opiskellaan, vaihdetaan alaa, ollaan sairaslomalla tai työttömänä, saadaan ylennyksiä jne jne. Ei sillä ole sukupuolen kanssa mitään tekemistä. Oksettava tuo asetelma, että kulloinkin rahakkaampi on se joka määrää ja toinen saa luvan hiljaa kärvistellä. Ei tietoakaan aidosta välittämisestä ja parisuhteesta.