Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän pelottavaa taas huomata, että puhelin todellakin kuuntelee

Vierailija
27.07.2020 |

Vastaavaa on käynyt aiemminkin. Eilen kaverini puhui lenkillä, että on ajatellut hankkia ryhtiliivin. En ollut sellaisesta ennen kuullut ja unohdin asian. Tänään instagramissa minulle tuli ryhtiliivin mainos. Enkä siis ollut googlaillut tms. Ainoastaan kaveri varmaan pari kertaa sanoi tuon sanan lenkin aikana.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä kuoli yllättäen sukulainen ja siitä puhuttiin, niin parina päivänä tuli hautakivistä mainos minulle ja tuli mieleen etten todella ostaisi sieltä firmasta

Vierailija
142/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sovelluksesta johtuu. Esimerkiksi facebookin sovellus kuuntelee, ja siksi sen poistin. En tiennyt että Instagramkin, mutta sitä en ala poistamaan vaikka tympeää tuo kuuntelu onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt viimeaikoina paljon hammaslääkärissä erään hammaskiskon takia, puolentoista kuukauden sisään neljä kertaa. En ole googlaillut kiskosta mitään, koska sain ison nipun ohjepapereita aiheesta, ja muutenkin lääkäri selitti asiat juurtajaksain.

Jostain syystä minulle on alkanut tulla ympäri nettiä erilaisia hammastarvikemainoksia.

No tuon voi selittää sillä että se on vakoillut gps tietojasi ja nähnyt että olet käynyt monta kertaa hammaslääkärissä.

Ei voi olla niin tarkkaa tietoa, että voisi päätellä minun käyneen 3-kerroksisen kauppakeskuksen 2. kerroksen C-rapun huoneistossa n:o 23, jossa hammaslääkäri pitää vastaanottoaan. Ei sitten tarvitse enää miettiä, että missäs minä vietinkään viime viikonlopun sumuisimman yön, katsoopa vaan reittinsä ja seuralaisensa osoitteen googlesta.

Kyllä vaan voi, Google paikantaa nimenomaan langattomien verkkojen avulla. Myös silloin kun wifi on puhelimestasti kytketty pois, tämä löytyy Googlen käyttöehdoista ja olet sallinut että Google saa ohittaa puhelimen asetuksen kun olet hyväksynyt käyttöehdot. Tähän perustuu mm. Googlen kysymät suosittelut liikkeistä (jos olet sen sallinut), nekin tietää hyvin tarkkaan juuri ne liikkeet joissa olen käynyt, ihan yksin puhumatta kenellekään yhtään mitään. 

Minä taidan olla todella foliohattu, mutta minun puhelimessa googlella ei ole käyttöoikeuksia mihinkään ja sijaintitietojani ei ole, eikä minulle tule mitään kohdennettuja mainoksia. Googlea kyllä käytän nettiselaimessa, koska en ole löytänyt yhtä hyvää hakukonetta (saa suositella sellaista). Chromea käytän sekä myös gmailia, joten en tiedä sitten saako google noita kautta tietoja enemmän kuin haluaisin. Poistan evästeet ja muut käyttäytymistä seuraavat pikku jutut, vaikkei toimissani ole sinänsä mitään mikä ei päivänvaloa kestäisi. En vain tykkää yhtään siitä maailmasta, jota minulle tarjotaan noiden kaikkien kautta. Facebookkia ja instaa en käytä ollenkaan.

Kyllä näitä asioita on hyvä miettiä. Me ihmiset ollaan noille yrityksille vain pelinappuloita ja kauppatavaraa. Itseään voi ja saa suojella.

Vierailija
144/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin joku aika sitten pojalta, ostetaanko vielä hänelle yhtä tiettyä kastiketta. Vähän ajan päästä kun avasin kännykässä facen, kyseisen soossin mainos oli heti tyrkyllä.

Vierailija
145/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun herään, kuuluu hetken päästä puhelimesta joku plimplom-ääni. Mikä se on? Ihan kuin se tietäisi, että nyt herättiin.

Hiljattain puhelimeeni on alkanut myös tulla aamulla heti sen avattuani paikka- ja säätieto, vaikka vastasin puhelimen ostettuani usein esitettyyn kysymykseen, että en halua paikkatietoa kertoa.

Käytän puhelimella Googlen hakua, ja jossain vaiheessa oli pakko ottaa käyttöön joku Gmail-tili, jota en olisi halunnut/tarvinnut, muuten Google ei toiminut. Samoin Google maps toimii tahmeasti ilman tuota paikan ilmoittamista.

Ja nyt on tullut WhatsAppiin "etusivu", jossa lukee from Facebook. Miten niin, en ole facessa?

Ja Hesarin jutussa ainakin väitettiin, että ihan oikeat ihmiset kuuntelevat jossain keskuksissa puhelimessa puhuttua, kun joku oli jopa tunnistanut tuttunsa äänen... Tähän viitattiinkin tuolla aiemmin.

Ihmiset on nyt opetettu näitten laitteiden käyttöön ja mitä tahansa uusia juttuja voidaan ottaa käyttöön ilman, että niistä kukaan edes tietää. Ja vaikka tietäisi, ne tietoturvaselosteet ovat niin huonoa suomea, niin pitkiä ja vaikeita ja pienellä präntillä, ettei niitä kukaan lue. Ja vaikka lukisi ja poistaisi kaikki mahdollisen tiedonkeruun, niissä sanotaan, että "emme me, mutta joku ulkopuolinen voi tietoja toki käyttää, jos ne heille myymme". Eli hahhahhaa, peli on menetetty.

Pientä jarrutusta voi toki yrittää, ja toivottavasti ne, jotka asiasta jotain tietävät, antavat hyviä vinkkejä. Ei niitä Incognitoja ja Adblockeja yms. säätöjä tällainen tavallinen tallukka osaa, jos ei joku opasta kädestä pitäen.

Vierailija
146/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiskaa sille tuhmia joka päivä.

Vierailija
147/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Google nauhoittaa ja sieltä voi omasta profiilistaan käydä poistamassa tiedot mitä sinne on ilmestynyt.

miten??

Vierailija
148/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, onneksi mä olen turvassa! Mun juttuja ei kukaan koskaan jaksa kuunnella.

Vierailija
149/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se totta, puhelin kuuntelee. Yksi juttu mitä en edellisessä puhelimessani tajunnut ollenkaan oli se, että puhelin ilmoitti eniten akkua kuluttavasta sovelluksesta joka oli Facebook. Eikä minulla edes ole Facebook-tiliä. Ei ole koskaan ollutkaan. Anyone?

Vierailija
150/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä voi miettiä myös täysin markkinatalouden logiikalla. Google tietää jo varmasti sinusta aivan tarpeeksi että osaa mainostaa sinulle niitä tuotteita joita kuvittelee sinun haluavan. Äänen kuuntelu salaa olisi tajuttoman kokoinen riski eikä se tarvitsisi kuin yhden vuotajan jotta aiheutuisi valtava maailmanlaajuinen skandaali kenties suurempi kuin Snowden. Myös suomen kielen tunnistuksessa googlella on vielä vahvoja ongelmia joten on todella epätodennäköistä että puhelimesi taskun tai laukun läpi pystyisi tuollaisia termejä kaappaamaan.

Snowdenhan kertoi tästäkin, että puhelimet kuuntelee ja että niillä voidaan kuunnella ja kuvata myös silloin kun ne ovat pois päältä. Sen takia se vaati että haastattelijan ja kuvaajan piti laittaa kännykkänsä jääkaappiin sen haastattelun ajaksi.

Vierailija
151/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että joku edes kuuntelee

Vierailija
152/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo aikoja sitten ottanut pois googlen asetuksista puhe- ja äänitallenteet. Silti saan kohdennettuja mainoksia puheideni perusteella. Tajusin, että oikeastaan kaikki näistä mainoksista tulivat instagramiin, eli instagramin täytyy kuunnella käyttäjiään. Otin nyt sovelluksen asetuksista pois mikrofonin käytön, katsotaan onko vaikutusta.

Vierailija
153/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kännykässä googlella ei ole käyttöoikeuksia mihinkään, joten tuskin mikrofoni ohittaisi tuota käskyä, vai? Ok googlella ei tapahdu mitään.

Kaikki mitä sillä kännykällä teet menee softavalmistajille ja siitä eteenpäin yrityksillä ja tiedustelupalveluihin. Tietokoneet profiloi jatkuvasti ihmisiä, jotka käyttävät laitteita, jotka voivat kuvata ja nauhoittaa heitä ja seurata kaikkea mitä softalla tehdään. Ihan jatkuvasti. Se loppuu kun älylaitteessa ei ole virtaa. Eli älypuhelimsen sulkeminen ei todellakaan sulje mikrofonia eikä myöskään kameraa.

Vierailija
154/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt viimeaikoina paljon hammaslääkärissä erään hammaskiskon takia, puolentoista kuukauden sisään neljä kertaa. En ole googlaillut kiskosta mitään, koska sain ison nipun ohjepapereita aiheesta, ja muutenkin lääkäri selitti asiat juurtajaksain.

Jostain syystä minulle on alkanut tulla ympäri nettiä erilaisia hammastarvikemainoksia.

No tuon voi selittää sillä että se on vakoillut gps tietojasi ja nähnyt että olet käynyt monta kertaa hammaslääkärissä.

Ei voi olla niin tarkkaa tietoa, että voisi päätellä minun käyneen 3-kerroksisen kauppakeskuksen 2. kerroksen C-rapun huoneistossa n:o 23, jossa hammaslääkäri pitää vastaanottoaan. Ei sitten tarvitse enää miettiä, että missäs minä vietinkään viime viikonlopun sumuisimman yön, katsoopa vaan reittinsä ja seuralaisensa osoitteen googlesta.

Kyllä vaan voi, Google paikantaa nimenomaan langattomien verkkojen avulla. Myös silloin kun wifi on puhelimestasti kytketty pois, tämä löytyy Googlen käyttöehdoista ja olet sallinut että Google saa ohittaa puhelimen asetuksen kun olet hyväksynyt käyttöehdot. Tähän perustuu mm. Googlen kysymät suosittelut liikkeistä (jos olet sen sallinut), nekin tietää hyvin tarkkaan juuri ne liikkeet joissa olen käynyt, ihan yksin puhumatta kenellekään yhtään mitään. 

Minä taidan olla todella foliohattu, mutta minun puhelimessa googlella ei ole käyttöoikeuksia mihinkään ja sijaintitietojani ei ole, eikä minulle tule mitään kohdennettuja mainoksia. Googlea kyllä käytän nettiselaimessa, koska en ole löytänyt yhtä hyvää hakukonetta (saa suositella sellaista). Chromea käytän sekä myös gmailia, joten en tiedä sitten saako google noita kautta tietoja enemmän kuin haluaisin. Poistan evästeet ja muut käyttäytymistä seuraavat pikku jutut, vaikkei toimissani ole sinänsä mitään mikä ei päivänvaloa kestäisi. En vain tykkää yhtään siitä maailmasta, jota minulle tarjotaan noiden kaikkien kautta. Facebookkia ja instaa en käytä ollenkaan.

Kyllä näitä asioita on hyvä miettiä. Me ihmiset ollaan noille yrityksille vain pelinappuloita ja kauppatavaraa. Itseään voi ja saa suojella.

Qwant! https://www.qwant.com/

155/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin kerran Facebookia tv:tä katsoessani. Mainoskatkolla mainostettiin jotain tuotetta ja hetken päästä Facebookiin tuli kysely, että olenko nähnyt juuri sen tuotteen mainosta fb:ssa.

Vierailija
156/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen puhelimen voi sammuttaa ihan virtanapista silloin kun sitä ei tarvitse.

Vierailija
157/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte ahdistua Googlen teistä keräämästänne datasta, niin käykää katsomassa miltä oma Google Timeline -profiilinne näyttää. Testasin juuri huvin vuoksi oman profiilini. Olen näköjään juhannuksena 2017 tehnyt pidemmän reissun etelä-Suomeen ja matkalla pysähtynyt puolison siskon luona. Siellä olen ollut 1h 27 minuuttia, kunnes siirryin jatkoin matkaa kotiin. Johon saavuin kello 19:05. 

Vierailija
158/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan jostain syystä kuorsaukseen liittyviä mainoksia :D

Vierailija
159/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis joo, se on tekoäly mikä kuuntelee - ei kukaan oikea ihminen onneksi! Onneksi mulla nyt ei ole mitään salattavaa, mutta onhan tuo jotenkin inhottavaa silti.

Salakuuntelu on rikos, mutta nykyään mikään ei näytä enää estävän törkeimpääkään lain kiertämistä. Sairas maailma. Ja vai ei sinulla ole salattavaa, haluatko että puhelin nauhoittaa esim. kaikki kertomasi henkilökohtaiset asiat tai vaikka seksisessiot, jonka joukosta sitten tekoäly haravoi sopivimmat äännähdykset ja tarjoaa seuraavana päivänä mainoksia teatiamon puutapeista? Itse ainakaan en ole antanut lupaa kotirauhani rikkomiseen ja salakuunteluun tai -katseluun, seuraava luuri tulee aivan varmasti olemaan vanha Nokia tai joku yksinkertainen pöytämalli, jota ei katsele tai kuuntele yksikään tekoäly tai mahdollinen hakkerikaan.

Vierailija
160/167 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tämä vauva-sivusto on Sanoman palvelu, joka kerää tietoja mm. Googlelle ja Facebookille. Sivuilla on evästeitä, pikseleitä, puhelimeen voidaan lähettää mainoksia sijainnin avulla. Ei aina tarvitse puhua asioista, jätät jälkiä itsestäsi koko ajan nettiin.

Edellyttääkö tämä, että olet kirjautuneena Googleen tai Facebookiin tätä palstaa selatessasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän