Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parveketupakointi on hirveää!

Vierailija
25.06.2013 |

Kaverini osti ihanan kerrostaloasunnon, ylin kerros, hieno iso terassiparveke, on näköalaa ja on mahdollisuus sisustaa se oikeaksi viherhuoneeksi riippumattoineen päivineen. Unelma! Mutta mutta... onkin käynyt ilmi, että alakerran mummeli käy joka tunti röökillä parvekkeellaan ja kaverini saa kaikki katkut omalleen säännöllisin väliajoin.  Pitäisi kertaheitolla kieltää tupakointi kokonaan. Kaikkialla. Inhoan tupakkaa!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:12"]

Ylipäätänsä tupakointi on hirveää. Niin typerää ehdoin tahdoin hankkia itselleen kamala raastavan tappava keuhkösyöpä.

[/quote]

Keuhkoatko samalla tavalla ylipainoille? Ja mahdollinen tautilistaus on miljoona kertaa pidempi?

Itse en polta ja nuuskaakin menee vain viihdekäytössä nykyään. Ja kyllä, laitan nuuskapussit kauniisti roskikseen käytön jälkeen.

[/quote]

Tottakai. Olen hirveä keuhkoaja. enhän muuten jaksaisi tällä palstalla keskustella.

Vierailija
2/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoatko samalla tavalla ylipainoille? Ja mahdollinen tautilistaus on miljoona kertaa pidempi?

Itse en polta ja nuuskaakin menee vain viihdekäytössä nykyään. Ja kyllä, laitan nuuskapussit kauniisti roskikseen käytön jälkeen.

[/quote]

No ylipaino ei ole niin yksiselitteisesti lihavan ihmisen itse aiheuttamaa. Tai taustalla voi olla jokin sairaus tai muuten vaan geeneissä pyöreä muoto, vaikka miten terveellisesti eläisi. Eikä lihavuudesta sitäpaitsi koidu samanlaista harmia muille kuin tupakansavusta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen en hirveästi kanna huolta tupakoivien terveydestä tämän parveketupakointiongelman tiimoilta vaan ihan oman asumislaatuni puolesta olen itsekin valmis nousemaan barrikadeille.

Vierailija
4/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:34"]

[/quote]

No ylipaino ei ole niin yksiselitteisesti lihavan ihmisen itse aiheuttamaa. Tai taustalla voi olla jokin sairaus tai muuten vaan geeneissä pyöreä muoto, vaikka miten terveellisesti eläisi. Eikä lihavuudesta sitäpaitsi koidu samanlaista harmia muille kuin tupakansavusta.  

[/quote]Tupakan savu ja -haju on kaks eri asiaa. Savu ei tasan tule kellekään sisälle, jos parvekkeella polttaa. Savu haihtuu jo ennen polttajan parvekkeen kaidetta. Haju on eri asia, se tulee kyllä 'sisälle'. En itse polta, mutta kerrostalossa asuessani, en kokenut satunnaista hajua ongelmaksi - joko työnsin ikkunaa/partsin ovea pienemmälle tai sit en, koska se haju ei kauaa 'leiju' sekään.

Olen asunut myös sellaisessa rapussa, jossa yksi pariskunta poltti sisällä. Koko rappu haisi ja myös oma eteinen. Eli siihen nähden parveketupakointi on pieni paha. Ja jotenkin tuntuu, että jos tuo parveketupakointi lailla kielletään, aletaan vainoamaan jotain toista asiaa...

Vierailija
5/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan, kun kolme naapuria polttaa, niin joku on melkein jatkuavasti röökillä. Ja haju on paha. Enempi vielä se meillä häiritsee 14-vuotiasta lastani, kuin minua.

Vierailija
6/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:43"]

Tupakan savu ja -haju on kaks eri asiaa. Savu ei tasan tule kellekään sisälle, jos parvekkeella polttaa. Savu haihtuu jo ennen polttajan parvekkeen kaidetta. Haju on eri asia, se tulee kyllä 'sisälle'. En itse polta, mutta kerrostalossa asuessani, en kokenut satunnaista hajua ongelmaksi - joko työnsin ikkunaa/partsin ovea pienemmälle tai sit en, koska se haju ei kauaa 'leiju' sekään.

Olen asunut myös sellaisessa rapussa, jossa yksi pariskunta poltti sisällä. Koko rappu haisi ja myös oma eteinen. Eli siihen nähden parveketupakointi on pieni paha. Ja jotenkin tuntuu, että jos tuo parveketupakointi lailla kielletään, aletaan vainoamaan jotain toista asiaa...

[/quote]

Tuota...ihan pienehkö kemian oppitunti ois sulle ehkä ihan paikallaan... Mitä kuvittelen sen "hajun" olevan, jos ei nimenomaan sitä savua, joka leviää tupakasta? Hajut ovat siis kaasuja jotka haihtuvat lähteestään ja leviävät ympäristöön. Savun mukanahan nuo hajut kulkeutuvat. Minne se savu "haihtuu"? Ei se minnekään haidu tai katoa, se vaan sekoittuu ympäröivään ilmaan ja tavallaan laimenee näkymättömäksi, joten näyttää siltä että se katoaisi "savuna ilmaan". 

Vierailija
7/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se parveketupakointi terveydelle haitallista sitä haistelemaan joutuville naapureille? Onko se passiivista tupakoimista kaikkine vaaroineen?

Vierailija
8/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:49"]

Tupakan savu ja -haju on kaks eri asiaa. Savu ei tasan tule kellekään sisälle, jos parvekkeella polttaa. Savu haihtuu jo ennen polttajan parvekkeen kaidetta. Haju on eri asia, se tulee kyllä 'sisälle'. En itse polta, mutta kerrostalossa asuessani, en kokenut satunnaista hajua ongelmaksi - joko työnsin ikkunaa/partsin ovea pienemmälle tai sit en, koska se haju ei kauaa 'leiju' sekään.

[/quote]

Tuota...ihan pienehkö kemian oppitunti ois sulle ehkä ihan paikallaan... Mitä kuvittelen sen "hajun" olevan, jos ei nimenomaan sitä savua, joka leviää tupakasta? Hajut ovat siis kaasuja jotka haihtuvat lähteestään ja leviävät ympäristöön. Savun mukanahan nuo hajut kulkeutuvat. Minne se savu "haihtuu"? Ei se minnekään haidu tai katoa, se vaan sekoittuu ympäröivään ilmaan ja tavallaan laimenee näkymättömäksi, joten näyttää siltä että se katoaisi "savuna ilmaan". 

[/quote]

Kannattaa muistaa, että siinä "pelkässä hajussa" on aina fyysisiä partikkeleita mukana, jotka kulkeutuvat sinne nenän limakalvoille asti. Jopa keuhkoihin. Eli vauvan kakkavaippaakin vaihtaessa sitä kakkaa pääsee ihan hengitysteihin asti. Ei se haju ole mitenkään irrallaan, ihan kuten edellä oleva kertoi. :D

Vierailija
9/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Tupakan savu ja -haju on kaks eri asiaa. Savu ei tasan tule kellekään sisälle, jos parvekkeella polttaa. Savu haihtuu jo ennen polttajan parvekkeen kaidetta. Haju on eri asia, se tulee kyllä 'sisälle'. En itse polta, mutta kerrostalossa asuessani, en kokenut satunnaista hajua ongelmaksi - joko työnsin ikkunaa/partsin ovea pienemmälle tai sit en, koska se haju ei kauaa 'leiju' sekään.

[/quote]

No, kyllähän se oli jo tiedossa että tupakointi lopullisesti tekee ihmisistä idiootteja. Jo tämän takia tupakointi pitäisi ehdottomasti kriminalisoida. Saati sitten muille ihmisille aiheutetun haitan takia.

Eikös niin että kun puhaltaa oikein kovaa, niin savu katoaa taivaan tuuliin...? Fysiikan ja kemian nobelia ei ainakaan ole tulossa, sen voin kertoa.

Vierailija
10/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:11"]

Voi olla että kerrostalossa ongelma on pahempi, kun savut nousee ylöspäin. Toivottavasti kaverisi ei ole niin herkkä kuin sinä. Ei ne tupakoijat tupakoi muiden kiusaksi, vaikka silti se varmaan tuntuu joskus.

Astmaatikko liikkuu ihan ulkonakin, joten tuskin kuolee toisen parvekeröökaamiseen :)

Meillä rivarissa uusi seinänaapuri polttaa parvekkeella, muttei se haju mua haittaa. En usko että siitä pahaa passiivista terveyshaittaakaan on muutaman kerran viikossa haistelee mietoa tupakansavua. En vähättele muiden ongelmia, varmaan astmaatikolle ongelma on todellinen.

[/quote]

Vierailija
11/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..no en tiiä miksi lainasi kahtakin eri viestiä

Vierailija
12/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis kokonaan väärää. Ääh, luovutan.

Vierailija
13/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää sähkötupakoijat ,joiden mansikanhajuinen tai joku muu makea ällötys tunkee meidän parvekkeen ovesta sisään

Vierailija
14/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli naapurit ovat passiivisia tupakoitsijoita? Pikkulapsista alkaen saavat savua keuhkoihinsa naapurin parvekkeelta?  Ja se vielä sallitaan!!!

Vierailija
15/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parveketupakoimisen voisi kieltää kesäisin, kun ihmisillä on räppänät ja ovet auki. Talvisin saisi polttaa kun se haitta on todennäköisesti pienempi.

Vierailija
16/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:49"]

[/quote]

[/quote]Tupakansavu  tai -haju on pienin paha ja 'vaara', mikä sieltä partsilta sisälle mahdollisesti tulee. Liikenteen, puhtaanapidon ja esim. nastarenkaiden aiheuttamat pölyt, saasteet ja metallit on terveydelle aika moninkertainen vaara tupakansavuun verrattuna. Mutta niitä hengitellään ihan kitisemättä - koska eivät 'haise'. Että ihan tyytyväisinä nukuttaisitte niitä vauvojanne parvekkeilla jos naapurit ois savuttomia. Heh.

No, sit kun ollaan kielletty parveketupakointi, niin entäs kaikki kukat ja kasvit, joita ihmiset tuppaa partseillensa haalimaan! Tulee nääs ötököitä - ampiaisia, mehiläisiä... Joiden pisto voi myös tappaa...

Vierailija
17/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa Espoonkruunulla (kaupungin asuntoja) on järjestäen uusissa taloissa parveketupakointikielto. Polttaa saa sisällä, ja pihalla tupakkapaikoilla. Ainakin meidän lähellä olevassa kaupungin vuokratalossa tämä tupakkapaikka on roskiskatoksen vieressä, kaukana rappujen ovista ja parvekkeista.

On varsinaista saivartelua väittää, että tupakointi on pienempi haitta kuin liikenteen päästöt tai ampiaiset (!). Tupakansavussa on yli 3000 erilaista myrkyllistä yhdistettä, ja passiivinen tupakointi on sadoissa tutkimuksissa todettu vaarallisksi. Myös niiden terveydelle, jotka tätä haittaa vähättelevät.

Esim.minä asun perheeni kanssa talossa, joka sijaitsee melko kaukana isommasta tiestä, Liikenteen päästöistä ei siis ole haittaa eikä vaaraa. Sen sijaan neljästä lähinaapuristamme kolme polttaa ja alapuolellamme on vähän väliä joku tupakalla. Tästä kärsivät erityisesti kolme lastani, joilla kaikilla on astma. Kesä on yhtä ikkunoiden ja parvekkeen oven sulkemista ja avaamista.

Uskon, että tupakointikiellot tästä vielä laajenevat ja se on vain ja ainoastaan ei-tupakoitsijoiden edun mukaista. Tupakoinnista kun on aina haittaa myös muille. Ja todella, ne astmaatikot/migreeniä sairastavat todella kärsivät tupakansavusta!

Tänään totesin ilahtuneena, että Korkeasaaressakin saa polttaa vain muutamalla merkityllä alueella. Siitä huolimatta muutama idiootti kärytti keskellä ihmisjoukkoa, joista valtaosa oli pikkulapsia.

Vierailija
18/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täälläkin... Vauvaa ei voi parvekkeella nukuttaa, eikä pyykkiä kuivattaa. Ei voi käsittää, että tänä päivänä on sallittua touhua! 

Vierailija
19/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalossa ei ole parvekkeita ja tupakanhajua tulee toisinaan sisälle kadulta. Ei kyllä minua hirveästi haittaa.

Vierailija
20/31 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset