Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio ottaa koulutusta vastaamattomia töitä (KTM)

Vierailija
25.06.2013 |

Minulla on kurssit täynnä KTM-tutkintoa varten, mutta en aio siirtyä työelämään jos minulle ei tarjota koulutusta vastaavia töitä. Sillä välin suoritan ylimääräisiä kursseja, tällä hetkellä kieliä.

Ammattikoulutetut kitisee mutta akateemisilla ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen on tärkeä. Jos ottaisin paperit ulos ja lähtisin jonnekin tilitoimistoon 2000 euron kk-palkalla niin jäisin sinne loppuiäkseni.

Asun edelleen opiskelija-asunnossani ja minulla on osa-aikainen työpaikka. Tilanne on täysin kestävä minun kannalta. Tavallaan hyvä näinkin, sillä aloituspalkkani nousee 125 eurolla kuukaudessa jokaisesta 30 opintopisteestä minkä yliopistolla suoritan yli kiintiön. AMK:n ISO-kursseja en laske tähän. Tällä hetkellä en siirry täyspäiväisesti työelämään alle 3400 euron palkalle ja se nousee kokoajan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä KTM:illä voi mennä aika kauan ennen kuin työllisyystilanne paranee. Enpä tiedä onko järkeä odotella parempia aikoja.

Vierailija
2/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Meillä oli paikka auki, yksikään KTM ei halunnut tehtävään, koska se ei vastannut koulutusta. Otettiin ylioppilaspoika, joka nyt tienaa opintojen ohessa 4200 e/kk. Ei sillä mitään kielikoulutusta ole ja ensi kesäksi se on menossa johonkin toiseen firmaan töihin, kun on nyt saanut tässä hyvää työkokemusta. Sitä arvostetaan enemmän kuin saksan verbien taivuttamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartenhan niitä kouluja käydään että sen alan töitä pääsee tekemään mihin on kouluttautunutkin. Pieni riski aina akateemisilla on toki se että ei löydä oikein mitään. Itse otin sen riskin kanssa aikoinaan valmistuttuani. Viisi kuukautta siihen meni ja sain koulutustani vastaavan työpaikan. Palkka ei silloin ollut erikoinen mutta nykyään on sekin tilanne jo korjaantunut. Tsemiä AP, mutta älä ole turhan tarkka rahan suhteen, kyllä sitä palkkaa kerkiää korottelemaan myöhemminkin, kunhan nyt vain saat jalan mieluisan työpaikan oven väliin. Ja työviihtyvyys osoittautuu usein tärkeämmäksi kuin raha muutenkin..

Vierailija
4/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavasti onko järkeä heittää hyvä koulutus hukkaan ja tehdä hanttihommia? Tämä on ratkaisuni ja olen tyytyväinen siihen.

-ap

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 16:53"]

Teillä KTM:illä voi mennä aika kauan ennen kuin työllisyystilanne paranee. Enpä tiedä onko järkeä odotella parempia aikoja.

[/quote]

Vierailija
5/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, entäs sitten? Tuo asia on jokaisen oma päätös ja siihen vaikuttavat monet asiat, jotka ovat erilaisia eri ihmisten kohdalla.

Vierailija
6/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet työnantajat arvostavat työkokemusta vähintään yhtä paljon kuin koulutusta. Jos ap tarpeeksi kauan nirsoilee, niin voi jäädä luu käteen. Vastaavasti moni hanttihommia vastaanottanut osoittaa hyvää asennetta ja työmoraalia ja pääsee nopeasti eteenpäin. Mutta onhan noita, ikuisia opiskelijoita, nelikymppisiä kolmen tutkinnon omaavia työttömiä, jotka ihmettelee miksi eivät kelpaa työnantajilee...

Vierailija
7/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tavallaan hyvä näinkin, sillä aloituspalkkani nousee 125 eurolla kuukaudessa jokaisesta 30 opintopisteestä minkä yliopistolla suoritan yli kiintiön. AMK:n ISO-kursseja en laske tähän. Tällä hetkellä en siirry täyspäiväisesti työelämään alle 3400 euron palkalle ja se nousee kokoajan."

WTF? Ilmeisesti ap ei ole eläissään oikeasti töitä tehnyt, koska ei KTM:illä, kuten ei kellään muullakaan,  ole mitään opintopisteisiin perustuvaa "aloituspalkkaa" , jonka ilman muuta saa, kun lopulta katsoo työelämän arvoisekseen. Liitoilla on suosituspalkkansa, mutta eivät ne työnantajia mitenkään sido.  Ja fiksu työnantaja arvostaa enemmän nopeasti ja tehokkaasti valmistunutta kuin tuplasti aikaa käyttänyttä, vaikka tällä olisikin 150 noppaa enemmän. Jälkimmäisillähän ehtii jo tilikausi vaihtua pariinkin kertaan, ennen kuin tilinpäätös on valmis.

Vierailija
8/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanani ja koulutuspohjani on niin hyvä että nimeän itse palkkani itse. Se ei mitenkään käy että alkaisin valmistuneena tekemään työtä liiton suosituspalkoilla, puhumattakaan että menisin niiden alle. Ammattitaito katso maksaa eikä kukaan muu kun minä itse ole huolehtimassa etten myy ammattitaitoani liian halvalla.

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:15"]

" Tavallaan hyvä näinkin, sillä aloituspalkkani nousee 125 eurolla kuukaudessa jokaisesta 30 opintopisteestä minkä yliopistolla suoritan yli kiintiön. AMK:n ISO-kursseja en laske tähän. Tällä hetkellä en siirry täyspäiväisesti työelämään alle 3400 euron palkalle ja se nousee kokoajan."

WTF? Ilmeisesti ap ei ole eläissään oikeasti töitä tehnyt, koska ei KTM:illä, kuten ei kellään muullakaan,  ole mitään opintopisteisiin perustuvaa "aloituspalkkaa" , jonka ilman muuta saa, kun lopulta katsoo työelämän arvoisekseen. Liitoilla on suosituspalkkansa, mutta eivät ne työnantajia mitenkään sido.  Ja fiksu työnantaja arvostaa enemmän nopeasti ja tehokkaasti valmistunutta kuin tuplasti aikaa käyttänyttä, vaikka tällä olisikin 150 noppaa enemmän. Jälkimmäisillähän ehtii jo tilikausi vaihtua pariinkin kertaan, ennen kuin tilinpäätös on valmis.

[/quote]

Vierailija
9/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas...:D No mutta onnea ap:lle työnhakuun, todellisuudesta et kyllä ymmärrä mitään.

Vierailija
10/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tyypit työllistyvät jo jokunen vuotta ennen valmistumistaan. Se että notkuu koulussa venyttäen valmistumista ja suoritellen joutessaan joitain kursseja, ei valitettavasti puhu huippuominaisuuksien puolesta.

Hyvä itsetunto on ihan ok, mutta tarvitsee realismia kaverikseen.

Vierailija
11/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on amis joka yrittää pilata KTM:ien maineen. :D

Vierailija
12/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ap on kansainvälisen konsernilaskennan ammattilainen, joten sitten kelpaakin olla kranttu ja töitä on varmasti. Muuten olet aika lapsellinen.

t. toinen KTM

Vierailija
13/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:33"]

Hyvät tyypit työllistyvät jo jokunen vuotta ennen valmistumistaan. Se että notkuu koulussa venyttäen valmistumista ja suoritellen joutessaan joitain kursseja, ei valitettavasti puhu huippuominaisuuksien puolesta.

Hyvä itsetunto on ihan ok, mutta tarvitsee realismia kaverikseen.

[/quote]

Oma lapseni valmistui KTM:ksi pari kuukautta sitten ja hän on ollut työelämässä alan töissä jo kaksi vuotta ennen valmistumistaan, samoin kaikki hänen tuttavansa. Yleensä ne, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä saavat tosiaan työtä jo ennen valmistumistaan, moni tekee gradunkin työnantajalleen, ja yliopistoon jäävät kaupallisen alan opiskelijoista roikkumaan lähinnä ne onnettomimmat tapaukset tai sitten toinen ääripää eli tutkimukseen suuntautuvat, jotka tosin menevät sitten yliopiston leipiin.

Tämä sama toimii omalla alallani eli vakuutusoikeudessa: oikiksesta ja hallintotieteistä ne, jotka myöhemmin etenevät urallaan nopeasti tai jotka saavat vakipaikan heti valmistuttuaan tai ylipäätään saavat jonkun pitempiaikaisen määräaikaisuuden, ovat kyllä tehneet työtä opintojen ohella jo vuoden tai pari.

Vierailija
14/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 16:46"]

Minulla on kurssit täynnä KTM-tutkintoa varten, mutta en aio siirtyä työelämään jos minulle ei tarjota koulutusta vastaavia töitä. Sillä välin suoritan ylimääräisiä kursseja, tällä hetkellä kieliä.

Ammattikoulutetut kitisee mutta akateemisilla ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen on tärkeä. Jos ottaisin paperit ulos ja lähtisin jonnekin tilitoimistoon 2000 euron kk-palkalla niin jäisin sinne loppuiäkseni.

Asun edelleen opiskelija-asunnossani ja minulla on osa-aikainen työpaikka. Tilanne on täysin kestävä minun kannalta. Tavallaan hyvä näinkin, sillä aloituspalkkani nousee 125 eurolla kuukaudessa jokaisesta 30 opintopisteestä minkä yliopistolla suoritan yli kiintiön. AMK:n ISO-kursseja en laske tähän. Tällä hetkellä en siirry täyspäiväisesti työelämään alle 3400 euron palkalle ja se nousee kokoajan.

[/quote]

miten se palkka voi nousta, kun ethän sä ole vielä edes työelämässä etkä edes saa palkkaa? :=DDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
15/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä fantasiamaailmassa elät? Mieheni on KTM ja ins. Ja on sitä mieltä, että ktm oli feikkikoulu verrattuna ins.koulutukseen.

Vierailija
16/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan totta, hyvät tyypit verkostoituvat tehokkaasti jo opintojensa aikana työelämässä ja tämän ansiosta "saavat hinnoitella" itsensä valmistuttuaan. Heillä on siis työkokemusta, jota usein ensimmäisenä katsotaan työpaikkaa täytettäessä. Onko ap:lla omalta alaltaan koulutustaan vastaavista töistä mitään kokemusta? Kuvittetko ihan todella olevasi joku taivaan lahja työmarkkinoille pelkillä teoriaopinnoillasi?

Vierailija
17/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:40"]

Tuo on aivan totta, hyvät tyypit verkostoituvat tehokkaasti jo opintojensa aikana työelämässä ja tämän ansiosta "saavat hinnoitella" itsensä valmistuttuaan. Heillä on siis työkokemusta, jota usein ensimmäisenä katsotaan työpaikkaa täytettäessä. Onko ap:lla omalta alaltaan koulutustaan vastaavista töistä mitään kokemusta? Kuvittetko ihan todella olevasi joku taivaan lahja työmarkkinoille pelkillä teoriaopinnoillasi?

[/quote]

Jos on hyvin kapean alan ammattilainen, niin hänellä ei ole mitään hätää. Esim. KTM ja jokin harvinainen kieli, mm. kiina tai arabia, on yhdistelmä jonka haltija voi todellakin sanella palkkansa ja valita työpaikkansa eikä tarvitse huolehtia työttömyydestä.

Vierailija
18/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinne hanttihommiin pakottaa jäämään loppuelämäkseen? Minä otin aikoinaan ensimmäisen vastaantulleen työn ja irtisanoin itseni heti parempia hommia löydettyäni. Tosin kävi itseasiassa niin, että tuolla hanttihommissa sain solmittua jonkun verran alan kontakteja ja uudessa työssä arvostivat kovasti kun olin jaksanut tehdä töitä myös saman alan "alemmalla portaalla" ja tutustua siihen maailmaan. 

Vierailija
19/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko ap odottaa kotona, että joku tulee tarjoamaan sulle työtä? Miten kuvittelit työnantajien edes tietävän olemassaolostasi?

Vierailija
20/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ap, tuo 57-vuotias miehemme, tulee tänne elvistelemään, miten sai taas tehtyä hyvän provon, johon kaikki tarttui :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä