Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio ottaa koulutusta vastaamattomia töitä (KTM)

Vierailija
25.06.2013 |

Minulla on kurssit täynnä KTM-tutkintoa varten, mutta en aio siirtyä työelämään jos minulle ei tarjota koulutusta vastaavia töitä. Sillä välin suoritan ylimääräisiä kursseja, tällä hetkellä kieliä.

Ammattikoulutetut kitisee mutta akateemisilla ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen on tärkeä. Jos ottaisin paperit ulos ja lähtisin jonnekin tilitoimistoon 2000 euron kk-palkalla niin jäisin sinne loppuiäkseni.

Asun edelleen opiskelija-asunnossani ja minulla on osa-aikainen työpaikka. Tilanne on täysin kestävä minun kannalta. Tavallaan hyvä näinkin, sillä aloituspalkkani nousee 125 eurolla kuukaudessa jokaisesta 30 opintopisteestä minkä yliopistolla suoritan yli kiintiön. AMK:n ISO-kursseja en laske tähän. Tällä hetkellä en siirry täyspäiväisesti työelämään alle 3400 euron palkalle ja se nousee kokoajan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi puusilmä se on tämäkin tyyppi. Tuollaisella ehdottomuudella et lyö kun päätäs seinään. Työelämä ei tällaisia jääränmunia tarvitse. Teet siellä vaan hallaa.

Vierailija
22/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin kuin koulutusta vastaavasta työstä kannattaa puhua osaamista vastaavasta työstä. Meillä on ollut monenlaisia maistereita ja insinöörejä, osa todella osaavia ja osa ei. Koulutuksen lisäksi osaamiseen luen myös mm. asenteen ja ihmissuhde- ja neuvottelutaidot.

Kovin ylimielisenä ei töitä kannata hakea, besserwisserit ilman kummempaa työkokemusta putoaa viimeistään haastattelussa. Ap kuulostaa laskentaihmiseltä kun tilitoimiston mainitsi mahdollisena työpaikkana - silloin nimenomaan kannattaisi lähteä tilitoimistoon kokemusta hankkimaan että voi suorittaa KHT-, HTM- tai JHT-tutkinnon. Silloin on jo todella paremmat työmarkkinat. Mutta onnea työnhakuun, kyllä se maailma sinullekin vielä tapansa näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama juttu insinööreillä. Opintojen aikana, parhaimmillaan jo ensimmäisenä kesänä isoon yritykseen harjoitteluun päässeet tyypit olivat kolmantena vuonna jo esimiesvalmennuksessa, tosin uhrasivat sitten työlle myös kaikki lomansa. Yleensä  he saivat opinnäytetyöstä suht hyvän korvauksen yritykseltä ja valmistumisen jälkeen saivat aloituspalkkaa reilustikin yli insinööriliiton suosituksen (2650e/kk). 

Muussa tapauksessa valmistumisen jälkeen saa aloittaakin aika pohjalta, ymmärrettävästi, ja osaamista todistella moneen kertaan. Mistä ihmeestä ap on saanut käsityksen, että saa nosteltua itselleen käsittämättömän aloituspalkan keräämällä opintopisteitä? Palkka perustuu työntekijän ammattitaitoon ja osaamiseen, eli siihen kuinka paljon vastinettä pystyy rahalle antamaan, ei opintopisteiden määrään. Ja nämä kaksi eivät suoraan korreloi keskenään jos sitä toivot.

Vierailija
24/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten työhaastattelussa paljastuu, että olet täysurpo haaveinesi.

Meinaatko että sinulle tullaan oikein työtä tarjoilemaan hopealautaselta? Paljonkos sinulla on työkokemusta alaltasi ja mikä se on?

Provohan tämä.

Vierailija
25/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, onko sinulla valmistumisvaiheessa oman alan työtä vai ei, voi pitää jonkinasteisena mittarina omasta kysynnästä työmarkkinoilla. Jos sinua ei olla jo sieltä koulunpenkiltä revitty työelämään, täytyy tehdä ihan sairaasti hakutyötä, että sinne revitään jatkossakaan.

Vierailija
26/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:40"]

Tuo on aivan totta, hyvät tyypit verkostoituvat tehokkaasti jo opintojensa aikana työelämässä ja tämän ansiosta "saavat hinnoitella" itsensä valmistuttuaan. Heillä on siis työkokemusta, jota usein ensimmäisenä katsotaan työpaikkaa täytettäessä. Onko ap:lla omalta alaltaan koulutustaan vastaavista töistä mitään kokemusta? Kuvittetko ihan todella olevasi joku taivaan lahja työmarkkinoille pelkillä teoriaopinnoillasi?

[/quote]

Jos on hyvin kapean alan ammattilainen, niin hänellä ei ole mitään hätää. Esim. KTM ja jokin harvinainen kieli, mm. kiina tai arabia, on yhdistelmä jonka haltija voi todellakin sanella palkkansa ja valita työpaikkansa eikä tarvitse huolehtia työttömyydestä.

[/quote]

Ei se nyt ihan niinkään mene. Ei kukaan katsele jotain onnetonta tai vittumaista tapausta, vaikka olisi miten olisi hallussa erikoiset kieliyhdistelmät. Voi päästä jonnekkin töihin ja saada vielä pyytämänsä palkankin, mutta tsemppiä vaan etenemiseen ja palkan nousuun.

Vierailija
27/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet lukenut laskentatoimea todella hyvin arvosanoin, niin ehkä suunnitelma pitääkin (tosin silloin mikä tahansa big 4 ottaisi sinut töihin jo nyt), muuten onnea yritykseen. Vaikka provohan tämä on...

Vierailija
28/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin pohjalta valmistuttuani: 1500 EUR käteen kuussa.. Nyt viisi vuotta myöhemmin 5600 e, ikää 32v. En ollut turhan nirso kunhan omaan alaan liittyvän työn sain. Kannatti. AP:n kannattaa myös vähän miettiä noita kriteerejään. 

Nimim. FM

Vierailija
29/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on huono jopa provoksi, paistaa pahasti läpi.

Vierailija
30/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noted.

-ap

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:54"]

Itse aloitin pohjalta valmistuttuani: 1500 EUR käteen kuussa.. Nyt viisi vuotta myöhemmin 5600 e, ikää 32v. En ollut turhan nirso kunhan omaan alaan liittyvän työn sain. Kannatti. AP:n kannattaa myös vähän miettiä noita kriteerejään. 

Nimim. FM

[/quote]

Vierailija
31/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:40"]

Tuo on aivan totta, hyvät tyypit verkostoituvat tehokkaasti jo opintojensa aikana työelämässä ja tämän ansiosta "saavat hinnoitella" itsensä valmistuttuaan. Heillä on siis työkokemusta, jota usein ensimmäisenä katsotaan työpaikkaa täytettäessä. Onko ap:lla omalta alaltaan koulutustaan vastaavista töistä mitään kokemusta? Kuvittetko ihan todella olevasi joku taivaan lahja työmarkkinoille pelkillä teoriaopinnoillasi?

[/quote]

Jos on hyvin kapean alan ammattilainen, niin hänellä ei ole mitään hätää. Esim. KTM ja jokin harvinainen kieli, mm. kiina tai arabia, on yhdistelmä jonka haltija voi todellakin sanella palkkansa ja valita työpaikkansa eikä tarvitse huolehtia työttömyydestä.

[/quote]

Hah, meiltä valmistuu jo KTM:iä, joiden äidinkieli on arabia ja lisäksi osaavat muutaman muun kielen. Suomalainen tankeroarabia on siihen verrattuna köykäistä kamaa...

Vierailija
32/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulle koulutusta vastaava työ = työ, josta saa liiton suosituksen mukaista palkkaa. Ideahan on, että voi tehdä jotain vaikka kuinka pienellä palkalla, kunhan siitä on selvästi hyötyä seuraavaa paikkaa varten (hyvässä, isosssa yrityksessä tms).

Vierailija
33/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein vastaavalla tavalla kun ap, hieman eri vaiheessa tosin. Minulla ei äitiysloman jälkeen ollut työpaikkaa mihin palata, sillä muutimme mieheni kanssa toiseen maahan. Sovittiin miehen kanssa, että minulla on puoli vuotta aikaa hakea kunnon, koulutustani (olen DI) ja kokemustani vastaavaa työtä. Onneksi tein näin, enkä tarttunut hanttihommiin. Käytin kaiken energian työnhakuun, tutkin jatkuvasti mitä uusia paikkoja vapautui ja kävin haastetteluissa. Olen aivan varma, että jos olisin tarttunut heti hanttihommiin, minulla ei olisi ollut energiaa hakea niin tehokkaasti kunnon hommia ja hanttihommiin olisi ollut helppo jymähtää.

Anna siis itsellesi jokin aikaraja ja pidä pää kylmänä. Minulle tämä oli oikea ratkaisu ja sain unelmien duunipaikan 5kk sen jälkeen kun aloin hakemaan töitä.

Vierailija
34/34 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusta vastaava työpaikka ei ole sama kun liiton minimipalkka. Saahan persettä myymällä enemmän kun useimmat muut palkansaajat vaikkei se vaadi mitään koulutusta.

Sinä teit kuten minäkin mutta eri vaijeessa. Siinä mielessä sinulla on helpompaa kun sinulla on jo työkokemusta. Joskus mietin jos tein oikein kun hänkin itseni kaupan kassalle. Siinä mielessä kuitenkin fiksu ratkaisu että tämä työ on joustava ja antaa mahdollisuuden helposti rahoittaa opiskelut, ilman lainaa.

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:16"]

Itse tein vastaavalla tavalla kun ap, hieman eri vaiheessa tosin. Minulla ei äitiysloman jälkeen ollut työpaikkaa mihin palata, sillä muutimme mieheni kanssa toiseen maahan. Sovittiin miehen kanssa, että minulla on puoli vuotta aikaa hakea kunnon, koulutustani (olen DI) ja kokemustani vastaavaa työtä. Onneksi tein näin, enkä tarttunut hanttihommiin. Käytin kaiken energian työnhakuun, tutkin jatkuvasti mitä uusia paikkoja vapautui ja kävin haastetteluissa. Olen aivan varma, että jos olisin tarttunut heti hanttihommiin, minulla ei olisi ollut energiaa hakea niin tehokkaasti kunnon hommia ja hanttihommiin olisi ollut helppo jymähtää.

Anna siis itsellesi jokin aikaraja ja pidä pää kylmänä. Minulle tämä oli oikea ratkaisu ja sain unelmien duunipaikan 5kk sen jälkeen kun aloin hakemaan töitä.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi