Pyöräilijä. Tiesitkö, ettei kevyenliikenteenväylällä saa pyöräillä mikäli sitä ei ole varustettu pyörätien kyltillä joka risteyksen jälkeen ja kyltti ole siinä suunnassa mihin ajat?
Jos nämä edellytykset eivät täyty, niin syyllistyt rikokseen mikäli ajat kevyenliikenteenväylällä etkä autotiellä.
Hämmentävän harva pyöräilijä tätä tuntuu tietävän.
Kommentit (83)
ei ne tajuu pyöräilijä on aina oikeassa. itselleni tuli pyöräilijä jalkakäytävältä taka oveen ja alkoi minua syyttämään soitin poliisit koska ovi meni lommolle. onneksi oli jalan kulkija jonka päästin ensin menemään todistajana. autoni seisoi risteyksessä n.90s pyöräilijä tulee kylkeen. kännykkä meni rikki ja muutakin ihottumaa tuli. minulle kovat vaateet. poliisien tullessa asia kääntyikin niin. ajoi jalka käytävällä puhui kännykkään eikä huomannut minun harmaata autoani. autoni korjaus 426e ja sakko hänelle liikenteen vaarantamisesta
Vierailija kirjoitti:
N. 75% pyöräilijöistä ei osaa liikennesääntöjä tai tunne edes liikennemerkkejä. Esim. tilannenopeus koskee myös pyöräilijää.
Lähde?
Vakuutusyhtiöiden mukaan noin 70% risteyskolareista on autoilijan syytä. Enkä ihmettele. Kyllä tuolla joka lenkillä joku tulee kolmion takaa suoraan eteen kännykkä korvalla eikä edes katsota oikealta tulevia.
Autoilijat eivät osaa kyllä mitään liikennesääntöjä eikä ole mitään ennakointikykyä kun itse ovat sohvapoijuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 75% pyöräilijöistä ei osaa liikennesääntöjä tai tunne edes liikennemerkkejä. Esim. tilannenopeus koskee myös pyöräilijää.
Lähde?
Vakuutusyhtiöiden mukaan noin 70% risteyskolareista on autoilijan syytä. Enkä ihmettele. Kyllä tuolla joka lenkillä joku tulee kolmion takaa suoraan eteen kännykkä korvalla eikä edes katsota oikealta tulevia.
Tuopinpohja on yleensä lähteenä persun prosenttiluvuille.
Monella autoilijalla nettikommenttien perusteella on ajokortti saatu 60-luvulla ja käsitykset säännöistä perustuu siihen aikaan. Säännöt ovat muuttuneet moneen kertaan eikä tuo porukka osaa mennä edes nettiin lukemaan Finlexiä.
Vielä enemmän ärsyttää ajotiellä ajavat pyöräilijät, kun pyörätie menee vieressä. Suhaavat ihan miten sattuu, kääntyvät suoraan eteen katsomatta ja antamatta mitään merkkiä. Ajavat rinnakkain kapealla väylällä missä ei voi ohittaa olemattoman näkyvyyden takia. Sitten heristelevät nyrkkiä kun ovat itse ensin aiheuttaneet koko vaaratilanteen. Olen alkanut inhoamaan pyöräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pyöräilijää ja kävelijää? autot eivät noudata tilannenopeutta
Pyöräilijää, juu nou, pyörähän on ajoneuvo ja sitä koskee samat liikennesäännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Ja niitä pitää sitten noudattaa kaikessa laajuudessaan, vaikka joku "auto" ei aina noudattaisikaan.
PS. Koska et todennäköisesti edes tiennyt että fillari on kuin onkin ajoneuvo ja pyöräily ajoneuvon kuljettamista (95% pyöräilijöistä ei tiedä), niin ennen itsesi nolaamista jankuttamalla suosittelen opettelamaan liikennesäännöt ja tieliikennelain jossa asia tehdään harvinaisen selväksi :P
Pitää erotella teoria ja käytäntö. Teoriassa polkupyörä on ajoneuvo ja käytännössä se on kevyttä liikennettä.
Trollaatko?? Laki on laki ja sitä pitää noudattaa, eikä siinä nokkelat kikkailut auta.
PS. Mitkä muut lait on mielestäsi teoreettisia (=saa itse päättää noudattako)? Voiko autoa ajaa vähän juovuksissa jos menee vain suorinta tietä kotiin?
Olen sinänsä samaa mieltä kanssasi, että lakeja tulee noudataa käytännössä, mutta tiesitkös, että omassa pihassa ei saa ajaa nurmikkoa päältä ajettavalla ruohonleikkurilla, jos on humalassa? Päältäajettava ruohonleikkuri on moottoriajoneuvo, eikä sitä(kään) saa humalassa ajaa, edes siellä omassa pihassa. Tai näin on meille tuttu poliisisetä kertonut, kun joskus kyseltiin kaikenlaisia.
Ois aina mukava nähdä jotain lähteitä näille väitteille, muitenhan niitä pitää ihan huuhaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Eipä ollu sullakaan lähdettä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pyöräilijää ja kävelijää? autot eivät noudata tilannenopeutta
Pyöräilijää, juu nou, pyörähän on ajoneuvo ja sitä koskee samat liikennesäännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Ja niitä pitää sitten noudattaa kaikessa laajuudessaan, vaikka joku "auto" ei aina noudattaisikaan.
PS. Koska et todennäköisesti edes tiennyt että fillari on kuin onkin ajoneuvo ja pyöräily ajoneuvon kuljettamista (95% pyöräilijöistä ei tiedä), niin ennen itsesi nolaamista jankuttamalla suosittelen opettelamaan liikennesäännöt ja tieliikennelain jossa asia tehdään harvinaisen selväksi :P
Pitää erotella teoria ja käytäntö. Teoriassa polkupyörä on ajoneuvo ja käytännössä se on kevyttä liikennettä.
Trollaatko?? Laki on laki ja sitä pitää noudattaa, eikä siinä nokkelat kikkailut auta.
PS. Mitkä muut lait on mielestäsi teoreettisia (=saa itse päättää noudattako)? Voiko autoa ajaa vähän juovuksissa jos menee vain suorinta tietä kotiin?
Puhuin käytännön elämästä. Esim. sitä liikennesuunnittelun käytäntöä, että pyöräilijät ohjattaisiin ajoneuvojen reitille ja jalankulkijoille olisi jalkakäytävä ei ole ollut olemassa enää ainakaan 70-luvun jälkeen, vaikka toki sillä periaatteella suunniteltuja katuja onkin käytännössä vielä olemassa. Mutta niitä uusitaan koko ajan siten, että niille tulee lopulta kaikille viralliset kevyen liikenteen väylät. Eli siis edes liikennesuunnittelijat eivät ajattele, että polkupyöräilijä olisi ajoneuvo.
Se on kyllä totta että nykyinen systeemi on jokseenkin hanurista, ei oikein toimi teoriassa eikä käytännössä.
Itse suosittelisin ottamaan mallia esim. Berliinistä missä fillaristeille on omat mini-kaistansa. Myös tienylityspaikat on suunniteltu järkevästi, eikä ole rakennettu sellaisia surmanloukkuja kuin millaisia täällä joskus näkee.
Ja kuinkahan ne fillarien minikaistat mielestäsi toimivat talvella? Tampereella tuollaisia pyöräkaistoja on joskus ollut ajoradan vieressä ja talvella ne oli vaan aurattu tukkoon lumesta eikä autoilijat muutenkaan ymmärtäneet niitä.
Samalla tavoin kuin kesälläkin? Tuskin se kaista on siihen syyllinen ettei Tampereella osata edes lumia luoda :D
Autoilijoiden ymmärtämättömyys taas johtuu puutteellisesta liikennevalistuksesta ja tottumattomuudesta. Menihän aluksi liikenneympyränkin kanssa pitkän aikaa ennen kuin niissä alettiin osata ajaa.Olen huomannut, että yleensä ei edes tavallinen kaistaviivalla jaettu pyörätie toimi talvella kun jalankulkijat unohtavat sen kyltin 10 metrin jälkeen ja kävelevät siinä pyöräkaistalla kun kaistaviiva on lumen alla ja koirat juoksevat sinne tänne. Pyöräilijä saa taas "sopeutua" ja "joustaa".
Tampereella säännöllisesti jalan liikkuvana olen muuten huomannut myös, että nuo kaistaviivat ei paljoa porukalle merkkaa. Itseä inhottaa tuossa ydinkeskustassa se, että nuo kevyenliikenteen väylät on niin kapeita siihen ihmismäärään nähden, että siinä kävelijöille varatulla osuudella ei vaan mahdu vastaantulevien kanssa ohi. Eihän siinä siis pystyisi kulkemaan kuin kahdessa eri suuntaisessa jonossa, hitaimman vauhtia. Eikä ne pyöräilijöillekään varatut kaistat mitenkään juhli leveydellään, täynnä puita, pysäköityjä pyöriä, sähkökaappeja yms. En haluaisi edes yrittää pyöräillä jossain Hämeenkadulla.
todistajat ja poliisi kirjoitti:
ei ne tajuu pyöräilijä on aina oikeassa. itselleni tuli pyöräilijä jalkakäytävältä taka oveen ja alkoi minua syyttämään soitin poliisit koska ovi meni lommolle. onneksi oli jalan kulkija jonka päästin ensin menemään todistajana. autoni seisoi risteyksessä n.90s pyöräilijä tulee kylkeen. kännykkä meni rikki ja muutakin ihottumaa tuli. minulle kovat vaateet. poliisien tullessa asia kääntyikin niin. ajoi jalka käytävällä puhui kännykkään eikä huomannut minun harmaata autoani. autoni korjaus 426e ja sakko hänelle liikenteen vaarantamisesta
Olit siis 90 sekuntia pyörätiellä autolla? Pyörätiehän tulee olla aina vapaa kevyelle liikenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Ohis - minäkin olen usein meinannut ajaa kolarin pyöräilijän kanssa. Kertaakaan kyse ei ole ollut ainakaan pelkästään omasta huolimattomuudestani. Autoilen pääasiassa työpaikkani lähiympäristössä. Useimmiten kyseessä on olleet pyöräilijät jotka sinkoavat punaisia päin kauhealla vauhdilla jostakin mutkan takaa, juuri, kun minä olen omilla vihreilläni painamassa kaasua lähteäkseni risteyksestä. Pahimmillaan näillä pyöräilijöillä ei ole talvisinkaan minkäänlaisia valoja tai heijastimia. Toiseksi eniten tilanteet on sellaisia, että pyöräilijä haluaa kääntyä vasemmalle, ja hän niin tekee, katsomatta taakseen tuleeko autoja, tai näyttämättä kädellä kääntymisen merkkiä. Nykyään suhtaudun pyöräilijöihin kuin hirviin; koskaan ei tiedä mitä ne seuraavaksi tekevät.
Aina tätä iänaikaista vinkumista ja mankumista lukiessa tulee mieleen, että päästäisiinköhän helpoimmalla jos pyöräily kielletään kokonaan. Teit niin tai näin pyöräilijänä, niin aina tulee sontaan niskaan.
Autoilijat ryykää kolmion takaa eteen ja/tai kääntyvät päälle, jalankulkijat hortoilevat pyöräväylän päällä yms. Ja mikä parasta, ainahan autoilijaa sorretaan. Aina. Veronmaksajiakin kun ovat, aina saavat kärsiä.
Bussiin nouseminen tai sieltä poistuminen on tehty mielenkiintoisesti, kun pyöräilijät suhauttavat siihen samaan sekamelskaan. Useammassa paikassa stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Eli 70% niistä risteyskolareista, joissa on tarvetta ottaa yhteys vakuutusyhtiöön, on autolijan syytä, eikö? Jotenkin paha uskoa, että vakuutusyhtiö tilastoisi muita kolareita, saati millä ne niitä tilastoisivatkaan?
Joten ne tapaukset, missä ainoa vaurio on sattunut sille roskakatoksesta löydetylle, 1-vaihteiselle Crescentille, niitä ei varmasti tilastosta löydy.
Vierailija kirjoitti:
todistajat ja poliisi kirjoitti:
Olit siis 90 sekuntia pyörätiellä autolla? Pyörätiehän tulee olla aina vapaa kevyelle liikenteelle.
Miten luetun ymmärtäminen voi olla noin vaikeaa? Tuossahan lukee, että auto oli risteyksessä ja pyöräilijä tuli jalkakäytävää pitkin. Mistä keksit pyörätien?
Aivan yksi lysti, eihän poliisi ehdi edes moottoriliikennettä valvomaan riittävästi, joten tuskin niillä on aikaa pyöräilijöitä sakotella jostain höpöhöpöstä, ainakaan toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä iänaikaista vinkumista ja mankumista lukiessa tulee mieleen, että päästäisiinköhän helpoimmalla jos pyöräily kielletään kokonaan. Teit niin tai näin pyöräilijänä, niin aina tulee sontaan niskaan.
Autoilijat ryykää kolmion takaa eteen ja/tai kääntyvät päälle, jalankulkijat hortoilevat pyöräväylän päällä yms. Ja mikä parasta, ainahan autoilijaa sorretaan. Aina. Veronmaksajiakin kun ovat, aina saavat kärsiä.
Tai vaihtoehtoisesti, jos ei kielletä mitään, vaan hyväksytään se, että ihmiset tekee välillä virheitä, jokainen, eikä kukaan ole täydellisen puhdas pulmunen mitä liikennesääntöihin tai muihin lakeihin/rajoituksiin tulee.
Nämä kotipoliisit vaikuttavat tosi henkisesti tasapainoisilta. Ja tämä oli sitten sarkasmia, jos ette tajunneet.