Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Mies vaatii korvausta tekemästään remontista!

Vierailija
24.06.2013 |

Eli olimme avopari 7 vuoden ajan ja nyt tuli ero. Mies on tehnyt edelliseen asuntoomme (joka äidiltäni jäi minulle perinnöksi) remontin, kaksi vuotta sitten muutimme miehen ostamaan asuntoon (isompi) ja laitoimme minun asuntoni vuokralle.

Nyt kun tuli ero, mies vaatii korvausta tekemästään remontista, jossa uusittiin kaikki kodin pinnat sekä koko keittiö. En kiellä, etteikö remontti olisi nostanut asunnon arvoa, mutta asuimme tuolloin siellä itse ja tavallaanhan remppa tehtiin asumismukavuuden lisäämikseksi ja pääsihän mieskin siitä nauttimaan.

En tiedä paljonko mies voisi saada, arvonnousu on varmaan jotain 40 000 euron luokkaa. Selvitin asioita ja hänellä kaiketi oikeasti on oikeus vaatia jotain korvauksia, avopuolison omaisuuden kartuttamiseksi tehdyn työn nojalla, lainpykälää en nyt tarkalleen enää muista :/

Kääk! Juristi kai pitäisi palkata, mutta mistä mä senkin nyt tähän hätään saan. Ja millä rahalla :(

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun ap on? Eikö tuollainen pikkusumma olisi ihan paikallaan? Missä  oikeudentuntosi? Me olemme avopari ja asumme minun talossani. Mieheni kanssa tehtiin tänne tosi iso remontti muuttaessa ja pelkkiä kuitteja on yli 40 000 Euron edestä. Siis kaikki revittiin auki. Totta helvetissä hyvittäisin miehelle hänen työpanostaan eron tullessa. Onhan hän oikeutettu siihen, koska hänen avullaan kasvatin varallisuuttani eli talon arvo nousi.

Vierailija
22/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Miehellä on täysi oikeus hyvitykseen, niin lain kuin moraalinkin mukaan. Ja hyvä niin. Jos asia menee oikeuteen, AP tulee häviämään, ja maksettavaksi tulevat myös miehen kulut.

Eli sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi.

Tapauksessa on kyse avoeron osittamisessa, ja tuskin asut tuttaviesi kanssa avoliitossa, joten sinun apusi (josta verottaja voisi toki olla hyvin kiinnostunut) ei vertaudu tähän yhtään mitenkään.

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:04"]

Eikö työn hinta pitäisi määritellä jo sopimusvaiheessa? Ap on hankkinut mieheltään remontin ja mies on tehnyt sen korvauksetta tai talkootyönä. Voisinko minäkin siis teoriassa hetken mielijohteesta laskuttaa tuttaviltani kolmen vuoden sisällä tekemästäni lastenhoitotyöstä, muuttoavusta ja mökin maalauksesta vaikka sopimusta tehdessä ehdot on määritelty toisin? Vai onko ap miehensä kanssa sopinut että eron tullen ap maksaa miehelleen remonttikulut?

Olen rakennusinsinööri ja auttanut monesti tuttavia heidän rakennusprojekteissaan. Käytännössä tilanteet menee niin, että rakentava tuttu soittaa minulle ja kertoo tarvitsevansa apua. Seuraavaksi minä lupaan auttaa mikäli koen olevani tehtävään soveltuva. Sovimme ehdot auttamiselle. Jos kohde sijaitsee vaikka 30 kilometrin päässä, voisin pyytää tutultani kyydin paikalle. Sitten suoritan työn ja molemmat osapuolet jatkavat elämää mikäli olemme tulokseen tyytyväisiä.

Voisinko siis tuon hankintaprosessin tultua päätökseen vielä myöhemmin saada päähäni laskuttaa tekemästäni työstä vaikka 20 euroa tunnilta? Vaikkka sitä ei sopimusvaiheessa ole erikseen määritelty? Eihän tuttava ehkä olisikaan muuttuneilla ehdoilla palvelua minulta hankkinut. Ehkä ap:kin oisi ostanut remontin joltain muulta, jos olisi saanut tietoon miehensä työn hinnan. Mieshän siis on vaelhdellut. Kyllähän palvelua hankittaessa pitää työn tekijän tehdä ehdot selviksi. Mielestäni tämä vaikuttaa järjettömältä? Vieläkö täällä on niitä juristeja paikalla? 

Onko miehelläsi hieman huono itsetunto?

[/quote]

Vierailija
24/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 16:26"]

Juristi vastaa. Tapauksessasi sovelletaan lakia avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta, tämän lain 8 ja 9 pykäliä. Suosittelen sopimaan jutun, tulee halvimmaksi kummallekin. Tee rehellinen arvio siitä, kuinka paljon itse remonttityö on vaikuttanut arvonnousuun (hinnat ovat nousseet muutenkin) ja joku tuntiarviotaksa. Avainsana on perusteeton etu, jota sinä mahdollisesti saat kun mies teki ilmaiseksi rempan.Vain jos perusteeton etu on vähäistä (olosuhteisiin nähden) ei hyvitystä tarvitse maksaa.

Itse lähtisin peliin tarjoamalla 2000-3000 välillä olevaa summaa. Ja ounastelen, että yläpää on jo varsin antelias tarjous.

[/quote]No ei kylla tarvitse mitaan lahjuksia rueta antamaan vaikka joku "lakimies" niin luuleeja sitapaitsi mikaan ei esta miesta karhuamasta kun paasee rahan makuun. Ota nyt vaikka rauhassa selvaa siita minkalaisia on ollut yksityisten asuntojen vuokrat yhteisasumisenna ajalla, eikohan nayta silta etta jos mies on maksanut vain osan jostain yhtiovastikkeista, han on sinulle velkaa paljonkin vuokrarahoja. Miehella ei ole oikeis minkaanlaiseen arvonnousuun kun ei omista asuntoa jossa arvonnousu on tapahtunut, sitapaitsi hinnat ovat laskussa ja jos asuntoa ei ole realisoitu ei valttamatta pysty tuollakaan verukkeella sinulta mitaan kiskomaan. 

Vierailija
25/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap:n ex-avomies taalla postailemassa juristiksi tekeytyen? Onkohan sitapaitsi vahan silla lailla etta mies asui lahes ilmaiseksi ap:n omistamassa asunnossa samalla kun nautti vuokratuloja omasta asunnostaan jotka pisti omaan pussiinsa. Kun alkoi nayttaa silta etta on vain siipeilemassa ap:n asunnossa, auttoi ap:n remontissa etta ei olisi ollut taysin tyhjan panttina mutta nyt on ahneus iskenyt ja niinhan se on etta avioliitossakin mies on yleensa se toista hyvaksikayttava osapuoli, naiset yleensa koyhtyvat ja tekevat ilmaista tyota suhteen aikana. Olenkin usein miettinyt kuinka paljon naisena pitaisi uhrautua vain sen takia etta pelkaa puheita tyyliin "ei ole onnistunut nappaamaan miesta".

Vierailija
26/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah haha hah. Porvoosta?

Ilman sopmimusta on turha vaatia jälkikäteen yhtään mitään. Onko miehellä esittää jotain dokumenttejä saatavistaan? Jos ei ole niin käske suksia vittuun. Tehty mikä tehty ja se siitä. Sama kuin alkaisi vaatia jälkikäteen palkkaa palkattomasta hyväntekeväisyystyöstä.

Vierailija
27/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja ex-miehelläni oli avioehto, mies työtön ja eleli kustannuksellani, kerjäsi minua myös ostamaan hänelle auton, jonka hän sitten kunnosti ( oikaisi konepellin ), tämän auton ostin, hinatutin sen, ostin tarvikkeet ja koneet joita mies tarvitsi ( myös hitsauskoneen ), käytin auton tuulilasinvaihdossa. Oma autoni hajosi ja sovimme että otan tuon maalausta vaílla valmiin auton käyttööni, mies rupesi kinuamaan kuinka oli tehnyt sen eteen töitä, yhden vkl aikana laittoi kuntoon sivumennen ja poltteli tupakkaa ( jotka nekin siis luonnollisesti maksoin koko liittomme ajan ). Maksoin siis miehelle vielä töistä sen mukaan kuin se oltaisiin teetetty jossain korjaamolla, yli 10 vuotta sitten, 400 euroa.

Tuli hieman hyväksikäytetty olo, sillä 7 vuoden aikana mies kerran imuroi, ja kaksi kertaa lämmitti ruoan itselleen, muutoin hänet passattiin.

Vierailija
28/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on selkärankaa, maksat puolet arvonnoususta, tai sen mitä remontti olisi maksanut ulkopuolisella teetettynä. Ajattelepa tilanne toisin päin, että sinä olisit tehnyt remontin miehen asuntoon. Paljonko olisi silloin kohtuullista? Ok, mies asui asunnossa pari vuotta, mutta arvonnousu jää sun hyödyksesi. 

Vierailija
29/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 15:25"]

Remonttimateriaalit (kaapistot, laatat yms.) maksoin minä, mutta mies käytti omia työkalujaan. Säästö on kyllä hurja, jos vertaa siihen, että olisin teettänyt ulkopuolisella. Enpä kuvitellut tuolloin tällaiseen sotkuun joutuvani :(

ap

[/quote]Pinnat ja keittiö uusiksi ei ole ammattityönä kovin monen tonnin homma, vaikka harrastelija-tee-se-itse-miehellä menisikisin siihen kahdeksan kuukautta ilta- ja viikonlopputöinä. Toisekseen teillähän ei ole mitään sopimusta maksuista, joten ei jää mitään saataviakaan. Miehen moka jos ei pyytänyt etukäteen palkkaansa ja toisekseen olisiko niitä töitä teetetty hänellä jos hinta olisi ollu tiedossa?

Vierailija
30/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 16:26"]

Juristi vastaa. Tapauksessasi sovelletaan lakia avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta, tämän lain 8 ja 9 pykäliä. Suosittelen sopimaan jutun, tulee halvimmaksi kummallekin. Tee rehellinen arvio siitä, kuinka paljon itse remonttityö on vaikuttanut arvonnousuun (hinnat ovat nousseet muutenkin) ja joku tuntiarviotaksa. Avainsana on perusteeton etu, jota sinä mahdollisesti saat kun mies teki ilmaiseksi rempan.Vain jos perusteeton etu on vähäistä (olosuhteisiin nähden) ei hyvitystä tarvitse maksaa.

Itse lähtisin peliin tarjoamalla 2000-3000 välillä olevaa summaa. Ja ounastelen, että yläpää on jo varsin antelias tarjous.

[/quote]Höpö höpö. Ei työtä koskaan mitata arvonnousussa. Vai jättääkö juristi laskun kirjoittamatta ja osallistuu kuluihin jos päämies häviää jutun ja joutuu maksumieheksi? Työllä on joku hinta, eikä sillä ole mitään tekemistä arvon nousun kanssa, joskus tehty työ voi jopa laskea arvoa. Ja ilman sopimustahan ei peritä maksua mistään.

Vierailija
31/59 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:31"]

Minulla ja ex-miehelläni oli avioehto, mies työtön ja eleli kustannuksellani, kerjäsi minua myös ostamaan hänelle auton, jonka hän sitten kunnosti ( oikaisi konepellin ), tämän auton ostin, hinatutin sen, ostin tarvikkeet ja koneet joita mies tarvitsi ( myös hitsauskoneen ), käytin auton tuulilasinvaihdossa. Oma autoni hajosi ja sovimme että otan tuon maalausta vaílla valmiin auton käyttööni, mies rupesi kinuamaan kuinka oli tehnyt sen eteen töitä, yhden vkl aikana laittoi kuntoon sivumennen ja poltteli tupakkaa ( jotka nekin siis luonnollisesti maksoin koko liittomme ajan ). Maksoin siis miehelle vielä töistä sen mukaan kuin se oltaisiin teetetty jossain korjaamolla, yli 10 vuotta sitten, 400 euroa.

Tuli hieman hyväksikäytetty olo, sillä 7 vuoden aikana mies kerran imuroi, ja kaksi kertaa lämmitti ruoan itselleen, muutoin hänet passattiin.

[/quote]

Tossa tapauksessa muija on ollut niin tyhmä tai pihalla, että saa syyttää vain itseään.

Vierailija
32/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoiko sinulle vuokraa jos ei se kuittaa remontin

Vierailija
33/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olimme avopari 7 vuoden ajan ja nyt tuli ero. Eli mies on tehnyt edelliseen asuntoomme (joka äidiltäni jäi minulle perinnöksi) remontin, kaksi vuotta sitten muutimme miehen ostamaan asuntoon (isompi) ja laitoimme minun asuntoni vuokralle.

Eli nyt kun tuli ero, mies vaatii korvausta tekemästään remontista, jossa uusittiin kaikki kodin pinnat sekä koko keittiö. Eli en kiellä, etteikö remontti olisi nostanut asunnon arvoa, mutta asuimme tuolloin siellä itse ja tavallaanhan remppa tehtiin asumismukavuuden lisäämikseksi ja pääsihän mieskin siitä nauttimaan.

Eli en tiedä paljonko mies voisi saada, arvonnousu on varmaan jotain 40 000 euron luokkaa. Eli selvitin asioita ja hänellä kaiketi oikeasti on oikeus vaatia jotain korvauksia, avopuolison omaisuuden kartuttamiseksi tehdyn työn nojalla, lainpykälää en nyt tarkalleen enää muista :/

Kääk! Eli juristi kai pitäisi palkata, mutta mistä mä senkin nyt tähän hätään saan. Eli millä rahalla :(

Vierailija
34/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on minusta oikeus vaatia rahaa remontista, mutta asiassa pitää huomioida nämä:

-Maksoiko vuokraa asumisestaan? Saattaa mennä aika yksi yhteen miehen säästämät vuokrarahat ja ramonttin käyttämänsä aika. Jos vaikka laskee niin että olisi 300€/kk maksanut vuokraa niin nythän nuo rahat on säästänyt. Toisaalta jos sinä olisit rempan teettänyt ulkopuolisella olisit maksanut siitä aika paljon, minkä nyt säästit kun mies remppasi.

-Kuka maksoi remppaan menneet tavarat? Jos miehellä on jäljellä kuitteja joilla pystyy todistamaan että hän on ostanut remonttitarpeet, niin silloin hänellä on lain mukaan mahdollisuus vaatia omiaan pois. Näitä surullisia tapauksia näkee usein, kun avoparilla mies hoitaa kaikki ns. "pysyvät" ostokset (auto, tv, sohva jne.) ja nainen maksaa ns. katoavat kulut (ruoka, päivähoitomaksu, bensa autoon) ja sitten kun ero tulee, niin se jolla on esittää ostokuitit saa pitää tavarat ja se joka on maksanut ruuan ym. ei saa mitään hyvitystä. Ja moni sopii noin, eli maksa sinä nämä ja minä nämä ja tajuaa vasta eron jälkeen ettei saa ns. mitään mukaansa. 

Vierailija
35/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoi yhtiövastikkeesta ja asumiskuluista puolet, ei siis varsinaisesti vuokraa.

Kuulostipas muuten otsikko huvittavalta nyt kun luin uudestaan: ettäkö joku vielä haluaa tekemästä työstään korvausta :D Toki tarkoitin sitä niin, että ei tuolloin vaatinut mitään vaan teki yhteiseksi hyväksi. Nyt erottuamme on alkanut karhuamaan korvausta.

ap

Vierailija
36/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vuoden jälkeen (eli siis remontti valmistui pari vuotta sitten?) pitää laskea myös se, paljonko arvo on laskenut.

Ja jos mies on ILMAISEKSI asunut asunnossa, niin siitä voi vähentää sen 'vuokran'. Tietty jos oikein aletaan hiuksia halkomaan, niin voitte myös laskea, kuka on ostanut ruokaa, vessapaperia, pessyt lakanat ja silittänyt paidat.

Mun mielestä jotain rajaa noissa vaateissa. Palkatkoon ukko sen lakimiehen esittämään vaatimuksia, tiedätpä mihin varautua. Mä en tiedä, kuka juristi tuohon jaksaisi lähteä.

Vierailija
37/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko asuitte sinun asunnossasi?

Entä miehen asunnossa?

Maksoitko sinä puolestasi miehelle asumisestasi mitään?

Vierailija
38/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remonttimateriaalit (kaapistot, laatat yms.) maksoin minä, mutta mies käytti omia työkalujaan. Säästö on kyllä hurja, jos vertaa siihen, että olisin teettänyt ulkopuolisella. Enpä kuvitellut tuolloin tällaiseen sotkuun joutuvani :(

ap

Vierailija
39/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä mies. Et ole tehnyt mitään sopimusta hänen kanssaan etkä maksa. Ei talkootöistäkään voi takakäteen vaatia palkkiota. 

Vierailija
40/59 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa viisi vuotta asuttiin minun asunnossani ja pari vuotta miehen. Remontti valmistui kolmisen vuotta sitten, ensimmäinen homma (keittiö) noin 5-6 vuotta sitten. Aina pantu kaikki kulut puoliksi, mitä asumiseen tulee, eli sähköt, yhtiövastikkeet, ruuat yms.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme