"Poimi marja metsästä, tienaa tonni päivässä"
Pitääkö paikkaansa? Onko kukaan marjanpoimija tienannut poimimalla tonnia päivässä eli noin 30 000 euron palkkaa kuukaudessa?
Kommentit (47)
En mitenkään tajua, miten ihmiset pystyvät tuollaisiin poimimisvauhteihin. Itse kerään puoli litraa tunnissa käsin. Poimurilla toki tulee nopeammin ämpäriin, mutta jälkisiivouksen kanssa menee kyllä ihan samoihin aikoihin. Nimim. koko viime yön ämpärillistä putsannut...
Me keräsimme miehen kanssa 50 litraa 3,5 tunnissa. Puhdistamiseen meni melkein sama aika. Saatiin kyllä kaikki myytyä, mutta vaikka marjoja jäi ja olisi helposti saatu kerättyä toinen samanlainen satsi niin se ei kannata koska ei ole ostajia. Nyt on niin hyvin mustikkaa että kaikki Facebookin kirpputorit ym ovat koko ajan täynnä mustikkaa. Ostajia ei vaan riitä kaikille. Mihin sitten laitetaan ne marjat, joita kukaan ei osta? En minä ainakaan maksaisi yön yli maanneista marjoista samaa mitä tuoreista. Tuo hyvä hinta pätee vaan silloin, kun on hyvin ostajia ja vähän myyjiä. Kun kaikki päättävät alkaa mustikanpoimijoiksi, käy äkkiä niin että hinta tippuu ja silti kukaan ei osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden ämpärin poimii harrastelija päivässä.
Mä oon ilmeisesti kovan luokan PRO, kun kerään reiluun puoleentoista tuntiin ämpärillisen puhdistettua mustikkaa.
Täytyy olla kyllä hyvä mustikkapaikka, jos keräät puolessatoista tunnissa ämpärillisen ja veikkaan sen olevan kertaluontaista, ehkä kerran pari 10v.
Asun maalla ja kerännyt ja yli 50v marjoja ja olen ihmetellyt, millä ilveellä nykyään ihmiset keräävät suuria määriä marjoja ja saavat siitä vielä suuret tiennistit.
Ja kenen selkä kestää useamman ämpärin marjojen poimiset?
Ymmärrän nuo thaipoimijat, jotka keräävät seisaaltaan, lähes 70cm poimurilla, kun eivät tarvitse välittää luonnon raiskaamisesta ja varvuston toipumiseen menee sen jälkeen useampi vuosi ja mustikoiden seassa on kielon marjoista ja pieneliöistä lähtien. Ja siksi en suuhuni pistäisi kaupoissa myytäviä marjoja.
Ja monet näyttävät unohtavat myös marjojen etsimiseen käytetty aika, samoin matkat ja auton käyttö on välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään tajua, miten ihmiset pystyvät tuollaisiin poimimisvauhteihin. Itse kerään puoli litraa tunnissa käsin. Poimurilla toki tulee nopeammin ämpäriin, mutta jälkisiivouksen kanssa menee kyllä ihan samoihin aikoihin. Nimim. koko viime yön ämpärillistä putsannut...
Samaa ihmettelen ja olen kerännyt marjoja vuosikymmeniä ja usein 50-100l kesässä ja marjametsät on muutaman kilometrin säteellä.
Ja luulen, ne jotka kertovat keräävät useamman ämpärin päivässä, tekevät sen vain omassa mielikuvituksessaan, sillä ne mustikkapaikat on joka vuosi etsittävä, sillä harvoin joka vuosi marjat kasvavat samassa paikassa, vaan pitävät välivuoden sadossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräsin mielestäni aika rivakkaan tahtiin poimurilla kymmenen litran ämpärin noin kahdessa tunnissa. Oli hyvä paikka, eikä kävelyä ja etsiskelyä tullut. Mutta hitto mikä homma oli jälkeenpäin siivota sitä sotkua kotona!! Liiskaantuneita marjoja, lehteä ym moskaa, raakoja puolukoita. Enimpiä roskia heittelin jo metsässä pois.
Mietin siinä, että kyllähän tässä vielä toisen ämpärillisen evästauon jälkeen keräisi, mutta kyllä alkaisi pian mielenkiinto herpaantua, jos yrittäisi tehdä useita tunteja päivässä ja varsinkin päiväkausia. Mielestäni olen ihan sitkeä ja keskittymiskykyinen, mutta hiton tylsää ja puuduttavaa hommahan tuo on. Ei voi edes mielenkiintoa ylläpitääkseen tehdä välillä eri tavalla, vaan se on sitä samaa kauhomista joko kyykyssä tai kumarassa.
Omiin tarpeisiin tulee kerättyä 20-30 litraa, jollekin tutulle voisin kerätä ämpärillisen tai pari, niin että itse perkaa, mutta ei minusta olisi keräämään tienatakseni.
Tämä perhe, josta kerroin poimii käsin. Kuulemma poimurilla poimituista mustikoista ei saa hyvää hintaa.
Ai 5000 kiloa mustikoita käsin? Älä nyt naurata. Luulen että määrä on liioiteltu ja varmasti pomivat poimurilla, jos määrät ovat lähellekään tuota. Saattavat tietenkin sanoa käsin poimituiksi paremman hinnan vuoksi. Joku järki näihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä asuu perhe, koka poimii noin 4000-5000 litraa mustikkaa kesässä. Ovat kyllä metsässä joka päivä klo 07-19. Uskovaisia, lapset käyttäytyvät hyvin ja vanhemmat ovat avuliaita, hakivat mm vanhuksille kaupasta ostokset eristyksen aikaan.
Eli kk joka päivä 16 ämpäriä. Aika laajalta saa kerätä ja mustikkasesonkin ei ole kauhean pitkä. Kuinkahan monta lasta perheessä on keräämässä? Millä ne saa ne ämpärit.pois.metsästä?
Olen itse kerännyt myyntiin marjoja, autoon ei mahdu kovin monta ämpäriä. Ja aika kaukaa.saa.marjaa.hakea, ei siinä.edestakaisin ajella.koko ajan.Nelihenkinen perhe, kaksi teini-ikäistä lasta. Farmarilla ajavat ja pakkaavat marjat valmiiksi mataliin pahvilaatikoihin, joita kyllä mahtuu farmarin tavaratilaan limittäin ja lomittain aika paljon.
Milloin mustikkametsässä on voinut ajaa farmari-autolla? Eikö siellä puut ole ajon esteenä? Samoin kivet ja notkot.
Jos metsästä löytyy tie, niin se on jonkun puufirman, jossa on tehty täyshakkuu, eikä siellä marjat kasva kymmeniin vuosiin, ei edes varvut.
Olet hyvä juuri sellaisena marjanpoimijana kuin olet :)