"Poimi marja metsästä, tienaa tonni päivässä"
Pitääkö paikkaansa? Onko kukaan marjanpoimija tienannut poimimalla tonnia päivässä eli noin 30 000 euron palkkaa kuukaudessa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä asuu perhe, koka poimii noin 4000-5000 litraa mustikkaa kesässä. Ovat kyllä metsässä joka päivä klo 07-19. Uskovaisia, lapset käyttäytyvät hyvin ja vanhemmat ovat avuliaita, hakivat mm vanhuksille kaupasta ostokset eristyksen aikaan.
Eli kk joka päivä 16 ämpäriä. Aika laajalta saa kerätä ja mustikkasesonkin ei ole kauhean pitkä. Kuinkahan monta lasta perheessä on keräämässä? Millä ne saa ne ämpärit.pois.metsästä?
Olen itse kerännyt myyntiin marjoja, autoon ei mahdu kovin monta ämpäriä. Ja aika kaukaa.saa.marjaa.hakea, ei siinä.edestakaisin ajella.koko ajan.
Nelihenkinen perhe, kaksi teini-ikäistä lasta. Farmarilla ajavat ja pakkaavat marjat valmiiksi mataliin pahvilaatikoihin, joita kyllä mahtuu farmarin tavaratilaan limittäin ja lomittain aika paljon.
Jos järjestelmä toimisi niin, että tilaaja osoittaa urakan, niin tällä olisi helpompi lähteä metsään. Nyt se on niin päin että kerätään marjat ja toivotaan että joku ottaa.
Niillä ilmeisesti on tilaaja, matalat laatikot ja farmari. Ei ole kuin yksi siivousämpäri ja bussikortti. Silti kerään omaan tarpeeseen muutaman litran.
Turha verrata ammattimaista poiminta työttömän mahdollisuuksiin. Laatikotkin maksaa aika paljon.
Mustikka ei edes säily. Se pitää saada heti saman päivänä ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastelija, päivässä (klo 7-15) poimin ja puhdistan 4 ämpärillistä (a´10 litraa) ja tienaan tällä 200 e.
Tuo tonnin tienesti on mahdoton, mutta alunperinhän se olikin, että "tienaa tonni viikossa".
Omasta mielestä tuo 1000 e/vko on verottomana ihan mukava lisä tuloihini, jotka ovat verojen jälkeen 2700 e/kk. Kesälomalla voisin siis periaatteessa tienata 4000 e. Vain työttömälle tuo on pikkuraha.
Ei ole pikkuraha, mutta jos on kaupungissa asuva autoton työtön niin mitkä ovat mahdollisuudet tienata marjanpoiminnalla? Ensin pitäisi tietää hyvät marjapaikat ja sitten hankkiutua sinne julkisilla. Toki monessa kaupungissakin on metsiä, mutta niin on myös paljon asukkaita jotka niitä samoja marjoja poimivat.
Työttömällä ei välttämättä ole autoa. Miten raahaat monta marjaämpäriä/laatikkoa bussissa, junassa tai pyörällä?
Vierailija kirjoitti:
Kerää MARJA saat tonnin?
Yksi Marja = tonni?
Kyllä, kuulit oikein. Suomalaiselle työttömälle ei kelpaa vaikka pitäisi vain hakea se yksi marja sieltä lähimetsästä. Pitää vaan maata sisällä ja odottaa valmista. Semmosta se on, suomalaisen lusmuilijatyöttömän etuoikeutettu elämä :|
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää MARJA saat tonnin?
Yksi Marja = tonni?
Kyllä, kuulit oikein. Suomalaiselle työttömälle ei kelpaa vaikka pitäisi vain hakea se yksi marja sieltä lähimetsästä. Pitää vaan maata sisällä ja odottaa valmista. Semmosta se on, suomalaisen lusmuilijatyöttömän etuoikeutettu elämä :|
Minun työttömyysaika on erilaista kuin tuo sinun. Mutta olen taas töissä. Osa-aikaisessa, mutta työssä kuitenkin. Työttömuysjaksot menee kyllä ajettaessa, vaikka se ei tuloa lisääkkään.
Vierailija kirjoitti:
Niillä ilmeisesti on tilaaja, matalat laatikot ja farmari. Ei ole kuin yksi siivousämpäri ja bussikortti. Silti kerään omaan tarpeeseen muutaman litran.
Turha verrata ammattimaista poiminta työttömän mahdollisuuksiin. Laatikotkin maksaa aika paljon.
Juuri näin olen ymmärtänyt. Keräävät myös sieniä ja myyvät tukkuun sekä jollekin tilaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden ämpärin poimii harrastelija päivässä.
Mä oon ilmeisesti kovan luokan PRO, kun kerään reiluun puoleentoista tuntiin ämpärillisen puhdistettua mustikkaa.
Reilu puolitoista tuntia? Vajaa kaksi tuntia? Olen huomannut, että ihmisillä on tapana liioitella.
5 ämpäriä on 10h. Se on aika kova työpäivä metsässä. Kantamiset ja kulkemiset pitää laskea mukaan. Kyllä marjoja kerää, mutta niiden ämpärreiden kantaminen on eri juttu. Jos autolla pääsee lähelle, niin mikäs siinä on kerätessä.
1h 40min oli tarkka, katsoin ihan kellosta aikaa. Ei ole tapana liioitella, en tosiaan kerää myyntiin, koska kerääminen on niin kovaa hommaa.
On, mutta nykyään tuossa on pari ongelmaa. Kokonaista kuukautta on aika vaikea poimia tuota tahtia. Tulee sadepäiviä, ei löydy tarpeeksi satoisia paikkoja ja mikä pahinta: ei ole marjanostajia.
Esimerkiksi Lapissa kansa kantaa hilloja jänkiltä selkä vääränä kaupunkiin, mutta viikonlopun aikana ei Rovaniemellä alueradion mukaan ollut ensimmäistäkään marjanostajaa. Kenelle myyt, kun kukaan ei osta?
19:lle voin kertoa, että ei ole mitenkään vaikea saada yhdeltä alueelta 16 ämpärillistä mustikoita päivässä. Seuraavana päivänä toiseen, sitten kolmanteen, ja hyvissä paikoissa käydään monta kertaa. Auton takakonttiin mahtuu ainakin 4 25 litran ämpäriä = 100 litraa eli noin 50 kg mustikoita, hilloja vähän enemmän. Luulisi isommilla perheillä olevan isommat autot, ja ehkä peräkärry kute thaimaalaisilla.
Ammattipoimijoilla hyvät marjapaikat on kyllä tiedossa. Mustikkasesonki kestää marjojen kypsymisestä pakkasiin eli toista kuukautta. Mustikka ei varsinaisesti ylikypsy eikä putoa maahan niin kuin hillat ja vatut, ei myöskään puolukka. Totta on kyllä se, että ei niitä voi joka päivä poimia.
En liioittele, mutta asun marjamaitten keskellä. Tästä aamusella pistäydyin noutamassa pari kiloa hilloja ennen työpäivän alkua, eli tänä kesänä ansiotyö haittaa ammattimaista marjanpoimintaa. Jos olisi täysipäiväisesti poimimassa marjoja, ei satasen päivät vaatisi paljoakaan - jos vaan olisi ostajia. Tonnin päiviin pitäisi olla jo todella hyvä paikka ja asiakkaat, jotka maksaisivat hillaämpärillisestä 150€.
Vierailija kirjoitti:
Mustikka ei edes säily. Se pitää saada heti saman päivänä ostajalle.
Mustikka säilyy monta päivää varsinkin puhdistettuna kylmässä, parhaiten sellaisissa matalissa laatikoissa, joissa mansikoitakin myydään. Paremmin mustikat säilyvät kuin mansikat.
Haravoimalla rikkirevityt roskaiset mustikat eivät ehkä säily. En tiedä, kun en ole koskaan sellaisia kerännyt vaan mahdollisimman ehjiä pienellä poimurilla.
Mies kävi hillassa. Oli koko päivän. Saaliina 1 litra hilloja. No, saadaan kiisseli jouluksi.
Pitää tietää marikot ennen kuin kannattaa lähteä. Myös metsätiet ja suot ovat muuttuneet vuosien saatossa. Ei ollut mieskään osannut enää nuoruutensa marjapaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Trokari tienaa helpostikin poimijoiden marjojen laatua haukkuen.
Tonni mulle, satanen sulle, ota tai jätä.
Siihen se meilläkin loppui kun ei ollut valmiiksi yksityistä ostajaa. Päivät kun juoksenteli hillan perässä (ei täällä päin niin hirveästi ole ja niillekin paikoille tulee kymmeniä kilometrejä matkaa) ja sitten kiikutti viereiseen kaupunkiin marjanostajalle, niin tämä tarjoaa surkeaa hintaa, "on liian kypsiä" tai aina jotain.
Vierailija kirjoitti:
On, mutta nykyään tuossa on pari ongelmaa. Kokonaista kuukautta on aika vaikea poimia tuota tahtia. Tulee sadepäiviä, ei löydy tarpeeksi satoisia paikkoja ja mikä pahinta: ei ole marjanostajia.
Esimerkiksi Lapissa kansa kantaa hilloja jänkiltä selkä vääränä kaupunkiin, mutta viikonlopun aikana ei Rovaniemellä alueradion mukaan ollut ensimmäistäkään marjanostajaa. Kenelle myyt, kun kukaan ei osta?
19:lle voin kertoa, että ei ole mitenkään vaikea saada yhdeltä alueelta 16 ämpärillistä mustikoita päivässä. Seuraavana päivänä toiseen, sitten kolmanteen, ja hyvissä paikoissa käydään monta kertaa. Auton takakonttiin mahtuu ainakin 4 25 litran ämpäriä = 100 litraa eli noin 50 kg mustikoita, hilloja vähän enemmän. Luulisi isommilla perheillä olevan isommat autot, ja ehkä peräkärry kute thaimaalaisilla.
Ammattipoimijoilla hyvät marjapaikat on kyllä tiedossa. Mustikkasesonki kestää marjojen kypsymisestä pakkasiin eli toista kuukautta. Mustikka ei varsinaisesti ylikypsy eikä putoa maahan niin kuin hillat ja vatut, ei myöskään puolukka. Totta on kyllä se, että ei niitä voi joka päivä poimia.
En liioittele, mutta asun marjamaitten keskellä. Tästä aamusella pistäydyin noutamassa pari kiloa hilloja ennen työpäivän alkua, eli tänä kesänä ansiotyö haittaa ammattimaista marjanpoimintaa. Jos olisi täysipäiväisesti poimimassa marjoja, ei satasen päivät vaatisi paljoakaan - jos vaan olisi ostajia. Tonnin päiviin pitäisi olla jo todella hyvä paikka ja asiakkaat, jotka maksaisivat hillaämpärillisestä 150€.
Miten on mahdollista, että Rovaniemellä ei ole hillanostajia? Onko muuten Pohjois-Suonessa toreilla enää hillaa myynnissä? Ostaisin vähän pakastimeen.
Keräsin mielestäni aika rivakkaan tahtiin poimurilla kymmenen litran ämpärin noin kahdessa tunnissa. Oli hyvä paikka, eikä kävelyä ja etsiskelyä tullut. Mutta hitto mikä homma oli jälkeenpäin siivota sitä sotkua kotona!! Liiskaantuneita marjoja, lehteä ym moskaa, raakoja puolukoita. Enimpiä roskia heittelin jo metsässä pois.
Mietin siinä, että kyllähän tässä vielä toisen ämpärillisen evästauon jälkeen keräisi, mutta kyllä alkaisi pian mielenkiinto herpaantua, jos yrittäisi tehdä useita tunteja päivässä ja varsinkin päiväkausia. Mielestäni olen ihan sitkeä ja keskittymiskykyinen, mutta hiton tylsää ja puuduttavaa hommahan tuo on. Ei voi edes mielenkiintoa ylläpitääkseen tehdä välillä eri tavalla, vaan se on sitä samaa kauhomista joko kyykyssä tai kumarassa.
Omiin tarpeisiin tulee kerättyä 20-30 litraa, jollekin tutulle voisin kerätä ämpärillisen tai pari, niin että itse perkaa, mutta ei minusta olisi keräämään tienatakseni.
Kaupungissa kerätään pulloja, ei marjoja. Pullon hinta löytyy etiketistä ja ostaja löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin mielestäni aika rivakkaan tahtiin poimurilla kymmenen litran ämpärin noin kahdessa tunnissa. Oli hyvä paikka, eikä kävelyä ja etsiskelyä tullut. Mutta hitto mikä homma oli jälkeenpäin siivota sitä sotkua kotona!! Liiskaantuneita marjoja, lehteä ym moskaa, raakoja puolukoita. Enimpiä roskia heittelin jo metsässä pois.
Mietin siinä, että kyllähän tässä vielä toisen ämpärillisen evästauon jälkeen keräisi, mutta kyllä alkaisi pian mielenkiinto herpaantua, jos yrittäisi tehdä useita tunteja päivässä ja varsinkin päiväkausia. Mielestäni olen ihan sitkeä ja keskittymiskykyinen, mutta hiton tylsää ja puuduttavaa hommahan tuo on. Ei voi edes mielenkiintoa ylläpitääkseen tehdä välillä eri tavalla, vaan se on sitä samaa kauhomista joko kyykyssä tai kumarassa.
Omiin tarpeisiin tulee kerättyä 20-30 litraa, jollekin tutulle voisin kerätä ämpärillisen tai pari, niin että itse perkaa, mutta ei minusta olisi keräämään tienatakseni.
Tämä perhe, josta kerroin poimii käsin. Kuulemma poimurilla poimituista mustikoista ei saa hyvää hintaa.
Tai jätä poimimatta ja nosta sopeutumiseläkettä!
- Sussu Koski
Trokari tienaa helpostikin poimijoiden marjojen laatua haukkuen.
Tonni mulle, satanen sulle, ota tai jätä.