Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha huolia

Raha tekisi onnelliseksi
26.07.2020 |

Olemme mieheni kanssa haaveilleet omakotitaloon muuttamisesta. Meidän nettotulot on yhteensä ~2900€ ja autolainaa lyhennämme 300€ :) Ollaan ajateltu yrittää saada 150 000 euron lainaa, mutta olen alkanut pyörittämään kaikenlaisia lukuja päässä, että onko edes mahdollista saada noin suurta lainaa... 😩 osaako kukaan täällä auttaa? En halua menettää yöunia tämän takia..

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa ensin pieni osake ja maksakaa se. Ja rahaa säästöön. Näin me teimme ja nykyisin omistamme 200 neliön velattoman omakotitalo.

Onko auto tarpeellinen?

Vierailija
22/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haaveenne ei siis ole raha, vaan omakotitalo. Oletan mainitusta lainasummastanne että asutte joko pääkaupunkiseudulla tai jonkun muun kasvukeskuksen liepeillä. Koska kauempaa kasvukeskusten ulkopuolelta saa omakotitaloja edullisemminkin ettekä tarvitsisi ihan noin paljon lainaa. Vai onko kyse siitä että haluatte uuden tai lähes uuden talon kaikilla herkuilla? 

150 tonnilla nyt ei kummoista tönöä saa.

No jos olisit viettänyt pari viimeistä vuosikymmentä etsimällä ja asuttamalla taloja hieman kasvukeskusten ulkopuolelta kuten minä, tietäisit että tuo on höpönlöpöä. 

Jos ei ole suuret tulot kuten aloittajalla, pitää sitten olla vastaavasti neuvokkuutta ja osata etsiä vähän muualtakin kuin sieltä oman kaupungin suosituimmalta omakotialueelta. Kädentaidoilla on vielä suurempi arvo. Tiedän tuonkin koska olen remontoinut jo kaksi vanhempaa taloa ja kaksinkertaistin edellisen kotini arvon seitsemässä  vuodessa. Kun aloitin, ostin edullisen kodin koska olin vähävarainen, eikä velkaa voinut paljon ottaa. Nyt ei ole velkaa ollenkaan.

No uutta sillä ei saa eikä millään herkuilla, mutta remontoitavan rintsikan saa perähikiän hikiältä. Ap miehineen on pienituloisia joten kovin kummoista kortteeria ei noilla tuloilla pidetä tai hankita. Sinun psykoosiin en ota kantaa ja mitä olet mielessäsi remontoinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on myös yhdyssanahuolia.

Vierailija
24/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienillä tuloilla ei asuta tänä päivänä ok-talossa, on sen verran kalliiksi tehty eläminen ja koko ajan pitää jotain remonttia tehdä, vanhemmassa talossa on ainakin katkeamaton ketju.

Vierailija
25/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää kirjoitti:

Kuka hullu lyhentää autoa noin paljon noin pienillä tuloilla 😂😂😂

No meillä autolaina 350e ja netto yhteensä 2200e.

Vierailija
26/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artsi kirjoitti:

Ostakaa ensin pieni osake ja maksakaa se. Ja rahaa säästöön. Näin me teimme ja nykyisin omistamme 200 neliön velattoman omakotitalo.

Onko auto tarpeellinen?

Ostimme osakkeen 7v sitten. Rahaa myös on säästössä se 20k. Auto on tarpeellinen.

Vierailija
27/46 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on myös yhdyssanahuolia.

Kiitos

Vierailija
28/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahaha. Saimme lainan!! Ei yhdys sana huolet paljoa vaikuttaneet! Eikä bmw 320 vm. 2016 velka hetkauttaneet pankkia. Muistakaa säästää niinkuin me teimme mieheni kanssa vuosia ;) vaikka tulot on pienet niin silti onnistuimme. Köyhillä kun on halvat huvit ;)

Vierailija
29/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa naista hädässä😩

Hymiöiden viljely antaa sinusta valitettavasti hyvin lapsellisen kuvan. Kasva ensin aikuiseksi.

Vierailija
30/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi okt? Okt:ssa enemmän menoja ja kuluja kuin osakkeessa. Ensin osake, sitten okt.

Ja kannattaa tehdä se päätös, että 5 vuotta lyhennetään lainaa, sitten vasta lapset.

Onko tuloihin tulossa korotusta?

Itse otimme 175 000 lainan 4700 e nettotuloilla. Kova lainahaave teidän tuloilla. Nettotulot nousivat laina-ajan aikana 5200 euroon. Myös kaksi lasta saimme.

Liian iso laina ja remonttia kaipaava okt on avain eroon.

Miten perustelet väitteesi että omakotitalossa on enemmän kuluja kuin osakkeessa? Meillä on omakotitalo jonka asumiskulut on keskimäärin 320e kuukaudessa, neliöitä on 200m2. Ei tässä maassa paljon löydy osakkeita joissa olisi 200m2 ja vastike 320e kuukaudessa. Lisäksi tässä on oma sauna ja ilmaine pysäköinti niin kuin omakotitaloissa tuppaa olemaan. Minulla ei olisi ikinä varaa muuttaa osakkeeseen, etenkän sellaiseen joihin tulee remontteja hintaan 1000e/neliö.

Vierailija
31/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa naista hädässä😩

Hymiöiden viljely antaa sinusta valitettavasti hyvin lapsellisen kuvan. Kasva ensin aikuiseksi.

Tälläistäkö tämä keskustelu täällä oikeasti on? Yritetään pahoittaa toisen mieli jokaisesta asiasta. Ensin yhdys sana virheet ja nyt hymiöt. Mistä seuraavaksi haluat huomauttaa?

Vierailija
32/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteet. Asuntoa varten on oltava 15 % hinnasta säästettynä. Auto täytyy voida ostaa käteisellä.  Jos voi olla ilman autoa, niin aina parempi. Se on vain säästöä tulevaisuuteen! Auto helpottaa lapsiperhearkea, mutta ilman lapsia, tarvitseeko sitä? Kulutusluottoa ei pidä ottaa, eikä mitään muutakaan velkaa, kuin asuntolaina. Kodinkoneet ostetaan käteisellä. Asuntolainaa voisi ottaa vaikka 150 000 €, mutta mieluummin 75 000! (me otimme vain 80 000 €  ja maksettiin 7 vuodessa pois, muutettiin sijoitusasunnoksi ja taas uutta velkaa...)  Ensimmäinen asuntolaina  on saatava nopeasti maksetuksi, jotta pääsee vaurastumisen alkuun!

2900 €/kk on pienet tulot. Parempi hankkia lisää töitä?

Vierailija
33/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Noin pienillä tuloilla ei asuta tänä päivänä ok-talossa, on sen verran kalliiksi tehty eläminen ja koko ajan pitää jotain remonttia tehdä, vanhemmassa talossa on ainakin katkeamaton ketju.

Höpöhöpö. Olen asunut omassa talossa 20v ja ei todellakaan tarvi remontoida kokoajan.

Niin ja nettotulot yhteensä miehen kanssa 2000e. Lapsiakin löytyy.

Vierailija
34/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteet. Asuntoa varten on oltava 15 % hinnasta säästettynä. Auto täytyy voida ostaa käteisellä.  Jos voi olla ilman autoa, niin aina parempi. Se on vain säästöä tulevaisuuteen! Auto helpottaa lapsiperhearkea, mutta ilman lapsia, tarvitseeko sitä? Kulutusluottoa ei pidä ottaa, eikä mitään muutakaan velkaa, kuin asuntolaina. Kodinkoneet ostetaan käteisellä. Asuntolainaa voisi ottaa vaikka 150 000 €, mutta mieluummin 75 000! (me otimme vain 80 000 €  ja maksettiin 7 vuodessa pois, muutettiin sijoitusasunnoksi ja taas uutta velkaa...)  Ensimmäinen asuntolaina  on saatava nopeasti maksetuksi, jotta pääsee vaurastumisen alkuun!

2900 €/kk on pienet tulot. Parempi hankkia lisää töitä?

Kuulostaapa nihkeälle elämäsi. Varsinainen nuuka niilo... ilmankos lama puskee kun sinun kaltaisia nihilistejä koko maa täynnä

Vierailija
35/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi okt? Okt:ssa enemmän menoja ja kuluja kuin osakkeessa. Ensin osake, sitten okt.

Ja kannattaa tehdä se päätös, että 5 vuotta lyhennetään lainaa, sitten vasta lapset.

Itse otimme 175 000 lainan 4700 e nettotuloilla. Kova lainahaave teidän tuloilla. Nettotulot nousivat laina-ajan aikana 5200 euroon. Myös kaksi lasta saimme.

Miten perustelet väitteesi että omakotitalossa on enemmän kuluja kuin osakkeessa? Meillä on omakotitalo jonka asumiskulut on keskimäärin 320e kuukaudessa, neliöitä on 200m2. Ei tässä maassa paljon löydy osakkeita joissa olisi 200m2 ja vastike 320e kuukaudessa. Lisäksi tässä on oma sauna ja ilmaine pysäköinti niin kuin omakotitaloissa tuppaa olemaan. Minulla ei olisi ikinä varaa muuttaa osakkeeseen, etenkän sellaiseen joihin tulee remontteja hintaan 1000e/neliö.

Oletko minä? Olin just kirjoittamassa samaa.

Vierailija
36/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Höpöhöpö. Olen asunut omassa talossa 20v ja ei todellakaan tarvi remontoida kokoajan.

Teilläpä varsin pienet tulot. Onneksi haaveilu on toistaiseksi ilmaista.

Vierailija
37/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko minä? Olin just kirjoittamassa samaa.

Minä myös

Vierailija
38/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Teilläpä varsin pienet tulot. Onneksi haaveilu on toistaiseksi ilmaista.

Seksistäkin joutuneet maksamaan kovan rahan. Kukaa edes harkitsee lapsia noin pienillä tuloilla...?

Vierailija
39/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamasta ei voi minua syyttää. On ollut varaa matkustaa, hankkia laadukkaita huonekaluja ja pitää autoa, kun on tehnyt alussa oikein. Korona-alesta on ollut hyvä ostaa myös pörssiosakkeita. Rahaa jää säästöön. On myös sijoitusasunto. Hyvät periaatteet nämä ovat olleet.

32.

Vierailija
40/46 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamasta ei voi minua syyttää. On ollut varaa matkustaa, hankkia laadukkaita huonekaluja ja pitää autoa, kun on tehnyt alussa oikein. Korona-alesta on ollut hyvä ostaa myös pörssiosakkeita. Rahaa jää säästöön. On myös sijoitusasunto. Hyvät periaatteet nämä ovat olleet.

32.

Mikä sinä olet myöskään arvostelemaan toisten tuloista?