Raha huolia
Olemme mieheni kanssa haaveilleet omakotitaloon muuttamisesta. Meidän nettotulot on yhteensä ~2900€ ja autolainaa lyhennämme 300€ :) Ollaan ajateltu yrittää saada 150 000 euron lainaa, mutta olen alkanut pyörittämään kaikenlaisia lukuja päässä, että onko edes mahdollista saada noin suurta lainaa... 😩 osaako kukaan täällä auttaa? En halua menettää yöunia tämän takia..
Kommentit (46)
Aika paljon saa jo olla tuohon lainasummaan omia säästöjä / muita vakuuksia. Riippuu tietysti oletteko ostamassa ensiasuntoa. Paljon teillä on säästöjä? Saatteko takaajia?
Haaveenne ei siis ole raha, vaan omakotitalo. Oletan mainitusta lainasummastanne että asutte joko pääkaupunkiseudulla tai jonkun muun kasvukeskuksen liepeillä. Koska kauempaa kasvukeskusten ulkopuolelta saa omakotitaloja edullisemminkin ettekä tarvitsisi ihan noin paljon lainaa. Vai onko kyse siitä että haluatte uuden tai lähes uuden talon kaikilla herkuilla?
Vierailija kirjoitti:
Haaveenne ei siis ole raha, vaan omakotitalo. Oletan mainitusta lainasummastanne että asutte joko pääkaupunkiseudulla tai jonkun muun kasvukeskuksen liepeillä. Koska kauempaa kasvukeskusten ulkopuolelta saa omakotitaloja edullisemminkin ettekä tarvitsisi ihan noin paljon lainaa. Vai onko kyse siitä että haluatte uuden tai lähes uuden talon kaikilla herkuilla?
150 tonnilla nyt ei kummoista tönöä saa.
Puolison ensiasunto. Säästöjä on ~20000 euroa🙂 ollaan katsottu sellaisia asuntoja joita ei tarvitsisi remontoida heti alkuun 🙂
Hmm. Minä lähtisin kartoittamaan ennen lainan hakemista sen, mihin tulonne kuluvat nyt. Eli paljonko menee mm. asumiseenne (huomaa myös sähkä ja vesi kulut), syömiseen, liikkumiseen ja vaikka vaatteisiin nyt kuukaudessa. - Kuukausi on toki lyhy aika e. parempi jos voitte seurata menojanne hieman pidemmälä ajanjaksolta.
Ja en malta olla sanomatta, että näin yksinkeraisena miehenä aattelehdin myös, että maksamalla yli kymmenesosan kuukausi tuloistanne autolainan lyhennyksiin kuullostaa äkkiseltään aikas suurelta summalta...
Mieheni nettotulot tippuivat talven jälkeen 500 eurolla 😔 sillä autolainan lyhennys voi kuulostaa suurelle. Tulot ei varmaan ole myöskään nousemassa samoihin mitä ennen oli..
Vierailija kirjoitti:
Asp-tili auttaa
Asp tilillä on 10000 euroa ja muita säästöjä suunnilleen saman verran🙂
Raha tuo onnen kirjoitti:
Mieheni nettotulot tippuivat talven jälkeen 500 eurolla 😔 sillä autolainan lyhennys voi kuulostaa suurelle. Tulot ei varmaan ole myöskään nousemassa samoihin mitä ennen oli..
"Öö" Siis aiemmin autolainan (joka tuskin vielä kattaa auto ja liikenne vakuutuksia saati polttoaine ja auton huolto kuluja oli) "vain" vajaa 9% menoistanne kuukaudessa.... No joo aneeksi jankuus, enkä minä tiedä ää kirjoittaessani edes auton kokonaishinaa saai auolainanne maksuaikaa...
"7"
Vierailija kirjoitti:
Raha tuo onnen kirjoitti:
"Öö" Siis aiemmin autolainan (joka tuskin vielä kattaa auto ja liikenne vakuutuksia saati polttoaine ja auton huolto kuluja oli) "vain" vajaa 9% menoistanne kuukaudessa.... No joo aneeksi jankuus, enkä minä tiedä ää kirjoittaessani edes auton kokonaishinaa saai auolainanne maksuaikaa...
"7"
Voisitko laittaa korkin kiinni🙂
Kyllähän varmaan lainan saa, tosin omakotitalo ja nettotulot 2900 niin pitäisi olla erillinen säästötili jolla hoitaa sitten niitä huoltoja ja kuluja mitä omakotitalossa pitää itse tehdä ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150 tonnilla nyt ei kummoista tönöä saa.
No jos olisit viettänyt pari viimeistä vuosikymmentä etsimällä ja asuttamalla taloja hieman kasvukeskusten ulkopuolelta kuten minä, tietäisit että tuo on höpönlöpöä.
Jos ei ole suuret tulot kuten aloittajalla, pitää sitten olla vastaavasti neuvokkuutta ja osata etsiä vähän muualtakin kuin sieltä oman kaupungin suosituimmalta omakotialueelta. Kädentaidoilla on vielä suurempi arvo. Tiedän tuonkin koska olen remontoinut jo kaksi vanhempaa taloa ja kaksinkertaistin edellisen kotini arvon seitsemässä vuodessa. Kun aloitin, ostin edullisen kodin koska olin vähävarainen, eikä velkaa voinut paljon ottaa. Nyt ei ole velkaa ollenkaan.
Mitenköhän pitkälle ajalle voisi saada kiinteää tasaerälainaa 🤔 25v laina-aika saattaa olla liian pitkä😔
Asunto- ja autolainan lyhennykseen menisi jatkossa siis yhteensä 1000€ kuussa. Asumiskuluihin ~500€ autoon 250€ ruokaan 650€. Vielä jäisi 500 euroa tuhlattavaa johonkin 😱
Miksi okt? Okt:ssa enemmän menoja ja kuluja kuin osakkeessa. Ensin osake, sitten okt.
Ja kannattaa tehdä se päätös, että 5 vuotta lyhennetään lainaa, sitten vasta lapset.
Onko tuloihin tulossa korotusta?
Itse otimme 175 000 lainan 4700 e nettotuloilla. Kova lainahaave teidän tuloilla. Nettotulot nousivat laina-ajan aikana 5200 euroon. Myös kaksi lasta saimme.
Liian iso laina ja remonttia kaipaava okt on avain eroon.
Voitte saada lainan, mutta kannattaako laittaa niin tiukaksi talous.
Osasit kivasti kirjoittaa nettotulot, autolaina, omakotitalo ja yöunet, mutta rahahuolet ei enää onnistunut?
Ei tuo nyt mahdottomalta kuulosta...
Jos teillä on taustat kunnossa, eli käytte kumpikin töissä ja tulot ovat säänöllisesti tuolla tasolla, niin sitten vain pankeista kyselemään. Kannattaa kysyä useammasta pankista.
Pankit antavat teidän kaltaisille pohtijoille heitä, mutta ei teitä sitovia lainalupauksia, eli lupaavat tarvittaessa lainaamaan summan X korolla Y ja Z vuoden ajaksi. Plus muut ehdot tietysti.
Enemmänkin tuolla painaa, että asuntoon saa lainaa maksimissaan 85% asunnnon vakuuskelposeisesta hinnasta (eli siis suomeksi siitä hinnasta millä sen todennäköisesrti saisi uudelleen myytyä jos tarve tulisi), lainen maksimimäärä ei saisi ylittää kolme kertaa teidän yhteenlaskettuja bruttotuloja ja lainan lyhennyskulut kuukausitasolla eivät mielellään saisi olla yli 40% teidän nettotuloistanne.
Jos nämä ehdot täyttyvät, saatte kyllä helposti lainaa.