Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaisteini tyttö ja asperger(?)

Vierailija
26.07.2020 |

Löytyykö täältä asperger-tyttöjen vanhempia, jotka osaisi kertoa kuulostaako tutulta.. Tyttäreni on 11 ja esiteini-ikä ollut hyvän aikaa värittämässä arkea kiukutteluineen. Mutta olen alkanut miettiä voisiko tässä olla muutakin:

- vahvatahtoisuus, lapsi haluaa pitää oman päänsä, väittää voimakkaasti vastaan monta kertaa päivässä, tavallisista asioista: oli kyseessä sitten oman huoneen siivous, kävellen kouluun meno, jne
- lapsemme on aina "jämähtänyt" täysin tv:n eteen, joten meillä ei ole juuri katsottu tv:tä, eikä lapsella ole kännykkää tai konetta, silti on ruuturiippuvainen ja jumiutuu tuijottamaan mitä tahansa mainosruutua
- vaikka ainoa harrastus on käytännössä lukeminen, niin käyttäytyy kuin pieni Lolita: keikistelee, tahtoo käyttää napapaitaa ja pyllyshortseja, meikkaa, korut on näyttäviä: tämä kaikki on täydessä ristiriidassa hänen muun olemuksensa kanssa, joka on lähinnä kömpelö ja rujo
- puhuu JÄRKYTTÄVÄN kovalla äänellä, puhuu myös paljon, ja jauhaa, vänkää, toistaa, varmistaa. Ja riitelee pikkusisarusten kanssa heitä (ja meitä) vanhempia määräten
- on joillain erikoisella tavalla itsekeskeinen, epäkohtelias, ilkeäkin: täksäyttelee suustaan mitä sattuu ja on aidosti hämmästynyt, kun kauhistelemme käytöstään
- saattaa tönäistä siskon pois tieltä, jos haluaa tehdä jotain mitä itse haluaa heti tehdä, mistä innostuu ad hoc, kun näkee siskon tekevän jotain kivaa. Tätäkään ei vaikuta tajuavan itse, että miten runnoo esteet tieltä
- suuttuu pikku asioista ja mököttää, ei suostu tulemaan autosta ulos, jos joku ei mennyt oman mielen mukaan: ei saanut istua tietyssä järjestyksessä autossa tms
- ystäviä ei ole paljon, eikä ne ystävyyssuhteet ole kovin syvällisiä muutenkaan. Saattaa ajatella parhaana ystävänään jotain kolme vuotta viimeksi nähtyä serkkuaan

Mitä tämä voisi olla..?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia.

Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin.

Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin monosodiumglutamat

(eli natriumglutamaatti E621).

Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".

Marie-Monique Robinin ohjelmassa John Olney

Ykkösdokumentissa, Terveys lautasella

Vierailija
42/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä voimakas tarve päivittäisille rutiineille, joista ei voi joustaa? Arkea häiritseviä aistiyli/aliherkkyyksiä? Erityismielenkiinnonkohteita, joiden parissa viettää huomattavasti enemmän aikaa kuin neurotyypilliset? Ei nimittäin kyllä kuulosta minun korvaani aspergerilta, ainakaan vielä tuon perusteella. Kuulostaa hyvin pitkälti tavalliselta murrosikäiseltä nuorelta. Neurotyypillinenkin voi olla kovaääninen tai töksäytellä.

T. Asperger-nainen

Vierailija
44/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ennemmin adhd. Mutta en tiedä riittääkö oireet siihenkään. Onko keskittymisongelmia?

Vierailija
45/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella ei ole kännykkää, koska asumme maassa, jossa sitä ei vielä tämän ikäisillä ole juuri kenelläkään muutenkaan. Olen tietoinen Suomen digi-kulttuurista, mutta täällä vielä on lankapuhelimetkin vielä käytössä. :) Olemme itse kyllä digi-alalla, mutta erityisesti tämän lapsen kohdalla koemme kaiken Digin negatiivisena: lapsi ei kuule, näe, reagoi mihinkään jos saa vaikka katsoa Pikku Kakkosta.

Nukkuminen on myös mitä sattuu. Saattaa hyvin herätä klo. 4 lukemaan. Nukahtihan hän jo klo. 00...

Joku kysyi opettajien palautetta, no asumme sellaisen pedagogisen osaamisen alueella, jossa ei edes tunneta erityispiirteitä, kaikki muhii vain samassa luokassa.

Ette asu Suomessa mutta katsotte pikku kakkosta? Nyt provon arvosana laski.

Ulkomailla asuvat perheet katsovat Pikku Kakkosta, ihan normaalia. 

Asun itsekin ulkomailla ja tiedän monia perheitä jotka katsovat. Meillä on näistä kanavista maakohtaisella FB palstalla aina puhetta, koska moni ulkosuomalainen ainakin lapsiperhe seuraa Suomen kanavia pitääkseen suomen kielen taitoa yllä.

Eikä ap puhu rumasti lapsestaan, vaan hyvin suoraan.

Vierailija
46/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eipä täällä näytä apuja saavan, joten lopetan keskustelun tähän.

Ap

Koronan myötä terapiat ja sen lisäksi iso osa lääkärinvastaanotoista on siirtynyt nettiin. Ihan minkä tahansa erikoisalan (psykologian eri osa-alueet, lastenpsykiatri, lastenlääkäri...) palvelut saa Skypen kautta tilattua Suomesta minne tahansa tällä planeetalla. Apua todellakin on saatavilla.

Mutta tämähän on perinteinen ongelmanvalittelukuvio palstalla: mikään annetuista ideoista ja avuista ei täytä aloittajan kriteerejä, joten ainoa vaihtoehto on jatkaa ongelman kanssa elämistä ja siitä kurnuttamista.

Vierailija
47/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olet vielä linjoilla, niin voin sanoa että lähes kaikki kuvailemasi piirteet täsmää meidän tyttöön (miinus pukeutuminen/olemus). Diagnoosi hänellä on ADHD, asp.-mahdollisuutta tutkitaan tällä hetkellä. Tytöillä muuten ei tuo sosiaalinen puoli itse asiassa ole sellainen tekijä, joka yksin sulkee asp. mahdollisuuden ulos; tämä pätee ainoastaan poikiin.

Vierailija
48/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap olet vielä linjoilla, niin voin sanoa että lähes kaikki kuvailemasi piirteet täsmää meidän tyttöön (miinus pukeutuminen/olemus). Diagnoosi hänellä on ADHD, asp.-mahdollisuutta tutkitaan tällä hetkellä. Tytöillä muuten ei tuo sosiaalinen puoli itse asiassa ole sellainen tekijä, joka yksin sulkee asp. mahdollisuuden ulos; tämä pätee ainoastaan poikiin.

Sama jatkaa: meidän tytöllä sensorisen integraation haasteita, jotka näkyvät mm. kömpelyytenä (kompastelee, tömistelee ja rymistelee koska kehonhallinnassa haasteita). Viittaatko rujoudella tähän? Lisäksi on aistiyli- ja aliherkkyyttä ja voimakasta rutiiniorientoituneisuutta.

Vierailija
49/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo sama että assin kaverit päätyvät leikkimään pikkusiskon kanssa! Monesti (siis niin usein kun meillä nyt kukaan kävisi kun kaverin meille pyytäminen on ehkä inhottavinta tekemistä mitä assi voi keksiä) yritetään tsempata etukäteen ettei nyt vain kävisi samoin kuin aiemmin, mut siihenhän se taas ajautuu

Vierailija
50/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia murrosikäisen käytöstä. Mutta sinun tapasi puhua 11-vuotiaasta lapsesta on minusta omituinen:

käyttäytyy kuin pieni Lolita: keikistelee, tahtoo käyttää napapaitaa ja pyllyshortseja, meikkaa, korut on näyttäviä

Pohtisin omia asenteita ja mahdollisia traumoja keskustellen jonkun ammattilaisen kanssa.

Vierailija
51/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, M35. 

- luen paljon ja kaikenlaista

- olen koulutukseltani DI, opettelen hetkessä ulkoa ydinvoimalan kytkentäkaavion

- en käsitä onko joku niin vatun tyhmä ettei sitä tajua

- en pysty keskustelemaan itseäni tyhmempien kanssa, heidän juttunsa ei minua kiinnosta

- teininä vanhempien kanssa huutoriitoja, kiitos heidän vanhanaikaisen kasvatustavan. En vieläkään pysty vanhempien luona olemaan kahta päivää pitempään

-suutun kyllä vieläkin omille vanhemmilleni toisinaan, mutta en ventovieraille. 

- olen kuitenkin iän myötä oppinut hillitsemään itseni, teenkin hyvin paljolti työni itsekseni ja muutenkin viihdyn yksin

- puhun varmaan myös joskus normaalia kovemmalla äänellä, mutta se voi johtua kuulonalenemasta toisessa korvassa

- vapaa-aikani menee lähes täysin tietokoneen äärellä

Päättele itse. 

-

Vierailija
52/53 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tytöllä ei ole ystäviä Suomessa, tai käsitänkö oikein, olette asuneet 11-vuotta siellä jossain Euroopan maassa, missä ei ole "digiä" ja etäkoulua? Kaikki kaverit ovat paikallisia? Eikö teillä ole nettiyhteyttä? Eikö tyttö voi pitää sukulaisiin Suomessa yhteyttä ja verkostoitua kännykän kautta kaikkiin maailman nuoriin esim. yhteisten harrastusten kautta? Se ei merkitse mitään, ettei siellä ole kännyköitä, koska nuoriso ei nykyään ole "kavereita" vain lähiympäristön lasten kanssa vaan ympäri maailman.

Minua huolestuttaa se, että hän on jo 11-vuotias ja silti täysin ulkona nykymaailmasta, "digistä" kuten sinä sanot. Miten hän tulee pärjäämään elämässään vai aiotteko pitää hänet siellä aikuisenakin? Hänhän tulee olemaan ihan kömpelö somen, netin, kännyköiden ym suhteen jos lähtee sieltä opiskelemaan vaikka länsimaihin?

Toisaalta hän on vasta 11-vuotias ja puhut tosi rumasti siitä miten hän "haluaa pukeutua paljastavasti ja keikistelee". En ymmärrä miten aikuinen voi sanoa noin, saati oma äiti tyttärestään.

Vierailija
53/53 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"on joillain erikoisella tavalla itsekeskeinen, epäkohtelias, ilkeäkin: täksäyttelee suustaan mitä sattuu ja on aidosti hämmästynyt, kun kauhistelemme käytöstään"

Jos tytöllä on as, tämä ei aidosti tajua sanoneensa mitään väärää. Kannattaa tällaisissa tilanteissa selittää varovasti miksi noin ei voi sanoa tai tehdä. Kauhistelu ja sättiminen ilman syytä ei auta, vaan ohjeistaminen.

https://www.sitruunakustannus.fi/tappava-psykiatria-ja-laumlaumlkinnaum…

Lukekaa ihmeessä nyt se kirja, ennenkuin pilaatte lapsen elämän noilla tulkinnoillanne.

Tässä se, mitä toisaalla kaivattiin:-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan