Varhaisteini tyttö ja asperger(?)
Löytyykö täältä asperger-tyttöjen vanhempia, jotka osaisi kertoa kuulostaako tutulta.. Tyttäreni on 11 ja esiteini-ikä ollut hyvän aikaa värittämässä arkea kiukutteluineen. Mutta olen alkanut miettiä voisiko tässä olla muutakin:
- vahvatahtoisuus, lapsi haluaa pitää oman päänsä, väittää voimakkaasti vastaan monta kertaa päivässä, tavallisista asioista: oli kyseessä sitten oman huoneen siivous, kävellen kouluun meno, jne
- lapsemme on aina "jämähtänyt" täysin tv:n eteen, joten meillä ei ole juuri katsottu tv:tä, eikä lapsella ole kännykkää tai konetta, silti on ruuturiippuvainen ja jumiutuu tuijottamaan mitä tahansa mainosruutua
- vaikka ainoa harrastus on käytännössä lukeminen, niin käyttäytyy kuin pieni Lolita: keikistelee, tahtoo käyttää napapaitaa ja pyllyshortseja, meikkaa, korut on näyttäviä: tämä kaikki on täydessä ristiriidassa hänen muun olemuksensa kanssa, joka on lähinnä kömpelö ja rujo
- puhuu JÄRKYTTÄVÄN kovalla äänellä, puhuu myös paljon, ja jauhaa, vänkää, toistaa, varmistaa. Ja riitelee pikkusisarusten kanssa heitä (ja meitä) vanhempia määräten
- on joillain erikoisella tavalla itsekeskeinen, epäkohtelias, ilkeäkin: täksäyttelee suustaan mitä sattuu ja on aidosti hämmästynyt, kun kauhistelemme käytöstään
- saattaa tönäistä siskon pois tieltä, jos haluaa tehdä jotain mitä itse haluaa heti tehdä, mistä innostuu ad hoc, kun näkee siskon tekevän jotain kivaa. Tätäkään ei vaikuta tajuavan itse, että miten runnoo esteet tieltä
- suuttuu pikku asioista ja mököttää, ei suostu tulemaan autosta ulos, jos joku ei mennyt oman mielen mukaan: ei saanut istua tietyssä järjestyksessä autossa tms
- ystäviä ei ole paljon, eikä ne ystävyyssuhteet ole kovin syvällisiä muutenkaan. Saattaa ajatella parhaana ystävänään jotain kolme vuotta viimeksi nähtyä serkkuaan
Mitä tämä voisi olla..?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
"on joillain erikoisella tavalla itsekeskeinen, epäkohtelias, ilkeäkin: täksäyttelee suustaan mitä sattuu ja on aidosti hämmästynyt, kun kauhistelemme käytöstään"
Jos tytöllä on as, tämä ei aidosti tajua sanoneensa mitään väärää. Kannattaa tällaisissa tilanteissa selittää varovasti miksi noin ei voi sanoa tai tehdä. Kauhistelu ja sättiminen ilman syytä ei auta, vaan ohjeistaminen.
https://www.sitruunakustannus.fi/tappava-psykiatria-ja-laumlaumlkinnaum…
Lukekaa ihmeessä nyt se kirja, ennenkuin pilaatte lapsen elämän noilla tulkinnoillanne.
Pakko kysyä millaista palautetta lapsi on saanut päiväkodissa, eskarissa, koulussa, harrastuksissa ja neuvolan ja koulun tarkastuksissa?
Se että vanhemman ja lapsen persoonat ja tempperamentit ei kohtaa, ei tarkoita sitä, että lapsessa on joku vika. Arvosta lastasi sellaisena kuin hän on. Tottakai kasvatetaan ja ohjataan, jos käyttäytyy tyhmästi.
Mutta joku "luennointi" omasta mielenkiinnon kohteesta, niin antaa mennä vaan. Yleensä ihmiset puhuvat mielellään asioista, joista tietävät ja ovat heille tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa assilta minusta. Perheneuvolaan yhteyttä.
https://www.sitruunakustannus.fi/tappavat-laumlaumlkkeet-ja-jaumlrjesta…
terveisiä sinne kans!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika lailla meidän samanikäiseltä tytöltämme ja as-piirteiseksi olen häntä myös miettinyt. Ainakin jotain ADHD/ADD -piirteitä on myös ja todella pahat aistiyliherkkyydet. Hirveän omaehtoinen ja jumiutuva ihminen, aikatauluista vaikea pitää kiinni, univaikeuksia illalla, riitelee sisaruksen kanssa koko ajan ja tahtoisi, että asiat menisivät aina oman mielen mukaan. Koulussa on mennyt hyvin, on tosi skarppi ja siellä käyttäytyy. Tarhaikäisenä ihan hirveät raivarit aina pois hakiessa, vaikka päivä siellä oli mennyt mallikkaasti. Kovat äänet, märkä yms. häiritsevät todella paljon. Bessewiseröi ja inttää vastaan. On kyllä kavereita ja ihan läheisiäkin ihmissuhteita. Pärjää niissä ainakin kohtuullisesti. Tunteet menevät helposti ns. överiksi.
Juuri tämä tunteiden överiksi meneminen.. Hyvässä ja huonossa. Innostuu valtavasti vaikka jostain näkemästään trampasta kyläpaikassa ja melskaa ja säntäilee kuin vauhkoontunut eläin edes takaisin kaikille hehkuttaen kuinka upea tramppa on. Jos sisko menee välillä hyppimään niin tämä isosisko ryntää paikalle, tyrkkää siskon pois ja alkaa itse iloisena hyppiä.
Ja heille, jotka epäilee että puhun rumasti tai en pidä lapsestani, niin tämä ei pidä paikkaansa. Ennemmin olen ne antaneet hänelle paljon anteeksi, kun on meidän esikoinen ja se ensimmäisen lapsen maagisen uniikkilumihiutaleen sädekehää kantava.. Yritin tässä tekstissä avata ongelmakohtia liikaa tunteilematta.
Ja toisaalta hämmästyttävä estottomuus.. Saattaa ihan pokkana luetella kaverin mummolle, mitä mummon pitää ostaa kaupassa hänellekin, jos on päässyt mukaan ostamaan vaikka leirikarkkeja. Tai kylässä mölöttää mitä kaikkea tahtoisi syödä ja juoda, tai jos joku ruoka on hänestä pahaa. Meidän 6-v on parempi tilannetaju.
Nämä tilanteet hävettää, sillä kyllä meillä kotona arvostetaan hyviä käytöstapoja..
Ap, miksi lapsella ei ole kännykkää?
Kiusaajat. Hävetkää. Antakaa lapsen olla. Kuvottavat kiusaajavanhemmat.
Ei oikein täsmää minun tuntemiini Asperger-nuoriin.
Aspergerin oireyhtymän lisänä voi olla ADHD tai, kuten vielä useammin, ADD.
Hakeutukaa tutkimuksiin, niin asia selviää.
Ehdottomasti tutkimuksiin. Jos jotain neuropuolen pulmaa löytyy (kuten varmaan on), on tytölle itselleen äärimäisen tärkeää tietää siitä. Hän tulee joka tapauksessa törmäilemään muiden ihmisten kanssa sosiaalisesti niin paljon, että elämästä tulee helposti ikävää. Kun tietää missä vika on, on tuota ikävää helpompi sietää.
Lisäksi hommaatte hänelle kuntoutusta mahdollisimman pian. Vaikka omalla rahalla. Ryhdytte myös itse kuntouttamaan eli sanoitatte mitä ja miksi ihmiset tekevät. Menkää vaikka koulun pihan reunalle istumaan ja sitten ryhdytte tarkkailemaan jonkun porukan käytöstä. Sinä nenttinä sanoita miksi ihmise toimivat niin kuin toimivat ja opetat mistä vihjeistä sen tietää.
Lapsella ei ole kännykkää, koska asumme maassa, jossa sitä ei vielä tämän ikäisillä ole juuri kenelläkään muutenkaan. Olen tietoinen Suomen digi-kulttuurista, mutta täällä vielä on lankapuhelimetkin vielä käytössä. :) Olemme itse kyllä digi-alalla, mutta erityisesti tämän lapsen kohdalla koemme kaiken Digin negatiivisena: lapsi ei kuule, näe, reagoi mihinkään jos saa vaikka katsoa Pikku Kakkosta.
Nukkuminen on myös mitä sattuu. Saattaa hyvin herätä klo. 4 lukemaan. Nukahtihan hän jo klo. 00...
Joku kysyi opettajien palautetta, no asumme sellaisen pedagogisen osaamisen alueella, jossa ei edes tunneta erityispiirteitä, kaikki muhii vain samassa luokassa.
Miksi ihmeessä hänet on eristetty muusta elämästä? Ei ole ystäviä eikä harrastuksia, puhelinta ei ole ja nyt ei saa enää katsoa telkkaakaan. Miksi te teette hänelle tuon?
Kun ei ole niitä kavereita, ei pääse sosiaaliset taidotkaan kehittymään. Kavereilta kyllä tulisi palautetta vaikkapa liian isosta äänenvolyymistä tai kaverin tuuppaamisesta. Ettekö he yhtään hellästi ohjaa asioissa? Lapset yleensä puolestaan vähentävät äänen voimakkuutta kun heille puhuu hiljaisella äänellä.
On myös ihan normaalia, että lapsi ei halua siivota huonettaan ja sanoo siitä vastaan. Ennemminkin tuntuu, että sulla ei oikein ole kokemusta todella voimakastahtoisesta lapsesta.
Kirjoitat kyllä ikävään sävyyn tyttärestäsi, ap.
Mitä taas tulee itse asiaan ja aspergeriin, ei tuo mielestäni kuulosta edes lievältä aspergerilta. Olen itse diagnosoitu assi ja minulle suurin ongelma oli aiemmin muiden nuorten kanssa oleminen, mutta olen pakottanut itseni opettelemaan ja nykyään käyn melkein normaalista nuoresta.
Sosiaaliset ongelmat ovat siis yksi keskeinen piirre aspergerissa ja jos niitä ei esiinny, tuskin on kyse autismista.
Voi olla ihan vain murrosikää ja sinun asennevammaasi.
Provohan tämä varmaan on, en jaksa uskoa ettei 11-vuotiaalla olisi nykyaikana puhelinta tai että kukaan puhuisi tuohon sävyyn omasta lapsestaan.
Miten tytön ulkonäkö tähän liittyy? Tosi inhottavasti kirjoitit siitä, vaikka muuten ymmärrän huolesi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei ole kännykkää, koska asumme maassa, jossa sitä ei vielä tämän ikäisillä ole juuri kenelläkään muutenkaan. Olen tietoinen Suomen digi-kulttuurista, mutta täällä vielä on lankapuhelimetkin vielä käytössä. :) Olemme itse kyllä digi-alalla, mutta erityisesti tämän lapsen kohdalla koemme kaiken Digin negatiivisena: lapsi ei kuule, näe, reagoi mihinkään jos saa vaikka katsoa Pikku Kakkosta.
Nukkuminen on myös mitä sattuu. Saattaa hyvin herätä klo. 4 lukemaan. Nukahtihan hän jo klo. 00...
Joku kysyi opettajien palautetta, no asumme sellaisen pedagogisen osaamisen alueella, jossa ei edes tunneta erityispiirteitä, kaikki muhii vain samassa luokassa.
Ette asu Suomessa mutta katsotte pikku kakkosta? Nyt provon arvosana laski.
Huoh, en ole eristänyt.. Päinvastoin, meille on aina ollut tervetulleita kaikki kaverit, itsekin olen supersosiaalinen. Viihtyy vain yksikseen, kaverit on jotenkin yhdentekevä asia hänelle.
Lapsi on kokeillut useita harrastuksia, kaikki lopettanut tai kerrottu järjestävän tahon toimesta ettei ole sopiva laji. Nytkin kesälomalla olen järjestänyt joka päivälle tapaamisia tuttavaperheiden kanssa. Mutta hyvin pian tämän tytön ikäiset leikkii mieluummin vaikka 6v pikkusiskon kanssa, kun tämän yhden poukkoilu on liikaa.
Pardon ulkonäkökommentit, siinä ei viitata niinkään miltä näyttää, vaan olemukseen.
Kännykkäasiaan: kenelle lapsi viesteilisi kun ei luokkalaisillakaan ole vielä puhelinta.. Isovanhemmille saa skypettää meidän laitteilla kyllä. Ei täällä ollut koulun puolesta mitään digiä edes Koronan aikaan. Ja ihan Euroopassa elellään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette asu Suomessa mutta katsotte pikku kakkosta? Nyt provon arvosana laski.
Suomalaisen kännykkäliittymän kautta näkyy Areena normaalisti, nykyään liittymissä on Baltian, Euroopan jne kattavia alueita. :) Tv:n voi yhdistää kännykän nettiin. Ihmeellistä, eikö..
Ja vielä vinkki sinullekin: jos teet Yle-tunnarit, niin voit katsella Areenaa missä päin vain.
Mutta eipä täällä näytä apuja saavan, joten lopetan keskustelun tähän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huoh, en ole eristänyt.. Päinvastoin, meille on aina ollut tervetulleita kaikki kaverit, itsekin olen supersosiaalinen. Viihtyy vain yksikseen, kaverit on jotenkin yhdentekevä asia hänelle.
Lapsi on kokeillut useita harrastuksia, kaikki lopettanut tai kerrottu järjestävän tahon toimesta ettei ole sopiva laji. Nytkin kesälomalla olen järjestänyt joka päivälle tapaamisia tuttavaperheiden kanssa. Mutta hyvin pian tämän tytön ikäiset leikkii mieluummin vaikka 6v pikkusiskon kanssa, kun tämän yhden poukkoilu on liikaa.
Pardon ulkonäkökommentit, siinä ei viitata niinkään miltä näyttää, vaan olemukseen.Kännykkäasiaan: kenelle lapsi viesteilisi kun ei luokkalaisillakaan ole vielä puhelinta.. Isovanhemmille saa skypettää meidän laitteilla kyllä. Ei täällä ollut koulun puolesta mitään digiä edes Koronan aikaan. Ja ihan Euroopassa elellään. :)
Missä Euroopan maassa ei ole etäkoulua korona-aikana?
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta hämmästyttävä estottomuus.. Saattaa ihan pokkana luetella kaverin mummolle, mitä mummon pitää ostaa kaupassa hänellekin, jos on päässyt mukaan ostamaan vaikka leirikarkkeja. Tai kylässä mölöttää mitä kaikkea tahtoisi syödä ja juoda, tai jos joku ruoka on hänestä pahaa. Meidän 6-v on parempi tilannetaju.
Nämä tilanteet hävettää, sillä kyllä meillä kotona arvostetaan hyviä käytöstapoja..
Leirikarkkeja?
Ehdottomasti ekana kaikki semmoset pois, ennen kuin oikeasti alkaa aivot pehmetä!
Eikä tilalle mitään karkkipäiviä, vaan kunnollinen luomupihvi - voissa paistetusta lehtipihveistä lapset aina tykkää:-)
Kuulostaa assilta minusta. Perheneuvolaan yhteyttä.