Alatiekiihkoilijat!
Kirjoitteletteko ihan vakavissanne noita sektiolla lapsensa synnyttäneitä äitejä halventavia kirjoituksianne? Ja olette oikeasti itse äitejä ja aikuisia? Ja ihanko oikeasti te ylpeilette sillä, että teidän synnytyksenne sattui menemään mallikkaasti, tosin ihan ilman omaa osuuttanne?
Itse hätäsektion läpikäyneenä voin sanoa, että kun saa lapsen hengissä syliinsä viikkojen tehohoidon jälkeen, on aivan sama mistä reiästä se lapsi on ulos saatu. Siis aivan yksi ja sama. Sen kokemuksen läpikäyminen on saanut ainakin minut kasvamaan yli lapsellisten " kunnon äiti synnyttää alakautta" hehkutusten. Lähinnä tunnen sääliä sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden täytyy rehvastella synnytyksellään, (johon ei oikeasti voi itse kauheasti vaikuttaa,) kun ei ole mitään muuta, mistä olla ylpeä.
Kommentit (47)
PS. Lue av:si tarkemmin, viimeksi eilen täällä joku järjen riemuvoitto retosteli hupisektiollaan. JA vaikka sinä olet ilmeisesti niitä tyyppejä, jotka huutaa joka asiaan PROVO, niin kun on näitä järjeltään köyhiä ihan livenäkin tavannut, niin ei sitä ihmettele, jos niitä netissäkin pyörii.
Imettämisestä, onko se ihan hirmu vaikea käsittää ,että on paljon äitejä, jotka ei vaan viitsi? Ihan oikeasti?
JA ihanaa että olet täydellinen ja hyväksyt ihan kaiken, eikä sulla ole mistään mitään mielipiteitä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan, ja äidit tehköön lapsilleen mitä vaan, kun jokainen on paras jne.
Vierailija:
Vierailija:
Ei ymmärretä ollenkaan, missä konteksteissa asioista puhutaan.Jos joku tulee tänne kertomaan, että vuava syntyi hätäsektiolla, onneksi kaikki on hyvin, niin ei kukana tule siihen illistelemään, että oletpas huono äiti.
Sitten kun tänne tulee joku selittämään, että " mä en vaan halunnut synnyttää, ku miehen kaverit sano, et niitten eukoilla on värkit väljähtäneet" ..no joo, tartteeko sitä edes kertoa, millaisen ryöpytyksen tuollaiset ääliöt saa? Tai ne, jotka tulee ihan faktana selittämään mitä tapahtuu alatiesynnyttäneen vehkeille, vaikka eivät itse ole edes synnyttäneet.
Mielestäni tuollainen meininki on kypsymätöntä ja lapsellista, ja varmasti annan siitä kärkevät kommenttini.
en ole ap, mut tähän on nyt pakko puuttua: av:n suurkuluttajana en ole ikinä nähnyt täällä yhtäkään kirjoitusta jossa uhiteltaisiin että mennään sektioon ettei pimppi löysty! Jos sellasia on ollut, niin ne on ihan varmasti provoja. Ja jos sellaseen provoon menet, ni oot kyllä vähän hölmö.. olen kyllä itsekin tullut jossain porukoissa kauhistuneena maininneeksi että jos sais valita, niin sektio ilman muuta alatiesynnytyksen sijaan, mut se nyt on mun tapauksessa täysin teoreetista: en halua lapsia enkä aio niitä saada mistään reiästä. Muihin kaltaisiini olet ehkä törmännyt?
Mutta sitten on aina näitä ap:n kaltaisia, jotka ei vaan millään voi tajuta, että sektiovastaisuus ei ole HÄTÄsektiovastaisuutta, tai että korvikevastaisuus ei ole niitä vastaan, jotka ei VOI imettää, mutta jos ei edes yritä " ku ei huvita" niin kyllä, mun mielestäni sellainen äiti on luuseri.
Niin mutta kuka sen määrittelee ettei voi tai ettei vaan huvita? Kun täällä av-mammat on sitä mieltä ettei sellasta tapausta olekaan etteikö voisi imettää. Mutta kun niitä on! Te vaan olette sitä mieltä että ne jotka ei pysty imettämään, ei vaan ole yrittäneet tarpeeksi, mitä lie laiskoja paskoja. Eli hyvä siinä on hurskastella että " ei mollata jos oikeesti ei pysty" kun teidän mielestä sellasia ihmisisä ei olekaan jotka ei pysty, on vaan sellasia jotka ei oo yrittänyt tarpeeksi (ja huonoja äitejä sitten sen takia)
ja ennenku joku tulee kitisemään etten tiedä mistä puhun ku mulla ei ole lapsia... niin ei siihen lapsia tarvita että pystyy samaistumaan toisten ihmisten tilanteisiin ja olemaan empaattinen ja ymmärtäväinen, tajuamaan ettei kaikki ole niinkuin minä.
riskit seuraaville lapsille eivät kaiketi riipu sektion syystä tai kiireellisýydestä, kun kohtu on silvottu, se on silvottu ja herkempi repeämään/aiheuttamaan istukan toimintahäiriöitä.
Vierailija:
JOs haluat vain yhden lapsen niin ok, silloin riskit on vain sinun. JOs useamman, vaarannat seuraavat aika reippaalla kädellä. KOhtukuolemariski 8-kertainen sektion jälkeen vrt.
alatie.
eli ilman oikeita lukuja
jos kohtukuolemariski ei-sektioidulla on 1/1000 niin sektioidulla se on 8/1000 (0,1% vrt 0,8%) ei mikään kauhea ero. riippuu siitä miten yleinen kohtukuolema ylipäätään on?
T: Yksi joka pitää sinua todellisena luuserina, mutta on ihan iloinen, ettet piittaa siitä.
Eihän kellään esim. korvikemammalla yksinkertaisesti ole varaa arvostella imettäviä, koska on itse valinnut helpoimman tien.
Miten jollain sektiomammalla olisi varaa arvostella muita, kun on mennyt sieltä mistä aita on matalin (ainakin luullut menevänsä).
No jopas nyt, pitikin vielä oikein hermostua... joku ongelma sulla nyt näyttää olevan, eikä se ongelma ole ne imettämättömät eikä sektioidut.. ehkä lähempänä kotia kuitenkin? Mitäs luulet? Sanovat että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..
Ja mulla on mielipiteitä: esimerkiksi se, että sä olet ihan käsittämätön kiihkoilija joka ei osaa argumentoida ollenkaan loogisesti, vaan vetäsee heti ad hominem-argumentin tähän kun ei osaa sanoa mitään järkevää perustelua väitteilleen..
Vierailija:
uu joo diipadaapa dallalaaalaa ja kaikki on parhaita äitejä ja aattelee vaan lastensa etua ja maailma on täydellinen...
PS. Lue av:si tarkemmin, viimeksi eilen täällä joku järjen riemuvoitto retosteli hupisektiollaan. JA vaikka sinä olet ilmeisesti niitä tyyppejä, jotka huutaa joka asiaan PROVO, niin kun on näitä järjeltään köyhiä ihan livenäkin tavannut, niin ei sitä ihmettele, jos niitä netissäkin pyörii.Imettämisestä, onko se ihan hirmu vaikea käsittää ,että on paljon äitejä, jotka ei vaan viitsi? Ihan oikeasti?
JA ihanaa että olet täydellinen ja hyväksyt ihan kaiken, eikä sulla ole mistään mitään mielipiteitä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan, ja äidit tehköön lapsilleen mitä vaan, kun jokainen on paras jne.
PS. Lue av:si tarkemmin, viimeksi eilen täällä joku järjen riemuvoitto retosteli hupisektiollaan. JA vaikka sinä olet ilmeisesti niitä tyyppejä, jotka huutaa joka asiaan PROVO, niin kun on näitä järjeltään köyhiä ihan livenäkin tavannut, niin ei sitä ihmettele, jos niitä netissäkin pyörii.
Oikeasti niin massiivisista repeämistä, että peräsuolikin repeää kärsii n. 0,4-0,6 % synnyttäjistä. Ei siis ihan kamala riski. Ja tuokin saadaan yleensä korjattua.
Ja hei, ei ne repeämät mitään paikkoja löysytä, eikö teillä ole järkeä päässä? Repämät tulee ihan ulkosynnytinten alueelle, ja ne OMMELLAAN!
Ihan sama kuin joku kuvittelisi, että mahaan jää sektiosta ammottava reikä...
Vierailija:
Vierailija:
JOs haluat vain yhden lapsen niin ok, silloin riskit on vain sinun. JOs useamman, vaarannat seuraavat aika reippaalla kädellä. KOhtukuolemariski 8-kertainen sektion jälkeen vrt.
alatie.eli ilman oikeita lukuja
jos kohtukuolemariski ei-sektioidulla on 1/1000 niin sektioidulla se on 8/1000 (0,1% vrt 0,8%) ei mikään kauhea ero. riippuu siitä miten yleinen kohtukuolema ylipäätään on?
AINA. Vauvan riskit alatiesynnytyksessä (kuolla tai vammautua) ovat suuremmat kuin äidin riskit suunnitellussa sektiossa. Tästä ei vaan koskaan haluta puhua ääneen.
Vierailija:
Oikeasti niin massiivisista repeämistä, että peräsuolikin repeää kärsii n. 0,4-0,6 % synnyttäjistä. Ei siis ihan kamala riski. Ja tuokin saadaan yleensä korjattua.
niin, tää on se syys miksen mä mee laseroittamaan likinäköäni pois - liian suuri riski, ne on mun ainoot silmät ja jos niille kävis huonosti ni se ois sit siinä :( peräsuoli sama juttu..
Mutta oikeastikin totta puhut. Alatiesynnytys on ennen kaikkea äideille riskittömämpi ja äiti on synnytyksissä aina ykkössijalla. Lisäksi se on selvästi sektiota halvempi yhteiskunnalle, siksi niitä niin vahvasti täällä suositaan. Muualla läntisessä maailmassa on usein toisin.
Vierailija:
AINA. Vauvan riskit alatiesynnytyksessä (kuolla tai vammautua) ovat suuremmat kuin äidin riskit suunnitellussa sektiossa. Tästä ei vaan koskaan haluta puhua ääneen.
Minä en niinkään pelkää kuolemaa. Minä pelkään kipua ja niitä vaivoja, joita alatiesynnytys voi aiheuttaa.
Mun alatiesynnyttänyt kaveri melkein kuoli noin viikkon jälkeen synnytyksestä, kohtuun jääneet istukanpalat aiheuttivat yllättävän ja massiivisen verenvuodon. Leikkaussalissa oli mitattu hemoglobiini alle 50, oli pyörtynyt jo aiemmin odotushuoneeseen.
Äitini kärsi koko elämänsä eppariarvesta, jonka side hankasi verille kerran kuussa. Hän myös repesi todella pahasti, ja ompeleet ratkesivat. Sama äiti päätti myös, että toista lasta ei tule, sillä koska avautuminen pysähtyi käynnistyksestä huolimatta, kohdunkaula revittiin käsin auki ja hän pyörtyi siihen.
Minua on ronkittu ja piikitelty niin paljon perussairauteni tähden niin pienestä, että pelkään kaikkea kipua. Aistimukseni ovat erittäin vahvat, epänormaalit, koska olen oppinut säikkymään kipua. Tiedän, että uusi kova kipu muuttaa psyykeäni edelleen.
Mm näistä syistä olen ostanut sektion. Se ei ole pelkosektio, sillä en pelkää synnytystä, sillä en ole koskaan aikonutkaan synnyttää (alateitses siis). Tiedän vain aika tasan tarkkaan, että kipu ja vaivat eivät ole hyväksi minulle tai lapselleni. Minä tiedän, mitä kipu on ja tiedän myös, että minun kannattaa sitä välttää.
Intouduin tässä nyt oikein tilittelemään. Se taitaa johtua siitä, että mulle on tullut aikamoisena yllärinä se, miten moni nainen normittaa toisia naisia akselilla alatie-sektio ja tämän perusteella sitten mitään tämän ihmisen persoonasta muuta tietämättä pidetään toisia luusereina ja samalla tietysti itseä supersankarina.
Minä ajattelen näin: fiksu pääsee vähemmällä. Mulle laitettiin kierukkakin nukutuksessa. Lapsen voi saada ilman tuskia. Minusta on silkkaa tyhmyyttä kärsiä turhaan, mutta jos joku saa siitä noin paljon pönkitystä heikolle itsetunnolleen, niin olkaa hyvät vain, kunhan ette vaadi minua tekemään samoin. Ja tällä en tosiaan osoittele niitä, joiden mielestä on hyvä ja paras tapa synnyttää alakautta, vaan niitä, joiden mielestä sektio on jotenkin huono tapa, vaikka se tehtäisiin jollekulle toiselle. Jokainen arvioikoon oman tilanteensa ja hyväksyköön toisten tavat, tai ainakin pitäköön suunsa kiinni.
Yksikään äiti, joka kantaa lapsen, huolehtii itsestään ja lapsestaan raskauden ja lapsuusajan ja joka jakaa rakkutta ja huomiota, ei ole luuseri.
sektion saa vain jos siihen on syy. lääkäri antaa sektio luvan
ja se ei ole synnyttäjän valinta.
toki vauvan kääntämisen voi kieltää. mutta siihen liityy kyllä pelko vauva nikehtymisestä.
olen kokenut alatie synnytyksen 27h ja sektion. sektio kamalampi. kivut kovat leikkauksen jälkeen ja vauva jo vierellä.
tosin en olisi halunnutkaan synnyttää alakautta. koska esikoinen on kehitysvammanen. tosin asiasta en maininnut lääkärille.
kiva nähdä neurolla noita synnytyksessä vaurioituneita lapsia. jotka ovat pysyvästi vammasia. jos olisivat syntyneet sektiolla, niin olisivat terveitä.
selvennä mitä sillä tarkoitat. Mielestäni alatiesynnytys on synnytys ja sektio on leikkaus. Mielummin ottaisin alatiesynnytyksen (jos ikinä enää voisin saada lapsia). Halveksun ihmisiä jotka valitsevat sektion jostain pimpinrepämis-syystä. Naurettavaa pelleilyä.
Tapaani tai laatuuni olla äiti ei lapsen syntymätapa vaikuta mitenkään.
1. Kirjoituksesi perusteella ei vaikuta siltä, että olisit kasvanut asian " yli" , kuten sanoit. Ehkä pikemminkin päinvastoin...
2. Melko usein myös alatiekiihkoilijat muistavat mainita, että hätäsektio on asia erikseen ja mukavuussektio taas oma lukunsa. Pelkosektiokin on monen mielestä ymmärrettävä mutta pillunvenytyksen estävän kauneussekstio yhteiskunnan kustannuksella ei...käytettiin siinä tekosyynä sitten pelkoa tai jotain muuta " kiristyskeinoa"
Mäkin olen tehnyt elämässäni yhden aika kovan luokan rikoksen, josta ei varmasti kukaan keksi sinänsä hyvää sanaa, paitsi jos kuulee minun henk. koht. tarinani, ei vielä kukaan ole käynyt lällättelemään.
En mä silti ota aina itseeni, jos kriminaaleja mollataan, vaikka joukossa varmasti on kaltaisiani, jotka ovat tehneet mitä ovat tehneet pelastaakseen lähimmäisensä.
Tärkeintä lienee, että itse tietää mitä on tehnyt ja miksi.