Synnyin v-76 ja JÄÄTÄVÄT kuopat yhä rokotuksista!
Onko muilla reisissä nuo kuopat yhä jäljellä? MIKSI ja MITEN ne rokotukset laitettiin, kun jäi tuollaiset arvet ja kuopat? Itseäni eivät ole häirinneet, nyt vasta olen alkanut ihmetellä...
Kommentit (203)
Samanlaiset kraaterit reidessä minullakin.
Minulla on calmette arvet vasemmassa lonkassa ja kolme isorokkoarpea vasemmassa olkavarressa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on calmette arvet vasemmassa lonkassa ja kolme isorokkoarpea vasemmassa olkavarressa.
Onhan sitten paljon arpia.
Minulle joskus eräs kätilö sanoi, että arpi jää yleensä rokottajan taitamattomuudesta. Samoin rokotusreaktiot johtuvat siitä, siis reaktiot pistokohdassa. Piikki ja näin ollen aine pistetään liian syvälle.
Ehkä 50/60-luvulla aine oli tehokkaampaa.Calmette myös pistettiin kahteen ja isorokko kolmeen kohtaan.
Minulla taas on 3 pyöreähköä noin 3 mm kokoista rusehtavaa täplää oikeassa yläreidessä, olen aina luullut että ne ovat tulleet rokotuksesta mutta en ole enää varma kun kaikilla muilla tuntuu olevan kuoppia?
Lisäksi minulla on suunnilleen saman kokoinen punertava koholla oleva ja kova "näppy" samassa kohdassa vasemmassa reidessä, jota lääkäri väitti rokotteesta johtuvaksi kun kerran kysyin.
Olen syntynyt '82.
Mulla kanssa 2 kuoppaa reidessä. Joskus jopa lääkäri kyseli mitä ne ovat, kun on tosissaan isot ja rumat jäljet. Nyt selluliittiin hukkuvat kyllä, tarttis varmaan tehdä jotain 😜
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on 3 pyöreähköä noin 3 mm kokoista rusehtavaa täplää oikeassa yläreidessä, olen aina luullut että ne ovat tulleet rokotuksesta mutta en ole enää varma kun kaikilla muilla tuntuu olevan kuoppia?
Lisäksi minulla on suunnilleen saman kokoinen punertava koholla oleva ja kova "näppy" samassa kohdassa vasemmassa reidessä, jota lääkäri väitti rokotteesta johtuvaksi kun kerran kysyin.
Olen syntynyt '82.
Tuskin ovat rokotuksesta.Rokotuskuoppa on yleensä minimissään 10mm halkaisijaltaan (maksimissaan voivat olla jopa 30-40mm),lisäksi väritys on vaaleahko.
-76 syntynyt eikä jälkiä, vaikka rokotukset olen saanut (neuvolakortti tallella). 2010 syntyneellä lapsella vasemmassa käsivarressa kraateri, pikkusiskollaan ei, molemmat saivat calmeten. En tiedä vaikuttaako ihotyyppi, pistäjä vai mikä.
Tuskin nuo kuopat isoin ongelma sun reisissä on :)
Kuopitettu kans kirjoitti:
Tuskin nuo kuopat isoin ongelma sun reisissä on :)
Joku on sanonut niitä söpöiksikin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa 2 kuoppaa reidessä. Joskus jopa lääkäri kyseli mitä ne ovat, kun on tosissaan isot ja rumat jäljet. Nyt selluliittiin hukkuvat kyllä, tarttis varmaan tehdä jotain 😜
Minullakin on,ovat tosiaan isot ja alareidessä,mutta eivät ole haitanneet. On toki ihmetelty.
Minulla näkyy kaksi kuoppaa vasemmassa yläreidessä. Piti oikein tarkistaa, kun en yleensä sinne katsele.
Nuorena muistan niitä ihmetelleeni ja äiti sanoi silloin, että ovat rokotusarpia.
Muistan kun teininä ärsytti niiden näkyminen uimapuvussa. Nykyään ei juuri haittaa, kun niin monella ikäiselläni on kuitenkin samat arvet. Olen vm-77.
Ohis mutta, minulla on myös pieni arpi jäänyt aikuisiällä saamastani jäykkäkouristusrokotteesta. Tulin siitä erittäin kipeäksi ja minulla oli kuumettakin monta päivää. En pystynyt kävelemään kun kankkuun sattui. En tarkalleen muista enää miksi, mutta jouduin jostain syystä ottamaan sen kankkuun vaikka nykyään tietääkseni aikuisille yleensä laittavat käsivarteen. Tai siis tuo oli 99. En ole muistaakseni ottanut jäykkäkouristusrokotetta sen jälkeen. Ehkä täytyy mennä ottamaan. Sehän on vain kymmenen vuotta voimassa. Kurkkumätää on kuitenkin jonkun verran olemassa ja jäykkäkouristuksen saattaa myös saada huonolla tuurilla. Esim. rannalla on usein kaikenlaista, mihin voi astua.
Muistakaa muutkin ottaa myös aikuisiän rokotteet. Monet unohtavat tuon jäykkäkouristusrokotuksen.
Meillä tehtiin niin että luokassa oli verho ja verhon toisella puolella jono ja sitten aina omalla vuorolla veehon taakse housut alas piikki pakaraan ja seuraavan vuoro itsellä ihan jäätävä arpi pakarassa lähellä vakoa
Hmm. Minulle on tietääkseni BCG-rokote annettu. Arpea kyllä en ole löytänyt reidestä. Eikä puolisollanikaan, ainakaan kovin suurta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 08:53"]"BCG on elävää bakteeria, joka ruiskutetaan rokotettaessa ihon sisälle. Bakteeri lisääntyy rokotuskohdassa ja aiheuttaa paikallisen tulehduksen ja usein myös lähi-imusolmukkeen suurenemisen. Elimistö torjuu rokotebakteerin ja saa näin vastustuskykyä myös oikeaa tuberkuloosia kohtaan.
BCG-rokote annetaan vasempaan olkavarteen, ylä- ja keskikolmanneksen rajalle. Suomessa rokotettiin 1.9.2006 saakka vasempaan reiteen, joten tätä aiemmin rokotetuilta arpea on etsittävä reidestä ja pakarasta.
Rokotuskohtaan muodostuu paukama 2—6 viikon kuluttua. Se puhkeaa ja märkii parista viikosta pariin kuukauteen, jonka jälkeen se paranee jättäen arven. Arpi on todiste onnistuneesta rokotuksesta."
Arpi on lähinnä todiste tyhmyydestä.. rokotteet eivät nimittäin toimi! Se, joka väittää että rokotteet toimivat, joutuu todistamaan väitteen aukottomasti. Sen verran paljon PASKAA on meille myyty, ilman vakuuttavia todisteita. Tuberkuloosiin ei elimistö kehitä mitään vastustuskykyä, vaikka sen taudin on kerran sairastanut, sen voi saada uudelleen. Miten siis rokotteet voivat tässä tapauksessa toimia, kun kyse on vieläpä heikennetystä tuberkuloosikannasta?
Osittain totta. Nyt kaikki tyhmätkin hölisevät juttujaan täällä, kun luonnonvalinta ei ole rokotusten ansiosta karsinut.
Juu kuoppa löytyy reidestä, mutta sinne se selluliittieb väliin mukavasti hukkuu.
Vm 1990
Vierailija kirjoitti:
"BCG on elävää bakteeria, joka ruiskutetaan rokotettaessa ihon sisälle. Bakteeri lisääntyy rokotuskohdassa ja aiheuttaa paikallisen tulehduksen ja usein myös lähi-imusolmukkeen suurenemisen. Elimistö torjuu rokotebakteerin ja saa näin vastustuskykyä myös oikeaa tuberkuloosia kohtaan.
BCG-rokote annetaan vasempaan olkavarteen, ylä- ja keskikolmanneksen rajalle. Suomessa rokotettiin 1.9.2006 saakka vasempaan reiteen, joten tätä aiemmin rokotetuilta arpea on etsittävä reidestä ja pakarasta.
Rokotuskohtaan muodostuu paukama 2—6 viikon kuluttua. Se puhkeaa ja märkii parista viikosta pariin kuukauteen, jonka jälkeen se paranee jättäen arven. Arpi on todiste onnistuneesta rokotuksesta."
Ja jotkut edelleen uskovat näiden toimivuuteen ;)
Minä olen saanut calmeten jostain kumman syystä hyvin alas reiteen (n.10cm polven yläpuolelle) Siinä se on komeillut kaikki nämä vuodet (-57 syntynyt) Arpi on sen ajan tavan mukaisesti myös tosi iso.